2022-08-20, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
62500 är absolut mycket, samtidigt kommer vi från riktigt låga räntor.

62500/12 = 5208 kr

De allra flesta som har 5 mille i lån och bor i villa är 2 st.

5208/2 = 2604 kr

EDiT: glömde sätta in nuvarande lån 😂
Så kanske får lägga till 6000 kr till så blir kanske 15-20k för att bo i en stor villa, det borde 2 inkomster fixa istället för att bo i en hyres för 12-15k.

Nu vet jag inte riktigt kostnaden för att bo i villa men så länge man snålar med elen eller staten ger elkompensation (eller vad det heter) så är det inte jättehög boendekostnad, borde väl landa på 10-15k för allt som rör boendekostnaden.

Det är inte räntorna just nu som gör att priserna går ner det handlar mer om osäkerhet kring marknaden med inflation, prisfall, ränteläge, el osv.

En villa med 4 msek i lån har varit galet billig att bo i. Kanske runt 7-8k i månaden. Två löner a 40k ger nästan 60k efter skatt. En ränta på 4% ger en boendekostnad på 15k i månaden. Fortfarande bara 1/4 av disponibel inkomst för hushållet som har hela 45k kvar när boendet är betalt.

Kommer knappast vara problematisk förutom för vissa som köpt maxbelånade på toppen
Citera
2022-08-20, 09:42
Medlem
Bort
Citera
2022-08-20, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det höjer månadskostnaden avsevvärt och det handlar inte bara om lånekostnad, du har amorterings, fastighetsavgift, driftskostnader(svindyr el/värme i vinter) samfällig och vägförening och sen tillkommer underhåll och reparationer, man kan få pröjsa 100 000 i ett bräde om värmepumpen går sönder. Villapriserna sjunker snabbt med ökade räntekostnader, ingen som har lust betala 20 papp+ trasig värmepump för 100k, klippa gräsmatta, häck och betala samma köpeskilling som vid 0 räntan.

Blir inte seriöst när du förutsätter att en värmepump ska gå sönder när du berättar att det blir dyrt att bo i hus.
Detta är en oförutsägbar utgift och absolut något man bör ha buffert för men att räkna in 100k som någon kostnad att bo kan du ju såklart inte göra, det kostar att leva och ibland går saker sönder.
Citera
2022-08-20, 09:50
Medlem
Blir iaf spännande att se bostadsmarknaden efter RBs höjning i september, då jag tror alla naiva har till slut fått en verklighets uppfattning.
Citera
2022-08-20, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
En villa med 4 msek i lån har varit galet billig att bo i. Kanske runt 7-8k i månaden. Två löner a 40k ger nästan 60k efter skatt. En ränta på 4% ger en boendekostnad på 15k i månaden. Fortfarande bara 1/4 av disponibel inkomst för hushållet som har hela 45k kvar när boendet är betalt.

Kommer knappast vara problematisk förutom för vissa som köpt maxbelånade på toppen

Jo men räknade högt så mr slemhög inte skulle ifrågasätta siffrorna, nu skrev han trots detta att det var ännu dyrare än min uträkning 😂

Men jag håller med borde bli runt 15k men lite osäker på allt som tillkommer med att bo i villa.

Om det nu skulle gå upp till 20 k tror jag fortfarande de flesta skulle klara detta utan större problem.
Citera
2022-08-20, 09:56
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettokizz
Blir iaf spännande att se bostadsmarknaden efter RBs höjning i september, då jag tror alla naiva har till slut fått en verklighets uppfattning.

Månadskostnaden för en "billig" Stockholmsvilla på 6.2 mille med 85% belåning (nyköp för ett par med medelinkomst) höjs med 4000 kr mån före ränteavdrag och 2800 kr/mån efter avdrag vid 0.75% höjning i Sep enligt SBAB kalkylator. Det gäller även 2an i Vasastan. Det kommer slå hårt på priserna under hösten hehe
Senast redigerad av slemhog 2022-08-20 kl. 09:59.
Citera
2022-08-20, 09:59
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Månadskostnaden för en "billig" Stockholmsvilla på 6.2 mille med 85% belåning (nyköp för ett par med medelinkomst) höjs med 2800 kr/mån vid 0.75% höjning i Sep enligt SBAB kalkylator. Det kommer slå hårt på priserna hehe

Folk är inte så hjärndöda gällande räntan att de inte har förutspått 3%+ vid det här laget. Det är snarare elpriserna som kommer ta just husägare på sängen i vinter.

