2025-10-02, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Finns garanterat en uppsägningstid där med. Vad exakt blir osäkert?
Du skrev "Jo och just därför är det en av anledningarna till att få, inte ens de med egna villor, vill hyra ut i över 12 mån åt någon." angående uppsägningstiden i Finland.
Sverige har ju ingen uppsägningstid som dubbleras om personen har hyrt i 366+ istället för 364 dagar.
Senast redigerad av DattMamon666 2025-10-02 kl. 17:30.
Citera
2025-10-02, 17:29
Medlem
Citat:
Vad har det med hyresmarknaden att göra?
En ansenlig del av marknaden i Finland är privatpersoner som hyr ut. I Sverige stoppas lätt personer som vill hyra ut av bostadsrättsföreningarna.
Citera
2025-10-02, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Du skrev "Jo och just därför är det en av anledningarna till att få, inte ens de med egna villor, vill hyra ut i över 12 mån åt någon." angående uppsägningstiden i Finland.
Sverige har ju ingen uppsägningstid som dubbleras om personen har hyrt i 366+ istället för 364 dagar.

Nej ok men man har besittningsrätt i Sverige efter ett visst antal månader. Om jag hyr ut min villa till dig så kan du efter en relativt kort period hävda besittningsrätt och inte gå att få ut så lätt.

Det är en av anledningarna till att ingen i Sverige vill hyra ut under för långa perioder till samma person
Citera
2025-10-02, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
En ansenlig del av marknaden i Finland är privatpersoner som hyr ut. I Sverige stoppas lätt personer som vill hyra ut av bostadsrättsföreningarna.

Ja och då är det samma sak som att hyra av en privatperson i Sverige i princip i andra hand.

Hur stor den anseliga delen är får du styrka med länk.

Andelen rena hyresrätter är ungefär på samma nivå i Helsingfors som i Sthlm vad jag kan se
Citera
2025-10-02, 17:56
Medlem
Citat:
Nej ok men man har besittningsrätt i Sverige efter ett visst antal månader. Om jag hyr ut min villa till dig så kan du efter en relativt kort period hävda besittningsrätt och inte gå att få ut så lätt.

Det är en av anledningarna till att ingen i Sverige vill hyra ut under för långa perioder till samma person
Nej, besittningsrätt finns för andrahandsuthyrning men inte vid uthyrning av egenägd bostad.
https://www.domstol.se/amnen/hyra-bo...ittningsskydd/
Citera
2025-10-02, 18:04
Medlem
Jag underbudar för fulla muggar just nu på intressanta villor/hus.

Tror man kan ha is i magen. De sämre tiderna kommer långsamt, med det så menar jag hur kaxiga var här att kriget i Ukraina inte skulle påverka EU, ny energi från andra ställen och militära stödet endast en bråkdel av budgeten, MEN nu börjar vi långsamt se smällen och jag tror inte vi är fullt där än.

Rekordmånga bostäder ute. Vet ej hur det är i Sthlm men här i Skåne även nära Köpenhamn säljs de mesta under utgångspris.

Tror inte man behöver vara desperat, såvida man inte har barn på gång osv.
Citera
2025-10-02, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smaielo2020
Tänkte jag skulle försöka bidra med lite faktiskt data till tråden istället för en massa tjafs.

Gjorde ett lite djupare dyk på mäklarstatistiks hemsida och kikade specifikt på ettor i Täby kommun.

Anledningen till just Täby är att jag tänkte att där känns det som att en vanlig nyexaminerad kanske köper sin första bostad eller föräldrarna köper till grabben/dottern som ska flytta hemifrån. I innerstadsettor bor väl numera mellanchefer med 60+ lön.

Så till spaningen ->

Det verkar som att ettor taget rejält med mer stryk jämfört med andra storlekar på bostad. Från och med sept -21 (så långt bak man kan se på mäklarstatistik) låg ettorna stabilt över 60k/kvm fram till juni -22 med en pik på hela 64298 kr/kvm i mars -22.

Från och med juni -22 har ettorna legat kring ca 55k/kvm och nu i augusti -25 noterades det lägsta sen 48 månader tillbaks på 53945 kr/kvm.

Skillnaden mellan högsta (mars -22) och lägsta (aug -25) är alltså -16.5%. Och något slags snitt kan man väl tänkas vara -15% över perioden.

Kan ju tänkas att många föräldrar skjutit ur barnen ur Täbyvillan och skeppat in insatsen på ca 300k-400k, och där är det väl mest trist att man förlorar pengarna när den ska säljas för att grabben ska flytta in i 2:a med nya flickvänen för att man utan problem kan skeppa in ytterligare 500k.

