2023-11-11, 23:20
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Jaså, hur kommer det sig då att utbudet är rekordstort samt att det tar betydligt längre att sälja en bostad än tidigare.

Det svaret står i min text. Du svarar dessutom på det i din egen fråga.

I övrigt så har du alltid varit en individ som svänger mellan hausse och baisse baserat på din position. I nuläget spekulerar du sannolikt på bostadsmarknaden.
Senast redigerad av Windchester 2023-11-11 kl. 23:27.
Citera
2023-11-11, 23:23
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Ska man gå på den historiska statistiken så följs en sån extrem uppgång som vi haft av en lång stagnation på priserna. Sist det hände i Stockholm så hade vi en stagnation av bostadspriserna i ca 100 år.

Svår jämförelse… det har hänt en del annat på 100år som gör att det inte blir direkt jämförbart. Men som sagt… statistiken är tydlig om att vi inte ser någon generell nedgång om du tar bort den gigantiska avvikelsen i statistiken, dvs pandemin och människors tankar om att de för evigt kommer behöva jobba hemma.

Men naturligtvis så är det surt för dom som köpte första gången under pandemin. Men många sålde och köpte sannolikt på samma marknad.

Kika på denna artikel om du inte redan sett den. Fundamenten i tillgång och efterfrågan är starka.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/b...-brist--7xv7nv
Senast redigerad av Windchester 2023-11-11 kl. 23:33.
Citera
2023-11-12, 01:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Svår jämförelse… det har hänt en del annat på 100år som gör att det inte blir direkt jämförbart. Men som sagt… statistiken är tydlig om att vi inte ser någon generell nedgång om du tar bort den gigantiska avvikelsen i statistiken, dvs pandemin och människors tankar om att de för evigt kommer behöva jobba hemma.

Men naturligtvis så är det surt för dom som köpte första gången under pandemin. Men många sålde och köpte sannolikt på samma marknad.

Kika på denna artikel om du inte redan sett den. Fundamenten i tillgång och efterfrågan är starka.
Att folk utan egna ekonomiska muskler inte hittar de bostäder de vill ha hjälper inte marknaden eftersom de inte påverkar marknaden annat än indirekt.
Vi kan importera 10 miljoner babianer till, men det gör oss inte rikare eller bostadsmarknaden starkare.
Det som skulle kunna väcka liv i bostadsmarknaden är nollränta, det skulle dock ge oss en ännu värre våg av inflation.
Citera
2023-11-12, 01:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakhmut
Absolut. Ser med tillförsikt fram emot mars 2024 när Riksbanken med Thedeen i spetsen ska hemställa om kapitaltillskott. Gissar på minst 100 miljarder. Det här går precis som på räls och vägen burken sparkas på är oändligt lång.
Och vad skulle det hjälpa bostadsmarknaden tänkte du? RB minskar sin obligationsportfölj med 5 miljarder per månad.
Till skillnad från USA kan RB fortsätta minska obligationsköpen då statens lånebehov är litet.
Börjar det svaja på riktigt på den kommersiella fastighetsmarknaden nästa år så lär handbromsen åka i ordentligt gällande krediter.
Citera
2023-11-12, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester

https://www.di.se/nyheter/forskaren-...kt-historiskt/ artikeln är skriven innan räntorna drog iväg.

Artikeln du länkar till belyser ju bara hur trasig den Svenska bostadsmarknaden är, man försöker säga att det är omöjligt med nyproduktioner som folk har råd att bo i, men det stämmer ju inte.
Däremot är det svårt att bygga dessa lyxiga nyproduktioner som folk tycker att dom måste bo i men egentligen inte har råd med utan att låna en massa pengar till minimala räntor.

Att hela branschen för att bygga bostäder rasar ihop för att räntorna höjs lite visar ju bara att allting man bygger är saker folk egentligen inte har råd med.

Spelar ingen roll hur stor bostadsbristen är nu när folk inte längre kan plocka ut enorma lån med minimala räntor. Priserna kan inte fortsätta uppåt hur mycket som helst, vem ska ska då kunna köpa och med vilka pengar?

