2026-06-25, 14:21
  #60901
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Du är den enda i hela SE3 som betalar 30000kr för 15000kwh( elhandel+skatt+moms+elnät).
Du är dessutom den enda i hela SE3 som bara använder 15000kwh per år för en nästan 200kvm villa. Bra jobbat !
Nej, alla som tror att el/nätbolaget ger mig lägre pris än någon annan kan ju räcka upp en hand. Det lär bara finnas i Einzelgaenger fantasivärld.

Nej, varför skulle mer el användas?
(Det är mer en fråga om värmeläckage. Villor är lite olika där).

--------------------------
Einzelgaenger fantiserar uppenbarligen om att ingen kan använda mindre el än hans familj.

Jag har en kollega som är än mer extrem än jag. Han gör bara kaffe hemma. All mat äts ute. Hur mycket el går till matlagning för honom? Det där fattar inte Einzelgaenger.
Citera
2026-06-25, 14:34
  #60902
Medlem
eQsolvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Förstår inte hur det går i huvudet på folk här. Detta är en helt meningslös operation då det berör en villa. Bättre att titta då på schablonvärden.

Enda skälet att jag ens gav en kommentar var att Einzelgaenger kom med en väl stollig blind kommentar.

Men jag hittade lite data från Nov. Det får duga.
El uppskattat för 12 mån av elbolaget 15.5 MWh. Säger vi 2 kr per kWh vilket det var den månaden så blir det 31k per år. VA 426*12= 5112 per år. Renhållning 109*12=1308 kr per år.
Detta ger 3118 kr/mån. Då tillkommer villaförsäkringen. Kanske 500 kr? (Antag max rabatt)




Det stämmer nog. 4 pers som bor där varav flera maradonduschare och mycket matlagning hemma gör att man hamnar där.

Men hos mig bor det inte maratonduschare och mycket lite matlagning görs.

"Går i huvudet hos folk här" var ju lite smått otrevligt, jag redogjorde för mina kostnader bara.
Sedan att du drar extremt låga exempel och påstår att det är något form av rikssnitt är väl hyfsat oärligt. Gällande elpriser, hävdar du att du snittar 2kr per kwh över året medräknat produktion, distribution, diverse tillägg och skatt (sedan moms på det) i SE3 så har du en otroligt bra deal (mer troligt är att du inte riktigt har koll vilket såklart är ok men då ska man inte ha så starka åsikter). Dessutom bör fastighetavgift och internet räknas in i drift så det kan du lägga till i din kalkyl.

Igen, funderar folk över att köpa villa och budgeterar för detta bör man räkna med 6-8000kr i drift per månad och inte 3500kr. Carve-out om man köper ett pyttelitet nyproducerat energihus och bor där ensam.
Citera
2026-06-25, 14:54
  #60903
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eQsolver
Sedan att du drar extremt låga exempel och påstår att det är något form av rikssnitt är väl hyfsat oärligt.
Var påstår jag det fetade? Nej det har jag inte gjort. Det är ett grovt falsarium. Och är milt uttryckt ett synnerligen otrevligt beteende.

Jag har bara talat om min egen villa. Därmed att du jämrade dig över att jag var otrevlig när jag menade att det var irrelevant.


Citat:
Ursprungligen postat av eQsolver
Gällande elpriser, hävdar du att du snittar 2kr per kwh över året medräknat produktion, distribution, diverse tillägg och skatt (sedan moms på det) i SE3 så har du en otroligt bra deal (mer troligt är att du inte riktigt har koll vilket såklart är ok men då ska man inte ha så starka åsikter).
Tittar jag hos elbruk på snittpriset för el i SE3 år 2025 så låg det på 51.25 öre. Lägger man på nätavgift, fasta avgifter, energiskatt och moms hamnar man under 2 kr.


Citat:
Ursprungligen postat av eQsolver
Dessutom bör fastighetavgift och internet räknas in i drift så det kan du lägga till i din kalkyl.
Det är väl bara att du lägger till det om du vill då.
Men det är inte så att det ingår i driftskostnad.
Citera
2026-06-25, 15:54
  #60904
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Som allting annat i USA beror det på i vilken delstat du befinner dig. Vad gäller just hyresreglering förekommer det ganska hårda regleringar i t ex New York och Kalifornien och även huvudstaden Washington DC och inga alls på andra ställen.

Bostadsbyggandet är en annan femma. Det regleras hårt med så kallade zoning laws som reglerar vilken typ av hus som får byggas på en speciell plätt mark. T ex om det ska vara en industrilokal, enfamiljshus, flerfamiljshus, antal våningar etc etc är mycket hårt reglerat.
Jag bodde i Texas, så kanske därför. Men vad är det för regleringar de har?
Citera
2026-06-25, 16:02
  #60905
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Förfölja?
Det skulle nyttja beståndet mycket bättre och folk kan flytta och sitter inte bor i 170 m2 ensam med 3500 i driftkostnad som en hyres 1a på 19 m2. Den stora felallokering av bostadsbeståndet finns i det ägda beståndet.
Varför förföljer du hyresgäster med i snitt taskigare ekonomi och oftare arbetarklass med lägre status samt redan högst boendekostnader i snitt av inkomst?
Även jag får dubblerad hyra på Östermalm eller mer, klart jag skyddar mina intressen och värnar de medellösa i förorter samt allas möjlighet bo i en paradvåning på Östermalm billigt någon gång i livet.

