Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-17, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Nej de försöker driva in skulden. De kollar vad du äger (bil, fastigheter, aktier, seketas) och går lös på dig som en ångvält till sista kronan är inne. De är deras skyldighet. No mercy. Det enda man kan göra är att överklaga deras beslut till domstol och hoppas de har nån slags sympati för dig men troligtvis inte. Det är i många fall rent korkat att mäta ut en liten brf som knappt har värde och sen sätta dig i en värre ekonomisk sits men de skiter i det. Det är inte deras uppdrag.

Om BRF får dig vräkt måste den tvångsförsäljas. De kan inte råda över den själv bara för du inte betalar. Både banken och BRF kan ju ha en fordran på dig samtidigt. Varför skulle inte det gå? Banken har såklart panträtt och BRF har också det för obetalda avgifter är jag nästan säker på men har inte tid att sitta och slå i lagen just nu. Om inte annat har de en fordran på dig utan säkerhet.
Kfm börjar med löneutmätning. I övrigt håller jag med (som jag tror att jag redan har sagt ett par gånger).
--------------
Nu handlar den här frågeställningen inte om utmätning generellt utan om en specifik situation som skulle kunna vara kopplad till bostadsmarknaden enligt trådens ämne.

Låt säga att en konsult med en massa miljoner i lån har blivit av med jobbet, fallit i depression och flyttat in i sin flickväns (eller mammas) hyreslägenhet. Han inser att han är finansiellt rökt och struntar i alla kravbrev från både banken och BRF. Värdet på BR:en har sjunkit betydligt och understiger nu lånen.

I ett sådant läge bör väl både BRF och banken ha ett konkurrerande intresse av att få det eventuella värdet av BR:en. BRF vill vräka BR-innehavaren eller få denne att avsäga sig BR:en, för att sedan kunna sälja den till någon annan. Banken å sin sida vill ju säga upp lånet till omedelbar betaning och få pengar från en tvångsförsäljning av BR:en.

Jag misstänker och tror att panten kommer att gå före BRF anspråk, som förmodligen är begränsad till kostnader och uteblivna avgifter. Men om BRF lyckas få den deprimerade BR-innehavaren att avsäga sig sin BR, vad händer då?

Anledningen till att jag inte tycker att denna - och liknande - frågeställningar är utanför trådens ämne är att en bostadsmarknad med sjunkande priser kan få betydande och oanade konsekvenser för bankerna, och dessa bör väl rimligtvis vidta åtgärder för att skydda sig - vilket i sin tur får konsekvenser för bostadsmarknaden och så vidare. Helt teoretisk frågeställning än så länge, alltså, men kanske inte lika teoretisk i framtiden?
Citera
2023-03-17, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medi-Joker
Kfm börjar med löneutmätning. I övrigt håller jag med (som jag tror att jag redan har sagt ett par gånger).
--------------
Nu handlar den här frågeställningen inte om utmätning generellt utan om en specifik situation som skulle kunna vara kopplad till bostadsmarknaden enligt trådens ämne.

Låt säga att en konsult med en massa miljoner i lån har blivit av med jobbet, fallit i depression och flyttat in i sin flickväns (eller mammas) hyreslägenhet. Han inser att han är finansiellt rökt och struntar i alla kravbrev från både banken och BRF. Värdet på BR:en har sjunkit betydligt och understiger nu lånen.

I ett sådant läge bör väl både BRF och banken ha ett konkurrerande intresse av att få det eventuella värdet av BR:en. BRF vill vräka BR-innehavaren eller få denne att avsäga sig BR:en, för att sedan kunna sälja den till någon annan. Banken å sin sida vill ju säga upp lånet till omedelbar betaning och få pengar från en tvångsförsäljning av BR:en.

Jag misstänker och tror att panten kommer att gå före BRF anspråk, som förmodligen är begränsad till kostnader och uteblivna avgifter. Men om BRF lyckas få den deprimerade BR-innehavaren att avsäga sig sin BR, vad händer då?