I mitt närområde så har det börjat märkas att det händer något, aldrig sett så mycket till salu som det är nu. Tidigare har jag aldrig upplevt att det sitter skyltar från flera olika mäklare för flera olika hus vid infarter till bostadsområden, men det har det börja göra här nu. Priserna är lika höga som vanligt men tillgången har definitivt ökat.

Jag tror på stillastående priser ett bra tag framöver om vi inte återgår till systemet där folk tävlar om att buda ut varandra med pengar dom lånat till minimala räntor.
Citera
2023-11-12, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kabeldragarn
Delar bara min upplevelse här.

Det råder köparens marknad i Gbg iallafall, fick efter mkt om och men sålt min lägenhet. Den hade hade gått för 2.9-3mille för 1,5 år sedan, nu fick jag sålt den efter 2-3 månader efter att gått ner till 2,5 miljoner.

Jag hade gjort allt "rätt" dvs. renoverat, putsat å fixat, såg tokfräsch ut, betalat topppaket hos stylingfirma och boostat som fan på Hemnet med alla boostar de hade. Ändå få folk på visningarna, stor konkurrens med många lägenheter ute på hemnet och tog väldigt lång tid att få såld.

Så ser det ut på flera håll nu. I mitt område är utbudet större än någonsin. Trots "attraktivt" pris och mycket fix invändigt och tricks med annonsen, på utgångspriset prutas det alltid med -5 till -20% på det lilla som blir sålt. Vissa objekt ligger ute 8-9 månader utan ett endaste bud. Sen kommer samma objekt upp igen med egenprutat urgångspris och så fortsätter det...Du har tur som ändå fick sålt.
Citera
2023-11-12, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Och det är helt okej. Det finns inget rätt svar för alla. Du måste titta på dina skäl för att köpa eller hyra en bostad mot dina kort- och långsiktiga ekonomiska mål. Sedan kan du bestämma vad som är rätt för dig.
Alla måste ta sina egna beslut, och vad som är rätt eller fel är både person beroende men också på den lokala marknaden.
Men att som du kategoriskt påstå att en bostad inte kan ses som en investering är ett direkt felaktig ståndpunkt.

Även om den måste ses som en utgift så måste man ställa den utgiften mot möjliga inkomster och alternativa kostnader.
Har man ingen bostad så minskar möjligheterna att få och att sköta ett lönearbete, t.ex.
Citera
2023-11-12, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
https://www.di.se/nyheter/forskaren-...kt-historiskt/ artikeln är skriven innan räntorna drog iväg.

Artikeln du länkar till belyser ju bara hur trasig den Svenska bostadsmarknaden är, man försöker säga att det är omöjligt med nyproduktioner som folk har råd att bo i, men det stämmer ju inte.
Däremot är det svårt att bygga dessa lyxiga nyproduktioner som folk tycker att dom måste bo i men egentligen inte har råd med utan att låna en massa pengar till minimala räntor.

Att hela branschen för att bygga bostäder rasar ihop för att räntorna höjs lite visar ju bara att allting man bygger är saker folk egentligen inte har råd med.

Spelar ingen roll hur stor bostadsbristen är nu när folk inte längre kan plocka ut enorma lån med minimala räntor. Priserna kan inte fortsätta uppåt hur mycket som helst, vem ska ska då kunna köpa och med vilka pengar?

I mitt närområde så har det börjat märkas att det händer något, aldrig sett så mycket till salu som det är nu. Tidigare har jag aldrig upplevt att det sitter skyltar från flera olika mäklare för flera olika hus vid infarter till bostadsområden, men det har det börja göra här nu. Priserna är lika höga som vanligt men tillgången har definitivt ökat.

Jag tror på stillastående priser ett bra tag framöver om vi inte återgår till systemet där folk tävlar om att buda ut varandra med pengar dom lånat till minimala räntor.