Till dom hoppfulla som knegat stenhårt på ICA parallellt med studier och sparat ihop till insats för att äntligen kunna göra bostadskarriär direkt efter högskoleexamen kan jag säga att insatsen är totalt sprängd och det ger nog en otrolig inlåsningseffekt.

Som andra nämnt i tråden kan många vänta och sitta lugnt i båten för man kommer från en lång bostadskarriär med tidigare vinster, så kan det mycket väl vara.

Men pyramiden måste fyllas på underifrån, från någon som en gång gjorde vinst på sin etta. Problemet nu är ju att man har ingen kontantinsats alls att fylla på med. Man har inte ens gjort plus minus noll.

Självklart försöker jag här prata i generella termer och finns såklart undantag.

Spännande tider detta. Förhoppningen är väl att höjt bolånetak till 90% ska lösa detta men frågan är om det verkligen dels, hämtar igen 16.5% men också ger en vinst för att trycka in i nästa lägenhet.

Nu har jag djupdykt i just Täby Kommun men sneglade lite snabbt på grannkommunen Sollentuna som verkar följa samma mönster kring ettor.

Har hämtat all data från mäklarstatistik som folk i tråden i allmänhet verkar tycka är trovärdig.

Klokt inlägg, men det är t o m lite värre än statistiken visar. A)Tänk alla nybyggda lägenheter i Täby Park/Roslags Näsby/Ensta etc som sålts sedan 2021 fram till idag. Dessa har alltid betydligt högre kvadratmeterpris än övriga beståndet och drar upp snittpriser.
B) Renoveringar/förbättringar. Allt i en lägenhet slits dag in och dag ut, och en hel del har gjort allt från små till större renoveringar under dessa fyra år (som inte syns i statistiken). Till slut; C) Sälj & flyttkostnader som lätt uppgår till omkring 4-5 % av slutpriset på en etta.

Alltså, skulle gissa att en etta du köpte på toppen utan förbättringar är ned -20% och sedan ytterligare en kostnad på 5 % för att sälja och flytta in till en ny lägenhet= Hårt slag i plånboken eller massiv inlåsningseffekt..
Senast redigerad av LTO 2025-10-02 kl. 18:16.
Citera
2025-10-02, 18:09
Medlem
Citat:
Ja och då är det samma sak som att hyra av en privatperson i Sverige i princip i andra hand.

Andelen rena hyresrätter är ungefär på samma nivå i Helsingfors som i Sthlm vad jag kan se
Nej, hyr du ut en aktielägenhet så är det i förstahand.
Hyr du ut en hyresrätt i Sverige så räknas det som andrahand. Hyr du ut en bostadsrätt eller villa så så är det en egenägd bostad.

Vet inte om det finns officiell statistik.
Men kollar jag Eira på Vuokraovi
https://www.vuokraovi.com/vuokra-asu...ku=m2338811315
Så finns det sex lägenheter för uthyrning. En hyrs ut direkt av privatperson, tre är av privatperson via mäklare och två är jag osäker på.
Senast redigerad av DattMamon666 2025-10-02 kl. 18:17.
Citera
2025-10-02, 19:01
Medlem
Citat:

Nästan 40% av bostäderna för uthyrning ägs av privatpersoner.
https://vuokranantajat.fi/vaikuttami...kranantajista/
Citera
2025-10-02, 19:36
Medlem
Citat:
Tänkte jag skulle försöka bidra med lite faktiskt data till tråden istället för en massa tjafs.

Gjorde ett lite djupare dyk på mäklarstatistiks hemsida och kikade specifikt på ettor i Täby kommun.

Anledningen till just Täby är att jag tänkte att där känns det som att en vanlig nyexaminerad kanske köper sin första bostad eller föräldrarna köper till grabben/dottern som ska flytta hemifrån. I innerstadsettor bor väl numera mellanchefer med 60+ lön.

Så till spaningen ->

Det verkar som att ettor taget rejält med mer stryk jämfört med andra storlekar på bostad. Från och med sept -21 (så långt bak man kan se på mäklarstatistik) låg ettorna stabilt över 60k/kvm fram till juni -22 med en pik på hela 64298 kr/kvm i mars -22.

Från och med juni -22 har ettorna legat kring ca 55k/kvm och nu i augusti -25 noterades det lägsta sen 48 månader tillbaks på 53945 kr/kvm.

Skillnaden mellan högsta (mars -22) och lägsta (aug -25) är alltså -16.5%. Och något slags snitt kan man väl tänkas vara -15% över perioden.

Kan ju tänkas att många föräldrar skjutit ur barnen ur Täbyvillan och skeppat in insatsen på ca 300k-400k, och där är det väl mest trist att man förlorar pengarna när den ska säljas för att grabben ska flytta in i 2:a med nya flickvänen för att man utan problem kan skeppa in ytterligare 500k.

