2023-10-04, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Kalla det vad du vill men släpper man marknaden helt fri så kommer de flestas tillgångar och löner gå till boende och mat, dvs nödvändiga utgifter. Dessa kommer justeras så den stora massan (tänk alla klasser utom en mkt liten överklass) enbart har råd med boende och mat.

Hur gör vi med skola/polis/sjukvård? Vi prövar de tjänsterna mot marknaden. Alltså helt utan skattefinansiering. Skatter existerar ju bara i absurd kommunism.
Och det är hela anledningen till att dagens generation har det sämre än våra föräldrars. Vi har gått mer och mer mot en fri marknad. Därför blir majoriteten fattigare och snart kommer ingen att ha råd att äga sin bostad. Alla som har spelat spelet monopol förstår att det bara handlar om tid innan all rikedom koncentreras hos en spelare. Verkligheten är mer komplicerad, men slutresultatet är detsamma.
Citera
2023-10-04, 19:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Som räntesubventionerna då, är det inte hög tid för dig att bli konsekvent? Dra ett pennstreck överallt, dra tillbaka räntesubventionerna och låt "marknaden" sätta priset på bostäderna.

Tyvärr är det så skattesystemet ser ut. Men subvention är det inte. Staten tar med ena handen och ger tillbaka med den andra.
Citera
2023-10-04, 19:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Svenskar brukar leka kapitalister på internet tills de lär sig att en fri marknad skulle dra ned svenska bostadspriser i botten, då blir de snabbt kommunister igen. Den sista insikten svensken vill göra är att förstå att den inte är rik.

Du kanske eller kanske inte är ett undantag som inte bryr dig om din bostadsvärdering, men att heja på kommunismen och försöka lobba för sin egen plånbok är helt klart normen i det här landet.

Jag förstår inte det kontroversiella i att även hyror borde prissättas efter marknadens principer. Det skulle ju kunna sänka hyrorna på sina håll, medan de självklart skulle bli mycket högre i paradvåningar på östermalm, där prisregleringen lett till att kontrakten är värda åtskilliga miljoner på svarta marknaden.

De enda som tjänar på detta sjuka system är de absolut rikaste som sitter på de bästa kontrakten. Inte bostadslösa och fattiga som vänstern ofta hänvisar till när de pratar om hyresgäster.

Varför skulle min bostadsvärdering vara intressant? Jag ska ingenstans vad jag vet... trivs bra i min bostad.
Citera
2023-10-04, 19:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Återigen, det var i hög grad svenskar som lämnade sina hyres- och äganderätter för att fly utomeuropeiska grannar som pressade upp efterfrågan och priserna. Flykten och prisexplosionen möjliggjordes av låg arbetslöshet, låga räntor och obefintliga amorteringskrav.

För att kunna pressa upp priser så måste man samtidigt kunna efterfråga bostäder. Kunde de utomeuropeiska grannarna det

Låga räntor, obefintliga amorteringskrav, reallöneökningar och låg arbetslöshet är förstås huvudskälet till att priserna stigit så länge. Invandring? Nä det tror jag inte har lika stor påverkan på priserna.
Citera
2023-10-04, 19:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Kalla det vad du vill men släpper man marknaden helt fri så kommer de flestas tillgångar och löner gå till boende och mat, dvs nödvändiga utgifter.
Absolut inte. Hur mycket hyrorna skulle öka skulle variera kraftigt med tanke på hur attraktivt området är. De flesta hyresrätter ligger INTE i attraktiva områden och skulle sannolikt inte beröras så mycket överhuvudtaget. Vissa skulle tillochmed få sänkta hyror.

Citat:
Dessa kommer justeras så den stora massan (tänk alla klasser utom en mkt liten överklass) enbart har råd med boende och mat.
Nope inte alls. De enda som skulle få rejält höjda hyror är de hyresgäster som bor i exempelvis paradvåningar till en mycket låg kostnad idag.

Citat:
Hur gör vi med skola/polis/sjukvård? Vi prövar de tjänsterna mot marknaden. Alltså helt utan skattefinansiering. Skatter existerar ju bara i absurd kommunism.
Det är inte samma sak. Att få en prisreglerad hyra och bo på ett visst läge till en viss kostnad är inte en mänsklig rättighet.
Citera
2023-10-04, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
För att kunna pressa upp priser så måste man samtidigt kunna efterfråga bostäder. Kunde de utomeuropeiska grannarna det

Låga räntor, obefintliga amorteringskrav, reallöneökningar och låg arbetslöshet är förstås huvudskälet till att priserna stigit så länge. Invandring? Nä det tror jag inte har lika stor påverkan på priserna.

Du verkar i.ö. vara en ganska vettig person, så det förbryllar mig hur du inte kan se följande samband:

Färre lediga HR -> Fler människor med jobb "tvingas efterfråga" annan boendeform.

