2023-03-10, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Alltid dessa retoriska frågor av flitiga skribenter här inne. Och medvetna missuppfattningar man väljer att attackera. Tala ur skägget istället. Jag eftersöker klarspråk för en bättre tråd!

Jag är en toppbelånad 85%are med några millar rörlig ränta. Måste nog lägga till en 1:a framför dagens räntesats innan jag ska börja bekymra mig om vi ska kunna bo kvar. Så länge jag inte behöver flytta pga. arbetslöshet, dödsfall, sjukdom är vi safe. Föreställer mig andra 85%are i samma sits. Och vi är knappast majoritet av BLTs (de har än lägre lån). Och de som befinner sig i en ännu sämre sits än jag är ännu färre . Skulle denna lilla grup välta hela svenska bostadsmarknaden? I think not.
Nyckeln till svaret är nog trots allt arbetslösheten. Ser jag mig omkring bland mina släktingar och vänner är det många som skulle klara sina boendekostnader vid en kortare tids arbetslöshet, men en del får det nog kämpigt med tiden. De skulle inte klara om båda blev arbetslösa, tror jag.

Den enda kategori arbetstagare som är helt skyddade är nog domare som är fullmaktsanställda. Och hur många är det?

(Var det inte rentav så att Grekland sänkte löner för domare under finanskrisen, vilket tyder på att inte ens den kategorin nödvändigtvis är helt fredad.)

Men så länge folk har kvar sina jobb tuggar det nog på. Om arbetslösheten stiger kan det dock få stora konsekvenser. Speciellt om många tvingas sälja ungefär samtidigt.
Citera
2023-03-10, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Men titta, så underbart felaktig rubrik. Lite kul att ARENA och LO driver dessa teser i olika tidningar,

De bundna lånen har fram till förra året stått för ca 30%. När jag gick i mellanstadiet lärde jag mig att 72% av 30% faktiskt blir drygt 21% - så det är INTE 72% av svenska bolån som "går ut" utan ca 21%.

Dessutom har troligen flera låntagare av de "som går ut" redan bundit sin tidigare rörliga del tidigare.

Det där är inte uppgifter som nämns någonstans så varifrån har du fått de?

Hittar bara uppgifter att 54 % av lånen var bundna för 1,5 år sedan och det förs ingen exakt statistik över det. Andelen på totalen så nämner svt

"– Givet att hushållen är väldigt högt belånade, cirka 200 procent av deras årliga disponibla inkomst i genomsnitt, så står vi inför en otrevlig överraskning under årets lopp, säger Fredrik Söderqvist som är ekonom på fackliga LO.

Den överraskningen är att de redan gjorda räntehöjningarna helt, eller delvis, ännu inte landat i svenskens plånböcker. Lån till ett värde av 3 534 miljarder kronor eller motsvarande 72 procent av svenskarnas totala lån, det mesta bolån, löper nämligen ut i år."
Citera
2023-03-10, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medi-Joker
Nyckeln till svaret är nog trots allt arbetslösheten. Ser jag mig omkring bland mina släktingar och vänner är det många som skulle klara sina boendekostnader vid en kortare tids arbetslöshet, men en del får det nog kämpigt med tiden. De skulle inte klara om båda blev arbetslösa, tror jag.

Den enda kategori arbetstagare som är helt skyddade är nog domare som är fullmaktsanställda. Och hur många är det?

(Var det inte rentav så att Grekland sänkte löner för domare under finanskrisen, vilket tyder på att inte ens den kategorin nödvändigtvis är helt fredad.)

Men så länge folk har kvar sina jobb tuggar det nog på. Om arbetslösheten stiger kan det dock få stora konsekvenser. Speciellt om många tvingas sälja ungefär samtidigt.

Det är en mindre minoritet som befinner sig i en konjunkturkänslig bransch och dessutom är högt belånad som är utsatt. Själv är man i en bransch som företagare gör sig av med sist (utanför Sverige).

Arbetslösheten kommer att fälla ett X antal procent kommande året och vi får se hur det påverkar priset på bostäder.
Citera
2023-03-10, 21:22
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FakeNews123
Ser ut som situationen med SVB Financial Group verkar skaka om räntemarknaden rejält, det är en bank i storleksordningen SHB som ser ut att kanske gå omkull. Kanske fler som sitter på svarte petter med enorma orealiserade förluster i balansräkningarna pga räntehöjningarna. Får vi en ny 2008 så blir det snarare räntesäkningar.
Kan så vara. Dock verkar det av någon anledning vara mest räntemarknaden. Tja och börskurser för berörda banker.
Nu har dock FDIC lagt näsan i blöt så det har väl en avkylande effekt. Kanske. Frågan om det finns fler med problem finns ju kvar. Men som Goldman säger: nu är det köptillfällen.
Jag skulle dock tro att dagens data ses som att risken för 50 punkter från FED minskat.
Citera
2023-03-10, 21:28
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Alltid dessa retoriska frågor av flitiga skribenter här inne. Och medvetna missuppfattningar man väljer att attackera. Tala ur skägget istället. Jag eftersöker klarspråk för en bättre tråd!

Jag är en toppbelånad 85%are med några millar rörlig ränta. Måste nog lägga till en 1:a framför dagens räntesats innan jag ska börja bekymra mig om vi ska kunna bo kvar. Så länge jag inte behöver flytta pga. arbetslöshet, dödsfall, sjukdom är vi safe. Föreställer mig andra 85%are i samma sits. Och vi är knappast majoritet av BLTs (de har än lägre lån). Och de som befinner sig i en ännu sämre sits än jag är ännu färre . Skulle denna lilla grup välta hela svenska bostadsmarknaden? I think not.
Skulle kunna vara så att du och sambon har löner så ni får låna 6 MSEK. Och har köpt något för 3.5M och lånat 3M.
Då har ni inkomst så ni klarar mycket högre räntor.

