Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-10, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Snälla lägg ner. Dina fantasier är helt sjuka.

I regel har dessa apor köpt för 20 år sen. Eller 15 i alla fall. Och inte amorterat ett dyft. Värdeuppgång har skött det åt folket. Det är abledningen att belåningen sjunkit med tiden. Det finns inga områden i Sverige där snittlönen är 70 000. Inte ens djursholm.

Snittlönen i Södra Ängby är nog kring 45-50tusen. Och det är högt. Så dom lägger kanske 20-25% av pengarna på att bo. Vilket får anses lågt. Men då har dom ridit största bostadsbubblan genom tiderna.

Hur efterbliven är du?

Bland de som jobbar är snittlönen garanterat däruppe. Sen dras snittet ned av unga, studerande etc. Men de köper ju heller inte ens villor så rätt oväsentligt.

Paret skriva på länk 1 är lite över 40 år gamla.
Citera
2023-06-10, 11:28
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medi-Joker
Alltså det här:
Det är bara att se historiskt sedan 1994, ändå ganska lång period på 28 år, och då har det kostat Noll att bo i BR långt mer än halva den tiden. Medans HR tickat pengar oavbrutet och gjort den riktiga fastighetsägaren till miljonär.

Detta kan naturligtvis ändras för de kommande 28 åren. Men om man lär av historien ska man bo i BR.

Tillkommer naturligtvis att de som bor i BR är så mycket trevligare och skötsammare grannar än de som bor i HR (generellt). Det är i allmänhet trevliga personer som har pengar och är sparsamma och skötsamma.
Citera
2023-06-10, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medi-Joker
Tror inte det går att hyra precis där man vill i andra länder (även om det säkert kan finnas undantag), och om vi utgår från att det handlar om ett förstahandskontrakt och inte någon kortvarigare hyra, tex hotell.

Även om du själv inte kan tänka dig att bo i ett lite sämre område ett tag, för att senare avancera till något område som föredras, finns det många andra som kan tänka sig att göra det (särskilt om alternativet är att bo hemma hos mamma och spara veckopengen till en insats). Folk kan helt enkelt ha olika preferenser, vilket säkert kan verka konstigt, men är helt naturligt.

Men om alternativet är att bo i hyresrätt i Tensta, eller få en lägenhet i innerstaden betalad av föräldrarna, så blir förstås saken en annan.

Räcker med att åka till Helsingfors, Hamburg, London, Bryssel etc så kan du hyra relativt omgående på obestämd tid. Men du får ju betala för dig.

Sveriges hyresmarknad är världsunik och liknar sovjet till skillnad från resten av västvärlden som inte reglerar hyror så absurt.
Citera
2023-06-10, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Nej din mongolid. Anledningen att vi har diverse olika produkter och tjänster på marknaden är att folk betalar för dessa produkter och tjänster.

Just att hyra bostäder och mark är speciellt, för det är alltid attraktivt för rika människor. Du är en fattig liten plutt som måste göra vad du kan för att överleva. Jag förstår det. Vrida och vända på kronor år efter år tills livet är färdigt.

Utanför din lilla fattigbubbla existerar folk med pengar. Vi kan hyra båtar, slott, hotellrum, flygplan, lägenheter eller vad vi nu anser att vi vill ha för en stund men inte äga. Du har inte råd med detta. Det är okej.

Men ditt mongolida huvud får därför för sig att det inte finns en marknad för det, för att du som fattiglapp inte kan betala för det. Det är inte så marknader funkar. Det finns en massa olika aktörer med helt andra möjligheter än du har.

Vi gör ett sista pedagogiskt försök. Vi båda vet att du aldrig satt din fot på en dyr båt. Tror du att det betyder att det saknas en marknad för dyra båtar?

Jag har redan skrivit att det är bra att det finns hyresrätter och att jag även bott i sådana själv, när jag var ung och fattig och när jag i perioder jobbat utomlands.

Jag har svårt att hitta en definition där jag räknas som fattig men det är oväsentligt.
I mitt yrke så arbetar jag och umgås med verkligt förmögna människor. Ofta ”gamla pengar” min erfaren från dessa är att de hatar dåliga affärer och att de äger fastigheter precis som de har andra investeringar.

Det hindrar inte att det finns en marknad för hyresrätter, även sådana som är premium.

Det du skriver är att det finns personer med tillräckligt gott om pengar för att ha råd att göra dåliga affärer, vilket du har rätt i och jag aldrig bestridet.

Ditt resonemang och bristen på klass i dina inlägg gör det uppenbart att du inte tillhör de med gamla pengar utan snarare om du verkligen har tillgångar att tala om någon typ av uppstickare kanske t.o.m. inom krypto valutor.
Citera
2023-06-10, 11:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej det är mätdata från verkligheten.
Något ni bubbelpratare har extremt svårt att ta in.
Även mina siffror är mätdata från verkligheten. Du bara drar fel slutsats av dina siffror när du ignorerar värdeökningen (bubblan).

