2025-06-18, 20:43
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Bankerna har noll intresse av amortering och har mig veterligen aldrig någonsin pushat för det öht utöver statens krav.

Varför skulle de förespråka amortering? Då blir det mindre ränteintäkter på lånen.

När det förstärkta amorteringskravet infördes 2018 fick det markant effekt på marknaden. Att det inte skulle märkas att det slopas OCH kommer med ett minskat krav på insats är osannolikt

Rimligen vill man väl ha bankkunder som har för avsikt att betala lånet, att ha ordning på sin ekonomi och återbetala ett lån man tagit sammanfaller med att vara en bra kund.

Plus bankkunder som tar lån med avsikt att aldrig betala tillbaka har sannolikt problem med ekonomin i övrigt och där är risken större för ständiga problem att betala.

Men absolut så innebär sänkta amorteringskrav en bättre bokalkyl och därmed potential för ett större kreditutrymme givet att bankerna anpassar sina lånekalkyler efter de förändrade kraven (vilket inte alltid sker, många banker räknar slentrianmässigt med 2% amortering på ett bolån).
Citera
2025-06-18, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Rimligen vill man väl ha bankkunder som har för avsikt att betala lånet, att ha ordning på sin ekonomi och återbetala ett lån man tagit sammanfaller med att vara en bra kund.

Plus bankkunder som tar lån med avsikt att aldrig betala tillbaka har sannolikt problem med ekonomin i övrigt och där är risken större för ständiga problem att betala.

Men absolut så innebär sänkta amorteringskrav en bättre bokalkyl och därmed potential för ett större kreditutrymme givet att bankerna anpassar sina lånekalkyler efter de förändrade kraven (vilket inte alltid sker, många banker räknar slentrianmässigt med 2% amortering på ett bolån).
Nej, banken vill inte ha kunder som amorterar sina lån, de vill ha kapitalstarka kunder med högt kreditbetyg men inte att de amorterar för de vill maximera sina ränteintäkter.

Folk som inte amorterar och som har god ekonomi är precis den typen av nyttiga idioter som är varje banks våta dröm.
Citera
2025-06-18, 21:09
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Nej, banken vill inte ha kunder som amorterar sina lån, de vill ha kapitalstarka kunder med högt kreditbetyg men inte att de amorterar för de vill maximera sina ränteintäkter.

Folk som inte amorterar och som har god ekonomi är precis den typen av nyttiga idioter som är varje banks våta dröm.

Har jobbat på många banker i mitt liv och aldrig suttit på en bank som önskar kunder som inte vill betala tillbaka sina lån.

Självklart positivt om man har en skötsam och välbetald kund som är högt belånad och då kan generera en bra ränteintäkt men om kunden har ett osunt kreditbeteende och inte avser att betala tillbaka på lånet så faller premissen om att vara skötsam och då spelar inte det andra så stor roll.
Citera
2025-06-18, 22:02
Medlem
Citat:
Har jobbat på många banker i mitt liv och aldrig suttit på en bank som önskar kunder som inte vill betala tillbaka sina lån.

Självklart positivt om man har en skötsam och välbetald kund som är högt belånad och då kan generera en bra ränteintäkt men om kunden har ett osunt kreditbeteende och inte avser att betala tillbaka på lånet så faller premissen om att vara skötsam och då spelar inte det andra så stor roll.

har man 50% belåningsgrad t.ex, tjänar 150.000 i månaden då rekommenderar du ju inte som bankanställd kunden att öka/fortsätta amortera direkt, tvärtom. sluta amortera eftersom det inte är något krav under 50

Och betala i sin livstid gör ganska få idag, banken får pengarna från dödsboet/försäljning downsize vid 70 års ålder efter typ 30+ års räntebetalning.
Citera
2025-06-18, 22:24
Medlem
Citat:

Jaså?

Då undrar jag vad det är för märkliga banker som du har jobbat på? Jag har aldrig hört någon bank rekommendera att man ska amortera mer än enligt kraven.

Innan amorteringskraven infördes så var det ingen bank som krävde att man skulle rekommendera, amorterade man 1-2 % så ansågs det vara extremt av banker.
Citera
2025-06-18, 22:32
Medlem
Citat:

Dödsboet betalar av lånet. Finns ingen anledning för dig som pensis att sitta i en avbetalad villa. >Boomer eller ej.
Citera
2025-06-18, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Om det var din intention så stämmer den väl över med det jag skrev, som du citerade.
Men sen började du raljera om vart orten var belägen.
Den kommentaren visade enbart på att du faktiskt inte har koll på Sverige's geografi.

Nej, det gjorde jag aldrig. Min poäng var att landsorten inte är attraktiv och att pendling inte värderas, trots att teoretiskt pendlingsavstånd finns.