Anledningen till att jag inte tycker att denna - och liknande - frågeställningar är utanför trådens ämne är att en bostadsmarknad med sjunkande priser kan få betydande och oanade konsekvenser för bankerna, och dessa bör väl rimligtvis vidta åtgärder för att skydda sig - vilket i sin tur får konsekvenser för bostadsmarknaden och så vidare. Helt teoretisk frågeställning än så länge, alltså, men kanske inte lika teoretisk i framtiden?
Har du nån källa på att de alltid börjar med löneutmätning? Isf kan man ju ha en mille i likvidida medel på ett konto och sen hänvisa kfm till sin arbetsgivare när de kräver 10k. Så funkar det givetvis inte. De kan mäta ut allt du har på dina konton utan att du har gett OK till det.

Det finns regler för vem som har rätt till vad vid en konkurs. Det gäller både vid personliga konkurser och när ett AB kursar. Alla får inte tillbaka alla sina pengar vid en konkurs när skulderna är större än tillgångarna. Konkursförvaltaren/kronofogden ska se till att rätt person/företag får de pengar som de har rätt till enligt lag.

Jag tror BRF har första tjing vid en tvångsförsäljning. Före bankens panträtt. Sen kommer alla andra.
Citera
2023-03-17, 21:13
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Så vad är Din prognos?

Tror inte det kommer hända så mycket på ett halvår.
Först och främst för att ingen vill sälja med förlust och elräkningarna är lägre i ett halvår nu.

Vänta tills:
Dyrare elräkningar.
Bilen behöver lagas, bytas.
Tandläkarbesök.
Båten, veteranbilen, husbilen inte har råd att tankas, servas.
Vitvaror börjar krångla.
Diskussioner om hästens foder, medlemskapet i golfklubben och den icke analkande semesterresan kommer upp vid middagsbordet mer och mer frekvent.
Eventuella uppsägningar för den ena partnern.
Eventuella sjukdomar.
Värmesystemet pajar.
mm,mm.

Det är då vi kommer och få det rätta värdena på bostäder i vårat avlånga land.

De som jag tror kommer klara sig galant är smålägenheter innanför tullarna och fritidshus med sjötomter.
Citera
2023-03-17, 21:16
Medlem
Citat:
Har du nån källa på att de alltid börjar med löneutmätning? Isf kan man ju ha en mille i likvidida medel på ett konto och sen hänvisa kfm till sin arbetsgivare när de kräver 10k. Så funkar det givetvis inte. De kan mäta ut allt du har på dina konton utan att du har gett OK till det.

Det finns regler för vem som har rätt till vad vid en konkurs. Det gäller både vid personliga konkurser och när ett AB kursar. Alla får inte tillbaka alla sina pengar vid en konkurs när skulderna är större än tillgångarna. Konkursförvaltaren/kronofogden ska se till att rätt person/företag får de pengar som de har rätt till enligt lag.

Jag tror BRF har första tjing vid en tvångsförsäljning. Före bankens panträtt. Sen kommer alla andra.
Övriga frågor får du ta i en annan tråd. Nu handlar just den här frågeställningen inte om utmätning generellt utan om en specifik situation som skulle kunna vara kopplad till bostadsmarknaden enligt trådens ämne.

Citera
2023-03-17, 21:19
Medlem
Citat:
Övriga frågor får du ta i en annan tråd. Nu handlar just den här frågeställningen inte om utmätning generellt utan om en specifik situation som skulle kunna vara kopplad till bostadsmarknaden enligt trådens ämne.

Men du ställer samma dumm fråga flera gånger..
Om du inte betalar så säljs din lilla lyxfälla på auktion. Hur pengarna av denna försäljning ska fördelas sköter kronofogden. Det är inte komplicerat.
Citera
2023-03-17, 21:25
Medlem
Citat:
Men du ställer samma dumm fråga flera gånger..
Om du inte betalar så säljs din lilla lyxfälla på auktion. Hur pengarna av denna försäljning ska fördelas sköter kronofogden. Det är inte komplicerat.
Jo, så kan det ju vara, men dina svar är ju inte heller särskilt intelligenta, om jag säger så. Jag tror nämligen att det kan vara komplicerat (även om jag inte förväntar mig att du ska begripa det).
Citera
2023-03-17, 21:31
Medlem
Citat:
Jo, så kan det ju vara, men dina svar är ju inte heller särskilt intelligenta, om jag säger så. Jag tror nämligen att det kan vara komplicerat (även om jag inte förväntar mig att du ska begripa det).
Okej.
Citera
2023-03-17, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Jag är inte förvånad över motståndskraften i riket men däremot lite över att bostäder fortfarande omsätts över 100k/kvm i innerstaden. Det är helt sinnessjukt redan idag. Nästan mer sinnessjukt än att de omsattes till 120k/kvm på toppen när priset på pengar var gratis.

