2024-05-05, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Botkyrka? Hahaha ja i Tensta och Spånga likaså
Jag tror du borde lämna innerstan och se dig om. Mycket trevligt område.
Citera
2024-05-05, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag tror du borde lämna innerstan och se dig om. Mycket trevligt område.

Tack det är bra. Det räcker gott och väl att se Botkyrka från bilen när man åker söder ut.
Citera
2024-05-05, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Ett riktigt bra object för trådens slemhogar. Där kan de ställa sin snik-Porsche, och sitta i trädgården och grilla flintastek och dricka Pripps Blå och känna sig som vinnare.

Och när barnen är stora kan de flytta till härliga spännande Flemingsberg någon kilometer bort. Är ju prisvärt där. Och så finns det pendel också!
Citera
2024-05-05, 19:39
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Om den är ned -20% är det betydligt mer än marknaden som snitt och du köpte till rejält överpris 2022. Du har helt enkelt gjort en usel affär tyvärr. Trist för dig

Ja, självklart var priset åt skogen för högt (och ja, det kommer få livslånga ekonomiska konsekvenser för mig).

Men vad som även har hänt är att utbudet här omkring har exploderat. Stadsdelen växer snabbt med många helt nya brf, som 2022 var helt fulltecknade - men vad som i flera fall visade sig vara rent spekulationssyfte - så när det väl var dags för inflyttning efter marknaden kollapsat var plötsligt 7 av 25 bostäder ute på marknaden igen, till 2020 års priser, plus rabatter på flera hundratusen och avgiftsfritt första år. Min bostad är visserligen tämligen ny, men det går naturligtvis inte tävla mot nyproduktion med sådana förutsättningarna.

Alla föreningar, likt min, står nu inför omläggning av flera av föreningens lån. Månadsavgiften kommer att gå från <4000 till >10000 (min uppskattning, vi är på 6000+ nu) inom en överskådlig framtid. Det kommer naturligtvis också kyla ner efterfrågan.
Citera
2024-05-05, 19:41
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Radhuset i Nockebyhov ligger väldigt fint även om den ligger brevid en bullrig bro.

Är dock omgivet av billiga hyresrätter. Men visst, man får en liten veranda om man köper radhuset. Samt direkttillgång till en kommunal gräsmatta. Så mycket boyta fick man tyvärr inte.

Citat:
Ursprungligen postat av DViking
10 min promenad till pendeln? Vad menar du med det, typ Viksjö i Jakan eller? Går ju knappast att jämföra med Nockebyhov.

Det verkar för övrigt röra sig om gamla hyresrätter som ombildats. Av 39 bostäder är en fortfarande HR och betalar 11k/mån i hyra

Haha fy satan. Betala 40-50 tusen i månaden när grannen betalar 11 för motsvarande.
Citera
2024-05-05, 19:46
Medlem
Citat:
Tack det är bra. Det räcker gott och väl att se Botkyrka från bilen när man åker söder ut.
Det är en stor kommun och du ser bara den dåliga delen. Så skärp dig nu och var seriös. Ingen som helst skillnad att bo där eller i Bromma om vi pratar trygghet. Bromma ligger ju lika nära Vällingby/Råcksta som den här villan ligger i förhållande till Hallunda/Fittja och Norsborg din tomte.
Citera
2024-05-05, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdasd12
Kan någon göra en snabb summeringen av bostadsmarkanden i sverige just nu? Tack
Bra objekt i fint skick, bra läge och låga driftkostnader har mycket folk på visningarna och budas ofta upp 10-20%
Citera
2024-05-05, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Ja, självklart var priset åt skogen för högt (och ja, det kommer få livslånga ekonomiska konsekvenser för mig).

Men vad som även har hänt är att utbudet här omkring har exploderat. Stadsdelen växer snabbt med många helt nya brf, som 2022 var helt fulltecknade - men vad som i flera fall visade sig vara rent spekulationssyfte - så när det väl var dags för inflyttning efter marknaden kollapsat var plötsligt 7 av 25 bostäder ute på marknaden igen, till 2020 års priser, plus rabatter på flera hundratusen och avgiftsfritt första år. Min bostad är visserligen tämligen ny, men det går naturligtvis inte tävla mot nyproduktion med sådana förutsättningarna.

Alla föreningar, likt min, står nu inför omläggning av flera av föreningens lån. Månadsavgiften kommer att gå från <4000 till >10000 (min uppskattning, vi är på 6000+ nu) inom en överskådlig framtid. Det kommer naturligtvis också kyla ner efterfrågan.

Beklagar genuint. Inte bara för dig utan alla som hamnat i samma sits.
Citera
2024-05-05, 19:57
Medlem
Citat:
Det är en stor kommun och du ser bara den dåliga delen. Så skärp dig nu och var seriös. Ingen som helst skillnad att bo där eller i Bromma om vi pratar trygghet. Bromma ligger ju lika nära Vällingby/Råcksta som den här villan ligger i förhållande till Hallunda/Fittja och Norsborg din tomte.

Ditt objekt ligger väldigt nära Flemingsberg. Går inte att jämföra
Senast redigerad av flanders 2024-05-05 kl. 20:00.
Citera
2024-05-05, 20:01
Medlem
Citat:
Ditt objekt ligger väldigt nära Flemingsberg som är ett utsatt område där kulorna viner. Går kidsen på Tullinge Gymnasium är det i princip i miljonprogrammet.
Då är stora delar av Stockholm i samma utsatta läge.
Citera
2024-05-05, 20:06
Medlem
Citat:
Då är stora delar av Stockholm i samma utsatta läge.

Ja det stämmer.

Finns få områden som har långt till buset och det märks på priserna.
Citera
2024-05-05, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Har du just börjat läsa NEK på nån högskola och tror att du vet hur det "ska" funka nu eller?

Vad som "eftersträvas" skiljer sig givetvis mellan de som efterfrågar och de som tillhandahåller. Den typ av brist vi ser på bostäder just i Sverige är inte normalt varken för andra saker eller för bostäder i andra länder. De som säljer och hyr ut bostäder ser säkert gärna att det är lågt utbud men i en mer normal marknad skulle denna brist inte uppstå.

Du borde läsa nån slags kurs i NEK. Men det är inte det vi talar om i den här tråden iofs. Men du har rätt: finns det inga kunder (läs: har inte råd att efterfråga produkten) så kommer det inte ske någon produktion (läs: utbudssidan). Kan du nu snälla lägga ihop dessa två satser och äntligen komma på banan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in