2023-07-26, 13:26
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Vad svamlar du om? Nästan alla kommuner i landet har bostadsbrist.
Nja, i vilken kommun finns det knappt några bostäder till salu?

Citat:
Att det finns lediga hyresrätter i samhällen du inte kan jobba i hjälper knappast
Det hjälper väl.
Du startar ett företag där. Och levererar.

Nu kan du kanske hävda att det är inget du klarar. Och att det bara är några få % av befolkningen som klarar det. Och dom har flyttat till Stockholm. Därav att så många inte har ett alternativ annat att att flytta dit.
Och då hamnar i i att det måste nyproduceras.
Citera
2023-07-26, 13:29
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Du verkar inte förstå att hyresvärden inte kan "chockhöja" hyrorna pga ökade ränteutgifter enligt svensk lagstiftning. Du kan höja hyran om du tillför något av värde till lägenheten, t ex renovera ett kök eller byta ytterdörren. Försök motivera något sådant i en lägenhet som är byggd 2020. Hyresökningarna i nyproducerade lägenheter är och kommer vara några då hundralappar de närmsta åren.

Kostar det för mycket för dom? Sälj fastigheten.

Känner du till SBBs historia? Varför löser dom inte sitt problem med att bara "höja hyrorna"? Förmodligen för dom inte skulle haft några hyresgäster kvar om dom höjde hyrorna för att "visa vinst och ge utdelning varje år". Rätt korkat resonemang.

Så länge bostadsbolaget går med vinst finns egentligen ingen anledning att höja. Så länge man kan betala personalens löner ska fastighetsbolaget vara nöjda.
Citera
2023-07-26, 13:32
Medlem
Citat:
Nej det saknas inte bara billiga hyresrätter i många städer det fattas lägenheter oavsett prisklass. Men jag håller med om att det i vissa städer finns väldigt dyra lägenheter tillgängliga men som merparten av befolkningen inte får tillgång till då dom inte uppfyller kraven på inkomst. Tror du att politikerna pratar om att byggandet måste öka om det inte finns brist på bostäder? Skickar en länk till Boverket där framgår det att enbart tolv kommuner har överskott på bostäder.
https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/bostadsmarknad/bostadsmarknaden/bostadsmarknadsenkaten/region-kommun/riket/
Precis och så får man rätta mun efter matsäck.och då hamnar vissa överbelånande ute i orten lika Barf. Hen verkar dock nöjd med sitt ”sista-boende”, tja livet ler inte mot alla. Vissa kommunister tycker ju att att vi ska öka ränteavdragen istället lika Kina. Galet.
Citera
2023-07-26, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nja, i vilken kommun finns det knappt några bostäder till salu?

Det hjälper väl.
Du startar ett företag där. Och levererar.

Nu kan du kanske hävda att det är inget du klarar. Och att det bara är några få % av befolkningen som klarar det. Och dom har flyttat till Stockholm. Därav att så många inte har ett alternativ annat att att flytta dit.
Och då hamnar i i att det måste nyproduceras.
Kom igen nu, du kan inte flytta till Storuman från Göteborg och bara starta ett företag, det tror jag att du själv inser.
Jag behöver inte hävda att det inte gäller mig eftersom jag har bostad och jobb där jag bor. Det finns många kommuner som har jättestora problem eftersom stora industrier flyttar dit men arbetskraften hittar inga bostäder. Att det finns bostäder till salu är knappast en indikator på att det inte existerar en brist på bostäder. Finns massor av människor som inte kan köpa en bostad
Citera
2023-07-26, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Så länge bostadsbolaget går med vinst finns egentligen ingen anledning att höja. Så länge man kan betala personalens löner ska fastighetsbolaget vara nöjda.
Kommunist?, de har såklart avkastningskrav ifrån ägarna. Vilken Sten har du legat bakom?
Citera
2023-07-26, 13:41
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Blir ett område ghettofierat så skulle jag säga att de först går ner i pris och sen sakta även här går upp i pris enligt den vanliga uppräkningen.
Har du ett hus för 2 miljoner eller ett hus för 4 miljoner och priserna går upp säg 5% så blir inte ökningen lika stor i kronor och ören på 2 miljonersvillan som på 4 miljonersvillan men de går ändå upp med liknande faktor.

De enda områden som ghettofieras numera verkar vara medelklassens villaområden där man gör allt för att hysa in olika former av socialfall i sina atefallsstugor eller på vindar eller i källare.

Är förstås inga skötsamma kvinnliga läkarstudenter som bor sådär när dessa kan gå direkt från att bo hemifrån till att flytta in i en studentkorridor eller i ett studentrum.
Citera
2023-07-26, 13:58
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Fast hur rättvis bild ger det där egentligen. Ligger ungefär 4-5 gånger så många lägenheter ute på Booli i de områden jag kollat på.

