2023-06-09, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det du och de andra stjärnorna i tråden inte förstår är att folk inte cashar sina hus. Att säga ”du hade varit rik om du hyrt och lagt pengarna på aktier” blir därmed bara ett evigt tramsande. Folk får inte stora lån av banken för att lägga på börsen.

Ett exempel;

Lasse har 2013 2 msek.

Scenario 1 Lasse hyr lägenhet i Tensta (har inte 20 års kötid) och lägger 2 msek på sthlmsbörsen. +93% utveckling på 10 år

Lasse hade idag haft ett aktiekapital på 4,9 msek drygt som han måste skatta 30% på vinsten

Scenario 2

Lasse köper en lägenhet i Stockholms innerstad för 6msek med 2 msek i insats. Prisutveckling mellan Maj 2013 och Maj 2023 är +75%

Lasse har idag en bostad värd 10.5 msek. Lasse säljer den och har idag ett kapital på 6.5 msek. Lasse kan nu välja att undvika skatt på 3 msek om han väljer köpa en ny bostad. Övrig vinst måste Lasse skatta 22% på

Hur exakt är scenario 1 bättre?
Scenario 1 kan vara bättre om Lasse, som många andra, under dessa tio år har bytt lyan i Tensta till andra lägenheter och/eller avancerat i interna kösystem för att till slut få en lägenhet i innerstaden som motsvarar eller är ännu bättre än den i scenario 2. Särskilt om Lasse i scenario 2 har en lägenhet som han (och mäklaren) anser är värd 10,5 msek men som inte ens lyckas få in ett skambud när han ska sälja den.
Citera
2023-06-09, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Vi hyrde, för 12 000kr. Ett köp hade gått på >35 000. Helt klart välplacerade pengar.

På samma sätt hyr vi istället för äger nu. Välplacerade pengar.
BLT får slaktas under tiden.

Oj, inte ens när vi amorterade max och hade räntor närmare 10% kom vi upp i den summan.
Är du säker på det är en motsvarande bostad?

Man kan räkna här.
https://www.ekonomifokus.se/kalkylator-boendekostnad

Varje dag hör man något nytt det är så man häpnar.

Fast även om ditt exempel är rätt så kan man väl knappast kalla en hyresbetalning för en placering?
Citera
2023-06-09, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Oj, inte ens när vi amorterade max och hade räntor närmare 10% kom vi upp i den summan.
Är du säker på det är en motsvarande bostad?

Man kan räkna här.
https://www.ekonomifokus.se/kalkylator-boendekostnad

Varje dag hör man något nytt det är så man häpnar.

Fast även om ditt exempel är rätt så kan man väl knappast kalla en hyresbetalning för en placering?

Vet inte vad du yrar om men jag pratar om konsumtionsvaror, i det här fallet min frus bröllopsklänning. Konsumtionsvara, precis som en bostad.

Vad trodde du inlägget gällde?
Citera
2023-06-09, 23:03
Medlem
Citat:
Vet inte vad du yrar om men jag pratar om konsumtionsvaror, i det här fallet min frus bröllopsklänning. Konsumtionsvara, precis som en bostad.

Vad trodde du inlägget gällde?

Jag trodde du menade att du hyrde en lägenhet för 12000 som skulle ha motsvarat en månadskostnad på >35 000om du köpt.

Jag ser nu att jag var helt fel ut.
Blir lite ”trigger happy” på Flashback, måste jag medge.

Vi köpte brudklänningen, jag hade inte sagt nej till ditt upplägg (men förmodligen min fru).
Senast redigerad av Malmoepag 2023-06-09 kl. 23:07.
Citera
2023-06-09, 23:10
Medlem
Citat:
Du är rolig du! Men varför så arg? Vad har du råkat ut för?
Jag har råkat ut för en vuxen människa som fungerar som ett väldigt litet barn i huvudet. Och jag har i inlägg efter inlägg respekterat detta och behandlat dig som ett litet barn. Och du plockar ändå inte upp informationen på det sätt som ett litet barn förväntas klara av.

Jag förstår att det inte är intuitivt eftersom du är direkt efterbliven, men om du stannar upp och tänker till lite kommer du inse varför ovanstående är frustrerande.
Citera
2023-06-09, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjohanssonja
Hotell är fördelaktigt jämfört med att äga om du ska bo där i 1 vecka.
Lär dig då räkna jävla grundskolematematik.

Seriöst. När introduceras den första variabeln, generellt noterad som X? 4an? 5an?