Det kommer inte bli marknadshyror på över 10 år då röd gröna sörjan vinner nu valet så förstår inte va du gafflar om marknadshyror nu, de ligger i pipeline att skruva åt det ägda beståndet, med all rätt, ägarevillkoren är extremt gynnsamma och EXTREMA mot EU och Nordamerika.

Den svenska bostadsmarknaden är som en patient som hålls vid liv med tunga mediciner och klarar inte eu/usa villkor som i övriga väst utan kollaps, som ett stort zombieföretag.
Du som representant för ägarföreningen bryter ju även ihop direkt så fort någon nämner" västliga bostadsvillkor".

Karman känner sig förföljd som en jude på 30-talet bara över tanken på att det amorteringsfria lånet ska återbetalas+ ränte och ROT bidrag på evighetsskulden dras in
Nej, du missförstår mig nog lite. Eller så uttryckte jag mig oklart. Jag kan gå med på att ränteavdrag slopas, men att skatten på reavinster tas bort. Då skulle vi öka rörligheten på marknaden, mot mer anpassade bostäder efter behov.

Men jag tror att vid en avreglering av hyresmarknaden skulle sätta press på priserna även på de ägda bostäderna, så att vi får tillbaka rättvisa och dynamik i bostadsmarkanden. Självklart måste man genomföra en sådan avreglering med ansvar, så att betalningssvaga grupper erbjuds någon form av stöd, i form av sociala bostäder eller bostadsbidrag.
Citera
2026-06-25, 16:07
  #60906
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Som allting annat i USA beror det på i vilken delstat du befinner dig. Vad gäller just hyresreglering förekommer det ganska hårda regleringar i t ex New York och Kalifornien och även huvudstaden Washington DC och inga alls på andra ställen.

Bostadsbyggandet är en annan femma. Det regleras hårt med så kallade zoning laws som reglerar vilken typ av hus som får byggas på en speciell plätt mark. T ex om det ska vara en industrilokal, enfamiljshus, flerfamiljshus, antal våningar etc etc är mycket hårt reglerat.
Kollade lite med AI hur det är i New York. Regleringarna verkar ju omfatta äldre fastigheter (byggda före 1974). För nyare fastigheter gäller fri hyressättning även i New York.


Citera
2026-06-25, 16:11
  #60907
Medlem
eQsolvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Var påstår jag det fetade? Nej det har jag inte gjort. Det är ett grovt falsarium. Och är milt uttryckt ett synnerligen otrevligt beteende.

Jag har bara talat om min egen villa. Därmed att du jämrade dig över att jag var otrevlig när jag menade att det var irrelevant.



Tittar jag hos elbruk på snittpriset för el i SE3 år 2025 så låg det på 51.25 öre. Lägger man på nätavgift, fasta avgifter, energiskatt och moms hamnar man under 2 kr.



Det är väl bara att du lägger till det om du vill då.
Men det är inte så att det ingår i driftskostnad.

My bad! Du höll med om slemmets claim om att 3500kr var rimligt men vi lämnar det, jag är inte intresserad av att argumentera över internet. Det får du göra med göteborgaren eller annat vänsterfolk. Jag är absolut inte en av dom.

Vad jag vill säga dock är att du och din kompis som bara brygger kaffe i sin villa är inga representativa individer för snittpopulationen i svensk villa. Jag har mängder av vänner i villa och de har (mig inkluderat, 90 & sena 80 talister) alltid flyttat ut till hus efter att kidsen kommit. Vi lagar mat i våra hus, badar badkar med ungarna, använder tvätt och diskmaskinerna ofta, dammsuger, använder högtryckstvätt, fixar och donar i trädgården - allt drar el. Sedan har vi såklart familj av äldre slag med utflugna ungar, eller äldre kusiner som har tonårsungar. Diskuterar givetvis inte driftkostnader med varenda jävel jag har kontakt med men med några gör jag faktiskt det och det är ingen som driftar sin kåk på 3500kr det kan jag lova. Du skrev något om villaförsäkring på 500kr, det har jag heller aldrig hört talas om.

Det är dyrt att bo i hus så är det bara.
Citera
2026-06-25, 17:01
  #60908
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eQsolver
Vad jag vill säga dock är att du och din kompis som bara brygger kaffe i sin villa är inga representativa individer för snittpopulationen i svensk villa. Jag har mängder av vänner i villa och de har (mig inkluderat, 90 & sena 80 talister) alltid flyttat ut till hus efter att kidsen kommit. Vi lagar mat i våra hus, badar badkar med ungarna, använder tvätt och diskmaskinerna ofta, dammsuger, använder högtryckstvätt, fixar och donar i trädgården - allt drar el. Sedan har vi såklart familj av äldre slag med utflugna ungar, eller äldre kusiner som har tonårsungar. Diskuterar givetvis inte driftkostnader med varenda jävel jag har kontakt med men med några gör jag faktiskt det och det är ingen som driftar sin kåk på 3500kr det kan jag lova. Du skrev något om villaförsäkring på 500kr, det har jag heller aldrig hört talas om.

