2023-09-25, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Uppenbarligen så har dom gjort det.

För att personens förutsättningar ändrats efter hen tog sitt lån ja
Citera
2023-09-25, 08:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Befolkningen ökar stadigt. 9 mn 2004, 10 mn 2017.
Vi är nästan 10.55 mn invånare nu, år 2032 spräcker vi 11 mn-gränsen, enl. SCBs prognos.
Dock är den växande delen av befolkningen långt ifrån självförsörjande så det enda som händer är att samhällsservicen urholkas.
Det går inte att hålla uppe bostadsmarknaden med import av somalier och araber lika lite som att inflationen bara kommer att amortera lån men inte äta ur realvärden eller sänka köpkraften för löntagarna.
Citera
2023-09-25, 08:52
Medlem
Citat:
SEB spår att vi får vänta längre på första räntesänkningen

https://www.di.se/live/seb-spar-att-vi-far-vanta-langre-pa-forsta-rantesankningen/
Citera
2023-09-25, 09:40
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
ja det har varit uppenbart för alla att du är en bolånetorsk. slutar amortera så att du kan betala högre ränta, va. helt säker på att du har rörlig ränta för "det är alltid billigare med rörligt" som en riktig idiot.

Nja jag tjänar så pass så att om min ränta rör sig några procent upp eller ner påverkar inte min ekonomi nämnvärt. 22K är inga stora pengar för mig att lägga på min kåk.
Citera
2023-09-25, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
https://www.di.se/live/seb-spar-att-vi-far-vanta-langre-pa-forsta-rantesankningen/

Och folk äter upp de här nyheterna och fattar inte att de blir blåsta av sin "trovärdiga" bank och sin mäklare som ju "faktiskt är utbildad inom sånt"
Citera
2023-09-25, 09:43
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna

Jaja. Då får man väl fortsätta köpa mera aktier istället för att amortera då. Oj vad jobbigt
Citera
2023-09-25, 10:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
För att personens förutsättningar ändrats efter hen tog sitt lån ja
Du menar att tillvaron är statisk eller vadå. Du kan ju inte bortse från verkligheten.

Räntan går upp innebär ökad sannolikhet för insolvens. Simple as that.
Citera
2023-09-25, 11:06
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
De folk egentligen borde vara rädda för, är en lågkonjunktur med hög arbetslöshet. Att din lägenhet minskar 3-400 tkr i värde på kort sikt, din avgift höjs och räntan ökar med 5000 spänn i månaden, är trist men ingen katastrof. Kanske får den årliga Mallorca-charten inställas men det är knappast världens undergång.
Katastrof blir det däremot den dagen din chef kommer in till dig, lägger handen på din axel och säger: "Fan Lennart, du är en av våra bästa och mest trogna arbetare men utan orderingång blir det svårt att driva verksamheten vidare". Då blir det svettigt på riktigt.

Håller helt med om att arbetslöshet är katastrof.

EN situation som Lennart kanske hade klarat för ett par år sen med a-kassa.Nu klarar inte Lennart detta längre. Dessutom kan kanske inte Lennert sälja sin bostad utan förlust. Lennart är fattig.

Att ha tex 2 miljoner i lån är långt ifrån ovanligt. På ett par år har räntekostnaden brutto gått upp från 30 k til över 100 k. Maten har gått upp med 20-30 %. Svindyra elräkningar. Diesel har gått upp 50%. Nu går fjärrvärmepriserna upp bortåt 10 % dessutom. Och alla andra jjänster har i snitt gått upp 20 %.
Numera räcker detta väl för att många hushåll ska gå under utan arbetslöshet Och framförallt slår det på samhällsekonomin stenhårt.

Vad som händer om vi får 2 år till med 5-6% boränta, kanske 5-10% inflation vågar man knappt tänka på.
Citera
2023-09-25, 11:35
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Håller helt med om att arbetslöshet är katastrof.