Skulle tro att större, äldre bostadsrätter med ett par tusen per kvm i belåning, fjärrvärme och mycket underhåll bakom sig är de stora relativa vinnarna framgent.

Kan ju till och med bli så att priserna knappt går ner där.
Citera
2022-08-20, 10:00
Medlem
Citat:
Månadskostnaden för en "billig" Stockholmsvilla på 6.2 mille med 85% belåning (nyköp för ett par med medelinkomst) höjs med 2800 kr/mån vid 0.75% höjning i Sep enligt SBAB kalkylator. Det gäller även 2an i Vasastan. Det kommer slå hårt på priserna under hösten hehe

Vart hittar man sådan billiga villor?🤪

Samt bara inte denna aspekt som spelar in eller har jag fel? Bränsle/El/Mat/Resor😂
Citera
2022-08-20, 10:01
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Folk är inte så hjärndöda gällande räntan att de inte har förutspått 3%+ vid det här laget. Det är snarare elpriserna som kommer ta husägare på sängen i vinter.

Det är precis vad dom är och majoriteten har ingen koll som oss,
folk lånar så mycket lånelöfte dom får ta, i eftertraktade lägen.
Det är dags för bankerna att höja kalkylräntan från 6% nu snart också, det är för lågt när rörliga ligger på 4-4.5% snart. Det kommer bidra till prisfallet ännu mer. Frågan är varför dom inte gjort det redan..
Hela pk feminist etablishemanget sitter och konspirerar för hålla uppe bostadspriserna och allt ska kompenseras av någon märklig anledning nuförtiden- banker, politiker, facket och proffstyckare. Korruption.
Senast redigerad av slemhog 2022-08-20 kl. 10:04.
Citera
2022-08-20, 10:07
Medlem
slemhogs avatar
Elbidrag kan dra åt helvete, det är stöld från hyresgäster, sparare och skattebetalare. Ren kommunism för välbärgade.
Bidrag och subventioner ska endast gå till de fattiga och arbetarklassen så de får drägliga liv och allmänna välfärdsförmåner som fri skola, sjukvård osv. Man subventioner bara marknadsområden som inte riktigt funkar i en fri marknad och som är samhällskritisk under statlig kontroll.

Villaägare ska betala sina egna jävla elräkningar! Har de inte råd eller levt i sus och dus när bokostnaden för villa varit enorm låg senaste 10 år utan att spara, får de sitta med 5-10 grader i större delen av kåken och värma ett rum alternativt, ta blanco och pröjsa elräkningen med eller gå i kk och tvingas sälja. Så är marknadens regler.
Det finns andra som vill köpa upp deras fastighet, givetvis för ett lågt pris.
Senast redigerad av slemhog 2022-08-20 kl. 10:12.
Citera
2022-08-20, 10:08
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Det är precis vad dom är och majoriteten har ingen koll som oss,
folk lånar så mycket lånelöfte dom får ta, i eftertraktade lägen.
Det är dags för bankerna att höja kalkylräntan från 6% nu snart också, det är för lågt när rörliga ligger på 4-4.5% snart. Det kommer bidra till prisfallet ännu mer. Frågan är varför dom inte gjort det redan..
Hela pk feminist etablishemanget sitter och konspirerar för hålla uppe bostadspriserna och allt ska kompenseras av någon märklig anledning nuförtiden- banker, politiker, facket och proffstyckare. Korruption.

Nej.

Folk köper med 70% belåningsgrad i snitt och skuldkvoten i Stockholm var 397% vid nyköp förra året. Not great, not terrible.
Citera
2022-08-20, 10:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Jo men räknade högt så mr slemhög inte skulle ifrågasätta siffrorna, nu skrev han trots detta att det var ännu dyrare än min uträkning 😂

Men jag håller med borde bli runt 15k men lite osäker på allt som tillkommer med att bo i villa.

Om det nu skulle gå upp till 20 k tror jag fortfarande de flesta skulle klara detta utan större problem.
Det som är intressant är hur de som köper bostad klarar det och vill prioritera.
Att betala 20.000 kr i månaden för att bo tror jag avskräcker och styr en del av köpare mot billigare alternativ. Det i sig sänker priserna på dyrare objekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in