Citat:
Ursprungligen postat av
lone star
Vi köpte br för ett par år sedan. Slår jag på 2 banker i dag ”hur mycket får jag låna” , samma förutsättningar, så får jag nätet indikationer på 8.3 och 8.6 miljoner i Max köp(br). Vi köpte ca 3 miljoner billigare. Just för att ha utrymme när räntan sticker. Skulle man ha lånat och köpt för det beloppet över huvudtaget då (maxbelåning).Så skulle man lagt ungefär 50/50 7 och 10 års lån på en ränta som då låg runt 1.5-1.9%. Svårt förstå du ligger på 5-7 miljoner i lån och kör rörligt, som låntagare och maxat ditt låneutrymme. Det är rysk roulette.
Tyvärr har de flesta brstyrelser agerat lika. Kört med väldigt korta bindningstider 1-5 år, de kanske nästan 10 år som räntan låg under 2%. Göra kanske 0.2% ner näst bindning i sina resonemang på lån 10-100 miljoner. Snacka om följa John.
Vet inte vilka siffror du räknar på men du verkar inte kunna någonting. Eller så kan du inte räkna. För ett par inlägg sen tjänade ni 65 netto där hemma. Nu vet jag inte om ni är barn- och billösa men antar att ni är det. Så ni har löner 40-45k brutto var. Säg 43k då. Gemensamt har ni dryga miljonen i inkomst brutto, årligen.
Med dom inkomsterna får ni låna max 4,5-5,0 milj kr ungefär. Att du yrar om 8-9 milj betyder antingen att ni tänkt gå in med 40-50% handpenning som ni fått via arv eller som ni har med er från tidigare bostadsspekulationer, eller så ljuger du bara ihop allt.
Ni kan köpa för 6,0-6,5 milj kr max med kontantinsats 15%. Om ens det.