Det är dyrt att bo i hus så är det bara.
Ja, min fd kollega är nog lite extrem. Men jag skulle säga att det är många i Stockholm som ofta äter det mesta ute.
Och jobbar båda heltid och äter måltiderna ute, eller beställer hem, då är det inte mycket el som förbrukas hemma. På kvällen kanske lite 3W led-lampor och en 35W laptop.

Visst kan man bränna mycket el. Det har jag skrivit tidigare. Finns väl ingen oklarhet där.

Det jag gjorde som helt omotiverat rev upp damm var att påtala för Einzelgaenger att han hade fel med sitt svårt kategoriska påstående. Vilket jag också påtalat.
Denna pseudodiskussion är helt irrelevant.
Citera
2026-06-25, 17:35
  #60909
Medlem
https://www.booli.se/bostad/327062
Frösunda, Solna.

Köpt 2015-09: 2,7M
Såld 2026-06: 2,44M

Det vore konstigt att påstå att bubblan inte spruckit för mindre lägenheter i nästan samtliga förorter. Detta exempel i ett område där kvadratmeterpriserna är +60K/m2. Områden med betydligt lägre kvadratmeterpriser är mycket hårdare drabbade generellt.

T e x:
https://www.booli.se/bostad/4092586

Ungefär -50 % från topp. Haft 500K som utropspris i 3+ veckor.
__________________
Senast redigerad av LTO 2026-06-25 kl. 18:15.
Citera
2026-06-25, 20:16
  #60910
Medlem
2025 års snitt kostnader på 200 kvm hus:
Drift plus skatt, ej renovering men ändå visst mindre underhåll som måste ske.
El: 3400 /mån
VA+avfall: 1700/mån
Fastighetsskatt: ca 800/mån
Försäkring: 700/mån
Mindre underhåll som exempelvis fixa trasig ventil, köpa smörjning till dörrar, nytt fönsterkitt, målning, tätningslister osv..: 2000 /mån (då är det inte inräknat att jag köpt verktyg för många tusenlappar för att göra vissa saker)

Summa totalt: 8600 /mån

Ska vi prata mer helhetsbild så måste vi lägga till spar för renoveringar ca 6000 kr/mån. Då är huset i acceptabelt skick med ett badrum som måste renoveras om 5 år, staket om 6 år, måla om 1 rum och renovera kök om 10 år osv

Ny summa: 14600

Sedan kan vi lägga till ränta och amortering på detta på ca 15000 kr till.(amortering är ingen kostnad säger vissa, men pengarna ska likväl ut nu och inte sen)

Ny summa: 29600 kr/mån

Nu har vi inte lagt in bredband och tv som ingår i flera lägenheter på kanske 500 kr/mån

Men ja, billigt att bo i hus....
__________________
Senast redigerad av BiffenmedstortB 2026-06-25 kl. 20:20.
Citera
2026-06-25, 22:14
  #60911
Medlem
eQsolvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
2025 års snitt kostnader på 200 kvm hus:
Drift plus skatt, ej renovering men ändå visst mindre underhåll som måste ske.
El: 3400 /mån
VA+avfall: 1700/mån
Fastighetsskatt: ca 800/mån
Försäkring: 700/mån
Mindre underhåll som exempelvis fixa trasig ventil, köpa smörjning till dörrar, nytt fönsterkitt, målning, tätningslister osv..: 2000 /mån (då är det inte inräknat att jag köpt verktyg för många tusenlappar för att göra vissa saker)

Summa totalt: 8600 /mån

Ska vi prata mer helhetsbild så måste vi lägga till spar för renoveringar ca 6000 kr/mån. Då är huset i acceptabelt skick med ett badrum som måste renoveras om 5 år, staket om 6 år, måla om 1 rum och renovera kök om 10 år osv

Ny summa: 14600

Sedan kan vi lägga till ränta och amortering på detta på ca 15000 kr till.(amortering är ingen kostnad säger vissa, men pengarna ska likväl ut nu och inte sen)

Ny summa: 29600 kr/mån

Nu har vi inte lagt in bredband och tv som ingår i flera lägenheter på kanske 500 kr/mån

Men ja, billigt att bo i hus....

Enig, ungefär samma som jag skrev tidigare. En mer realistisk och nyanserad bild av hur det är att vara husägare. 3500kr är fan vad man bränner på lite krimskrams från Bauhaus vilken lördag som helst och ingen total månatlig driftkostnad för villan...

Ränta+ammo för oss är cirka samma som för dig men själv är jag mer rädd för elpriserna kommande vinter än ränteuppställ...
Citera
Igår, 07:27
  #60912
Bannlyst
Varför får vi på 5 år inte veta hur dyrare bolån blivit med ökad ränta från 0% till 4% till 1.75%?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in