2023-03-18, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Sedan kasta in brasklappen att en ny bankkris helt kan ändra allas förväntningar. Senaste bankkrisen 2008 sänktes ju styrräntan från 4,75% till 0,25% på ett år. Oljepriset sjönk från 145 till 40 på ett halvår. Eller kortfattat kan en bankkris ha så långtgående effekter att det är svårt att gissa något om det inträffar.

Bra input, detta är ju en "bogeyman" som kikat fram sista veckan. Paradoxalt nog var kanske senaste finanskrisen 2008 "bra" (notera citationstecknen) för bostadsmarknaden under 2010-talet? Och nu står vi där kanske igen. Men man kan ju som bekant inte gå ner i samma flod två gånger. Denna gång ser terrängen annorlunda ut, med hög inflation och högre skuldsättning, vilket troligtvis medför att kartan måste "ritas om". Hur 'medicinen' kommer att verka denna gång, vet ingen idag. Därav gissningarna i denna tråd och överallt annars.

Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Sedan kommer nästa års löneförhandlingar. Jag tror att facket kan vara "ansvarsfulla" en gång, och acceptera reallönesänkningar, men ett år till? Nja, tveksamt.

Detta tror jag med. I år kan dom tiga still, men blir vintern 2023 samma elpriskaos som sist och bränsle- & matpriserna fortsätter öka i samma takt året ut, finns det inte en chans att facken kan sitta och titta på.
Även om nominella löneökningar bara gör folk "nominellt rikare" (ICA måste ju ändå höja priserna mot kund när deras hela personalstyrka ska ha 15% påslag över en natt och samma gäller ju alla företag). I detta klimat är det dock rationellt att äga tillgångar, gärna med belåning. Så "vinsten", även om kåken står stilla i pris, blir att din lån/lön-ratio förbättras (det som slarvigt uttrycks som att "inflationen äter dina lån"). Vilket är bättre än att se sina sparpengar minska i värde, antar jag. Trade-off:en blir att du får betala höga låneräntor under tiden, men så länge dessa understiger inflationen, är det fortfarande rationellt.
Citera
2023-03-18, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Jag klassar mig som kristen.
Tycker du räntekostnader är bra så är det väl bara att låna ännu mera, själv lägger jag hellre mina utgifter på att leva livet istället för på räntor.

Jag betalar hellre lite ränta än mycket i diesel.

Cash flow är viktigare.
Citera
2023-03-18, 09:27
Medlem
Citat:
Jag äger en Redovisningsbyrå.

Men då så. Då vet du hur det funkar.

Jag förstår inte varför det är dåligt att låna om man har cash flow och buffert i företaget (och även privat)?
Citera
2023-03-18, 09:27
Medlem
Hur hade ni bundit ränta till lån i dessa tider? Har varit och kikat på en lägenhet och kan få den direkt för utgångspris. Gillar lägenheten i helhet och är sugen på att köpa den. Lite oroligt nu med alla banker osv som kraschar osv.. Vad tror ni?
Citera
2023-03-18, 09:29
Medlem
Citat:
Inte enligt alla experter.

Experter? Ekonomer är som den där gamla lappen som spådde väder i kaffesump. De har ingen aning. Snacka om överskattad yrkesgrupp.
Citera
2023-03-18, 09:33
Medlem
Citat:
Du är helt enkelt dålig på ekonomi och dålig på att spara.

Jag bor i fin villa och har noll i lån, hade jag inte haft råd hade jag bott i en ”ful” villa istället.

Jag lever här och nu, lever som i en dröm men hade jag haft stora lån med som nu skenades räntor så hade inte livet lekt utan snarare levt i oro.

Ja jag är inte särskilt ekonomisk. Klart jag oroar mig också men mest över att förlora inkomsten. Så länge jag jobbar har jag råd med nästan vilka räntor som helst, även om det inte är så kul.
Citera
2023-03-18, 10:05
Medlem
För att göra en liten inflikning gällande räntehöjningar kontra arbetslöshet (och "samhällskollaps"), tror jag centralbankerna världen över kommer att välja en mellanmjölksväg; man vill inte knäcka arbetsmarknaden med höga räntor, samtidigt som man vill bekämpa inflationen. Alltså, tror jag man kommer att acceptera en "mellanhög" inflation (runt 5-6% i årstakt) under resten av 2020-talet, och räntor runt 4-5%. Detta mot att man inte "knäcker" arbetsmarknaden.

