Citat:
Ursprungligen postat av
BenenPaRyggen
Jag kan ganska lite om ekonomi så ni får gärna rätta mig om jag har fel. Det pratas mycket om "för" höga priser på bostäder för gemene man och det håller jag definitivt med om. Men är det inte bara så att vi alla har blivit fattigare?
Nja, det är snarare tvärtom. Betalviljan når inte upp till produktionskostnaden. Och därför rasar nyproduktionen och konkurserna i byggsektorn står som spön i backen.
Betalviljan = prisern skulle behöva åka upp lite för att matcha vad det kostar.
Ett annat sätt att beskriva det är naturligtvis att lönekostnader, råvarupriser och skatter/avgifter har åkt upp för högt.
"Fattigare" har vi inte blivit. BNP/Capita har åkt upp rejält genom åren. Med undantag för enstaka år, vid någon global kris.
Citat:
Ursprungligen postat av
BenenPaRyggen
Riksbankens sätt att mäta inflationen på verkar inte ha en särskilt stark koppling till verkligheten. 2015-2022, alltså under sju års tid mer än fördubblades M1 i Sverige och under samma tidsperiod körde Ingves på med nollränta rakt in i kaklet. Är inte det ganska konstigt? Att mäta inflation som prisökningar på en korg med utvalda varor verkar inte fungera speciellt bra.
Att mäta prisförändring på det som hushållen de facto köper av näringslivet får sägas vara det bästa kända sättet att avgöra hur penningvärdet förändrats.
Mängden M1 har inte med saken att göra. Omsatt M1 däremot är relevant. Och det fångas i den använda metoden.
Citat:
Ursprungligen postat av
BenenPaRyggen
Är det alltså så att vi har haft en enorm dold inflation så det är inte alls förvånande att priset på hus och BR går upp?
Hur skulle vi kunna ha haft en dold inflation?
Minskat penningvärde hade genast märkts med den metod som använts.
Men prisförändringar är inte exakt lika för olika varor och tjänster. Det är kanske där du går bort dig.
En vara/tjänst som är identisk genom åren och kostar lika mycket arbetstid kommer inte bli billigare.
Medan en vara/tjänst som förbilligas mycket kommer störtdyka enormt. T ex priset på halvledar-minne har fallit extremt genom decennierna.
Eftersom bostadproduktion mest har kostnader i landet så styrs kostnaderna mycket av löneökningar. Och därmet stiger bostadspriser mer än KPI. Då KPI hålls nere av kostnadsreduktioner för andra produkter. Ofta pga kostnadsrationaliseringar i andra länder.
Citat:
Ursprungligen postat av
BenenPaRyggen
Den nya verkligheten är helt enkelt att den vanliga svensken inte har råd att köpa nya bostäder då det kostar för mycket att bygga och lönerna inte har hängt med.
Inget nytt. Det var så för 70 år sedan också.
Enda skillnaden nu mot då är att kraven på boytan ökat och standarden ökat.