Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Med marknadsprissättning blir det som att hyra en bil.
Inga köer. Bara att hyra när man vill det.
Stiger priset så att marginalerna blir väl stora för biluthyrarna köper dom in fler bilar och så faller marginalerna tillbaka. På samma sätt blir det med HR. Men skillnaden att tidskonstanterna är större.
För den unge som vill flytta hemifrån är det bara att hyra från den dag man klarar och vill betala för sig själv. Tar några dar att få sig ett kontrakt.
Då går det att bo i sin HR medan man sparar ihop till kontantinsats ifall det nu är intressant.
Det fetade där är ju i slutändan problemet. Idag har alla möjlighet att bo om ekonomin tillåter det, det råder ingen brist på bostäder i stort, det råder brist på bostäder gemene man har råd med.
Att jämföra med bilhyrning är ju missvisande då väldigt många äger bil. Skulle få människor äga bil så skulle det vara svårt att hyra och dessutom bli dyrare. Om alla äger en bil så finns det ingen marknad för biluthyrning. Om alla äger eller hyr bostad så finns det ingen marknad för nya.
Utbud och efterfrågan som sagt. Vi är inte så dumma att vi bygger bort bostadsbristen.
Jag säger inte att marknadshyror är fel, men jag ser inget scenario där priserna inte stiger kraftigt för alla då alla måste ha en bostad. Om vi ska ha marknadshyror så måste bostadsbidrag bort och andra subventioner för att hitta en tillförlitlig prisbild som folk har råd med.
30% av disponibel inkomst i boendekostnad är rimligt tycker jag, allt över så bor man för dyrt.