2022-08-20, 07:09
Medlem
slemhogs avatar
https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-solberga-stockholms-kommun-orhangevagen-20-18718203

Villa Solberga, fått prissänka från 6.95 milj till 6.5.
Bud på 6.2

En exakt likadan på numret bredvid gick för 8 milj i Maj. Värsta små sunkhusen, inte ens biluppfarten är vid fastigheten ser det ut som på google street view precis som i ett radhus område. Slemhögska institutets värdering: 2.5 milj

Villamarknaden blir slaktad i Stockholms området och mycket värre kommer det bli i vinter med 2-2.5% styrränta, energipriserna samt inflationen
Senast redigerad av slemhog 2022-08-20 kl. 07:11.
Citera
2022-08-20, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-solberga-stockholms-kommun-orhangevagen-20-18718203

Villa Solberga, fått prissänka från 6.95 milj till 6.5.
Bud på 6.2

En exakt likadan på numret bredvid gick för 8 milj i Maj. Värsta små sunkhusen, inte ens biluppfarten är vid fastigheten ser det ut som på google street view precis som i ett radhus område. Slemhögska institutets värdering: 2.5 milj

Villamarknaden blir slaktad i Stockholms området och mycket värre kommer det bli i vinter med 2-2.5% styrränta, energipriserna samt inflationen

Exakt likadan 😂

Tvivlar starkt på att de är exakt likadana, det ser inte ut som de byggdes förra året som identiska villor så kan nog skilja sig ganska mycket åt.

Med det sagt så är det en rejäl sänkning om de nu är i liknande skick.

Om det blir värre i vinter tror jag inte styrräntan kommer påverka så mkt iallafall inte om det blir som de flesta experter påstår att det planar ut.
Stor del i bostadstapper tror jag beror på att många inte vågar köpa när räntan kan gå lite hur som helst, blir det stabilt runt 2% tror jag marknaden stabiliserar sig också.
Citera
2022-08-20, 07:34
Medlem
57 000 objekt nu hos booli.
Citera
2022-08-20, 07:35
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Exakt likadan 😂

Tvivlar starkt på att de är exakt likadana, det ser inte ut som de byggdes förra året som identiska villor så kan nog skilja sig ganska mycket åt.

Med det sagt så är det en rejäl sänkning om de nu är i liknande skick.

Om det blir värre i vinter tror jag inte styrräntan kommer påverka så mkt iallafall inte om det blir som de flesta experter påstår att det planar ut.
Stor del i bostadstapper tror jag beror på att många inte vågar köpa när räntan kan gå lite hur som helst, blir det stabilt runt 2% tror jag marknaden stabiliserar sig också.

Du tror inte det då du inte begriper hur mycket kostnaden ökar på ett 5 milj lån vid 1.25% räntehöjning = 62 500 kr/år. Det är saftigt.
Citera
2022-08-20, 07:38
Medlem
slemhogs avatar
Alla villaägande kollegor som man frågar vad de gjort på semestern nu under sommaren har åkt till västkusten, Kalmar eller hyrt stuga i Danmark haha! Samma semesterval gjorde på 80-90-talet ofta när folk var panka. Slut på nollränte och låginflation livsstilen, då visar det sig inga har några pengar precis som slemhog hävdat
Senast redigerad av slemhog 2022-08-20 kl. 07:47.
Citera
2022-08-20, 07:51
Medlem
Citat:
Alla villaägande kollegor som man frågar vad de gjort på semestern nu under sommaren har åkt till västkusten, Kalmar eller hyrt stuga i Danmark haha! Samma semesterval gjorde på 80-90-talet ofta när folk var panka. Slut på nollränte och låginflation livsstilen, då visar det sig inga har några pengar precis som slemhog hävdat

Det talar väl emot att villorna ska vräkas ut för reapris?
Citera
2022-08-20, 07:57
Medlem
Citat:
Du är lurad, det är en tjurfälla, det kommer alltid en liten uppstuds efter bubblan fallit 10-20%, sen rasar det enormt.
Läs på mer om bubblans natur.

