Flashback bygger pepparkakshus!
2023-10-19, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quongsi
https://www.hemnet.se/bostad/radhus-...et-20-20114315

Vet inte hur man postar länkar, men denna måste ses. 23 miljoner för 153 ganska fula kvadrat
satan vilket bevis det radhuset är på den sjuka marknaden
Citera
2023-10-19, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Jag har bott ett år en husvagn för 4000 kr I ungdomens dagar, inge fel med det. Saknar det t.o.m. Fan så mycket lättare att sköta än ett hus, massa land och två lägenheter, man ska fan inte äga en massa saker. Blir bara jobbigt. Men är väl värre för dom som har massa skit och sen tagit lån för att köpa det också.

Jo, jag menar allvar med trailerparks där man kan bo billigt!
Har själv bott i tält en vinter när jag gjorde lumpen så att bo i en 5k-husvagn är rena lyxen jämfört med det.
Kommer nog komma en uppsjö av Blt:s som skilt sig blivit arbetslösa och sålt med förlust och helt plötsligt står med ett blancolån på miljonen, då behövs ett rejält billigt boende för att ha en chans att komma på fötter igen.

Behöver inte vara så farligt som det låter.
Citera
2023-10-19, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrapmanniskor
satan vilka verklighetsfrånvända blts!
Intressant upplägg på personer skrivna på adressen. Förmodligen någon som köpt och några som hyr. Ägaren passar på att försöka ta hem en vinst i högräntemiljön
Citera
2023-10-19, 14:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston

Ska bli spännande att följa. Ingen kan väl tycka att det är värt 22 miljoner. 6 miljoner vore mer rimligt (och då är jag generös, hade själv helst inte satt min fot i huset då jag riskerar klaustrofobi inom någon timme).

Det är klart att ett fullstort radhus nära östermalm kommer att kosta. Tillgång och efterfrågan styr.

Ska du ha ett liknande för 6 millar får du nog titta minst 2 kommuner bort.
Citera
2023-10-19, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är klart att ett fullstort radhus nära östermalm kommer att kosta. Tillgång och efterfrågan styr.

Ska du ha ett liknande för 6 millar får du nog titta minst 2 kommuner bort.

Tillgång och efterfrågan styr?

Hur ser det ut i Sverige som helhet då med nästan 80 000 bostäder till salu?

Enligt din logik så ska bostadspriserna ner, eller hur?
Citera
2023-10-19, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Tillgång och efterfrågan styr?

Hur ser det ut i Sverige som helhet då med nästan 80 000 bostäder till salu?

Enligt din logik så ska bostadspriserna ner, eller hur?

Precis som horochhapna har gjort, är det nu dax för dig att hoppa på bostadståget. Bojje å Hemberg lovar typ nollräntor snart så vad väntar du på?
Raketen står tankad, alleman ombord.
Citera
2023-10-19, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Precis som horochhapna har gjort, är det nu dax för dig att hoppa på bostadståget. Bojje å Hemberg lovar typ nollräntor snart så vad väntar du på?

Citat:
Nordeas vd: Bopriserna ska ned mer

Vinsten fortsätter uppåt, men Nordeas vd Frank Vang-Jensen är bekymrad.
Det byggs nu upp risker i de nordiska ekonomierna, och vi har ännu inte sett de fulla effekterna av inflationen och de högre räntorna, varnar han – exempelvis ska bostadspriserna falla mer.

https://www.di.se/nyheter/nordeas-vd...a-ska-ned-mer/

Lycka till alla bolånetorskar.
Citera
2023-10-19, 16:40
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon

Ja, BostadsRaketen vill man ju inte missa To the Moon!

Om 5% ränta inte ledde till någon större nedgång blir det dock konstigt om nollränta skulle boozta upp priserna, men nu följer förvisso inte svensk bostadsmarknad någon större logik så det kanske blir så.