Ja, rikets räntebörda är, i kronor och ören mätt, inte så ansträngande. En sjuksyrra i Svenljunga kan nog tjäna i paritet med sin kollega på Sahlgrenska, men lån/lön-ration är en helt annan grej i stan.

Måste säga att jag också är förbryllad över ("stor")stadslägenheternas motståndskraft, det är ju där vi hittar den sämsta lån/lön-ration, höga löner till trots. Men ändå har det ju nästan varit bättre att haft pengarna i bostad än på börsen det senaste året, "kraschen" till trots.

Håller med om att 100 tkr/m2 med 4% ränta är "dyrare" än 120 tkr/m2 med 1% ränta. Motståndskraften är anmärkningsvärd.
Senast redigerad av vraalaak 2023-03-17 kl. 22:35.
Citera
2023-03-17, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Behöver int är vara fel att låna till konsumtion heller. Man hamnar bara i en liten sämre sits, samma som de som kom in på bostadsmarknaden några år senare.

Själv har jag lånat på bostaden för att måla om, byta värmepump samt sätta upp solceller. Och så då köpa ut Teslan och äga den privat istället för att ha den på firman.

Enligt BLTs i denna tråden är det inte någon som lånar på bostaden för konsumtion så du ljuger.
Citera
2023-03-17, 22:59
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Ja, rikets räntebörda är, i kronor och ören mätt, inte så ansträngande. En sjuksyrra i Svenljunga kan nog tjäna i paritet med sin kollega på Sahlgrenska, men lån/lön-ration är en helt annan grej i stan.

Måste säga att jag också är förbryllad över ("stor")stadslägenheternas motståndskraft, det är ju där vi hittar den sämsta lån/lön-ration, höga löner till trots. Men ändå har det ju nästan varit bättre att haft pengarna i bostad än på börsen det senaste året, "kraschen" till trots.

Håller med om att 100 tkr/m2 med 4% ränta är "dyrare" än 120 tkr/m2 med 1% ränta. Motståndskraften är anmärkningsvärd.

Muskelminnet efter årtionden av konstgjord andning är starkt. Kapitulationen innebär en brutal privatekonomisk katastrof, så man håller ut så länge det bara går med att sälja. Samtidigt är många så brända av att riksbanken tillsammans med finanspolitiken tidigare har valt att belöna irrationellt risktagande. De har sett en liten dipp som ett unikt köptillfälle. Håll i och håll ut, korrigeringen kommer.
Citera
2023-03-17, 23:22
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vilket nr har inlägget i kedjan, med länken?

När du kallar logik för trams så bekräftar du bara vad jag skrev.
Vad skulle ett vetenskapligt bevis innehåll förutom det jag skrev?
Hur mycket erfarenhet har du av vetenskapliga bevis i de här typen av frågor egentligen?

Den som avhänder sig risk gör det till motparten. Och att ta risk är spekulation.

Men det är ganska ovidkommande för ifall räntan står "fel" för en aktör så kommer denne att positionera sig för att vänta in vinsterna av den felaktiga nivån. Och desto fler som gör det desto snabbare rättar den felaktiga prissättningen till sig.

Det sista jag fattar inte.
Citera
2023-03-17, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Muskelminnet efter årtionden av konstgjord andning är starkt. Kapitulationen innebär en brutal privatekonomisk katastrof, så man håller ut så länge det bara går med att sälja. Samtidigt är många så brända av att riksbanken tillsammans med finanspolitiken tidigare har valt att belöna irrationellt risktagande. De har sett en liten dipp som ett unikt köptillfälle. Håll i och håll ut, korrigeringen kommer.

Du kommer ändå alltid vara en förlorare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in