Din 1a här är X. Om du fortfarande inte fattar ska du alltså i praktiken gå om mellanstadiet. Det kommer ingen låta dig göra, så gör en egen plan för att fånga upp det.
Citera
2023-06-09, 23:22
Medlem
Många pratar om att det är "bättre" att bo i bostadsrätt än i hyresrätt. Men det gäller väl bara under vissa förutsättningar, som historiskt sett har existerat men som det aldrig finns någon verklig garanti för.

Allt annat lika - dvs. om ränta+avgift i en bostadsrättsfastighet är exakt lika hög som hyran i en hyresfastighet som ligger bredvid varandra och där varje lägenhet är identisk, samt att det med visshet kan sägas att bostadsrätten inte kommer att öka i värde - måste väl en hyresrätt vara "bättre" än en bostadsrätt, utom möjligen beträffande de något större möjligheterna att påverka interiören i bostadsrätten (dock med beaktande av villkoret i exemplet att bostadsrättens värde inte kommer att öka), och att kunna ta större del i förvaltningen av bostadsrättsfastigheten (om det kan räknas som något positivt).

Fördelen för hyrestagaren med hyresrätt är att den kan lämnas efter tre månaders uppsägningstid. Det finns också relativt goda möjligheter att byta hyresrätten mot en annan, och interna bostadsköer kan också möjliggöra byten. En ytterligare fördel med hyresrätt är att den inte kan utmätas för hyrestagarens skulder.

Sedan finns det andra problem med själva hyresmarknaden (som ibland är verkliga och ibland mer politiskt-ideologiskt färgade).
Citera
2023-06-09, 23:22
Medlem
Citat:
Jag trodde du menade att du hyrde en lägenhet för 12000 som skulle ha motsvarat en månadskostnad på >35 000om du köpt.

Jag ser nu att jag var helt fel ut.
Blir lite ”trigger happy” på Flashback, måste jag medge.

Vi köpte brudklänningen, jag hade inte sagt nej till ditt upplägg (men förmodligen min fru).

Min fru är väl mer ekonomisk. Hon förstod att hyra + hyfsad semester går för samma peng som att köpa. Självklart val. Blev positivt överraskad att hon tog initiativ att hyra klänning snarare än köpa.

Hursomhelst. Ny data.
Swedbank Boindex har fallit ytterligare till en ny lägstanivå. För första kvartalet 2023 ligger Swedbanks sammanvägda Boindex på 95, jämfört med 97 föregående kvartal. Boindex för småhus sjönk till 94 (mot tidigare 95) medan index för bostadsrätter sjönk till 96 (från 102 tidigare kvartal). Förklaringen är högre bostadspriser och stigande bolåneräntor.

– Hushållen pressas allt mer av stigande boendeutgifter. Sannolikheten att fler hushåll kan få problem med att betala för sitt boende har ökat, säger Arturo Arques Swedbank och sparbankernas privatekonom.

Den som köper en bostadsrätt idag behöver i genomsnitt lägga 32 procent av sin disponibla inkomst på boendeutgifter. I Stockholm och Göteborg behöver ensamstående som köper en bostadsrätt idag i genomsnitt lägga 71 respektive 59 procent av disponibel inkomst på boendeutgifter.
Citera
2023-06-09, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Jag har råkat ut för en vuxen människa som fungerar som ett väldigt litet barn i huvudet. Och jag har i inlägg efter inlägg respekterat detta och behandlat dig som ett litet barn. Och du plockar ändå inte upp informationen på det sätt som ett litet barn förväntas klara av.

Jag förstår att det inte är intuitivt eftersom du är direkt efterbliven, men om du stannar upp och tänker till lite kommer du inse varför ovanstående är frustrerande.

Jag förstår varje stavelse du skriver men håller ändå inte med dig.
Du har helt enkelt fel.

Varför tror du så många köper bostäder? Hur stor andel höginkomsttagare bor i hyresrätter?
Vad tror du medelinkomsten är på näset eller i Mölle för att ta några exempel i södra Sverige.

Signerar från ett av dina inlägg:

”Det mest grundläggande feltänket är nog att ni ser er primära bostad som en "investering". Det är efterblivet. Det har ingen rimlig karaktärstik som investering. Acceptera att ni är fattiga istället, och faktiskt inte har råd att investera i saker för alla era pengar går till överlevnad (mat och tak över huvudet). Det är inte fult att vara fattig, och om man nu bor och äter bra är det tveksamt om det ens spelar någon större roll.”

Och så jämför jag utfallet i mitt liv, tillsammans med min fru är vi dollarmiljonärer.
Vi har en rejäl portfölj med aktier, fonder samt ett fritidshus och en lägenhet utan lån.

