2022-07-28, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
En (ej högavlönad) arbetskamrat berättade för något år sedan att de hade köpt ett fritidshus. Sedan tidigare hade de en villa. För att finansiera kontantinsatsen för fritidshuset hade de utökat lånet på villan, vilken hade stigit i värde sedan de köpte den.

Detta hade de gjort på inrådan av banken! De hade alltså inte behövt tricksa och dölja upplägget för banken, utan det var bankens idé.

Har ni någon uppfattning om hur utbredd denna typ av praxis har varit på senare år?

Av alla nya bostadslån år 2021 var 41% av tilläggslån, många av dessa är säkert för liknande investeringar.
https://www.youtube.com/watch?v=IdO2jJF5LHI&ab_channel=Finansinspektionen (9:15)
Citera
2022-07-28, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POTATISHACKAN
Så du menar att jag som betalat av mina lån skall sponsra din bostad som du inte har råd med?
Kan du förklara det där med kommunism igen?

Hade inte också du avdrag mot inkomst av tjänst när du hade lån?

Som en sidenote börjar jag tro att sossarna avlönat vissa användare inför valrörelsen.
Citera
2022-07-28, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Ränteavdraget uppgick till 17.4 miljarder förra året och för varje procent som räntan går upp kostar det 12 miljarder extra.

Och vad uppgår skatten för ränteinkomster/vinst på kapital för staten?
Citera
2022-07-28, 21:18
Medlem
POTATISHACKANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf

Som en sidenote börjar jag tro att sossarna avlönat vissa användare inför valrörelsen.

Vad är en sidenote?
Citera
2022-07-28, 21:19
Medlem
Citat:
Och vad uppgår skatten för ränteinkomster/vinst på kapital för staten?

Spelar ingen roll för vänstern. Alla skatter som inte är 100% är en kostnad för staten. Alla avdrag är en kostnad för staten
Citera
2022-07-28, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Mycket ovanligt. https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2021-07-22_bostaden_anvands_inte_som_bankomat_i_sverige.ht ml
Fast det där är inte så informativt, frågan man vill ha svar på är hur många av dem som köper fritidshus finansierar det med utökad lån?
Citera
2022-07-28, 21:22
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FakeNews123
Det där är en enkätundersökning där man frågat om pengarna användes till konsumtion, jag tror inte att de flesta skulle klassa ett lån för inköp av sommarstuga konsumtion.

Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Fast det där är inte så informativt, frågan man vill ha svar på är hur många av dem som köper fritidshus finansierar det med utökad lån?

Fritidshus räknas rimligtvis inte som "bostad" utan konsumtion, tycker jag.
Citera
2022-07-28, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Fritidshus räknas rimligtvis inte som "bostad" utan konsumtion, tycker jag.

Den om något kan du ju hyra ut. Lite jobbigare med ditt permanentboende imo.
Citera
2022-07-28, 21:53
Medlem
varför skyddas alltid liksom-fbs trams i dessa trådar av mod diablo
Citera
2022-07-28, 21:55
Medlem
Citat:

många användare på fb är agenter
Citera
2022-07-28, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Med marknadskekonomi menar du naturligtvis ställen där t ex vägar inte existerar, t ex Sydsudan och Jemen.

Ett ganska enkelt sätt att se om en region har marknadsekonomi eller inte är att se efter om där finns några vägar. Finns det vägar har man definitivt inte marknadsekonomi. Vem skulle ha byggt dem?

menar du att det inte fanns vägar i sverige för 300 år sedan?

stigar blev vägar
Citera
2022-07-28, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så mao bara -5% mot föregående år trots alla aviserade räntehöjningar och inflation. Snacka om att bostadsmarknaden står sig starkt. Då hade vi dessutom en extrem peak i vintras när marknaden steg typ +10% på rekordkort tid

massinvandringen driver priserna. ingen vill ha en svartskalle till granne. verkligen ingen, inte ens de själva
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in