Citat:
Nyckeln till svaret är nog trots allt arbetslösheten. Ser jag mig omkring bland mina släktingar och vänner är det många som skulle klara sina boendekostnader vid en kortare tids arbetslöshet, men en del får det nog kämpigt med tiden. De skulle inte klara om båda blev arbetslösa, tror jag.Alltid dessa retoriska frågor av flitiga skribenter här inne. Och medvetna missuppfattningar man väljer att attackera. Tala ur skägget istället. Jag eftersöker klarspråk för en bättre tråd!
Jag är en toppbelånad 85%are med några millar rörlig ränta. Måste nog lägga till en 1:a framför dagens räntesats innan jag ska börja bekymra mig om vi ska kunna bo kvar. Så länge jag inte behöver flytta pga. arbetslöshet, dödsfall, sjukdom är vi safe. Föreställer mig andra 85%are i samma sits. Och vi är knappast majoritet av BLTs (de har än lägre lån). Och de som befinner sig i en ännu sämre sits än jag är ännu färre . Skulle denna lilla grup välta hela svenska bostadsmarknaden? I think not.
Jag är en toppbelånad 85%are med några millar rörlig ränta. Måste nog lägga till en 1:a framför dagens räntesats innan jag ska börja bekymra mig om vi ska kunna bo kvar. Så länge jag inte behöver flytta pga. arbetslöshet, dödsfall, sjukdom är vi safe. Föreställer mig andra 85%are i samma sits. Och vi är knappast majoritet av BLTs (de har än lägre lån). Och de som befinner sig i en ännu sämre sits än jag är ännu färre . Skulle denna lilla grup välta hela svenska bostadsmarknaden? I think not.
Den enda kategori arbetstagare som är helt skyddade är nog domare som är fullmaktsanställda. Och hur många är det?
(Var det inte rentav så att Grekland sänkte löner för domare under finanskrisen, vilket tyder på att inte ens den kategorin nödvändigtvis är helt fredad.)
Men så länge folk har kvar sina jobb tuggar det nog på. Om arbetslösheten stiger kan det dock få stora konsekvenser. Speciellt om många tvingas sälja ungefär samtidigt.
Vänligen sluta mata trollet så man slipper skrolla igenom flera sidor med skit.