Höstavmattning i Stockholm nu med fallande omsättning och något lägre priser. Mot den vanliga botten i december, får väl se om det återigen blir nyårsrusning sen eller om priserna fortsätter nedåt även på våren.
Citera
2023-10-19, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Boendekostnad efter ränteavdrag vid 85 % belåning: 100K+/månad.
Ja varför inte..
Fast enligt trådens experter så krävs det ju bara ett mail till banken med två meningar så har man amorteringsfritt och då sjunker ju månadskostnaden ganska rejält.
Sen så var det ju bara en tidsfråga innan bostadspriserna i Stockholm skulle nå 500K/kvm och i så fall är är det ju bara gratulera den kommande köparen till en bra bostadskarriär.
Citera
2023-10-19, 17:06
Bannlyst
Väldigt roligt att läsa en del kommentarer från ytterst bittra hyresråttor i tråden.

Bostadsägaren: "Fan, jag gjorde 400.000 i vinst på min förra bostad"

Hyreshoran: "Hahahaha 400.000? Pisspengar!!!. 400k är inte värt någonting i "seketas". Tur att man investerat på börsen! Vi som bor i hyresrätt har ju alltid miljoner på kontot. Det blir så per automatik om man inte ger sig in på bostadsmarknaden"

----------------------------------------

Samma hyreshora skriver några inlägg senare ungefär såhär:

"Herregud. Nu kommer många hushåll raseras! Folk kommer ta livet av sig. Blodbad!! Tänk dom som gått in med 3-400.000 kronor i kontantinsats, dom kommer aldrig återhämta sig! Det är ju enorma summor!!! Nu är dom körda för all framtid"

Då är helt plötsligt 400k enorma summor. Då är det inte lika viktigt med realt/nominellt längre. Märkligt det där!

I ena inlägget är bostadsmarknaden värdelös. Dålig avkastning, kass framtid och så vidare. I nästa inlägg, kan man knappt vänta på att få göra sitt livs affär. Då ska man köpa lyxvillor för kaffepengar. Hur får man ihop denna kalkylen?

(Jag har lån på runt 5% av värdet på min bostad. Jag köpte för många år sedan, och har betat ner lånet väldigt mycket. Så "KRÄNKT BOLÅNETORSK" funkar inte riktigt här. Men det kommer naturligtvis heta så när hyreseliten gör entrè, det är jag väl förberedd på!)

Citera
2023-10-19, 17:33
Medlem
Vi köpte vårt nuvarande hus för ca 1.5 år sedan. Dvs nära toppen. Så jag hade kallt räknat med 600K-800K tapp. Inte hela världen då vi inte förlorar något förrän vi säljer, men så klart ändå surt. Samtidigt så gick vi 1.5 miljoner+ på vår tidigare bostadsrätt, nyproduktion som blev populär och vi bara bodde i 2 år. Helt absurt, vi hade avgift på 3K medan hyresrätterna över gatan låg på 13K, dvs 10K i månaden som vi kunde spara eller leva för utöver värdeökningen på ca 60K i månaden (!).

Igår sålde grannen sitt hus som är identiskt med vårat för 300K mer än vi köpte för. Jag är väldigt glad idag för om vi skulle få för oss att sälja imorgon har marknaden sagt att vårt värde består och kanske t.o.m. ökat lite. Helt osannolikt för mig för bara 48 timmar sen. Antar att vissa lägen och objekt inte påverkas lika mycket som annat. Vi har bara bonnröta, inget smart tänk.
Citera
2023-10-19, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja, BostadsRaketen vill man ju inte missa To the Moon!

Om 5% ränta inte ledde till någon större nedgång blir det dock konstigt om nollränta skulle boozta upp priserna, men nu följer förvisso inte svensk bostadsmarknad någon större logik så det kanske blir så.

Höstavmattning i Stockholm nu med fallande omsättning och något lägre priser. Mot den vanliga botten i december, får väl se om det återigen blir nyårsrusning sen eller om priserna fortsätter nedåt även på våren.
"får väl se"?

väldigt optimistiskt

ingenting kommer att gå upp efter den här vintern! bara lidandet och misären som plågbltn skapat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in