Citat:
Ursprungligen postat av
BiffenmedstortB
Jag tror efter denna tidens resiliens i bomarknaden inte på fallande priser längre.
Däremot tror jag priserna kommer stagnera och realt kommer man troligen kunna köpa ett hus med 2030 års pengar till 2025 års priser.. osv.
Det är troligen en mindre uppgång närmaste tiden i samband med räntesänkningarna.
Samma här, det man kan konstatera efter 2022, är att bostadspriserna står väldigt stadigt, givet omständigheterna. Ska villigt erkänna att jag innan 2022, om någon frågat vad jag trodde hade hänt med bopriserna vid fyrdubblad ränta och en inflation som skickade reallönerna tillbaka till 2014, nog hade målat upp ett bra värre scenario än vad som faktiskt hände.
Så tror å"svag uppgång på kort och medellång sikt, och sedan stagnation nominellt (lätt nedåt realt). Beror ju dock också på löneutvecklingen 2025-2030, svårt idag att spå. Blir det glödhet konjunktur, kan säkert priserna dra iväg, iaf nominellt.
Vad som kan tala emot, är demografin. En av boosterna för bomarknaden åren "2005-2020", var att den stooo(oooo)ra generationen 1985-1995 blev färdiga med universitetet och kom ut 'in force' på marknaden. Samtidigt som politikerna gjort sitt bästa för att förstöra hyresmarknaden än mer och ghettofiera vissa områden, vilket gjorde att köttberget tvingades buda på ett snävare utbud. För att inte tala om effekten av att det knappt byggdes några bostäder under 20-årsperioden 1992-2012.