Citat:
Ursprungligen postat av
Harklank
Danmarks valuta är bunden mot Euron - där ränteökningar sker än, och jag citerade ju ECBs utlåtande. Utöver det har danskarna en nästan obegriplig protektionistisk reglering på det mesta (ej samma EU-regler som övriga, se anslutningsavtalet) så det är ett land som är svårt att jämföra Sverige med, iaf rent ekonomiskt.
Det är många som pratat om att inflationen skulle ner till 1-2%, redan 2022.
Min teori är att inflationen och ränteökningarna var något som önskades. "Medelklassen" hade börjat bli för bekväm (för rik på pappret) och jobba för dåligt. Genom att öka räntorna en längre period så skapar man mer produktivitet hos arbetstagarna.
Jag tror att målet är att hålla uppe inflationen och öka räntorna. Målet är inte att få folk att sälja med förlust, då hade ränteökningarna skett betydligt våldsammare, och man hade ej bett folk binda sina bolån.
Men om det senare sker snabbare ökningar så kommer man påpeka att man i 1.5 års tid sa att alla skulle binda.
Tror inte på någon överenskommen ”konspiration”. Det är väl alltid så här i byggandet? Full gas. Tvärstopp. Full gas. Tvärstopp. Hela tiden. Inget nytt under solen.
OM folk får behålla jobben så är vi tillabak på rimliga nivåer 2026/2027 igen. Men nollränta tror jag inte kommer tillbaka i närtid och det tror jag är bra. Hoppas någon regering ser till att sänka räntebidraget då till rimligare nivåer. Jag menar. 30 procent. Trettio!? I högkonjunktur! År efter år! Obegripligt oansvarigt av flera regeringar. (Det är ett ganska orättvist bidrag därtill).
Finns det data på hur många (med hög belåning!) som bundit 2021,2022 på fem år. Eller är detta hemlig information? Vi med låg eller relativt låg belåning klarar oss nog bra om vi inte har VÄLDIGT STORA lån.
Det man får lägga till ekvationen, som ingen riktigt har nämnt tror jag, är generationsskiftet från (de utdöende) fyrtiotalisterna som pågår sedan en tid. De är ofta obelånade och arvsmässigt sker nu en överflyttning av dessa värden till nästa generation. Den generation som nu får det lite knepigare än deras föräldrar. Resan kommer bli dyrare!
Det sägs att generation X är den första generationen i modern tid som får det SÄMRE ekonomiskt än deras föräldrar. Men för många i ekonomiskt trångmål (för låga löner för stort lån i storstaden) så kommer detta fastighetsbestånd att överföras till dem. Frågan hur viktigt det är. För bankerna är det ju säkerhet om de behålls annars ren cash.