Citat:
Ursprungligen postat av
sebastianlarsson2
Nej din mongolid. Anledningen att vi har diverse olika produkter och tjänster på marknaden är att folk betalar för dessa produkter och tjänster.
Just att hyra bostäder och mark är speciellt, för det är alltid attraktivt för rika människor. Du är en fattig liten plutt som måste göra vad du kan för att överleva. Jag förstår det. Vrida och vända på kronor år efter år tills livet är färdigt.
Utanför din lilla fattigbubbla existerar folk med pengar. Vi kan hyra båtar, slott, hotellrum, flygplan, lägenheter eller vad vi nu anser att vi vill ha för en stund men inte äga. Du har inte råd med detta. Det är okej.
Men ditt mongolida huvud får därför för sig att det inte finns en marknad för det, för att du som fattiglapp inte kan betala för det. Det är inte så marknader funkar. Det finns en massa olika aktörer med helt andra möjligheter än du har.
Vi gör ett sista pedagogiskt försök. Vi båda vet att du aldrig satt din fot på en dyr båt. Tror du att det betyder att det saknas en marknad för dyra båtar?
Jag har redan skrivit att det är bra att det finns hyresrätter och att jag även bott i sådana själv, när jag var ung och fattig och när jag i perioder jobbat utomlands.
Jag har svårt att hitta en definition där jag räknas som fattig men det är oväsentligt.
I mitt yrke så arbetar jag och umgås med verkligt förmögna människor. Ofta ”gamla pengar” min erfaren från dessa är att de hatar dåliga affärer och att de äger fastigheter precis som de har andra investeringar.
Det hindrar inte att det finns en marknad för hyresrätter, även sådana som är premium.
Det du skriver är att det finns personer med tillräckligt gott om pengar för att ha råd att göra dåliga affärer, vilket du har rätt i och jag aldrig bestridet.
Ditt resonemang och bristen på klass i dina inlägg gör det uppenbart att du inte tillhör de med gamla pengar utan snarare om du verkligen har tillgångar att tala om någon typ av uppstickare kanske t.o.m. inom krypto valutor.