2023-07-27, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ser att priset för Juli nu i SE3 är på 38.78 öre /kWh. Faktiskt lägre än i Maj då det var 39.02.
En bra bit under priset 2022. Och under priset 2021.

De låga elpriserna gör ju att folk får råd att lägga mer på bostäderna. Vi får se om trenden på bostadspriser fortsätter upp efter sommarstiltjen.

Elpriset för konsumenter på sommaren i Sverige är alltid lågt. För det är … varmt och skönt.

Elen blir intressant i vinter! Förra var varm! Elregionerna sitter ihop i Europa som bekant. Skall bli spännande! Rekommenderar alla att spara under lite. Tänk om båda i Ringhals stängs nov-april.
Citera
2023-07-27, 10:52
Medlem
Citat:
Tittar vi i Danmark så låg dom kvar med minusränta tills inflationen var +10%. Sedan höjde dom till 0.65% och sedan till 1.25%. Och då började inflationen störtdyka och är nu nere i 2.5%.

Du verkar inte ha med relevanta förlopp i din historik.

Men nu vet du att det räcker med att höja ränta till ca 1% för att få ned inflation på +10%.

Och blir det som indikatorerna visar runt om i världen så kommer inflationen dråsa ned till 2% under innevarande år. Kanske inte i alla länder.

Vad händer t ex med inflationen i Finland när ett PPI på -9.5% slår igenom.

Danmarks valuta är bunden mot Euron - där ränteökningar sker än, och jag citerade ju ECBs utlåtande. Utöver det har danskarna en nästan obegriplig protektionistisk reglering på det mesta (ej samma EU-regler som övriga, se anslutningsavtalet) så det är ett land som är svårt att jämföra Sverige med, iaf rent ekonomiskt.

Det är många som pratat om att inflationen skulle ner till 1-2%, redan 2022.

Min teori är att inflationen och ränteökningarna var något som önskades. "Medelklassen" hade börjat bli för bekväm (för rik på pappret) och jobba för dåligt. Genom att öka räntorna en längre period så skapar man mer produktivitet hos arbetstagarna.

Jag tror att målet är att hålla uppe inflationen och öka räntorna. Målet är inte att få folk att sälja med förlust, då hade ränteökningarna skett betydligt våldsammare, och man hade ej bett folk binda sina bolån.

Men om det senare sker snabbare ökningar så kommer man påpeka att man i 1.5 års tid sa att alla skulle binda.
Citera
2023-07-27, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Ingen politiker är intresserad av att ta bort räntebidraget!
Det är alltid roligare att regera i medvind.
Nollräntan höll igång hjulen och politikerna kunde klappa varandra på ryggarna och stå i tv och säga att Sverige går som en Tesla.

Ja! Syltryggar till rikspolitiker! Varför. Varför har man inte korrigerat räntebidragen under årtiondena. Jag tycker det är ett underbetyg till ansvariga regeringar och rikspolitiker.

Räntan sätts av Riksbanken!
Citera
2023-07-27, 10:55
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Tittar vi i Danmark så låg dom kvar med minusränta tills inflationen var +10%. Sedan höjde dom till 0.65% och sedan till 1.25%. Och då började inflationen störtdyka och är nu nere i 2.5%.

Men nu vet du att det räcker med att höja ränta till ca 1% för att få ned inflation på +10%.

Och blir det som indikatorerna visar runt om i världen så kommer inflationen dråsa ned till 2% under innevarande år. Kanske inte i alla länder.

Du pratar väl inte om samma "indikatorer" och "experter" som hela tiden har haft extremt fel i sina prognoser?
För du vill väl inte att vi ska tro på samma människor som lärde oss det engelska ordet transitory?
Citera
2023-07-27, 11:05
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank
Danmarks valuta är bunden mot Euron - där ränteökningar sker än, och jag citerade ju ECBs utlåtande. Utöver det har danskarna en nästan obegriplig protektionistisk reglering på det mesta (ej samma EU-regler som övriga, se anslutningsavtalet) så det är ett land som är svårt att jämföra Sverige med, iaf rent ekonomiskt.

Min teori är att inflationen och ränteökningarna var något som önskades. "Medelklassen" hade börjat bli för bekväm (för rik på pappret) och jobba för dåligt. Genom att öka räntorna en längre period så skapar man mer produktivitet hos arbetstagarna.