De enda som försökt luras är trådens fårskallar som sade att nedgången i juli hade noll med säsongseffekter att göra. Känn dig träffad.

Hittat "partyvillan" i Tensta för 3 msek än?
Citera
2022-08-20, 08:03
Medlem
Citat:

Beror på var man jobbar. Mina kollegor har varit på Mauritius, franska Rivieran, Italien och USA med familjerna.
Citera
2022-08-20, 08:12
Medlem
Har nu varit med om en intressant aspekt på nuvarande bostadsmarknad.
En närstående la ett bud på en fastighet under begärt pris. Men budet godtas inte och registrerades inte på mäklarens hemsida på objektet. Det kommer in ett bud på objektet på begärt pris. Helt OK
Sen kommer det som jag tycker är konstigt och ser som en indikation på nergången, mäklaren ringer upp min närstående och accepterar budet och de har nu bokat tid för att skriva på det lägre budet, då enligt uppgifter från mäklaren den som la budet på begärt pris hoppat av p.g.a att de inte fick lån av banken.
Men fortfarande ligger det högre budet på begärt pris kvar på nätet och hemnet.
Är det p.g.a att mäklarna inte vill visa att nu säljs kåkarna under begärt pris?
Citera
2022-08-20, 08:33
Medlem
Citat:
Du tror inte det då du inte begriper hur mycket kostnaden ökar på ett 5 milj lån vid 1.25% räntehöjning = 62 500 kr/år. Det är saftigt.

62500 är absolut mycket, samtidigt kommer vi från riktigt låga räntor.

62500/12 = 5208 kr

De allra flesta som har 5 mille i lån och bor i villa är 2 st.

5208/2 = 2604 kr

EDiT: glömde sätta in nuvarande lån 😂
Så kanske får lägga till 6000 kr till så blir kanske 15-20k för att bo i en stor villa, det borde 2 inkomster fixa istället för att bo i en hyres för 12-15k.

Nu vet jag inte riktigt kostnaden för att bo i villa men så länge man snålar med elen eller staten ger elkompensation (eller vad det heter) så är det inte jättehög boendekostnad, borde väl landa på 10-15k för allt som rör boendekostnaden.

Det är inte räntorna just nu som gör att priserna går ner det handlar mer om osäkerhet kring marknaden med inflation, prisfall, ränteläge, el osv.
Senast redigerad av kallejansson 2022-08-20 kl. 08:35.
Citera
2022-08-20, 08:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
En sammanlagt årslön på 750000kr ger ett lånelöfte på drygt 3 miljoner. Det skulle krävas en kontantinsats på 2 miljoner.

Möjligt att vissa banker sträcker sig till 5x årsinkomsten, men det räcker fortfarande inte med en kontantinsats på 750tkr. Sluta sprida dynga.

Handelsbanken 2*31000kr/mån i lön och 750t i insats : Ni kan preliminärt köpa för 4.99 miljoner.
Swedbank 5 miljoner prick. Räknat på driftskostnad 4000kr/mån (inga övriga lån, ej tagit med barn). Nordea prick 5mille räknat på en bil.
Årslön totalt 744t..högre än 700t som jag drog till med. Men visst 17 kan ett par med väldigt ordinära löner och insats 750t köpa en 5 miljonersvilla. Säger inte det är vettigt. Detta bara kollat med låneverktyget på nätet. Räknar med att andra banker ligger ungefär där i lånemöjligheterna.
Senast redigerad av lone star 2022-08-20 kl. 08:39.
Citera
2022-08-20, 08:38
Medlem
Citat:

En Sverige semster är ju dyrare än att semestra utomlands i många fall, själva resan är ju inte jättestor del av totala kostnaden. Resturanger, boende och nöje är ju inte direkt billigt i Sverige eller Danmark för den delen. Jämför det med priserna i något lågprisland i södra Europa.
Senast redigerad av trickget 2022-08-20 kl. 08:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in