Det där med geografin var något du läste in - och bevisligen hängde upp dig på. Jag skrev däremot att din beskrivning av orten var så generisk att du i princip kunnat hitta dylika orter i hela södra Sverige. Bildligt talat. Men det begrep du inte. Och blev bevisligen arg
Citera
2025-06-19, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Nej, det gjorde jag aldrig. Min poäng var att landsorten inte är attraktiv och att pendling inte värderas, trots att teoretiskt pendlingsavstånd finns.

Det där med geografin var något du läste in - och bevisligen hängde upp dig på. Jag skrev däremot att din beskrivning av orten var så generisk att du i princip kunnat hitta dylika orter i hela södra Sverige. Bildligt talat. Men det begrep du inte. Och blev bevisligen arg
Arg blev jag inte, men ville förklara att Sverige är stort och om du tror att den beskrivningen passar in på extremt många orter i södra halvan av Sverige så bevisar det bara att dina geografikunskaper är högst bristfälliga.
Men jag förstår att du faktiskt inte förstår det.
Citera
2025-06-19, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Jaså?

Då undrar jag vad det är för märkliga banker som du har jobbat på? Jag har aldrig hört någon bank rekommendera att man ska amortera mer än enligt kraven.

Innan amorteringskraven infördes så var det ingen bank som krävde att man skulle rekommendera, amorterade man 1-2 % så ansågs det vara extremt av banker.

Korrekt. Har aldrig någonsin blivit uppmanad av en bank att amortera. Det var bara när kravet kom som det infördes
Citera
2025-06-19, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Bankerna har noll intresse av amortering och har mig veterligen aldrig någonsin pushat för det öht utöver statens krav.

Varför skulle de förespråka amortering? Då blir det mindre ränteintäkter på lånen.

När det förstärkta amorteringskravet infördes 2018 fick det markant effekt på marknaden. Att det inte skulle märkas att det slopas OCH kommer med ett minskat krav på insats är osannolikt
Varför börja använda termer som "pushat för" och "förespråkat". Det blir lite halmgubbe av det.

Den som på allvar vill förstå kan då begrunda följande:
Det som bankerna skyr är kreditförluster i första hand och lån som är non-performing eller nära att bli.
För att säkra att det inte händer ser man till att ha amortering på lån där historisk data visar att kunder är på väg in i risk för att lånen måste klassas som sådana.

Inkomst används för att sätta tak för max lånebelopp. När man startar pension så har man en pension som medger kanske halva tidigare max lånebelopp. Det gör att från att man fyller 60 så medger banker nya lån som baseras på prognos för pension. Dvs ungefär hälften mot vad låntagaren väntar sig. Och för de kunder som inte själva amorterat ned lån så hjälper bankerna till med att kräva amortering.
Väldigt logiskt och rationellt.

Riksbanken och finansinspektionen har tidigare analyserat lånebelopp vs ålder. Och där kan man se hur lånebeloppen är som störst vi ca 35-40 år. För att sedan klinga av med stigande ålder. Detta sköts av låntagarna själva eller mha bankernas amorteringskrav.
Citera
2025-06-19, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
har man 50% belåningsgrad t.ex, tjänar 150.000 i månaden då rekommenderar du ju inte som bankanställd kunden att öka/fortsätta amortera direkt, tvärtom. sluta amortera eftersom det inte är något krav under 50

Och betala i sin livstid gör ganska få idag, banken får pengarna från dödsboet/försäljning downsize vid 70 års ålder efter typ 30+ års räntebetalning.
I vilken situation rekommenderar du som bankanställd?

Det finns ett fall och det är om du är private banking rådgivare. Och då pratar du med kunder som har iaf 5 MSEK i fritt kapital. Och varför skulle denne tala om saker som andra på banken sköter om. Hur tänker du här.

När du som låntagare rör dig in i ett område där banken anser att amortering skall ske får du bara besked om att amortering startar.
Citera
2025-06-19, 09:00
Medlem
Citat:

Då har du inte jobbat på de banker jag varit i kontakt med de senaste 25åren.
Senaste gången banken uppmanade till amortering var i början av 90talet:
Då var det 3.3% av lånet upp till 75% och 10% på ev. topplån över 75% belåningsgrad:
Men sen början av 2000talet har frågan snarare varit att banken vill att jag minskar eller helt avstår amortering:
Uppenbarligen vill de inte att jag som låntagare går under 50% belåningsgrad: I dag är jag nästan en ovälkommen kund då jag har under millen i lån, trotts att jag har finansiella tillgångar hos banken som täcker mitt lån med 300%.Så helt klart vill banken maximera sina inkomster och föredrar att reglera bolånet i samband med att bostaden säljs av dödsboet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in