Citat:
Ursprungligen postat av
Aabbcc123
Vad pratar du om? Hade du klickat på andra länken i ditt citerade inlägg har du sett att folk redan har flyttat in i dom betydligt billigare, färdigställda, flerbostadshusen i västertorp...
Om/vart det har skarvats och framtida underhålla vågar jag dock ej sia om.
Mitti undviker jag då de har en tradition av att inte hålla sig till sanningen.
Men första länken var ju tydlig på att det handlade om framtiden. Och en referenstidpunkt där var 2021 då gestaltningsprogrammet blev godkänt. Dvs färdigställande lär nu ligga i framtiden.
När jag nu tittar i mitti så motsäger mitti första länken. Ja, jag ska väl inte bli förvånad över det.
Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Massproduktion. Samma principer som miljonprogrammen.
Så verkar det inte vara. Hade dom gjort så hade det varit mer begripligt. Men det står tydligt att dom anpassar sig till omgivningen. Och då blir det inte massproduktion. Varje byggnad eller grupp av byggnader blir då unika.
Vidare så verkar man inte försöka kostnadsminimera, genom att köpa standardprodukter. Handtagen är utformade av konstnärer så det skall bli så dyrt som möjligt.
Det man verkar göra är att eliminera förråd och tvättstuga. Dvs billig mörk förrådsyta skall ersättas av dyr ljus yta.
Men lägenheterna kan väl ses kanske som 10% mindre iom detta. Och då kan man väl få motsvarande reduktion i hyran. För en sämre bostad är det rimligt med lägre hyra.
Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Ja vi såg ju hur bra det blev på 70/80-tals villorna som vi tidigare diskuterat när man smällde upp board enkom under takpannorna istället för råspont och papp. Eller när man tryckte in el-element istället för vattenburen värme (värme från el-element är mycket mindre behaglig att leva i och det var smått livsfarligt för små barn att ha radiatorer som var varma som spisplattor i husen. Dessutom enorm brandrisk om man råkade täcka över dem) eller när man började bygga täta hus men sket i ventilation eller kom på den geniala iden att bygga in tryckimpregnerat trä i husen, blåbetong som kom på 30-talet :-)
Ett sekelskifthus på platsen för nya huset nämnt i mitti hade nog känts som att det legat på E18. Inte som med det nya att det var knäpptyst inne.
Precis som du skriver var dom glesa som såll. Man hade helt enkelt inte råd att bygga bättre då.
Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Sen har man snikat loss även på kåkar från 90-00 tal. Tak av board fanns då också. Enstegstätad fasad, elvärme på övervåningen osv.
Byggbranschen verkar vara fullständigt befriad från alla typer av effektiviseringar. Det enda som provas är att börja bygga med skräpmaterial vilket nästan alltid blir backfire
Du behöver försöka vara konsistent. Du tom nämner effektiviseringar. Och påstår sedan att inga har gjorts. Det är tvärtom så att man har jobbat med sådant. Men inget som kan kompensera för ökade lönekostnader och högre krav på standard.
Klart att det skulle bli billigare, även nu, att bygga ett sekelskiftshus utan vatten, avlopp och el. Och "utan" isolering. Men vem vill bo så. Finns massor med sådan övergivna hus i landet.