2023-03-18, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
(Här refererar jag till att det påstås av makroekonomerna att hushållen använder upp sitt sparande).
.

Jag gör definitivt så. Eller åtminstone minskar nysparandet. Går till konditori, spa, eller restaurang, precis lika ofta som tidigare. Köper kött också...

De enda konsekvenserka "krisen" fått är att aktieportföljen numera är lite mindre riskfylld. Mer stabila och relativt konunturokänsliga bolag har fått större vikt.
Citera
2023-03-18, 13:12
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Problemet med att spara till inköp är 2.
* Dels negativ realränta
* Dels kapitalbeskattning på nominella ränteintäkter.

Dessa båda gör att man förlorar mer på att spara än att låna. (Vid räntor på 0% slipper man den andra punkten. Och vid negativ inflation så vänder den andra punkten. Men i det fallet uppstår andra katastrofala problem).

På så vis gör hushållen helt rätt i att använda upp sina besparingar nu, och fortsätta konsumera så att RB måste höja sin räntebana om och om igen.
(Här refererar jag till att det påstås av makroekonomerna att hushållen använder upp sitt sparande).

Tar vi ett exempel med 2% inflation och 1% sparränta och 2.7% låneränta så blir det för den som sparar en realränta efter skatt på -1.3%. Och för den som lånar en realränta på -0.11%. Det är således mer ekonomiskt att låna till utgifter än att spara.

Detta kan man tycka om, och släpa fram religiösa trossatser om. Men att låta dessa förneka verkligheten är fel.

De här 16% som talades om tidigare kan mycket väl ha gjort ekonomiskt helt rätt som lånat till vad det nu var dom köpte.

(Den som påstår sig äga en revisionsbyrå borde känna till detta mycket väl).

Ovanstående är trivialt att räkna ut. Räcker med grundskola. De som inte förstått detta är folk som inte tänker utan bara pratar om sina känslor.
Har inga problem med att folk lånar. Det är mängden i förhållande till problem som kan uppstå när inkomst drastiskt sjunker eller räntan drastiskt ökar som många verkar ignorera.

Att då börja försvara sina val om man blir sjuk med någon procent inflation hit och sparränta dit för att rättfärdiga sina ekonomiska problem löser inte sitsen man har satt sig i.

Men rullar det bara på så är väl det gött.
Citera
2023-03-18, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Är det så? Har du ngn officiell källa?
https://www.riksbank.se/sv/om-riksbanken/riksbankens-uppdrag/
Citera
2023-03-18, 21:42
Medlem
Svenskarnas ekonomi mår toppen tröts höga räntor enligt swedbank, artikel i di:

https://www.di.se/nyheter/svenskarnas-ekonomi-mar-bra-trots-hoga-rantor/
Citera
2023-03-18, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grisbenet

Ja, och rökning är hälsosamt enligt tobaksbolagen.
Senast redigerad av SamSmaS 2023-03-18 kl. 22:03.
Citera
2023-03-18, 22:17
Medlem
Citat:

Och mecklaren säger att priserna bara gått ner 5% och att de ska upp i sommar.
Citera
2023-03-18, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Men är du korkad eller?

RIKSBANKEN HÖJER INTE STYRRÄNTAN PGA BOLÅNETORSKAR.

Vi ska ha 10% styrränta just nu men det går inte för att extremt många har varit OANSVARIGA med lån.

Istället så måste vi andra betala med högre inflation.

Du är ju korkad på riktigt.

Kan du förklara vidare varför att RB inte höjer pga bolånetorskar? För det fall alla satt försäkrade och opåverkade av räntehöjningar, vad löser din 10% ränta då? Tror du att utländska investerare avser att öppna ett sparkonto här?

Verkar vara lite av en vandringssägen. Jag trodde att meningen med räntehöjningar var för att påverka folk och deras konsumtion. Men det kanske är annorlunda nu.

För egen del så hade jag som RB-chef tyckt att det var bra att folk låg rörligt med korta tider så att räntehöjningarna biter snabbare. Men återigen, det kanske bara är
Citera
2023-03-18, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Kan du förklara vidare varför att RB inte höjer pga bolånetorskar? För det fall alla satt försäkrade och opåverkade av räntehöjningar, vad löser din 10% ränta då? Tror du att utländska investerare avser att öppna ett sparkonto här?

Verkar vara lite av en vandringssägen. Jag trodde att meningen med räntehöjningar var för att påverka folk och deras konsumtion. Men det kanske är annorlunda nu.

För egen del så hade jag som RB-chef tyckt att det var bra att folk låg rörligt med korta tider så att räntehöjningarna biter snabbare. Men återigen, det kanske bara är
Alla lån är inte till bostäder.
Är din bubbla så liten?
Citera
2023-03-18, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Alla lån är inte till bostäder.
Är din bubbla så liten?

Det var väl inte heller det jag skrev. Eller vilka lån tycker du ska undantas? Faktum är att högre räntor drabbar alla. ICA-handlaren eller hyresvärden kommer att få högre kostnader som kommer att övervältras. Tills det att kostnaderna inte kommer att kunna bäras och efterfrågan går mot noll. Ganska logiskt.
Citera
2023-03-18, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Det var väl inte heller det jag skrev. Eller vilka lån tycker du ska undantas? Faktum är att högre räntor drabbar alla. ICA-handlaren eller hyresvärden kommer att få högre kostnader som kommer att övervältras. Tills det att kostnaderna inte kommer att kunna bäras och efterfrågan går mot noll. Ganska logiskt.
Jaha menade du att nån tror att RB inte höjer räntan nog för bolånetorskarnas skull?

Då får jag be om ursäkt att jag missförstod dig.
Självklart bryr sig inte RB om några bostadsägare som hamnar hos fogden.
Citera
2023-03-18, 23:30
Medlem
Citat:

Kanske det som förklarar att svenskar bokar extremt mycket solresor nu och definitivt det som kommer leda till ännu högre räntor då inflationen kommer fortsätta vara hög
Citera
2023-03-19, 00:06
Medlem
Citat:

Jag har hela tiden sagt att räntan inte kommer göra någon skillnad alls förrän den är +10%.
Lägre ränta en 10% kommer inte ändra svenskens köpvanor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in