Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-18, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
För att göra en liten inflikning gällande räntehöjningar kontra arbetslöshet (och "samhällskollaps"), tror jag centralbankerna världen över kommer att välja en mellanmjölksväg; man vill inte knäcka arbetsmarknaden med höga räntor, samtidigt som man vill bekämpa inflationen. Alltså, tror jag man kommer att acceptera en "mellanhög" inflation (runt 5-6% i årstakt) under resten av 2020-talet, och räntor runt 4-5%. Detta mot att man inte "knäcker" arbetsmarknaden.

En lekmans teori bara. Vad tror ni?
Riksbanken har EN uppgift, hålla inflationen på 2%
Citera
2023-03-18, 11:14
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Det sista jag fattar inte.
När de som har en annan uppfattning om pris på obligationerna tar positioner för att tjäna på att det felaktiga priset rättar till sig, så bidrar dom till det iom att deras köp/blankningar påverkar priset.

Mindre detalj bara.
Citera
2023-03-18, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Vet inte hur mycket du har i lån eller hur många mil du kör men att du skulle lägga mer på diesel än ränta låter otroligt

4000 mil per år. Stor bil krävs. Är väl åtminstone 3000 liter diesel. Eller ca 65 tusen spänn. Blir drygt 5000:-/mån.

Lägger ca 750:-/mån på el till bilen. Hemmaladdning med fastpris. Betalar 1,50:-/kWh inkl allt. Dvs skatt, moms, nätavgift osv inkluderat

Resten laddar jag gratis.

Drygt 4 papp i månaden räcker till ett hyfsat stort lån.
Senast redigerad av Locifer 2023-03-18 kl. 11:31.
Citera
2023-03-18, 11:50
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
4000 mil per år. Stor bil krävs. Är väl åtminstone 3000 liter diesel. Eller ca 65 tusen spänn. Blir drygt 5000:-/mån.

Lägger ca 750:-/mån på el till bilen. Hemmaladdning med fastpris. Betalar 1,50:-/kWh inkl allt. Dvs skatt, moms, nätavgift osv inkluderat

Resten laddar jag gratis.

Drygt 4 papp i månaden räcker till ett hyfsat stort lån.

Du gör helt rätt min vän- det du gör gagnar dig och din Familj. Du betalar ju för dig och den dagen du säljer så kommer du sannolikt få en go vinst- som alla vet så går räntorna upp och ner och Sverige vill inte ha en krasch på bomarknaden så regeringen kommer komma med åtgärder är jag säker på. Själv så blir det Frankrike i sommar 3v för räntorna som jag får tillbaka 🍾🍾🍾

Som alltid så kommer bostädernas pris öka efter en nedgång då bostadskrisen är akut i storstäderna och studentstäderna och så kommer det vara under lång tid då byggandet har tvärstannat vilket på sikt ökar priserna.
Citera
2023-03-18, 12:00
Medlem
Citat:

Är det så? Har du ngn officiell källa?
Citera
2023-03-18, 12:10
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Jag tror att folk är mer räntemedvetna och har accepterat räntans ungefärliga topp om 4,5-5% efter rabatt, vilket folk här inne i regel inte tror. Vi har faktiskt haft bundna boräntor på 4%+ i nästan ett år nu. Så kodumma tror jag inte folk är att de inte förstår det långstiktiga ränteläget.
Man kan se för BR i Stockholm att hela prisfallet utfördes mellan April-Juli förra året. Dvs på 3 månader.
Sedan har priserna legat still.

Räntemedvetenheten är uppenbarligen enormt hög eftersom man kan klara ut allt på 3 månader och ta höjd för framtida ränteändringar.

Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Till skillnad från mycket anonymt man hör och läser här på Flashback har jag faktiskt hört flera bostadssugna arbetskamrater och bekanta IRL säga att "Jag avvaktar lite till räntehöjningarna är färdiga, sen slår jag till!". Jag tror det kommer vara otroligt tufft fram tills dess som en självuppfyllande profetia...

Men när räntekurvan väl blir plan eller nedåtlutande igen, då blir det trångt i dörren!
Ja, när RB säger att dom höjt klart skall alla köpa. Och då stiger väl BR-priserna med X% på någon vecka. Jag vet inte vad X kan vara men ansenlig blir det när budstriderna drar igång och alla som väntat skall köpa samtidigt.

