Citat:
Kfm börjar med löneutmätning. I övrigt håller jag med (som jag tror att jag redan har sagt ett par gånger).Nej de försöker driva in skulden. De kollar vad du äger (bil, fastigheter, aktier, seketas) och går lös på dig som en ångvält till sista kronan är inne. De är deras skyldighet. No mercy. Det enda man kan göra är att överklaga deras beslut till domstol och hoppas de har nån slags sympati för dig men troligtvis inte. Det är i många fall rent korkat att mäta ut en liten brf som knappt har värde och sen sätta dig i en värre ekonomisk sits men de skiter i det. Det är inte deras uppdrag.
Om BRF får dig vräkt måste den tvångsförsäljas. De kan inte råda över den själv bara för du inte betalar. Både banken och BRF kan ju ha en fordran på dig samtidigt. Varför skulle inte det gå? Banken har såklart panträtt och BRF har också det för obetalda avgifter är jag nästan säker på men har inte tid att sitta och slå i lagen just nu. Om inte annat har de en fordran på dig utan säkerhet.
Om BRF får dig vräkt måste den tvångsförsäljas. De kan inte råda över den själv bara för du inte betalar. Både banken och BRF kan ju ha en fordran på dig samtidigt. Varför skulle inte det gå? Banken har såklart panträtt och BRF har också det för obetalda avgifter är jag nästan säker på men har inte tid att sitta och slå i lagen just nu. Om inte annat har de en fordran på dig utan säkerhet.
--------------
Nu handlar den här frågeställningen inte om utmätning generellt utan om en specifik situation som skulle kunna vara kopplad till bostadsmarknaden enligt trådens ämne.
Låt säga att en konsult med en massa miljoner i lån har blivit av med jobbet, fallit i depression och flyttat in i sin flickväns (eller mammas) hyreslägenhet. Han inser att han är finansiellt rökt och struntar i alla kravbrev från både banken och BRF. Värdet på BR:en har sjunkit betydligt och understiger nu lånen.
I ett sådant läge bör väl både BRF och banken ha ett konkurrerande intresse av att få det eventuella värdet av BR:en. BRF vill vräka BR-innehavaren eller få denne att avsäga sig BR:en, för att sedan kunna sälja den till någon annan. Banken å sin sida vill ju säga upp lånet till omedelbar betaning och få pengar från en tvångsförsäljning av BR:en.
Jag misstänker och tror att panten kommer att gå före BRF anspråk, som förmodligen är begränsad till kostnader och uteblivna avgifter. Men om BRF lyckas få den deprimerade BR-innehavaren att avsäga sig sin BR, vad händer då?
Anledningen till att jag inte tycker att denna - och liknande - frågeställningar är utanför trådens ämne är att en bostadsmarknad med sjunkande priser kan få betydande och oanade konsekvenser för bankerna, och dessa bör väl rimligtvis vidta åtgärder för att skydda sig - vilket i sin tur får konsekvenser för bostadsmarknaden och så vidare. Helt teoretisk frågeställning än så länge, alltså, men kanske inte lika teoretisk i framtiden?