En lekmans teori bara. Vad tror ni?
Citera
2023-03-18, 10:06
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Experter? Ekonomer är som den där gamla lappen som spådde väder i kaffesump. De har ingen aning. Snacka om överskattad yrkesgrupp.

Helt riktigt. De har konsekvent underskattat inflationen och räntorna. Men det är begripligt. Det är svårt att förstå saker som man har betalt för att inte förstå.

Nu håller SVB drömmen vid liv. Så fort en bankaktie faller hoppar alla av lycka. Som om det var samma sak som en bankrusning. Ett mycket underhållande skådespel.
Citera
2023-03-18, 10:30
Medlem
Citat:
Men då så. Då vet du hur det funkar.

Jag förstår inte varför det är dåligt att låna om man har cash flow och buffert i företaget (och även privat)?
Du lånar ju till underhåll på din villa och lånar till bil på din villa, förstår du inte själv att det inte håller i längden?
Citera
2023-03-18, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Bra input, detta är ju en "bogeyman" som kikat fram sista veckan. Paradoxalt nog var kanske senaste finanskrisen 2008 "bra" (notera citationstecknen) för bostadsmarknaden under 2010-talet? Och nu står vi där kanske igen. Men man kan ju som bekant inte gå ner i samma flod två gånger. Denna gång ser terrängen annorlunda ut, med hög inflation och högre skuldsättning, vilket troligtvis medför att kartan måste "ritas om"..........

Så vad tror "ni" förståsigpåare (jag kan själv inte ett jota om detta - min privatekonomi kopplat till bästa rationell i förhållande till lån/ränteläge, inflation) hur "kartan kommer ritas om"?

Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
..tror jag med. I år kan dom tiga still, men blir vintern 2023 samma elpriskaos som sist och bränsle- & matpriserna fortsätter öka i samma takt året ut, finns det inte en chans att facken kan sitta och titta på.
............ I detta klimat är det dock rationellt att äga tillgångar, gärna med belåning. Så "vinsten", även om kåken står stilla i pris, blir att din lån/lön-ratio förbättras (det som slarvigt uttrycks som att "inflationen äter dina lån"). Vilket är bättre än att se sina sparpengar minska i värde, antar jag. Trade-off:en blir att du får betala höga låneräntor under tiden, men så länge dessa understiger inflationen, är det fortfarande rationellt.
Detta förutsätter väl att man har pengar sparat så man kan köpa något för dem som man även måste låna till?
Det är det dumma som min sits innebär. Jag har en normal inkomst på ca +440k/år, har en trygg anställning, lån <30k men, och det ett sjukt stor betydelsefull MEN, minimalt sparat på banken. Sparpengarna på banken rör sig i summor om 80k.
Tillsammans tror jag att jag och min partner har runt 1 milj/årsinkomst.

Hur i hela fridens skall jag kunna kliva in på bostadsmarknaden nu, om/när den går ner om jag inte kan hosta upp kontantinsatsen? Tror iof att jag kanske kan skaka fram 200k om det vill sig men ändå.
Jag hoppas att priserna på bostadsmarknaden sjunker kraftig för även om då räntorna kraftigt stiger så kanske vi kan gå in gemensamt.

Det är här min koppling till ditt inlägg och ev bostadsbubbla kommer.
Beroende på vår gemensamma inkomst, huspriser, storlek på lån, storlek på ränta och inflationen - går det att kalkylera om det mest fördelaktiga? Att beräkna skuldsättningsgränsen i förhållande till allt det övriga för att på så sätt optimera ur ett långsiktigt perspektiv?

Ursäkta en mindre konkret frågeställning men finns det ett hyfsat enkelt svar på min fråga?

(mitt första inlägg i ekonomiforumet)
Citera
2023-03-18, 10:32
Medlem
Citat:
Jag betalar hellre lite ränta än mycket i diesel.

Cash flow är viktigare.
Vet inte hur mycket du har i lån eller hur många mil du kör men att du skulle lägga mer på diesel än ränta låter otroligt
Citera
2023-03-18, 10:35
Medlem
Citat:
Jaså det tycker du, det finns ju många olika typer av ekonomer, är det någon speciell grupp du tycker är överskattad eller gäller det alla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in