En del inser naturligtvis detta och köper innan RB höjt klart iom att man får bättre pris då.
Och en del köper innan de som skall köpa innan RB höjt klart. För att få ännu bättre pris.

Ja, blir lite intressant att se hur priserna rör på sig framöver.
Citera
2023-03-18, 12:11
Medlem
Citat:

Ja. Men knäcker dom arbetsmarknaden, kommer dom att bli tvungna att sänka räntan igen för att stimulera ekonomin. Därför tror jag dom väljer "mellanmjölksvägen", även om det naturligtvis inte kommuniceras utåt (lite foliehatt i resonemanget, således). Bättre att ha halva kakan och äta andra halvan, än något av de två andra alternativen.

Det är min teori, ingen absolut sanning. Vad som sedan kommer hända, vet ingen idag.
Citera
2023-03-18, 12:14
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Alltså, tror jag man kommer att acceptera en "mellanhög" inflation (runt 5-6% i årstakt) under resten av 2020-talet, och räntor runt 4-5%. Detta mot att man inte "knäcker" arbetsmarknaden.

Komplexa frågor.

Årlig löneökning måste vara i förhållande till ökad inflation.

Ska facken kräva 5% lön varje år är det 20% mer lön på 4 år. Det är helt vansinnigt – och ostabilt! Likadant med inflation.

5% ökning till år 2030 motsvarar 30% dyrare priser.

(Men faktum är att inflationen är högre i samhället än några få 5%)
Senast redigerad av Moksha 2023-03-18 kl. 12:18.
Citera
2023-03-18, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Komplexa frågor.

Ska facken kräva 5% lön varje år är det 20% mer lön på 4 år. Det är helt vansinnigt – och ostabilt! Likadant med inflation. Ska 1 liter mjölk kosta 30:- ?

Men faktum är att inflationen är högre i samhället än några få 5%.

Ja alltså, jag påstår inte att det är något "bra" - utan att det är en möjlig utveckling.
Citera
2023-03-18, 12:21
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ja alltså, jag påstår inte att det är något "bra" - utan att det är en möjlig utveckling.

Helt möjligt om man ska tro konspiratoriska tankegångar.

Från ägande till lån till leasing.
Ja, varför inte. Egentligen. Leasa utav de som bestämt sig för att äga allt
Citera
2023-03-18, 12:57
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Men visst, man behöver inte spara till allt man vill ha, men lyft blicken och titta på de flestas lån/inkomst i ett fågelperspektiv och fundera på hur bra vi har det egentligen.
Problemet med att spara till inköp är 2.
* Dels negativ realränta
* Dels kapitalbeskattning på nominella ränteintäkter.

Dessa båda gör att man förlorar mer på att spara än att låna. (Vid räntor på 0% slipper man den andra punkten. Och vid negativ inflation så vänder den andra punkten. Men i det fallet uppstår andra katastrofala problem).

På så vis gör hushållen helt rätt i att använda upp sina besparingar nu, och fortsätta konsumera så att RB måste höja sin räntebana om och om igen.
(Här refererar jag till att det påstås av makroekonomerna att hushållen använder upp sitt sparande).

Tar vi ett exempel med 2% inflation och 1% sparränta och 2.7% låneränta så blir det för den som sparar en realränta efter skatt på -1.3%. Och för den som lånar en realränta på -0.11%. Det är således mer ekonomiskt att låna till utgifter än att spara.

Detta kan man tycka om, och släpa fram religiösa trossatser om. Men att låta dessa förneka verkligheten är fel.

De här 16% som talades om tidigare kan mycket väl ha gjort ekonomiskt helt rätt som lånat till vad det nu var dom köpte.

(Den som påstår sig äga en revisionsbyrå borde känna till detta mycket väl).

Ovanstående är trivialt att räkna ut. Räcker med grundskola. De som inte förstått detta är folk som inte tänker utan bara pratar om sina känslor.
Citera
2023-03-18, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Komplexa frågor.

Ska facken kräva 5% lön varje år är det 20% mer lön på 4 år. Det är helt vansinnigt – och ostabilt! Likadant med inflation.

5% ökning till år 2030 motsvarar 30% dyrare priser.

(Men faktum är att inflationen är högre i samhället än några få 5%)

Du sov på mattelektionerna? 1,05^4=1,2155, dvs 21,55%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in