Citat:
Ursprungligen postat av
smaielo2020
Tänkte jag skulle försöka bidra med lite faktiskt data till tråden istället för en massa tjafs.
Gjorde ett lite djupare dyk på mäklarstatistiks hemsida och kikade specifikt på ettor i Täby kommun.
Anledningen till just Täby är att jag tänkte att där känns det som att en vanlig nyexaminerad kanske köper sin första bostad eller föräldrarna köper till grabben/dottern som ska flytta hemifrån. I innerstadsettor bor väl numera mellanchefer med 60+ lön.
Så till spaningen ->
Det verkar som att ettor taget rejält med mer stryk jämfört med andra storlekar på bostad. Från och med sept -21 (så långt bak man kan se på mäklarstatistik) låg ettorna stabilt över 60k/kvm fram till juni -22 med en pik på hela 64298 kr/kvm i mars -22.
Från och med juni -22 har ettorna legat kring ca 55k/kvm och nu i augusti -25 noterades det lägsta sen 48 månader tillbaks på 53945 kr/kvm.
Skillnaden mellan högsta (mars -22) och lägsta (aug -25) är alltså -16.5%. Och något slags snitt kan man väl tänkas vara -15% över perioden.
Kan ju tänkas att många föräldrar skjutit ur barnen ur Täbyvillan och skeppat in insatsen på ca 300k-400k, och där är det väl mest trist att man förlorar pengarna när den ska säljas för att grabben ska flytta in i 2:a med nya flickvänen för att man utan problem kan skeppa in ytterligare 500k.
Till dom hoppfulla som knegat stenhårt på ICA parallellt med studier och sparat ihop till insats för att äntligen kunna göra bostadskarriär direkt efter högskoleexamen kan jag säga att insatsen är totalt sprängd och det ger nog en otrolig inlåsningseffekt.
Som andra nämnt i tråden kan många vänta och sitta lugnt i båten för man kommer från en lång bostadskarriär med tidigare vinster, så kan det mycket väl vara.
Men pyramiden måste fyllas på underifrån, från någon som en gång gjorde vinst på sin etta. Problemet nu är ju att man har ingen kontantinsats alls att fylla på med. Man har inte ens gjort plus minus noll.
Självklart försöker jag här prata i generella termer och finns såklart undantag.
Spännande tider detta. Förhoppningen är väl att höjt bolånetak till 90% ska lösa detta men frågan är om det verkligen dels, hämtar igen 16.5% men också ger en vinst för att trycka in i nästa lägenhet.
Nu har jag djupdykt i just Täby Kommun men sneglade lite snabbt på grannkommunen Sollentuna som verkar följa samma mönster kring ettor.
Har hämtat all data från mäklarstatistik som folk i tråden i allmänhet verkar tycka är trovärdig.
Klokt inlägg, men det är t o m lite värre än statistiken visar. A)Tänk alla nybyggda lägenheter i Täby Park/Roslags Näsby/Ensta etc som sålts sedan 2021 fram till idag. Dessa har alltid betydligt högre kvadratmeterpris än övriga beståndet och drar upp snittpriser.
B) Renoveringar/förbättringar. Allt i en lägenhet slits dag in och dag ut, och en hel del har gjort allt från små till större renoveringar under dessa fyra år (som inte syns i statistiken). Till slut; C) Sälj & flyttkostnader som lätt uppgår till omkring 4-5 % av slutpriset på en etta.
Alltså, skulle gissa att en etta du köpte på toppen utan förbättringar är ned -20% och sedan ytterligare en kostnad på 5 % för att sälja och flytta in till en ny lägenhet= Hårt slag i plånboken eller massiv inlåsningseffekt..