Nu vet jag inte hur utbudet sett ur på Booli tidigare år men misstänker att det totala utbudet i år är brutalt mycket större än tidigare år.

https://www.svd.se/a/onmbrj/booli-marknaden-i-obalans-snart-till-salu-okar

SvD noterar samma sak. Ett enorm utbud av lägenheter som ”snart är till salu”. Ett missvisande begrepp då dessa objekt redan nu är till salu, men att man inte bemödar sig med budgivningar längre. Ofta bemödar man sig inte ens att ta bilder då chansen att få objektet sålt är så minimal, för att inte tala om att betala hemnet för en dyr annons.
Citera
2023-07-26, 14:00
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Kom igen nu, du kan inte flytta till Storuman från Göteborg och bara starta ett företag, det tror jag att du själv inser.
Som jag pekade på är det kanske bara några få % som klarar av det.

Och klarar du inte det så blir det ju omöjligt, precis som du indikerar.

Men då är det bara att gilla läget, med migration till storstäderna.
Och så stiger priserna där.

Citat:
Att det finns bostäder till salu är knappast en indikator på att det inte existerar en brist på bostäder.
Hur skulle man annars kunna avgöra brist?
Citera
2023-07-26, 14:03
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Senaste 25 åren är en anomali. Bostadspriser står i stort sett still över längre tidsperioder ja, det är ett historiskt faktum. Minnet är kort däremot.

Tillväxten är beroende av helt andra saker såsom innovation, export, företagande. Inte på att 'tjäna på att bo'
Jag håller med dig om dessa faktorer - givetvis och det är just dessa parametrar som innebär att bostäder ökar i pris där dessa arbeten och utvecklingen kommer ske.
Citera
2023-07-26, 14:19
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
De enda områden som ghettofieras numera verkar vara medelklassens villaområden där man gör allt för att hysa in olika former av socialfall i sina atefallsstugor eller på vindar eller i källare.

Är förstås inga skötsamma kvinnliga läkarstudenter som bor sådär när dessa kan gå direkt från att bo hemifrån till att flytta in i en studentkorridor eller i ett studentrum.
Vet inte varför de som bor så skulle begränsas till socialfall (bubbelpratare?)

Det är kötid till studentkorridor. På något sätt skall man bo under tiden.

Vindsvåning är väl inte så illa. Här för mig att det har en positiv klang.

Och attefallshus är ju utmärkt. Då har man sitt eget lilla hus för sig själv. Och ingen granne på andra sidan väggen. Varför skulle det vara bättre med en HR i ett getto med flerfamiljshus?

När jag tittade efter hus senast så var det ett större hus med en ensamstående kvinna. Men hon hyrde ut 3 rum till konstfackstuderande. Nog för att sådana kan vara weird. Men inte nödvändigtvis socialfall eller problematiska på något sätt.
Citera
2023-07-26, 14:28
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Senaste 25 åren är en anomali.
Nej. Normerar man mot BNP så har priserna rört sig upp på senare tid. Och det är inte alls första gången. Det har nät massor med ggr tidigare. Faktiskt har det hänt lika många ggr som priser normerade mot BNP gått ned.

Sedan är den lång trenden nedåt.
MEN den betyder inte att den kommer fortsätta vara det. Iom att vi får oss högre levnadsstandard kan det bli så att vi lägger mer av BNP på boende.

Ofta, om man tittar tillbaka, är det staten som ställer till det och så anpassar sig folket till det och pristrenden ändrar sig.
Citera
2023-07-26, 14:29
Medlem
liksom-fbs avatar
https://omniekonomi.se/pressen-okar-efter-tvarniten-ecb-uppmanas-att-noja-sig/a/nQP27d
Pressen ökar efter tvärniten – ECB uppmanas att nöja sig

Utlåningen till europeiska företag och hushåll har rasat under året, vilket pressar regionens ekonomi. Nu vädjar allt fler om att ECB i torsdagens räntebesked ska signalera att den väntade räntehöjningen också blir den sista, skriver Financial Times.

Mer press på ECB.
ECB's agerande kan nog påverka RB.

Optionsmarknaden bettar på vändning. (Det gör dock inte fixed income market). Från Bloomberg:
Traders in the options markets are betting the fragility of euro-zone economy will force the European Central Bank into its fastest ever monetary-policy U-turn.
Traders are buying options on futures contracts tied to thee-month Euribor — a benchmark based on the average rate that banks can borrow in the money-market. Their bets are centered around the 96.375 strike which is a proxy for an interest rate of about 3.625%.
Senast redigerad av liksom-fb 2023-07-26 kl. 14:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in