Citat:
Ursprungligen postat av
Windchester
Svår jämförelse… det har hänt en del annat på 100år som gör att det inte blir direkt jämförbart. Men som sagt… statistiken är tydlig om att vi inte ser någon generell nedgång om du tar bort den gigantiska avvikelsen i statistiken, dvs pandemin och människors tankar om att de för evigt kommer behöva jobba hemma.
Men naturligtvis så är det surt för dom som köpte första gången under pandemin. Men många sålde och köpte sannolikt på samma marknad.
Kika på denna artikel om du inte redan sett den. Fundamenten i tillgång och efterfrågan är starka.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/b...-brist--7xv7nv
https://www.di.se/nyheter/forskaren-...kt-historiskt/ artikeln är skriven innan räntorna drog iväg.
Artikeln du länkar till belyser ju bara hur trasig den Svenska bostadsmarknaden är, man försöker säga att det är omöjligt med nyproduktioner som folk har råd att bo i, men det stämmer ju inte.
Däremot är det svårt att bygga dessa lyxiga nyproduktioner som folk tycker att dom måste bo i men egentligen inte har råd med utan att låna en massa pengar till minimala räntor.
Att hela branschen för att bygga bostäder rasar ihop för att räntorna höjs lite visar ju bara att allting man bygger är saker folk egentligen inte har råd med.
Spelar ingen roll hur stor bostadsbristen är nu när folk inte längre kan plocka ut enorma lån med minimala räntor. Priserna kan inte fortsätta uppåt hur mycket som helst, vem ska ska då kunna köpa och med vilka pengar?
I mitt närområde så har det börjat märkas att det händer något, aldrig sett så mycket till salu som det är nu. Tidigare har jag aldrig upplevt att det sitter skyltar från flera olika mäklare för flera olika hus vid infarter till bostadsområden, men det har det börja göra här nu. Priserna är lika höga som vanligt men tillgången har definitivt ökat.
Jag tror på stillastående priser ett bra tag framöver om vi inte återgår till systemet där folk tävlar om att buda ut varandra med pengar dom lånat till minimala räntor.