Helt oaktat räntor, reallöner, politiska beslut etc. Men det är bara en av många prisdrivande faktorer.
Citera
2023-10-04, 20:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Du verkar i.ö. vara en ganska vettig person, så det förbryllar mig hur du inte kan se följande samband:

Färre lediga HR -> Fler människor med jobb "tvingas efterfråga" annan boendeform.

Helt oaktat räntor, reallöner, politiska beslut etc. Men det är bara en av många prisdrivande faktorer.

Att det är "färre lediga HR" beror på hur hyresrätter prissätts på marknaden. Är hyrorna för låga kommer det förr eller senare driva fram ombildningar, vilket också skett i mycket hög utsträckning de senaste 25-30 åren i princip. Ju fler ombildningar, desto färre HR finns det att hyra. Men det är dock inte att förväxla med bostadsbrist. Samma antal bostäder finns, men just antalet hyresrätter minskar kraftigt.

Många hyresgäster har ju helt frivilligt gått med på att ombilda sin hyresrätt till bostadsrätt och därmed "tvingas" de efterfråga bostadsrätter när de sedan flyttar, eftersom de inte längre har någon hyresrätt att byta med, utan får istället en summa pengar när lgh säljs som i sin tur används för att "tvingas efterfråga" en bostadsrätt.
Citera
2023-10-04, 20:11
Medlem
Lavas avatar
Citat:
För att kunna pressa upp priser så måste man samtidigt kunna efterfråga bostäder. Kunde de utomeuropeiska grannarna det.

Nej. Återigen: det kunde däremot svenskarna som flyttade från utanförskapsområdena och kringliggande områden.
Citera
2023-10-04, 20:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej. Återigen: det kunde däremot svenskarna som flyttade från utanförskapsområdena och kringliggande områden.

Det här är väldigt långt tillbaka i tiden. Så länge jag kan minnas har det sett precis likadant ut i exempelvis Rinkeby, Tensta och Hjulsta. När drog de sista svenskarna därifrån? Det måste vara på 70-talet vi snackar nu?

Eller vilka områden tänker du på?
Citera
2023-10-04, 20:33
Medlem
Citat:
Jag förstår inte det kontroversiella i att även hyror borde prissättas efter marknadens principer. Det skulle ju kunna sänka hyrorna på sina håll, medan de självklart skulle bli mycket högre i paradvåningar på östermalm, där prisregleringen lett till att kontrakten är värda åtskilliga miljoner på svarta marknaden.

De enda som tjänar på detta sjuka system är de absolut rikaste som sitter på de bästa kontrakten. Inte bostadslösa och fattiga som vänstern ofta hänvisar till när de pratar om hyresgäster.

Varför skulle min bostadsvärdering vara intressant? Jag ska ingenstans vad jag vet... trivs bra i min bostad.
Ja, de allra flesta skulle må bättre i en fri marknad, oavsett boendeform. Problemet är att det inte är "de rikaste" som tjänar på nuvarande situation, det är staten som tjänar på den. Och det är staten som bestämmer.
Citera
2023-10-04, 20:40
Medlem
Citat:
Absolut inte. Hur mycket hyrorna skulle öka skulle variera kraftigt med tanke på hur attraktivt området är. De flesta hyresrätter ligger INTE i attraktiva områden och skulle sannolikt inte beröras så mycket överhuvudtaget. Vissa skulle tillochmed få sänkta hyror.

Nope inte alls. De enda som skulle få rejält höjda hyror är de hyresgäster som bor i exempelvis paradvåningar till en mycket låg kostnad idag.

Det är inte samma sak. Att få en prisreglerad hyra och bo på ett visst läge till en viss kostnad är inte en mänsklig rättighet.

Vadå mänsklig rättighet? De paradvåningar med superlåg hyra du talar om har till stor del försvunnit de senaste 15 åren. Ta bort nuvarande hyressystem - allt annat lika - skulle leda till högre hyror i befintligt bestånd, nyproduktionen idag har redan "marknadshyra". Kostnaderna för bostadsbidrag skulle flerfaldigas, mer pengar skulle gå till hyresvärdar och mindre till butiker/hårfrisörskor/resebyråer etc.
Citera
2023-10-04, 20:41
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Återigen, det var i hög grad svenskar som lämnade sina hyres- och äganderätter för att fly utomeuropeiska grannar som pressade upp efterfrågan och priserna. Flykten och prisexplosionen möjliggjordes av låg arbetslöshet, låga räntor och obefintliga amorteringskrav.

Skulle vilja säga en alldelses korrekt slutsats . Lägg därtill ett skuldkvotstak som var alldeles för högt. Om det ens existerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in