Jag tror att målet är att hålla uppe inflationen och öka räntorna. Målet är inte att få folk att sälja med förlust, då hade ränteökningarna skett betydligt våldsammare, och man hade ej bett folk binda sina bolån.

Men om det senare sker snabbare ökningar så kommer man påpeka att man i 1.5 års tid sa att alla skulle binda.
Ja att man vill få fart på medelklassen det kan jag förstå!
Sedan pandemin när folk började jobba hemifrån, så har folk blivit väldigt slöa och frånvarande.
Silent quitting är ett faktum på många arbetsplatser, inte minst på chefsnivå.
25000 i ränteutgifter kan kanske hjälpa dessa individer tillbaka på banan.
Citera
2023-07-27, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank

Tror inte på någon överenskommen ”konspiration”. Det är väl alltid så här i byggandet? Full gas. Tvärstopp. Full gas. Tvärstopp. Hela tiden. Inget nytt under solen.

OM folk får behålla jobben så är vi tillabak på rimliga nivåer 2026/2027 igen. Men nollränta tror jag inte kommer tillbaka i närtid och det tror jag är bra. Hoppas någon regering ser till att sänka räntebidraget då till rimligare nivåer. Jag menar. 30 procent. Trettio!? I högkonjunktur! År efter år! Obegripligt oansvarigt av flera regeringar. (Det är ett ganska orättvist bidrag därtill).

Finns det data på hur många (med hög belåning!) som bundit 2021,2022 på fem år. Eller är detta hemlig information? Vi med låg eller relativt låg belåning klarar oss nog bra om vi inte har VÄLDIGT STORA lån.

Det man får lägga till ekvationen, som ingen riktigt har nämnt tror jag, är generationsskiftet från (de utdöende) fyrtiotalisterna som pågår sedan en tid. De är ofta obelånade och arvsmässigt sker nu en överflyttning av dessa värden till nästa generation. Den generation som nu får det lite knepigare än deras föräldrar. Resan kommer bli dyrare!
Det sägs att generation X är den första generationen i modern tid som får det SÄMRE ekonomiskt än deras föräldrar. Men för många i ekonomiskt trångmål (för låga löner för stort lån i storstaden) så kommer detta fastighetsbestånd att överföras till dem. Frågan hur viktigt det är. För bankerna är det ju säkerhet om de behålls annars ren cash.
Citera
2023-07-27, 11:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Börjar gallopperande inflation och högre räntekostnader samt elkostnader märkas av ute på stan nu?

Tycker mig höra från flera att det är färre och färre krog-och restaurangbesökare nuförtiden. Vilket är kanariefågeln i gruvan när det gäller ekonomisk nedgång.

Dessutom är det massor med tomma butiksytor i centrala Gbg.

Börjar svensken får det lite knappert? Ändå har krisen inte ens börjat på riktigt.

Tror arbetslösheten och varslen börjar nu i september/oktober. Vi har ju varit inne i lågkonkjutur i ett par månader nu.

Ovanstående får väl direkt effekt efter några månader på bostadsmarknaden. Tror bostadsmarknaden kommer tanka totalt i Q1 2024.
Håll utkik efter stigande energipriser igen. Oljepriset har nått den övre delen av handelsintervallet de senaste sex månaderna och kan snart vara på väg att bryta ut till uppsidan. Det finns ingen mer strategisk reservolja i SPR för USA att dumpa på marknaden för att hålla nere priset, OPEC+ har minskat produktionen avsevärt och Saudiarabien är nu en motståndare till USA. Så kolla efter att OPEC+ kommer försöka att hålla produktionen låg och driva upp energipriserna. Och WTI har det lägsta antalet borrningar på länge. Mindre produktiva brunnar får inga investeringar.

Tillsammans med inflationen kan detta innebära ett stigande KPI. Och om Riksbanken menar allvar med att bekämpa inflationen, måste räntorna fortsätta stiga.