Här bostadsprisernas utveckling sedan 2005. I princip alla som köpt BR eller villa 2005-2015 har "bott gratis", värdestegringen har överträffat de löpande kostnaderna och inflationen.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/bostader/Bostadspriser/
Detta är mycket svårare nu när räntorna 2-3-dubblats, och kanske är de goda tiderna över nu och 10 år framåt. Ingen som vet. Utom du naturligtvis, det är ju ingen bubbla och då fortsätter det stiga tills en villa kostar 100Mkr.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-06-10 kl. 11:35.
Citera
2023-06-10, 11:49
Medlem
Dotards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna

Tack för ditt yrande men det är inte det diskussionen handlar om.

Vi diskuterar Swedbanks uträkningar. Inte om lärare med 44K. Så var god läs inläggen ordentligt.

Hör du själv hur det låter. Behöva jämka varje år för att ha råd att betala > 70% av inkomsterna på att bo. Sjuke fan.

Självklart jämkar man oavsett vilket kassaflöde man har. Eller är du en sån som gillar att låna ut pengar till staten?
Citera
2023-06-10, 11:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Folk vill bo centralt. Hellre 50% i boendekostnader och bo centralt än 20% i skogen
Och det finns inget däremellan?
Citera
2023-06-10, 11:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Såhär ser det nästan alltid ut när jag ser på dessa objekt;

https://www.notar.se/kopa-bostad/objekt/5D3BRF1ETM3FU5F0?utm_source=hemnet&utm_medium=refe rral

2.6 msek i pantbrev. Snittinkomst i Södra Ängby ligger väl runt 70k i månaden. Bergvärme i kåken.

Ett genomsnittligt par i Södra Ängby i liknande kåkar lägger nog inte ens 10%.

Ett till exempel;

https://www.magnussonmakleri.se/objekt/obj13040_1983641269/#fakta

Det nedan hade hela 4.5 msek i lån. Fick leta ett tag för att hitta ett bra objekt med så hög belåningsgrad. Hela 41%! Driftskostnad 4k i mån så kanske 15k ink räntekostnad och drift.

https://www.svenskfast.se/hus/stockholm/danderyd/enebyberg/osterangsvagen-1a/372314?utm_source=hemnet&utm_medium=referral

Två löner i Danderyd 60-70k i snitt ger hela 17% av inkomsterna som går till boendet
Så södra Ängby och Danderyd är representativt för Stockholm, troll.
Citera
2023-06-10, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Och det finns inget däremellan?

Preferensen centralt är oerhört tydlig
Citera
2023-06-10, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så södra Ängby och Danderyd är representativt för Stockholm, troll.

Nej men du pratade om de bättre områdena i storatäderna.

Du kan köpa ett radhus i Täby för 5 msek. Sveriges näst rikaste kommun. Inga större problem för två löner runt 40k att rulla runt på det.

I detta bor det ett par på 35 år. Pantbrev 2.7 msek

https://www.lansfast.se/till-salu/villa/stockholm/taby/taby/palmstruchs-vag-70/cmvilla5cr2sc6nsv5anvja/?utm_source=hemnet&utm_medium=referral

Köpte de för 20 år sen och red på tidernas bostadsbubbla?
Senast redigerad av flanders 2023-06-10 kl. 12:05.
Citera
2023-06-10, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dotard
Självklart jämkar man oavsett vilket kassaflöde man har. Eller är du en sån som gillar att låna ut pengar till staten?

Jag har tidvis haft 50 - 100K i intäkter från kapital på högräntekonto och förmånsbeskattas för min förmånsbil. Oftast får jag betala 30 - 80K på deklarationen ändå alltså, även fast jag periodvis ägt bostad med tillhörande bolån.

Skattejämkning är riktigt jävla fattigt. Att leva med så få marginaler att man är i behov av de få slantarna är sjukligt.

Min fråga blir
Hur fattig är du egentligen?
Citera
2023-06-10, 12:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Fördelen med BR framför HR är att DU tar hela vinsten från bostadens prisstegring, inklusive att DU tjänar på att vara skötsam mot hela huset och mot dina grannar. Bostadspriserna har i princip ökat varje år sedan 1994 i Sverige och i dubbel takt mot lönerna.

HR är världens dyraste och lyxigaste sätt att bo. Tänk att ha all service inbakad i hyran inklusive ett stambyte som kostar 40Mkr. Och sedan ändå ha rätt att flytta när som helst med bara 3 månaders varsel. Självklart måste en hyra vara extremt hög för att klara detta. BR är det billigaste sättet man kan bo.
Problemet är att vi inte kommer ha samma utveckling framåt som vi haft från 1994, så den jämförelsen är bara korkad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in