2022-07-28, 18:15
Medlem
rex144s avatar
Det är helt sjukt att staten använder skattemedel till att ge 30% ränteavdrag, detta spär på bostadsbubblan, speciellt när det dessutom är bostadsbrist... på grund en enorm inflyttning till Sverige.

Det är låginkomsttagare som med sin skatt sponsrar dyra lägenheter åt rika, des om köper kåkar för 10-20 miljoner får skatteavdrag från låginkomsttagares fickor.

Även medelklassen som köper lägenheter för 1-2 miljoner och villor för 3-4 miljoner sponsras av låginkomsttagare som har inte råd att ta bostadslån.
Citera
2022-07-28, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Det är helt sjukt att staten använder skattemedel till att ge 30% ränteavdrag, detta spär på bostadsbubblan, speciellt när det dessutom är bostadsbrist... på grund en enorm inflyttning till Sverige.

Det är låginkomsttagare som med sin skatt sponsrar dyra lägenheter åt rika, des om köper kåkar för 10-20 miljoner får skatteavdrag från låginkomsttagares fickor.

Även medelklassen som köper lägenheter för 1-2 miljoner och villor för 3-4 miljoner sponsras av låginkomsttagare som har inte råd att ta bostadslån.

Skattereduktion är inte bidrag/subventioner/statens skattemedel. Kommunistsvin

Det är fullt rimligt att arbetande bostadsägare får skattelättnad på bolånet när de betalar så mycket i övrigt.
Citera
2022-07-28, 18:28
Medlem
rex144s avatar
Detta system vi har i Sverige är kommunistiskt, man betalar enormt hög skatt och sedan ska förmyndarstaten dela ut presenter vilket sätter ur spel marknadskrafter på bostadsmarknaden.

I ett kapitalistiskt system med liberal ekonomi finns ingen plats för sådana subventioner som dessutom är på bekostnad av de som tjänar minst.
Citera
2022-07-28, 18:41
Medlem
POTATISHACKANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Born1995
Skattereduktion är inte bidrag/subventioner/statens skattemedel. Kommunistsvin

Det är fullt rimligt att arbetande bostadsägare får skattelättnad på bolånet när de betalar så mycket i övrigt.

Så du menar att jag som betalat av mina lån skall sponsra din bostad som du inte har råd med?
Kan du förklara det där med kommunism igen?
Citera
2022-07-28, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POTATISHACKAN
Så du menar att jag som betalat av mina lån skall sponsra din bostad som du inte har råd med?

Vad i ordet skattereduktion är det du inte förstår? Det är inte dina eller statens pengar. Det är mina förvärvade pengar!

Är jobbskatteavdraget en sponsring av... Folks inkomster? Helt absurd världsbild!
Senast redigerad av Born1995 2022-07-28 kl. 18:55.
Citera
2022-07-28, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Nej killen chattar med sig själv och skriver ner alla nyliberala klyschor han kan komma på. Naturligtvis sjönk skatteuttaget under Reinfeldts skattesänkarmani. Nedläggningen av försvaret och utarmandet av polisen är Reinfeldts två stora bedrifter.

Misstänkte att det bara var larv. 👍
Citera
2022-07-28, 19:35
Medlem
rex144s avatar
Citat:

Jag menar att dina lån är din privatsak och staten ska inte använda skattemedel för att sponsra dig. Dessa miljarder kan staten istället lägga på sjukvården, skolan och försvaret.

Eller varför inte sänka skatten för alla
Citera
2022-07-28, 19:43
Medlem
NereMedOlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Born1995
Vad i ordet skattereduktion är det du inte förstår? Det är inte dina eller statens pengar. Det är mina förvärvade pengar!

Är jobbskatteavdraget en sponsring av... Folks inkomster? Helt absurd världsbild!
Grundinställningen måste väl ändå vara att skattetrycket bärs gemensamt och inte godtyckligt? Visst, en skattereduktion är inte tekniskt sett ett bidrag, men jag gissar att flashback skulle gnälla om vi gav godtyckliga skattereduktioner till någon annan grupp, typ invandrare, politiker eller kvinnor. Ingen skulle börja argumentera om att det ju trots allt är deras förvärvade pengar, utan alla skulle inse att en skattereduktion riktad till en viss grupp har samma konsekvenser som ett bidrag riktad till samma grupp.
Citera
2022-07-28, 19:43
Medlem
Citat:
Du ska nog tänka lite längre...... Vi har sponsrat dig tidigare då du hade lån...
Citera
2022-07-28, 19:44
Medlem
rex144s avatar
Ränteavdraget uppgick till 17.4 miljarder förra året och för varje procent som räntan går upp kostar det 12 miljarder extra.
Citera
2022-07-28, 19:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Berätta gärna hur denna transaktion går till från din plånbok till låntagarens. Blir oerhört spännande att höra 😀😀😀
Citera
2022-07-28, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Jag menar att dina lån är din privatsak och staten ska inte använda skattemedel för att sponsra dig. Dessa miljarder kan staten istället lägga på sjukvården, skolan och försvaret.

Eller varför inte sänka skatten för alla

Alla som bor i Hyresrätt får lägre hyra då ränteavdraget också tillfaller fastighetsägarna. Skulle det tas bort är det ett legitimt skäl för hyreshöjning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in