2022-07-28, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarltonMars
Nu gör du dig dummare än vad du är.

Att vi drog in mer skatt under alliansens 8 år har jag aldrig hört talas om.

Som jag svarade förut i tråden så kan du inte cherry picka ett exempel och påstå att det gäller överallt.

Flanders har helt rätt i alla de tre exempel han tar upp.

Testa Googla för att läsa lite kring ämnet: ökade skatteintäkter alliansen

När du ändå är på det kan du sedan googla och läsa på om ”Lafferkurvan” som beskriver sambandet.
Citera
2022-07-28, 20:06
Medlem
En (ej högavlönad) arbetskamrat berättade för något år sedan att de hade köpt ett fritidshus. Sedan tidigare hade de en villa. För att finansiera kontantinsatsen för fritidshuset hade de utökat lånet på villan, vilken hade stigit i värde sedan de köpte den.

Detta hade de gjort på inrådan av banken! De hade alltså inte behövt tricksa och dölja upplägget för banken, utan det var bankens idé.

Har ni någon uppfattning om hur utbredd denna typ av praxis har varit på senare år?
Citera
2022-07-28, 20:15
Medlem
POTATISHACKANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Born1995
Vad i ordet skattereduktion är det du inte förstår? Det är inte dina eller statens pengar. Det är mina förvärvade pengar!

Är jobbskatteavdraget en sponsring av... Folks inkomster? Helt absurd världsbild!

Tvärtom. Det är en omvänd sponsring av folks utgifter
Citera
2022-07-28, 20:20
Medlem
POTATISHACKANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbek
Du ska nog tänka lite längre...... Vi har sponsrat dig tidigare då du hade lån...

Jo, så är det. du tog mig där. Jag skrev i affekt, Men denna tråd har helt förändrat min bild av samhället.
Jag har i min enfald alltid trott att alla alltid amorterar. Men nu tvivlar jag i min tro.
Denna tråd har fått mig övertygad om att alla gör allt för att inte amortera. Då skall man fan inte få hjälp av staten. Det är bättre att de pengarna går till pensioner. Nu har jag själv långt till pension.
Citera
2022-07-28, 20:25
Medlem
POTATISHACKANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Jag menar att dina lån är din privatsak och staten ska inte använda skattemedel för att sponsra dig. Dessa miljarder kan staten istället lägga på sjukvården, skolan och försvaret.

Eller varför inte sänka skatten för alla

Hatten av
Citera
2022-07-28, 20:30
Medlem
POTATISHACKANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Berätta gärna hur denna transaktion går till från din plånbok till låntagarens. Blir oerhört spännande att höra 😀😀😀

Jag skall förklara enkelt.
Varje månad dras det skatt från min lön som betalas in till Skatteverket.
Skatteverket ger pengarna till staten som delar ut dem på det sättet som de finnes bäst. I det här fallet är jag inte överens med staten.
Skall jag förklara det där med moms också?
Skatt på bränsle?
Citera
2022-07-28, 20:33
Medlem
https://www.di.se/analys/det-har-avgor-vart-bostadspriserna-tar-vagen/
Citera
2022-07-28, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
En (ej högavlönad) arbetskamrat berättade för något år sedan att de hade köpt ett fritidshus. Sedan tidigare hade de en villa. För att finansiera kontantinsatsen för fritidshuset hade de utökat lånet på villan, vilken hade stigit i värde sedan de köpte den.

Detta hade de gjort på inrådan av banken! De hade alltså inte behövt tricksa och dölja upplägget för banken, utan det var bankens idé.

Har ni någon uppfattning om hur utbredd denna typ av praxis har varit på senare år?

Detta är väldigt vanligt!

Även jag har vänner som delvis har det gamla lånesystemet och amorterar inget och som dessutom betalar fritidshuset med värdeökningen på huset.

Det är dock nu man ser risken med denna typ av beteende, de köpte fritidshuset precis innan räntorna började stiga…

Detta är dock något som har lönat sig senaste 25 åren så jag är inte förvånad.
Citera
2022-07-28, 20:43
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg

Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Detta är väldigt vanligt!

Mycket ovanligt. https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2021-07-22_bostaden_anvands_inte_som_bankomat_i_sverige.ht ml

Citat:
Endast 16 procent av bostadsägarna har belånat bostaden för annan konsumtion än boende någon gång under de senaste fem åren.
Citera
2022-07-28, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Mycket ovanligt. https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2021-07-22_bostaden_anvands_inte_som_bankomat_i_sverige.ht ml

Det där är en enkätundersökning där man frågat om pengarna användes till konsumtion, jag tror inte att de flesta skulle klassa ett lån för inköp av sommarstuga konsumtion.
Citera
2022-07-28, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Flanders har helt rätt i alla de tre exempel han tar upp.

Testa Googla för att läsa lite kring ämnet: ökade skatteintäkter alliansen

När du ändå är på det kan du sedan googla och läsa på om ”Lafferkurvan” som beskriver sambandet.

Googlade nu och hittade bara motstridiga åsikter om ämnet, det beror på hur man mäter osv.

Laffer curve känner jag väl till, den har använts som ett propagandavapen sen Reagan. Och den har blivit debunkad massvis av gånger, han höftade ganska mycket om man säger så (överdrev den).
Citera
2022-07-28, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Jag menar att dina lån är din privatsak och staten ska inte använda skattemedel för att sponsra dig. Dessa miljarder kan staten istället lägga på sjukvården, skolan och försvaret.

Eller varför inte sänka skatten för alla

Gäller det även hyran ? Det är en privatsak som staten inte ska bestämma nivån över. Eller är det annorlunda här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in