Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-10, 09:51
Citat:
Menar du att folks preferenser plötsligt ska ändras och det ska vara ok att lägga 60-80% på boende?

Vårt hushåll får ut ca 65t e skatt. 80% är 52. tusen. Vi skulle ha 13000kr kvar per månad. Om vi leker med att det är hyra allt inkluderat(uppvärmning,el), det skulle def funka ha 13t över.

Inget jag skulle vilja dock. Men för de som verkligen triggat maxbelåning när räntan stod som lägst och inte bundit lånen mycket lång tid. Ja, de bör ha insett och satsat på att boendet skulle kunna ta den delen av lön. Inte leasat bil, inte köpt stuga osv..
Citera
2023-06-10, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Vårt hushåll får ut ca 65t e skatt. 80% är 52. tusen. Vi skulle ha 13000kr kvar per månad. Om vi leker med att det är hyra allt inkluderat(uppvärmning,el), det skulle def funka ha 13t över.

Inget jag skulle vilja dock. Men för de som verkligen triggat maxbelåning när räntan stod som lägst och inte bundit lånen mycket lång tid. Ja, de bör ha insett och satsat på att boendet skulle kunna ta den delen av lön. Inte leasat bil, inte köpt stuga osv..

Då kommer de få ett stort uppvaknande nu. Glöm att folk tagit höjd för det.
Citera
2023-06-10, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Tja man kan ju gå via privata värdar. Men då är hyrorna mer än dubbelt så höga i många fall.

Sen är det åratal av väntan även i Tensta idag och man får inte ställa sig i bostadskö innan man fyllt 18. I bästa fall har man en HR vid 23 i Stockholms mest förtappade område via den vanliga hyreskön. Privata värdar tar inte i en 19 årig med svag inkomst ens med tång.

När man väl tagit en lägenhet i Tensta är det drygt 25 nya års väntetid till innerstan. Att man ska kunna byta sig dit på mycket kortare tid är väldigt orealistiskt.

Hela trådens ständiga uppmaningar att ”det är bättre att hyra” blir bara tramsiga eftersom den sovjetiska modellen vi har på hyresmarknaden i princip omöjliggör att hyra för 99% av alla relativt unga.

Jag hade i vissa fall till viss del kunnat hålla med om att det kan vara bättre att hyra. Givet att vi hade haft marknadshyror
Problemet är att du inte beaktar de vägar som är vanliga på hyresmarknaden i Stockholm. Nämligen byten och interna bostadsköer, som har andra tider än för den som inte är inne i kön.

Visst, om man tänker sig att första bostaden ska vara mitt på Kungsholmen får man bo längre kvar hos mamma. Men om man kan tänka sig att bo ett tag i ett mindre attraktivt område och arbeta sig in mot stan så är det absolut möjligt att göra det.
Citera
2023-06-10, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medi-Joker
Problemet är att du inte beaktar de vägar som är vanliga på hyresmarknaden i Stockholm. Nämligen byten och interna bostadsköer, som har andra tider än för den som inte är inne i kön.

Visst, om man tänker sig att första bostaden ska vara mitt på Kungsholmen får man bo längre kvar hos mamma. Men om man kan tänka sig att bo ett tag i ett mindre attraktivt område och arbeta sig in mot stan så är det absolut möjligt att göra det.

Men det tar åratal, om inte årtionden, för gemene man. Det är inte som i andra länder där det bara är att hyra något vart man vill. Där faller hela konceptet att det är bättre att hyra för gemene man. Efterfrågan är enormt mycket högre än utbudet iom att priset regleras på tok för lågt.

Att ge sig in på andrahandsmarknaden är av förklarliga skäl inte särskilt attraktivt då det i 9 fall av 10 innebär att man måste byta boende varje år.
Citera
2023-06-10, 10:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Men nu har folk gjort just det och nej, folk vill inte bara leva för att betala ränta och amorteringar som ni överbelånade BLT’s verkar vilja tro.
Citera
2023-06-10, 10:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Mja, villaägare betalar i snitt 15% av disponibel inkomst för boende.

Givet hus mycket småhus det finns så måste det gälla vanligt folk.

