Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-05-25, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-hasse
Vad tror ni om bostads priserna i norra Stockholm?

Lägenheter ligger ute för 23000/kvm och ingen lägger bud.

Nu talar jag inte om utanförskapsområden

Du får nog vara mer specifik än så, ganska stor skillnad på Djursholm och Vallentuna rent prismässigt.
Citera
2024-05-25, 11:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Tja väldigt många fler eftersom min inkomst ökat mer än bostadspriserna där jag bor.

Men det är en irrelevant fråga. Frågan borde vara hur många fler kvm jag har råd med i ett motsvarande område med samma typ av befolkning, infrastruktur, skolor etc som förr.

Flyttar du till Nytorget på Söder tex idag så är det ett väldigt exklusivt område. Flyttade du dit 1990 var det ruffigt och sunkigt. Tror man får ungefär samma antal kvm i ett ruffigt och sunkigt område idag.
Nytorget var varken ruffigt eller sunkigt 1990, inte ens Hornstull var ruffigt och sunkigt 1990 även om en del missbrukare strök runt i området.
Den östra delen av Södermalm har alltid varit den ”finare delen”.
Citera
2024-05-25, 15:53
Medlem
Det känns som om villamarknaden står lite still just nu. Det var en pulshöjning i april under några veckor men efter räntesänkningen har det blivit lugnare igen. Iallafall i kommunerna i Södra Stockholm och några ute i landet som jag följer dagligen.
Men nu har Leif-Ivans hus kommit ut igen med ett rätt optimistiskt pris😄
Så nu vänder det🤘
https://www.hemnet.se/bostad/villa-22rum-tullinge-strand-botkyrka-botkyrka-kommun-tullinge-strand-32-16864607
Senast redigerad av MannenP 2024-05-25 kl. 15:56.
Citera
2024-05-25, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Självklart förstår jag skillnaden. Men INGEN av domedagsprofeterna i denna tråd inklusive du har pratat om att de nominella priserna ska vara tillbaka på samma nivå som 2022 redan iår. Redan iår förväntas reallönerna börja stiga igen och så även de reala bostadspriserna inom kort.

Att ovissheten var den avgörande faktorn förstår alla som har några hjärnceller och tittar på nedgången. Den var som mest massiv under perioden där räntan ökade från 0-0,25%, när den sen ökade betydligt mer så minskade nedgången. Det var ovissheten och inget annat som var den avgörande faktorn.

Kommer njuta av kraschen 2025 när din bostad tappar 50% i värde. Jag kanske plockar upp den billigt i så fall. Hela den här AI bubblan som pågår nu samt bostadsbubblan är helt icke-rationell. Kommer inte vara hållbart. Sanna mina ord, 2025 är året det sker.
Citera
2024-05-25, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Kommer njuta av kraschen 2025 när din bostad tappar 50% i värde. Jag kanske plockar upp den billigt i så fall. Hela den här AI bubblan som pågår nu samt bostadsbubblan är helt icke-rationell. Kommer inte vara hållbart. Sanna mina ord, 2025 är året det sker.
Allt pekar på en uppgång. Så det finns risk att du har fel.
Citera
2024-05-25, 17:35
Citat:

Som man säger, marknaden kan vara irrationell längre än du kan vara likvid. Jag tycker också det är bubblor men inget jag satsar pengar på att dom kommer spricka.
Citera
2024-05-25, 18:11
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det känns som om villamarknaden står lite still just nu. Det var en pulshöjning i april under några veckor men efter räntesänkningen har det blivit lugnare igen. Iallafall i kommunerna i Södra Stockholm och några ute i landet som jag följer dagligen.
Men nu har Leif-Ivans hus kommit ut igen med ett rätt optimistiskt pris😄
Så nu vänder det🤘
https://www.hemnet.se/bostad/villa-22rum-tullinge-strand-botkyrka-botkyrka-kommun-tullinge-strand-32-16864607

Fantastiskt ställe, från tiden när både Sverige och byggnadskonsten var pampigt.
Intressant garage även: "Personen har flera fordon, totalt 5 stycken. Det nyaste är av årsmodell 1961 medan det äldsta är av årsmodell 1952."

Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Jag ser att du fortsätter att förneka verkligheten med skenargument, men det kommer inte ändra på verkligheten. Procentuella jämförelser över olika tidsperioder döljer den sanning du måste våga konfrontera -den monstruösa skuldökningen.

Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
Håller dessutom med att alltför många tar för lätt på deras miljonskulder som dessutom knappt betalas av!

Detta är exakt vad hela tråden handlar om, den explosiva kostnadsökningen och den ytterst problematiska skuldsättningen. Att hushållens skuldsättning utgör en stor risk för samhällsekonomin har upprepats så många gånger av x antal experter under denna korta normalränteperiod att de allra flesta borde kunna begripa att risken kvarstår så länge som inte skuldsättningen justeras nedåt av betydande grad.
Citera
2024-05-25, 18:34
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Detta är exakt vad hela tråden handlar om, den explosiva kostnadsökningen och den ytterst problematiska skuldsättningen. Att hushållens skuldsättning utgör en stor risk för samhällsekonomin har upprepats så många gånger av x antal experter under denna korta normalränteperiod att de allra flesta borde kunna begripa att risken kvarstår så länge som inte skuldsättningen justeras nedåt av betydande grad.

Vi har ju dessutom kommit till en punkt där det även skulle vara problematiskt för samhällsekonomin att försöka minska skuldsättningen. Hushållens skuldsättning består som bekant till övervägande del av bolån, och skulle bankerna bli mer restriktiva i sin utlåning (t.ex. om man sänkte utlåningsutrymmet inom ramen för fractional reserve banking-politiken) skulle det snabbt leda till noll transaktioner på bostadsmarknaden, då ingen vill sälja till underpris samtidigt som nya affärer förutsätter att köparna får loss finansiering till samma villkor som tidigare köpare. Med andra ord behöver skuldsättningen fortgå för att inte lokomotivet ska stanna.

Skulle man öka amorteringskraven eller ta bort ränteavdraget för att komma till bukt med skuldsättningen skulle det på motsvarande sätt leda till ett kraftigt sänkt konsumtionsutrymme, vilket skulle slå hårt mot företagen och leda till arbetslöshet. Låter man å andra sidan kreditbubblan växa lite till blir det som 2008.

Så det blir fel hur man än gör politiskt, just för att man låtit det gå så långt.
Citera
2024-05-25, 18:37
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Som man säger, marknaden kan vara irrationell längre än du kan vara likvid. Jag tycker också det är bubblor men inget jag satsar pengar på att dom kommer spricka.

Plus att man behöver ju bo nånstans. Svårt att ta in hos mamma och pappa på obestämd tid i väntan på att marknaden kommer i balans, då detta kan dröja.
Citera
2024-05-25, 18:57
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP

Handlar högst troligt om elpriserna, för 3-4 år sedan var det extrem hets att alla skulle köpa villa men nu är det poppis med lägenhet igen då man betalar så många tusen varje månad bara för el.
Citera
2024-05-25, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Handlar högst troligt om elpriserna, för 3-4 år sedan var det extrem hets att alla skulle köpa villa men nu är det poppis med lägenhet igen då man betalar så många tusen varje månad bara för el.
Elpriset har varit lågt ett bra tag nu och senaste två månaderna nästan gratis.
Citera
2024-05-25, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Fantastiskt ställe, från tiden när både Sverige och byggnadskonsten var pampigt.
Intressant garage även: "Personen har flera fordon, totalt 5 stycken. Det nyaste är av årsmodell 1961 medan det äldsta är av årsmodell 1952."

Så ingen risk har realiserats när räntan har höjts megamycket och du tycker fortsatt att skuldsättningen är problematisk? Hade varit intressant att höra hur du resonerar då. Och jag vill inte ha några grafer över skulder generellt eller några procentuträkningar hur mycket den har ökat. Jag vill ha konkreta exempel.

Håller det inte som omöligt att det ska hända men än så länge verkar bostadsägare klara sig ganska bra. Men som sagt, du får gärna visa vart jag tänker fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in