Flashback bygger pepparkakshus!
2023-11-11, 14:37
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Jaså, hur kommer det sig då att utbudet är rekordstort samt att det tar betydligt längre att sälja en bostad än tidigare.

- och antalet konkurser fortsatte stiga i oktober enligt statistik från flera kreditupplysningsföretag.
Byggbranschen har drabbats hårt. Antalet konkurser är uppe på den högsta nivån på ett decennium.

https://sverigesradio.se/artikel/kon...en-jakla-loser
Citera
2023-11-11, 14:40
Medlem
Lavas avatar
Samtidigt har det blivit billigare för banker att låna pengar varvid SBAB och Landshypotek sänkt flera av sina boräntor. Amerikanska 10-åriga statsobligationsräntan har fallit från 5-4,50.

https://www.gp.se/ekonomi/tv%C3%A5-b...na-1.114816624
Citera
2023-11-11, 14:48
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakhmut
Varför skulle det bli ett ras? Vi lever i Magic Money Theory-tider… bara för att vi ser exponentiell tillväxt på USAs statsskuld så betyder det noll och intet. Bara att zooma ut och lägga till några nollor i slutet på y-axeln.

Tror inte det är många privatpersoner som köper hus i USA längre, nu är det Blackrock som trissar upp. Sen är det väl boomers som byter upp sig, avbetalat sina 30-åriga lån och med noll i belåning har de en ordentlig handpenning.

Trodde också att vi skulle få se en sättning och finanskris som skulle få 1929 att blekna. Nu är jag optimist och imponeras av de ekonomiska trolleritricken. Att jag har ett hus med 80% belåningsgrad inköpt 2021 har absolut ingen inverkan. *Gråtrunkar*
Begreppet som täcker dina livsstil heter "Kicking the can down the road". Någon gång tar vägen slut.
Citera
2023-11-11, 16:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Får man fråga hur herr gangster bor själv? Hyr du av dig själv eller göder du en annan hyresvärd.
Bostäder köper man för att bo i om man inte vill hyra eller bo på gatan.
Man får välja kostnaden för att hyra gemfört med att kostnaden man har om man äger sitt boende.
Så det kan absolut vara en bra investering inför pensionen att ha ett avbetalt boende.
Det beror på. Vill du ha ett hem eller vill du ha en investering? Söker du trygghet eller frihet?

Det finns många som förklarar avvägningarna mellan att hyra och köpa, men en investering är något som kommer att betala dig mer än vad du betalade för investeringen. En tillgång är allt som stoppar pengar i fickan. En skuld är allt som tar pengar ur fickan.

Så är en bostad en bra investering? Genererar en bostad pengar i fickan eller tar pengar ur fickan? Varje månad måste du betala lånekostnader, driftkostnader, fastighetsavgift, reparation- och renoveringskostnader och andra övriga kostnader. Betalar du inte dessa kostnader, så kommer du att få veta vem som verkligen äger bostaden.

Även om bostadens lån betalas av, spenderar du fortfarande pengar på att underhålla bostaden och betala kostnaderna. Bostaden tar fortfarande pengar ur fickan. Den avbetalda bostaden kan få nettovärdet att se bra ut, men kapitalet är låst i bostaden. Så om du verkligen behöver få tillgång till de pengarna, måste du antingen refinansiera eller sälja bostaden, och sedan är du tillbaka till att ha en bostadsskuld eller leta efter en bostad att bo i.

Men hur är det med värdet på bostaden då, gör det en bostad till en tillgång? Det kan det om man köper vid rätt tillfälle, men de flesta gånger är det inte det. När du så småningom säljer bostaden får du en summa kapital, men det är gambling och ska inte blandas ihop med investering. Och oftast får du bara tillbaka pengar som du har lagt in bostaden under åren.

Så hur är investering annorlunda? Det är inte. Det finns fortfarande utgifter som måste betalas -skillnaden är att du inte är den som betalar.

Din hyresgäst gör dessa betalningar.

Förutsatt att du investerat i en bra fastighet som kan generera ett bra kassaflöde, betalar din hyresgäst dig mer varje månad än vad som krävs för att äga fastigheten. Nu är fastigheten en tillgång.

Jag inser att det låter som att jag är helt emot bostäder, men det är jag inte. Alla ekonomiska beslut behöver inte baseras på vad som är bäst ekonomiskt. Att äga en bostad har många immateriella fördelar, som att fritt kunna skräddarsy med renoveringar, eller känna stolthet över bostaden. Det är alla giltiga skäl att äga en bostad. Bostäder kan vara ett bra köp; men det är inte en investering.
Citera
2023-11-11, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Mycket svammel i den här tråden. Marknaden för bostäder går som tåget och det kommer inte bromsa in nämnvärt. På sikt pekar allt på en rejäl uppgång.