Nu lär väl någon, med rätta invända, att 15% är en gammal siffra som ökat nu. Vad kan den vara nu då? 18%?
Vilket då inkluderar villaägare i Jössefors, Vansbro, Nybro, Matfors etc.
Tror du på allvar att villaägare i Sthlm, GBG och Malmö eller i finkvarteren i valfri residensstad ligger på 15 %?
Nu är du iofs ett troll som spammar tråden.
Citera
2023-06-10, 10:47
Vi köpte br för ett par år sedan. Slår jag på 2 banker i dag ”hur mycket får jag låna” , samma förutsättningar, så får jag nätet indikationer på 8.3 och 8.6 miljoner i Max köp(br). Vi köpte ca 3 miljoner billigare. Just för att ha utrymme när räntan sticker. Skulle man ha lånat och köpt för det beloppet över huvudtaget då (maxbelåning).Så skulle man lagt ungefär 50/50 7 och 10 års lån på en ränta som då låg runt 1.5-1.9%. Svårt förstå du ligger på 5-7 miljoner i lån och kör rörligt, som låntagare och maxat ditt låneutrymme. Det är rysk roulette.
Tyvärr har de flesta brstyrelser agerat lika. Kört med väldigt korta bindningstider 1-5 år, de kanske nästan 10 år som räntan låg under 2%. Göra kanske 0.2% ner näst bindning i sina resonemang på lån 10-100 miljoner. Snacka om följa John.
Senast redigerad av lone star 2023-06-10 kl. 10:49.
Citera
2023-06-10, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Men nu har folk gjort just det och nej, folk vill inte bara leva för att betala ränta och amorteringar som ni överbelånade BLT’s verkar vilja tro.

Folk vill bo centralt. Hellre 50% i boendekostnader och bo centralt än 20% i skogen
Citera
2023-06-10, 10:57
Medlem
Citat:
Vi köpte br för ett par år sedan. Slår jag på 2 banker i dag ”hur mycket får jag låna” , samma förutsättningar, så får jag nätet indikationer på 8.3 och 8.6 miljoner i Max köp(br). Vi köpte ca 3 miljoner billigare. Just för att ha utrymme när räntan sticker. Skulle man ha lånat och köpt för det beloppet över huvudtaget då (maxbelåning).Så skulle man lagt ungefär 50/50 7 och 10 års lån på en ränta som då låg runt 1.5-1.9%. Svårt förstå du ligger på 5-7 miljoner i lån och kör rörligt, som låntagare och maxat ditt låneutrymme. Det är rysk roulette.
Tyvärr har de flesta brstyrelser agerat lika. Kört med väldigt korta bindningstider 1-5 år, de kanske nästan 10 år som räntan låg under 2%. Göra kanske 0.2% ner näst bindning i sina resonemang på lån 10-100 miljoner. Snacka om följa John.

Vet inte vilka siffror du räknar på men du verkar inte kunna någonting. Eller så kan du inte räkna. För ett par inlägg sen tjänade ni 65 netto där hemma. Nu vet jag inte om ni är barn- och billösa men antar att ni är det. Så ni har löner 40-45k brutto var. Säg 43k då. Gemensamt har ni dryga miljonen i inkomst brutto, årligen.

Med dom inkomsterna får ni låna max 4,5-5,0 milj kr ungefär. Att du yrar om 8-9 milj betyder antingen att ni tänkt gå in med 40-50% handpenning som ni fått via arv eller som ni har med er från tidigare bostadsspekulationer, eller så ljuger du bara ihop allt.

Ni kan köpa för 6,0-6,5 milj kr max med kontantinsats 15%. Om ens det.
Citera
2023-06-10, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Folk vill bo centralt. Hellre 50% i boendekostnader och bo centralt än 20% i skogen

Nej ingen vill lägga såna fantasisummor på boende frivilligt, bara efterblivna boomers som ridit bostadsmarknaden i 20-30 års tid och blivit "riiiiiiikaaaa" tror det.
Citera
2023-06-10, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vilket då inkluderar villaägare i Jössefors, Vansbro, Nybro, Matfors etc.
Tror du på allvar att villaägare i Sthlm, GBG och Malmö eller i finkvarteren i valfri residensstad ligger på 15 %?
Nu är du iofs ett troll som spammar tråden.

Såhär ser det nästan alltid ut när jag ser på dessa objekt;

https://www.notar.se/kopa-bostad/objekt/5D3BRF1ETM3FU5F0?utm_source=hemnet&utm_medium=refe rral

2.6 msek i pantbrev. Snittinkomst i Södra Ängby ligger väl runt 70k i månaden. Bergvärme i kåken.

Ett genomsnittligt par i Södra Ängby i liknande kåkar lägger nog inte ens 10%.

Ett till exempel;

https://www.magnussonmakleri.se/objekt/obj13040_1983641269/#fakta

Det nedan hade hela 4.5 msek i lån. Fick leta ett tag för att hitta ett bra objekt med så hög belåningsgrad. Hela 41%! Driftskostnad 4k i mån så kanske 15k ink räntekostnad och drift.

https://www.svenskfast.se/hus/stockholm/danderyd/enebyberg/osterangsvagen-1a/372314?utm_source=hemnet&utm_medium=referral

Två löner i Danderyd 60-70k i snitt ger hela 17% av inkomsterna som går till boendet
Senast redigerad av flanders 2023-06-10 kl. 11:16.
Citera
2023-06-10, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Nej ingen vill lägga såna fantasisummor på boende frivilligt, bara efterblivna boomers som ridit bostadsmarknaden i 20-30 års tid och blivit "riiiiiiikaaaa" tror det.

Ändå ökar priserna i innerstan och är låga i skogen där det är billigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in