Men detta går inte bubbelpratarna med på. I deras värld har alla (utom några få som kan bortses ifrån) maxbelånat sig på alla sätt. En räntehöjning på 1 procentenhet skall ge total katastrof.
Citera
2023-03-10, 21:35
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Skulle kunna vara så att du och sambon har löner så ni får låna 6 MSEK. Och har köpt något för 3.5M och lånat 3M.

Men detta går inte bubbelpratarna med på. I deras värld har alla (utom några få som kan bortses ifrån) maxbelånat sig på alla sätt. En räntehöjning på 1 procentenhet skall ge total katastrof.

Varför är det så många artiklar i media om att hushållen har det svårt ekonomiskt nu? Varför är det så många som vill pausa sina amorteringar nu tror du? Om alla med bolån har god inkomst borde det ju inte vara några problem att tala om än så länge.
Citera
2023-03-10, 21:38
Medlem
Citat:

Jobbigt just för denna individ, när räntan stiger och värdet på tillgången sjunker, då funkar ju inte ditt recept att man ska låna upp till 85% för att ha till ökade räntekostnader.
Nåt som du rekommenderar och lögnaktigt påstår att svenska staten också tycker är en bra metod.
De där få som du bortser från blir fler för varje dag. Undrar om du kanske är en speltorsk också?
De brukar ha den filosofin.
Citera
2023-03-10, 21:48
Medlem
Citat:
Kan så vara. Dock verkar det av någon anledning vara mest räntemarknaden. Tja och börskurser för berörda banker.
Nu har dock FDIC lagt näsan i blöt så det har väl en avkylande effekt. Kanske. Frågan om det finns fler med problem finns ju kvar. Men som Goldman säger: nu är det köptillfällen.
Jag skulle dock tro att dagens data ses som att risken för 50 punkter från FED minskat.

FDIC insurance kommer bara täcka upp till $250k. Verkar som att man kommer försöka täcka upp så mycket det går utöver FDIC insurance med likvidering av bankens tillgångar men oklart hur mycket pengar som går förlorade. Det borde ju för övrigt skapa stora säljvolymer i obligationsmarknaden, oklart vilka slags obligationer.

Citat:
Only 2.7% of Silicon Valley Bank deposits are less than $250,000.

Meaning, 97.3% aren't FDIC insured.
https://twitter.com/GRDecter/status/1634267470662979592

Känns som skakigt läge att höja 50p för FED. Det blir nog 25p eller att man avvaktar helt skulle jag gissa.
Citera
2023-03-10, 22:00
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Jag orkar inte.
= kan inte? eller vet inte?

Citat:
Läs på lite om hur marknader påverkas av handelsvolym och likviditet.
Visst skulle jag kunna repetera det. Men vad skulle det göra för skillnad.
Vore det inte mer lämpligt att du lär upp dig lite.

Citat:
För övrigt föll S&P ca 1% omedelbart efter öppning (och är nu tillbaka under nollan). Varför antar du förresten att det endast är kapital från S&P som allokeras till bonds?

Som trots det korrelerade perfekt med US02Y. Sjukt att jag orkar: https://i.imgur.com/bJ9H2n9.jpg
Ser att 5 åringen rört sig från ca 4.27% till 3.96%
Det blir 0.31% på en dag. Från att ha rört sig ganska mycket i sidled. Där börsen rört sig en hel del upp och ned. Och börsen rörde sig inte direkt mer än andra dagar de senaste 2 veckorna.

Verkligheten ger inte data som ger stöd för föreställningen om omallokering.
Däremot kan det handla om en bedömning om lägre räntehöjning från FED.
Citera
2023-03-10, 22:18
Medlem
Citat:
Ser att 5 åringen rört sig från ca 4.27% till 3.96%
Det blir 0.31% på en dag. Från att ha rört sig ganska mycket i sidled. Där börsen rört sig en hel del upp och ned. Och börsen rörde sig inte direkt mer än andra dagar de senaste 2 veckorna.

Verkligheten ger inte data som ger stöd för föreställningen om omallokering.
Däremot kan det handla om en bedömning om lägre räntehöjning från FED.

Sluta gagga om att "börsen rör sig upp och ned".

Vad var det som var oklart med grafen jag visade dig? Den visar 2-åringen vs S&P (övre staplar) var 5:e minut mellan kl 15:30-18:15 CET. Jag hade lika gärna kunnat överlappa 5-åringen åt dig med identiskt resultat.
Senast redigerad av Tobbesvensson 2023-03-10 kl. 22:37.
Citera
2023-03-10, 22:18
Medlem
DVikings avatar
Trådapan är nu uppe i +20 inlägg enbart idag Vänligen sluta mata trollet så man slipper skrolla igenom flera sidor med skit.

Intressant att realräntefonder misslyckats så grovt senaste året:

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1827/nordea-realrantefond

Vad fan har de gjort egentligen?
Citera
2023-03-10, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Det som främst välter Stockholm allt annat lika är att bolånetagare på marginalen får lägre lånelöften. Då kan man bokstavligen inte hålla upp vilka priser som helst.

Vet inte, i huvudstaden känns det som var och varannan medelmåtta gjort bostadskarriär och sitter rätt fett och kan köpa dyrt. Men någon dag måste väl festen ta slut ändå, det är bara det att man tyckt det de senaste 15-20 åren nu..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in