Statistiken finns att titta på och förutom den orimliga rusningen under pandemin så har priserna bara fortsatt uppåt… bostadspriserna ligger generellt markant över vad de gjorde innan pandemin. I nuläget har marknaden svårt att finna relation mellan säljare och köpare men det handlar om allmänt läge inte ”en kraftig nedgång”.

Bostadsbolagen har flaggat för att byggena av nya bostäder stannar nästa år. Detta sker i ett land där efterfrågan på bostäder är stor… således grattis alla vi som äger våra hem!
Ska man gå på den historiska statistiken så följs en sån extrem uppgång som vi haft av en lång stagnation på priserna. Sist det hände i Stockholm så hade vi en stagnation av bostadspriserna i ca 100 år.
Citera
2023-11-11, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Begreppet som täcker dina livsstil heter "Kicking the can down the road". Någon gång tar vägen slut.

Absolut. Ser med tillförsikt fram emot mars 2024 när Riksbanken med Thedeen i spetsen ska hemställa om kapitaltillskott. Gissar på minst 100 miljarder. Det här går precis som på räls och vägen burken sparkas på är oändligt lång.
Citera
2023-11-11, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Det beror på. Vill du ha ett hem eller vill du ha en investering? Söker du trygghet eller frihet?

Det finns många som förklarar avvägningarna mellan att hyra och köpa, men en investering är något som kommer att betala dig mer än vad du betalade för investeringen. En tillgång är allt som stoppar pengar i fickan. En skuld är allt som tar pengar ur fickan.

Så är en bostad en bra investering? Genererar en bostad pengar i fickan eller tar pengar ur fickan? Varje månad måste du betala lånekostnader, driftkostnader, fastighetsavgift, reparation- och renoveringskostnader och andra övriga kostnader. Betalar du inte dessa kostnader, så kommer du att få veta vem som verkligen äger bostaden.

Även om bostadens lån betalas av, spenderar du fortfarande pengar på att underhålla bostaden och betala kostnaderna. Bostaden tar fortfarande pengar ur fickan. Den avbetalda bostaden kan få nettovärdet att se bra ut, men kapitalet är låst i bostaden. Så om du verkligen behöver få tillgång till de pengarna, måste du antingen refinansiera eller sälja bostaden, och sedan är du tillbaka till att ha en bostadsskuld eller leta efter en bostad att bo i.

Men hur är det med värdet på bostaden då, gör det en bostad till en tillgång? Det kan det om man köper vid rätt tillfälle, men de flesta gånger är det inte det. När du så småningom säljer bostaden får du en summa kapital, men det är gambling och ska inte blandas ihop med investering. Och oftast får du bara tillbaka pengar som du har lagt in bostaden under åren.

Så hur är investering annorlunda? Det är inte. Det finns fortfarande utgifter som måste betalas -skillnaden är att du inte är den som betalar.

Din hyresgäst gör dessa betalningar.

Förutsatt att du investerat i en bra fastighet som kan generera ett bra kassaflöde, betalar din hyresgäst dig mer varje månad än vad som krävs för att äga fastigheten. Nu är fastigheten en tillgång.

Jag inser att det låter som att jag är helt emot bostäder, men det är jag inte. Alla ekonomiska beslut behöver inte baseras på vad som är bäst ekonomiskt. Att äga en bostad har många immateriella fördelar, som att fritt kunna skräddarsy med renoveringar, eller känna stolthet över bostaden. Det är alla giltiga skäl att äga en bostad. Bostäder kan vara ett bra köp; men det är inte en investering.

Du verkar ha snöat in på att en investering skall ge maximal ekonomisk utdelning.
Vilket inte alltid är fallet den kan ge trygghet, välbefinnde etc.
Jag själv har föräldrar som börjar närma sig slutet av deras liv, de känner trygghet I att även om någon av dem kommer att avlida kommer den andra kunna bo kvar i bostaden enbart med att nvända dess pension. Även om det kapital de kunnat få loss genom att hyra kunna betala den ökade månadsavgiften de skulle fått via en hyra.
De 2.5 mille de satsat skulle ha räckt ca 20år för att få samma bostadsstandart de får nu i BR.
Själv har jag ingen möjlighet att få samma bostandard i en HR som jag har i min nuvarande bostad(Fristående hus).
Skulle jag hitta en HR med samma boyta skulle jag behöva få drygt 5% avkastning efter skatt på insatt kapital för att rent ekonomiskt kunna räkna hem det(Då räknar jag även in en budget för underhåll).
Men framför allt skulle min faktiska bostandard inte komma i närheten för en villa med egen tomt i det läget jag vill ha.

