Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-09, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgenteProvocatrice
Nej jag skiter i sånt. Har cashen och helst hade jag velat bo långt åt h-vete för det är prisokänsligt och bättre folk, nädå jag vill bara inte gå back och hamna i någon sits jag inte kan ta mig ur.

Jag orkar inte tänka längre än så i mitt liv.

Tack för feedback det uppskattas.

Om du väljer något ordentligt långt från Stockholm så kan du lätt hitta en likvärdig villa för ungefär samma pris som kontantinsatsen till den stockholmsnärliggande motsvarigheten. Då kan du skippa lånet och behöver inte fundera så mycket på vad som rör sig i riksbanksstyrelsens huvuden.
Citera
2023-03-09, 16:50
Medlem
Det går bra nu.

https://www.expressen.se/ekonomi/72-procent-av-svenska-bolan-lan-gar-ut-mitt-i-rantehojningarna/
Citera
2023-03-09, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Det går bra nu.

https://www.expressen.se/ekonomi/72-procent-av-svenska-bolan-lan-gar-ut-mitt-i-rantehojningarna/

Men titta, så underbart felaktig rubrik. Lite kul att ARENA och LO driver dessa teser i olika tidningar,

De bundna lånen har fram till förra året stått för ca 30%. När jag gick i mellanstadiet lärde jag mig att 72% av 30% faktiskt blir drygt 21% - så det är INTE 72% av svenska bolån som "går ut" utan ca 21%.

Dessutom har troligen flera låntagare av de "som går ut" redan bundit sin tidigare rörliga del tidigare.
Citera
2023-03-09, 17:13
Medlem
– Vår prognos på styrräntan indikerar att bankernas rörliga boräntor efter rabatt går mot 5,4, alltså knappt 5,5 procent i slutet av året, säger Handelsbankens seniorekonom Helena Bornevall till nyhetsbyrån.

Vi närmar oss KALP...
Citera
2023-03-09, 17:19
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Om du väljer något ordentligt långt från Stockholm så kan du lätt hitta en likvärdig villa för ungefär samma pris som kontantinsatsen till den stockholmsnärliggande motsvarigheten. Då kan du skippa lånet och behöver inte fundera så mycket på vad som rör sig i riksbanksstyrelsens huvuden.

Ska jag bo i Sverige vill jag helst bo bland svenskar och inte bögar så innerstaden går fetbort. Finns det sånt som lokala bubblor? jag fattar inte alla andra stora städer bor medelklassen i välmåelde förorter. Hur f-n Stockholm är planerat orkar jag inte dra en gång till men det kommer garanterat bli norra sidan av stan man vill bo. Ner mot Södertälje verkar det se ut som Mordor.

OK tack för feedback.
Citera
2023-03-09, 17:28
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Det som skyddar bostadspriserna är att arbetslösheten inte har skenat. Relativt stark arbetsmarknad är sista skyddet bolånetorskarna har. Fallar det, så faller bostadspriserna med 30-40% till.

- och a och o för att trycka ned arbetslösheten är att inflationen inte minskar svenskarnas konsumtionslust/konsumtionsförmåga till någon betydande grad. Minskar konsumtionen så ökar arbetslösheten = förmågan att betala lån och ta nya lån minskar radikalt ty det är få svenskar som tagit lån utifrån beräkningen att deras utgifter ska kunna finansieras utifrån en, eller två, a-kasseinkomster.
Citera
2023-03-09, 17:31
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Och?
Det säger absolut ingenting om någonting det heller.

Om 50% inte har någon belåning alls, 75% är lågbelånade och resten vet ingen vare sig deras övriga förmögenhet eller inkomst?

Samtidigt vet ingen om inflationen fortsätter men om den gör det så kommer lönehöjningarna att bli astronomiska 2024. Kanske redan i form av löneglidning 2023.

Sådana där påståenden har ingen bäring utan en analys av inkomst och tillgångssidans utveckling.

Hur kan 50 % inte vara belånade om 75 % är lågbelånade?.
Citera
2023-03-09, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Hur kan 50 % inte vara belånade om 75 % är lågbelånade?.

Var kanske lite otydlig där.