Ur mitt perspektiv, medan Riksbanken låtsas som att den gör något åt inflationen, verkar det samtidigt som om den trippar fram på tårna för att försöka behålla dessa vansinniga prisbubblor överallt vid liv. Även om vi har levt så här i många år nu, efter det mest vansinniga spektaklet i Sveriges historia, som ledde till ett massivt inflationsinferno och de mest oöverkomliga priserna för bostäder och bilar i historien. blir jag fortfarande chockad av priser jag ser på många saker.
Citera
2023-07-27, 11:23
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Kommunist?, de har såklart avkastningskrav ifrån ägarna. Vilken Sten har du legat bakom?
Att bostäderna ökar i värde borde räcka gott.
Citera
2023-07-27, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Håll utkik efter stigande energipriser igen. Oljepriset har nått den övre delen av handelsintervallet de senaste sex månaderna och kan snart vara på väg att bryta ut till uppsidan. Det finns ingen mer strategisk reservolja i SPR för USA att dumpa på marknaden för att hålla nere priset, OPEC+ har minskat produktionen avsevärt och Saudiarabien är nu en motståndare till USA. Så kolla efter att OPEC+ kommer försöka att hålla produktionen låg och driva upp energipriserna. Och WTI har det lägsta antalet borrningar på länge. Mindre produktiva brunnar får inga investeringar.

Tillsammans med inflationen kan detta innebära ett stigande KPI. Och om Riksbanken menar allvar med att bekämpa inflationen, måste räntorna fortsätta stiga.

Ur mitt perspektiv, medan Riksbanken låtsas som att den gör något åt inflationen, verkar det samtidigt som om den trippar fram på tårna för att försöka behålla dessa vansinniga prisbubblor överallt vid liv. Även om vi har levt så här i många år nu, efter det mest vansinniga spektaklet i Sveriges historia, som ledde till ett massivt inflationsinferno och de mest oöverkomliga priserna för bostäder och bilar i historien. blir jag fortfarande chockad av priser jag ser på många saker.

Mycket bra skrivet. Det är många i beslutande positioner inom rikspolitiken, regeringar och institutioner som inte gjort rätt ifrån sig. OAVSETT kriget i Ukraina!!!

Trettio procent ränteavdrag till en del av populationen som redan har det gott ställt. Under årtionden. Smaka på den. Dessutom ett orättvist bidrag. Varför sänkte man inte till 25? 20? 15? Man gjorde ingenting. Adminstratörer! Amatörer!

Bostadsmarknaden allena kommer sänka Sveriges BNP så det märks ordentligt. Rekordsvag krona, höga till riktigt höga energipriser, alldeles för hög belåning på boendet, inflation på hög nivå vilket suger musten ur många barnfamiljer (mat tex).

OM vi får en hög arbetslöshet så blir det MYCKET längre återhämtningstid.

Det fina är dock att Sverige faktiskt har relativt god eller mycket god ekonomi. Men Sverige lever inte i ett vakuum. 🤷🏼‍♂️
Citera
2023-07-27, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Jag är också kritisk mot överbelåning. Men många har inte haft något val. Speciellt i storstäderna där bubblan är mycket större. De SKULLE ha valt hyres kanske pga deras ekonomi men det var brist. Och även HRF:er kommer åka på en smäll.

Livssituationen kan också ha blivit sådan att det har varit ohållbart att bo kvar.

Men, absolut, många har tagit sig vatten över huvudet. Misstänker unga och dumma som inte har varit med så länge.

Väldigt trist för dessa individer och familjer som åker på denna smocka. Inget nytt under solen dock!

Det här med att någon låste förlora för att någon skall vinna är ju logiskt korrekt och inkorrekt. Det går att hamna i situationer där parter accepterar uppkomna situationer. Win-win. Jag gillar när ALLA får det bättre.

Riktigt tråkigt om folk får gå från hus och hem.

Nej, de har haft val! Har alltid gått att hyra till rätt pris. Problemet är att hyran kanske varit 20 000 kr i månaden men man har tyckt att det varit mer lockande att ta ett lån och betala 10 000 kr per månad men aldrig tänkt på att kanske låsa räntan och få en kostnad på 14 000 kr i månaden… girighet
Citera
2023-07-27, 12:31
Medlem
Citat:

Kul du hänvisar till Finland med Euro samt Danmark som har fast växelkurs mot Euron. Verkar som du börjat förstå lite hur inflation fungerar. Bra framsteg
Citera
2023-07-27, 12:45
Medlem
Rubrik i DI

Hårda orden: Låt krisande fastighetsbolag gå i konkurs

Precis samma gäller bolånetorskar. Sluta curla med stoppad amortering, elstöd och annat skit. Blås ut BLT.

Alla andra som säger emot är tokkommunister.

Idioti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in