Till dom hoppfulla som knegat stenhårt på ICA parallellt med studier och sparat ihop till insats för att äntligen kunna göra bostadskarriär direkt efter högskoleexamen kan jag säga att insatsen är totalt sprängd och det ger nog en otrolig inlåsningseffekt.

Som andra nämnt i tråden kan många vänta och sitta lugnt i båten för man kommer från en lång bostadskarriär med tidigare vinster, så kan det mycket väl vara.

Men pyramiden måste fyllas på underifrån, från någon som en gång gjorde vinst på sin etta. Problemet nu är ju att man har ingen kontantinsats alls att fylla på med. Man har inte ens gjort plus minus noll.

Självklart försöker jag här prata i generella termer och finns såklart undantag.

Spännande tider detta. Förhoppningen är väl att höjt bolånetak till 90% ska lösa detta men frågan är om det verkligen dels, hämtar igen 16.5% men också ger en vinst för att trycka in i nästa lägenhet.

Nu har jag djupdykt i just Täby Kommun men sneglade lite snabbt på grannkommunen Sollentuna som verkar följa samma mönster kring ettor.

Har hämtat all data från mäklarstatistik som folk i tråden i allmänhet verkar tycka är trovärdig.
När jag tittar här https://www.maklarstatistik.se/omrad...ratter/48m-rum

Ser jag att ettor har backat per kvm sedan Aug 2022 med ca 4.1 %

Hade vi tittat på detta i Mars i år så hade vi istället haft en uppgång på 5.3% sedan Aug 22.

Är det inte brus du tittar på och försöker göra en höna av en fjäder av?

Fyror har backat och tvåor och treor har gått upp. Men detta är också bara brus.

Citat:
Men pyramiden måste fyllas på underifrån
Kul att du väljer att uttrycka dig så.

Jag har tidigare korrekt skrivit att en del i tråden formulerar sig så, varvid några invändare hysteriskt menat att jag haft fel.
Citera
2025-10-02, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Ja, det där har du väl läst i Proletären. Det är inte första gången jag ser att folk i forumet inte förstår det minsta om marknadsekonomi och konkurrens. Det verkar nästan vara mer regel än undantag.

Moderno Fastigheter AB säger upp 10% av sina hyresgäster, och river 10% av lägenheterna och höjer hyran med 10%.

Ekbo251 Fastigheter AB gör tvärtom och bygger motsv nya lgh. Och håller samma hyra som tidigare.

Moderno Fastigheter AB med sin höga hyra samlar på sig alla vakans i hela sektorn och går i kk då dom har för lite intäkter. Och Moderno förlorar allt och får sova under en bro.

Ekbo251 Fastigheter AB köper upp konkursboet och har nu större vinst (och kostnader) men vissa stordriftsfördelar och ekbo251 tjänar än mer på att hålla konkurrenskraftiga låga hyror.

I verkligheten är det den som håller de lägsta priserna för en given kvalitet som är den som det går bäst för.

Om det är viktigt ska man väl inte låte offentlig sektor ha med det att göra.

Vilket är nu det mest tilltalande om folk får välja:

A) stå i kö i 10 år för att få sig en dyr bostad av Trabant-kvalitet. (Offentlig sektor)

B) omgående till konkurrenskraftigt pris få sig en bostad av BMW/Audi-kvalitet. (Privat sektor)
Ekbo-bostäder skulle dock inte kunna bygga en ny fastighet, och ändå ha så låga hyror att ekbo-bostäder skulle kunna konkurrera ut moderno-bostäder som redan skrivit av stora delar av kostnaderna (och det på en ort där det fanns ett överskott av befintliga hyresbostäder innan moderno-bostäder började riva).
Citera
2025-10-02, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
När jag tittar här https://www.maklarstatistik.se/omrad...ratter/48m-rum

Ser jag att ettor har backat per kvm sedan Aug 2022 med ca 4.1 %

Hade vi tittat på detta i Mars i år så hade vi istället haft en uppgång på 5.3% sedan Aug 22.

Är det inte brus du tittar på och försöker göra en höna av en fjäder av?

Fyror har backat och tvåor och treor har gått upp. Men detta är också bara brus.

Kul att du väljer att uttrycka dig så.

Jag har tidigare korrekt skrivit att en del i tråden formulerar sig så, varvid några invändare hysteriskt menat att jag haft fel.

Nae, kan ladda upp en bild på det men kika igen så ser du att det jag skriver stämmer. Kikade på exakt den datan du skickade i din länk när jag skrev första inlägget. I aug -22 ligger ju kvm priset på 56239?

EDIT: Bild här -> https://imgur.com/a/EinfofM
Senast redigerad av smaielo2020 2025-10-02 kl. 20:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in