EN situation som Lennart kanske hade klarat för ett par år sen med a-kassa.Nu klarar inte Lennart detta längre. Dessutom kan kanske inte Lennert sälja sin bostad utan förlust. Lennart är fattig.

Att ha tex 2 miljoner i lån är långt ifrån ovanligt. På ett par år har räntekostnaden brutto gått upp från 30 k til över 100 k. Maten har gått upp med 20-30 %. Svindyra elräkningar. Diesel har gått upp 50%. Nu går fjärrvärmepriserna upp bortåt 10 % dessutom. Och alla andra jjänster har i snitt gått upp 20 %.
Numera räcker detta väl för att många hushåll ska gå under utan arbetslöshet Och framförallt slår det på samhällsekonomin stenhårt.

Vad som händer om vi får 2 år till med 5-6% boränta, kanske 5-10% inflation vågar man knappt tänka på.
Vad händer om räntan skulle sänkas till tidigare låga nivåer är väl också en fråga man knappt vågar ställa sig....

VARFÖR har folk som lever på gränsen inte låst sina räntor när de varit låga. Du har ju kunnat få 5 eller 10 år under 2% nästan! Höjd ränta kommer inte som en chock det har talats om detta i minst ett år.
Citera
2023-09-25, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Dock är den växande delen av befolkningen långt ifrån självförsörjande så det enda som händer är att samhällsservicen urholkas.
Det går inte att hålla uppe bostadsmarknaden med import av somalier och araber lika lite som att inflationen bara kommer att amortera lån men inte äta ur realvärden eller sänka köpkraften för löntagarna.

Exakt, detta har jag alltid påpekat. Den kassa integrationen har varit ett stort problem de sista 30-40 åren, och ökat progressivt. En extra mun att mätta skapar ingen tillväxt, däremot gör en extra hand som hjälper till att bygga landet det. Men den samlade väljarkåren tycks vara av en annan åsikt.

Påståendet jag svarade på gällde dock befolkningstillväxten. Men jag håller med i det du skriver fullt ut.
Citera
2023-09-25, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen

Ja, och det värsta är att de är de unga som kommit in på bomarknaden de senaste 5-6 åren som blir drabbade. De som egentligen är "skyldiga" till att varit med och trissat upp priserna 2002-2017, sitter idag rätt säkert med relativt låg belåning (undantaget de som kört "bostadsbankomat"-liv).

Det paradoxala är att många kanske ser sig tvingade att binda räntan när den når deras KALP. Därför att de inte klarar av ett scenario där den höjs mer och inte har råd att ta risken. Och riskerar att stå där med bundna, höga räntor i 5 år till.

Fast å andra sidan, vi har haft det bra länge. På 70-, 80- & 90-talet, var det "normaltillstånd" för de allra flesta att leva tajt efter att räkningarna var betalda. Mat lagades hemma, man handlade på ICA efter löning och på Domus innan, kläder lappades och lagades osv.

Men jag ska inte förringa dagens allvar genom att romantisera spartansk livsstil förr. Hela tillståndet just nu, hänger på att det inte kommer en stor varselvåg. Än så länge har det inte gjort det. Men ifall det blir så, har vi en ny 90-talskris på halsen.
Citera
2023-09-25, 12:38
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
1/3 av inflationen i Sverige består just av höjda räntor. Det är därför ett trubbigt och omodernt sätt att hantera uppkommet läge. Själv ger jag fanken i att amortera på kåken nu- betalar väl ca 22K per månad i rörlig ränta.
Hade RB varit listigare så hade man använt andra metoder för att lätta på folks boskulder.
Jag köper nu aktier för pengarna istället.

Vad skulle det vara för "metoder"?

Politkerna har tagit ifrån Riksbanken allt utom räntevapnet i princip.

Kapitaltäckingskrav, amorteringskrav osv är det Finansinspektionen som beslutar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in