2023-09-24, 14:27
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Den tanken är fortfarande i öronbedövande majoritet. "Detta är en tillfällig räntetopp", "vi har inte bråttom att sälja", "huspriserna går alltid upp på sikt" etc etc
Räntan kommer nog ligga kvar på dom här mera normalnivåerna ett bra tag till. Där en sänkning skulle krascha kronan heelt och få inflationen ta ett rejält skutt. Däremot skulle ytterligare höjningar skapa ramaskri då nu bankerna gått och sagt att vi nått räntetoppen.

Om ECB börjar sänka räntan kommer vi med största sannolikhet att ligga kvar på våran räntenivå för att stärka kronan.
Citera
2023-09-24, 14:59
Medlem
Hus, stockholms län.

September 2022: 355 avslut kvm pris 54 900.

September 2023: 286 avslut kvm pris 53 900.

omsättningen nu i september har stigit kraftigt och är i paritet med 2022. Nominellt svagt nedgående priser men reellt kraftig nedgång.

Jag tjänar betydligt mer nu än september 2022 och mina aktier och fonder står högre nu än då. Så min köpkraft har blivit betydligt större på bostadsmarknaden.

Om det här fortsätter så kvalar allt fler in på att köpa fina hus.
Citera
2023-09-24, 15:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Haha, är dollarn pålitlig? Det roligaste jag hört. Har du levt under en sten sen 2007?
Ja! Klart den är pålitlig. Vilken annan valuta stiger under kris? Och vad menar du med att dollarn inte är pålitlig?

Svenska kronan och euron har haft minusräntor, det har inte dollarn. Man har bytt valörer i euro och kronan, det har man aldrig gjort i dollarn. Dollarn är reservvaluta, det är inte euro eller kronan. Dollarn stiger under kris, euron och kronan rasar under kris för krisen är i minusränteländerna.
Kronan fick minusränta 2009, euron fick minusräntor 2014. Dollarn alltid plus i räntan.

Du har ingen koll men kommer in på forumet och gapar som att du vet nåt.
Citera
2023-09-24, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
/.../Nominellt svagt nedgående priser men reellt kraftig nedgång.

Jag tjänar betydligt mer nu än september 2022 /.../

Samma här.
Vissa objekt kan köpas för 2018-priser för min 2023-lön. Men dom objekten är något sämre (tomträtt, hög skuldsättning och/eller stambyte nästa år). Vilket realt sett är en "bra" deal. Dom flesta objekt ligger dock fortfarande på 2019-2020 års nominella prisnivå, beroende på vilken datapunkt man väljer att cherrypicka (går till och med att hitta priser som ligger runt 2016 och 2017 års toppnoteringar, vilka är samma som 2019-20, om man nu blir lyckligare av det).
Citera
2023-09-24, 15:48
Medlem
DVikings avatar
En vecka gammal artikel, men har inte sett den tidigare. Krisen för en del BRF kommer smälla hårt men det verkar ofta som många föreningar, likt deras medlemmar, hoppas på en snar räntedumpning.

https://www.svd.se/a/XbQMv7/bostadsrattsforeningar-drabbas-hart-av-ekonomiska-laget

Ett exempel ur artikeln:

"Utåt är detta en liten juvel med bara ett dussintal bostadsrätter i ett 1800-talshus mitt i Stockholm. Men ekonomin är usel.