Tror också på stillastående priser,.
Sen verkar det skillja mellan olika marknader och orter.
Där jag bor verkar käkarna sälja rätt fort men på en lägre prisnivå jämfört med toppåren under pandemin, men jag ser de åren mer som en tillfällig peak.
Finns nåt hus som inte säljs men då är det oftast ett renoveringsobjekt som prisatts enligt pandemåren.
Citera
2023-11-12, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kabeldragarn
Delar bara min upplevelse här.

Det råder köparens marknad i Gbg iallafall, fick efter mkt om och men sålt min lägenhet. Den hade hade gått för 2.9-3mille för 1,5 år sedan, nu fick jag sålt den efter 2-3 månader efter att gått ner till 2,5 miljoner.

Jag hade gjort allt "rätt" dvs. renoverat, putsat å fixat, såg tokfräsch ut, betalat topppaket hos stylingfirma och boostat som fan på Hemnet med alla boostar de hade. Ändå få folk på visningarna, stor konkurrens med många lägenheter ute på hemnet och tog väldigt lång tid att få såld.

Grattis till försäljningen.

Vet du något om köparna och deras finansiering?
Hade ägd bostad innan?
Vad för lönevillkor de eventuellt fick?
Citera
2023-11-12, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Alla måste ta sina egna beslut, och vad som är rätt eller fel är både person beroende men också på den lokala marknaden.
Men att som du kategoriskt påstå att en bostad inte kan ses som en investering är ett direkt felaktig ståndpunkt.

Även om den måste ses som en utgift så måste man ställa den utgiften mot möjliga inkomster och alternativa kostnader.
Har man ingen bostad så minskar möjligheterna att få och att sköta ett lönearbete, t.ex.

Man kan ju välja att köpa en bostad främst till att bo och inte för att spekulera i värdet, det kan jag köpa. Men om man tar lån för finansieringen så bör man ändå agera ekonomiskt ansvarsfullt och göra en riskanalys. En del verkar istället ha koketterat med den nonchalans de har för sina lån.
Citera
2023-11-12, 09:16
Medlem
Majoriteten av svenska befolkningen vet inte hur man läser en årsrapport för en brf.

En del brfer kommer ha avgiftshöjningar på 20-40% nästa år för borättens lån löper ut.

Jag undrar hur många borätter som nu kommer spekulera i att räntan kommer gå ner nästa år och istället lägga borättens lån på rörlig/kort löptid. Kanske gå med negativa resultat och hoppas att "Snart blir det bättre".

Totalt misär när vi har amatörer i borätter som spekulerar I räntebanan.
Citera
2023-11-12, 10:09
Medlem
BadPostures avatar
Dagens Nyheter skriver om par som inte har råd att separera:
https://www.dn.se/ekonomi/mikael-och...t-salja-huset/

Vet inte om detta ska anses extremt eller normalt:

-Radhus 170 kvm utanför Karlskrona.
-Månadskostnad nu 25 000 kr
-Oklar köpesumma:
Citat:
Utgångspriset på bostaden låg på 3,5 miljoner. Många var intresserade och priset vid budgivningen gick upp med mycket pengar på kort tid. Till slut var det bara de och en ensam kvinna kvar som budade på bostaden och priset pressades upp högt.

Priset gick upp med nära 1 miljon på en timme. Då hade inte vi det högsta budet. Sedan lade vi inga fler bud innan vi blev kontaktade av mäklaren som undrade om vi ville gå vidare, då de var redo att skriva kontrakt med den andra budgivaren. Då lade vi vårt slutgiltiga bud, säger Mikael

Citat:
Jag har brottats med tanken på varför vi lade det sista budet. Jag var trött på att alltid komma på andra plats. Så har det alltid varit när jag budat på bostäder tidigare. Nu hade vi verkligen hittat ett boende som passade oss, säger Mikael Barbu.

Det visade sig att den de budat mot hade flera skulder, saknade lånelöfte och hade inga möjligheter att betala för huset. Mikael Barbu och Emma Johansson kände sig både lurade och dumma som valt att köpa ett hus till ett mycket högre pris än vad det egentligen var värt.

Citat:
Huset värderades av en mäklare nyligen till 3,8 miljoner. Det är ganska stor skillnad från priset vi betalade, säger Mikael
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in