Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Om den är ned -20% är det betydligt mer än marknaden som snitt och du köpte till rejält överpris 2022. Du har helt enkelt gjort en usel affär tyvärr. Trist för dig
Ja, självklart var priset åt skogen för högt (och ja, det kommer få livslånga ekonomiska konsekvenser för mig).
Men vad som även har hänt är att utbudet här omkring har exploderat. Stadsdelen växer snabbt med många helt nya brf, som 2022 var helt fulltecknade - men vad som i flera fall visade sig vara rent spekulationssyfte - så när det väl var dags för inflyttning efter marknaden kollapsat var plötsligt 7 av 25 bostäder ute på marknaden igen, till 2020 års priser, plus rabatter på flera hundratusen och avgiftsfritt första år. Min bostad är visserligen tämligen ny, men det går naturligtvis inte tävla mot nyproduktion med sådana förutsättningarna.
Alla föreningar, likt min, står nu inför omläggning av flera av föreningens lån. Månadsavgiften kommer att gå från <4000 till >10000 (min uppskattning, vi är på 6000+ nu) inom en överskådlig framtid. Det kommer naturligtvis också kyla ner efterfrågan.