Hyreshuset ombildades under prisrallyt 2016. Fönster och fasader återstår att snygga till men föreningsskulden är redan uppe i hela 27 000 kronor per kvadratmeter."
Citera
2023-09-24, 15:48
Medlem
smoerreboms avatar
peak bolånetorsk i aftonhoran när SD/nazistexperten går utanför expertområdet och lobbar för lägre ränta. Den goda nyheten här är att Lindberg nu avslöjade korten och kanske också kan ha för stora lån. Räntehöjningarna är HELT onödiga, de här som sitter i Riksbanken har tydligen helt felbedömt allting. Sopan Suhonen säger sig ha NOLL förtroende för Thedeen. Kanske har han oxå trots egna diffusa utfästelser i kvartals expertpanel lite för stora lån. I så fall runkar jag i glädje med bankerna som tar deras pengar och ger sina duktiga chefer.

jaja vi kan ju fortsätta ett par kvartal till på de här nivåerna så får vi se hur det låter sen, det ska bli en njutning att höra grisarna bräka av smärta sen när layoffsen börjar på riktigt.
Citera
2023-09-24, 16:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Nej ingen bank ger ut lån till någon som i princip är bankrutt vid 4% ränta och amorteringsfritt.
Uppenbarligen så har dom gjort det.
Citera
2023-09-24, 17:10
Medlem
Citat:
Hus, stockholms län.

September 2022: 355 avslut kvm pris 54 900.

September 2023: 286 avslut kvm pris 53 900.

omsättningen nu i september har stigit kraftigt och är i paritet med 2022. Nominellt svagt nedgående priser men reellt kraftig nedgång.

Jag tjänar betydligt mer nu än september 2022 och mina aktier och fonder står högre nu än då. Så min köpkraft har blivit betydligt större på bostadsmarknaden.

Om det här fortsätter så kvalar allt fler in på att köpa fina hus.

Varför har inte räntan påverkat priset mer tror du?
Citera
2023-09-24, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Varför har inte räntan påverkat priset mer tror du?

Breda börsindex upp 17% yoy. Har man tillgångar i usd eller eur är man upp ännu mer än så. Svenskar är kända för att ha mycket utlandsfonder. Så det har hållit uppe priserna. Att svensken känner sig rikare än förra hösten pga börsen betyder mycket.

Budviljan ökar. Sen har lönerna ökat 3-4% också yoy. Och alla tror fortfarande likt besatta på en räntetopp.

Vad tror du?
Citera
2023-09-24, 17:29
Moderator
Pontiac-Garages avatar
OT raderat. Vad man tror om dollarn får tas i (FB) Värdepapper, valutor och råvaror: allmänt.

Mod.
Citera
2023-09-24, 18:44
Medlem
Citat:
Breda börsindex upp 17% yoy. Har man tillgångar i usd eller eur är man upp ännu mer än så. Svenskar är kända för att ha mycket utlandsfonder. Så det har hållit uppe priserna. Att svensken känner sig rikare än förra hösten pga börsen betyder mycket.

Budviljan ökar. Sen har lönerna ökat 3-4% också yoy. Och alla tror fortfarande likt besatta på en räntetopp.

Vad tror du?

Allt det fantastiska som du nämner med lite mumb jumbu begrepp från ekonomiskolan, och ändå ser landet ut som det gör i totalt förfall. Snacka om att du inte kan se bortom din egna bubbla. Och du ska vara analytiker av något slag som du vill göra sken av?
Citera
2023-09-24, 18:58
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Räntan kommer nog ligga kvar på dom här mera normalnivåerna ett bra tag till. Där en sänkning skulle krascha kronan heelt och få inflationen ta ett rejält skutt. Däremot skulle ytterligare höjningar skapa ramaskri då nu bankerna gått och sagt att vi nått räntetoppen.

Om ECB börjar sänka räntan kommer vi med största sannolikhet att ligga kvar på våran räntenivå för att stärka kronan.

1/3 av inflationen i Sverige består just av höjda räntor. Det är därför ett trubbigt och omodernt sätt att hantera uppkommet läge. Själv ger jag fanken i att amortera på kåken nu- betalar väl ca 22K per månad i rörlig ränta.
Hade RB varit listigare så hade man använt andra metoder för att lätta på folks boskulder.
Jag köper nu aktier för pengarna istället.
Senast redigerad av Kaenkelberrie 2023-09-24 kl. 19:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in