50+25=75 ska det vara
Citera
2023-03-09, 17:35
Medlem
Citat:
Ska jag bo i Sverige vill jag helst bo bland svenskar och inte bögar så innerstaden går fetbort. Finns det sånt som lokala bubblor? jag fattar inte alla andra stora städer bor medelklassen i välmåelde förorter. Hur f-n Stockholm är planerat orkar jag inte dra en gång till men det kommer garanterat bli norra sidan av stan man vill bo. Ner mot Södertälje verkar det se ut som Mordor.

OK tack för feedback.

Jag tror att du ska bo långt ut i skogen, och inte i närheten av andra människor. Blir bäst så.
Citera
2023-03-09, 17:39
Medlem
Citat:
Det sista ställe du ska vända dig till för att få råd är just precis denna tråd.

Här vimlar det av bittra boende i Hyresrätter som i 10 år har hoppats på dramatiskt sänkta priser på bomarknaden. Nu har de vädrat morgonluft efter den prisjustering som hittills har skett. De tror fortfarande på fullt allvar på fortsatt prissänkning till ned mot en halvering av toppnoteringarna tidigt 2022.

INGEN här vet var priserna tar vägen. Särskilt inte i Stockholmsområdet.
Det som hände under pandemin var en "flykt" från brf till villor med bra kommunikationer.
Extrem prisökning följde.

När pandemin var över och elpriserna stack iväg så vände trenden. brf i innerstan har stått emot bättre och villorna sjunkit mer.

Det är vad som hänt. Ingen vet vad som händer nu.

Det man måste titta på är hårda fakta.
- Räntorna kommer att gå upp och stanna högre än "alla" trodde
- Inflationen verkar fortsätta på hög nivå.
- Lågkonjunkturen som alla trodde skulle komma har ännu inte dykt upp.

Hur påverkar det priserna på villor nära Stockholm? Ingen vet.

Just nu är utbudet stort och antal affärer mindre än utbudet.
Men det verkar inte finnas någon särskild vilja att sänka priser.
Ingen ökning av exekutiva auktioner. Ingen direkt desperation är visad än.

Men till våren brukar villamarknaden vakna till.
Kanske kommer att suga upp en del utbud.

Vem vet.

Tro bara inte på någon slags halvering av priserna. Eller kanske inte ens ytterligare 5-10% ned.

Så riktigt bra objekt med låg elförbrukning till bra pris skulle kanske kunna vara något

Vi sitter bara och ler åt sådana som dig. Vårt scenario håller på att spela ut till fullo.

Citat:
Det som hände under pandemin var en "flykt" från brf till villor med bra kommunikationer.
Extrem prisökning följde.

Ja, jo, det kanske det var. Men anledningen stavas att man tryckte pengar som aldrig förr och vi fick se en enorm lånefest till följd. Det gjorde man världen över och det har nu gett oss en väldigt hög inflation.

Citat:
Lågkonjunkturen som alla trodde skulle komma har ännu inte dykt upp.

Den är på ingång, det kan du känna dig trygg i.

Tre fjärdedelar av svenska bolån kommer få kraftigt höjd ränta under det här året. Inte så svårt att räkna ut vad det leder till. På det även höjda avgifter för bostadsrätter. Räntehöjningarna kommer fortsätta och fortsätter de inte kommer valutan minska i värde vilket leder till valutadriven inflation. En apa kan till och med räkna ut vad resultatet av det blir, men inte du?
Citera
2023-03-09, 17:40
Medlem
Citat:

OK tack för feedback.

Leta runt lite i t.ex. Värmland eller Örebro län, och gör undersökningar om demografin sedan du hittat något som verkar godtagbart.
Citera
2023-03-09, 17:41
Medlem
Citat:
Men titta, så underbart felaktig rubrik. Lite kul att ARENA och LO driver dessa teser i olika tidningar,

De bundna lånen har fram till förra året stått för ca 30%. När jag gick i mellanstadiet lärde jag mig att 72% av 30% faktiskt blir drygt 21% - så det är INTE 72% av svenska bolån som "går ut" utan ca 21%.

Dessutom har troligen flera låntagare av de "som går ut" redan bundit sin tidigare rörliga del tidigare.

Det är nog 2/3 av de bundna lånen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in