Grunden i detta var köp och försäljningar av bostäder, vi använde den kostnaden vi avsatte till vårt boende varje månad på ett sådant sätt att det gett oss en ekonomisk situation som vi knappast kunnat drömma om för 25 år sedan.

Mina föräldrar är i en liknande situation, så vi har en period på 60 år där det rätt förvaltat varit extremt fördelaktigt att äga sitt boende.

För oss i för att citera ett av dina vuxna och högkvalitativa inlägg ”öVrE mEdElKlAsSeN" så har det gett bra ekonomisk avkastning.
Citera
2023-06-10, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medi-Joker
Många pratar om att det är "bättre" att bo i bostadsrätt än i hyresrätt. Men det gäller väl bara under vissa förutsättningar, som historiskt sett har existerat men som det aldrig finns någon verklig garanti för.

Allt annat lika - dvs. om ränta+avgift i en bostadsrättsfastighet är exakt lika hög som hyran i en hyresfastighet som ligger bredvid varandra och där varje lägenhet är identisk, samt att det med visshet kan sägas att bostadsrätten inte kommer att öka i värde - måste väl en hyresrätt vara "bättre" än en bostadsrätt, utom möjligen beträffande de något större möjligheterna att påverka interiören i bostadsrätten (dock med beaktande av villkoret i exemplet att bostadsrättens värde inte kommer att öka), och att kunna ta större del i förvaltningen av bostadsrättsfastigheten (om det kan räknas som något positivt).

Fördelen för hyrestagaren med hyresrätt är att den kan lämnas efter tre månaders uppsägningstid. Det finns också relativt goda möjligheter att byta hyresrätten mot en annan, och interna bostadsköer kan också möjliggöra byten. En ytterligare fördel med hyresrätt är att den inte kan utmätas för hyrestagarens skulder.

Sedan finns det andra problem med själva hyresmarknaden (som ibland är verkliga och ibland mer politiskt-ideologiskt färgade).

Allt annat lika så ska du betala hyresvärden en procentsats så att denne går med vinst. En brf har inget avkastningskrav so ska delas ut till ägare utan eventuellt överskott går till medlemmarna.
Citera
2023-06-10, 00:29
Medlem
Citat:
Jag förstår varje stavelse du skriver men håller ändå inte med dig.
Du har helt enkelt fel.
Nej din mongolid. Anledningen att vi har diverse olika produkter och tjänster på marknaden är att folk betalar för dessa produkter och tjänster.

Just att hyra bostäder och mark är speciellt, för det är alltid attraktivt för rika människor. Du är en fattig liten plutt som måste göra vad du kan för att överleva. Jag förstår det. Vrida och vända på kronor år efter år tills livet är färdigt.

Utanför din lilla fattigbubbla existerar folk med pengar. Vi kan hyra båtar, slott, hotellrum, flygplan, lägenheter eller vad vi nu anser att vi vill ha för en stund men inte äga. Du har inte råd med detta. Det är okej.

Men ditt mongolida huvud får därför för sig att det inte finns en marknad för det, för att du som fattiglapp inte kan betala för det. Det är inte så marknader funkar. Det finns en massa olika aktörer med helt andra möjligheter än du har.

Vi gör ett sista pedagogiskt försök. Vi båda vet att du aldrig satt din fot på en dyr båt. Tror du att det betyder att det saknas en marknad för dyra båtar?
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2023-06-10 kl. 00:31.
Citera
2023-06-10, 06:08
Avslutad
Citat:

– Hushållen pressas allt mer av stigande boendeutgifter. Sannolikheten att fler hushåll kan få problem med att betala för sitt boende har ökat, säger Arturo Arques Swedbank och sparbankernas privatekonom.

Den som köper en bostadsrätt idag behöver i genomsnitt lägga 32 procent av sin disponibla inkomst på boendeutgifter. I Stockholm och Göteborg behöver ensamstående som köper en bostadsrätt idag i genomsnitt lägga 71 respektive 59 procent av disponibel inkomst på boendeutgifter.

Stämmer det verkligen?
Här har du en mindre lgh på Kungsholmen. (Betydligt dyrare än i förort)
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1,5rum-kungsholmen-fridhemsplan-stockholms-kommun-fleminggatan-61-20086280

Med SBABs låneuträkning så kontant 562t, kostnad 16708kr e ränteavdrag. Tjänar du 40t blir det ca 55% i boendekostnad. Inga 71%. Tar du mer närförort borde kostnaden bli klart u 50%. Förutsatt du har kontantinsatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in