De flesta köper en bostad för att bo i inte ge en ren ekonomisk avkastning.
Citera
2023-11-11, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Du verkar ha snöat in på att en investering skall ge maximal ekonomisk utdelning.
Vilket inte alltid är fallet den kan ge trygghet, välbefinnde etc.
Jag själv har föräldrar som börjar närma sig slutet av deras liv, de känner trygghet I att även om någon av dem kommer att avlida kommer den andra kunna bo kvar i bostaden enbart med att nvända dess pension. Även om det kapital de kunnat få loss genom att hyra kunna betala den ökade månadsavgiften de skulle fått via en hyra.
De 2.5 mille de satsat skulle ha räckt ca 20år för att få samma bostadsstandart de får nu i BR.
Själv har jag ingen möjlighet att få samma bostandard i en HR som jag har i min nuvarande bostad(Fristående hus).
Skulle jag hitta en HR med samma boyta skulle jag behöva få drygt 5% avkastning efter skatt på insatt kapital för att rent ekonomiskt kunna räkna hem det(Då räknar jag även in en budget för underhåll).
Men framför allt skulle min faktiska bostandard inte komma i närheten för en villa med egen tomt i det läget jag vill ha.

De flesta köper en bostad för att bo i inte ge en ren ekonomisk avkastning.
Och det är helt okej. Det finns inget rätt svar för alla. Du måste titta på dina skäl för att köpa eller hyra en bostad mot dina kort- och långsiktiga ekonomiska mål. Sedan kan du bestämma vad som är rätt för dig.
Citera
2023-11-11, 21:10
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Visst finns det andra vägar. Lättnader, socialmism. Skenande inflation. Kraschad kronkurs. Vi blir miljonärer räknat i en (fiat-)valuta som inte är värd ett skit...
Eller kanske amorterar minimalt, och renoverar inte. Det går bra så länge vi kan arbeta. När det är dags för pension spricker ekonomin (med ett sunkigt, högbelånat hus) eftersom att att det "automatiska" pensionsparandet, statlig och tjänstepension är för lågt i förhållande till livslängden..

Då är jag med på noterna.. det behövs någonting nytt! Förslagen du räknar upp märker jag är exempel på lösningar som inte fungerar. Samhället måste vara konstruktivt och må bra. Vi behöver tänka helt nytt.
Citera
2023-11-11, 21:12
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Dock äger 64% av alla svenskar sitt hem, och de kommer alla att påverkas ekonomisk. En del, som jag, har inga lån alls, men det påverkar ändå mentalt om 5mkr av min villa försvinner. Kanske hade jag tänkt ha den som pensionsförsäkring i 25 år.

Man får också påminna om att svensken är världens tredje mest priva-belånade i världen. Allt pga Stockholms bostadspriser. Som någon skriver kommer 100.000-tals att ha skuld till sin bank när botten går ur. De har då inte pengar till en handpenning för ett mindre boende så de kan inte flytta utom till HR i Tensta.

Då måste fokus ligga på att svenskarna kan få all tänkbar hjälp att betala av skulderna. Samtidigt måste vi bli bättre på att bygga ett samhälle som är mer stabilt och har högre kvalité så att det inte blir så mycket problem att lösa.
Citera
2023-11-11, 22:17
Medlem
kabeldragarns avatar
Delar bara min upplevelse här.

Det råder köparens marknad i Gbg iallafall, fick efter mkt om och men sålt min lägenhet. Den hade hade gått för 2.9-3mille för 1,5 år sedan, nu fick jag sålt den efter 2-3 månader efter att gått ner till 2,5 miljoner.

Jag hade gjort allt "rätt" dvs. renoverat, putsat å fixat, såg tokfräsch ut, betalat topppaket hos stylingfirma och boostat som fan på Hemnet med alla boostar de hade. Ändå få folk på visningarna, stor konkurrens med många lägenheter ute på hemnet och tog väldigt lång tid att få såld.
Citera
2023-11-11, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kabeldragarn
Delar bara min upplevelse här.

Det råder köparens marknad i Gbg iallafall, fick efter mkt om och men sålt min lägenhet. Den hade hade gått för 2.9-3mille för 1,5 år sedan, nu fick jag sålt den efter 2-3 månader efter att gått ner till 2,5 miljoner.

Jag hade gjort allt "rätt" dvs. renoverat, putsat å fixat, såg tokfräsch ut, betalat topppaket hos stylingfirma och boostat som fan på Hemnet med alla boostar de hade. Ändå få folk på visningarna, stor konkurrens med många lägenheter ute på hemnet och tog väldigt lång tid att få såld.

Grattis till försäljningen! Ska bli spännande att se vad den kommer gå på om 6 månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in