2022-07-28, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är väl bara L och C som har något intresse av icke-Sovjetisk politik. Ja, i den här frågan iaf.
Klart 2 kan ju sägas vara flera.

Men vänsterpartierna V, SD, S, Mp, KD är iaf klart emot marknadsekonomi. Och M velar.
På så vis har kommunisten slemhog rätt i att de Sovjetiska köerna kommer bestå. Och de som vill få sig en bostad får lov att köpa en BR.
Med marknadskekonomi menar du naturligtvis ställen där t ex vägar inte existerar, t ex Sydsudan och Jemen.

Ett ganska enkelt sätt att se om en region har marknadsekonomi eller inte är att se efter om där finns några vägar. Finns det vägar har man definitivt inte marknadsekonomi. Vem skulle ha byggt dem?
Citera
2022-07-28, 09:24
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Medellönen i Stockholm stad, med dess alla utanförskapsområden, är 47k. I innerstan är den således betydligt högre.
Visa mig källa på medellönen är 47 i Stockholm stad för så höga siffror har jag aldrig sett, glöm det. När jag tjänade 38 för ett par år sen tjänade jag mer än 75 %av alla i Stockholm stad enligt ratsit inkomstjämförelse tjänst där man såg ens inkomst i relation mot alla i sin kommun, olika åldrar, kön och hela riket m m
Citera
2022-07-28, 09:25
Medlem
Citat:
Det är väl bara L och C som har något intresse av icke-Sovjetisk politik. Ja, i den här frågan iaf.

Men vänsterpartierna V, SD, S, Mp, KD är iaf klart emot marknadsekonomi. Och M velar.
På så vis har kommunisten slemhog rätt i att de Sovjetiska köerna kommer bestå. Och de som vill få sig en bostad får lov att köpa en BR.

Tycker det ser ut som moderaterna är positiva iaf till fri hyressättning vid nyproduktion, kd positiva.
SD visserligen inte positiva men känns som de kommer släppa många frågor för att kunna ingå i en regering.

L och C positiva.

Så skulle moderaterna kd sd bli största block fast utan majoritet så ser jag marknadshyror som en stor del i förhandlingar i budget arbetet.

Vilka förhandlar de med jo C och L som vill ha marknadshyror.

Så jag tycker inte man ska tro det är över ännu, jag tror det finns en stor risk att detta blir en viktig fråga efter valet.

Ska tillägga att jag kollade detta väldigt snabbt men verkade vara ungefär så de partierna stod i frågan.
Citera
2022-07-28, 09:32
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Flera partier är fortfarande positiva till marknadshyror.
Så detta är väl fortfarande väldigt aktuellt beroende på hur det går i valet.

Nu lär det ju inte hända närmaste året men detta skulle jag tro börjar komma fram någon gång nästa år beroende på hur valet slutar.
Frågan är skrivbordslagd i 10 år framåt, finns ens inga artiklar sen 2021 knappt när man googlar marknadshyror. Det är inte svensk tradition att dra upp en fråga igen som politiskt grusats 1 år tidigare. Sen finns det bara fåtal partier som är för marknadshyror i det befintliga beståndet och hade aldrig införts i ett läge med denna höga inflation, några är däremot positiva i nyproduktion. Inte ens new York införde marknadshyror över hela beståndet utan har kvar gamla rent controlled lgh som successivt försvinner
Citera
2022-07-28, 09:37
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Tycker det ser ut som moderaterna är positiva iaf till fri hyressättning vid nyproduktion, kd positiva.
SD visserligen inte positiva men känns som de kommer släppa många frågor för att kunna ingå i en regering.

L och C positiva.

Så skulle moderaterna kd sd bli största block fast utan majoritet så ser jag marknadshyror som en stor del i förhandlingar i budget arbetet.

Vilka förhandlar de med jo C och L som vill ha marknadshyror.

Så jag tycker inte man ska tro det är över ännu, jag tror det finns en stor risk att detta blir en viktig fråga efter valet.

Ska tillägga att jag kollade detta väldigt snabbt men verkade vara ungefär så de partierna stod i frågan.

Citat:

Japp, ca 12% av väljarunderlaget har dessa psykopatpartier och det är ungefär samma siffra av befolkning som är för marknadshyror enligt undersökningar. De flesta av er extremister sitter väl här på Flashback haha
Citera
2022-07-28, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Frågan är skrivbordslagd i 10 år framåt, finns ens inga artiklar sen 2021 knappt när man googlar marknadshyror. Det är inte svensk tradition att dra upp en fråga igen som politiskt grusats 1 år tidigare. Sen finns det bara fåtal partier som är för marknadshyror i det befintliga beståndet och hade aldrig införts i ett läge med denna höga inflation, några är däremot positiva i nyproduktion. Inte ens new York införde marknadshyror över hela beståndet utan har kvar gamla rent controlled lgh som successivt försvinner

Tror det kommer fram efter valet, nu kommer alla partier fokusera på det folket vill höra inte det som kommer hända.

Jag är emot marknadshyror så hoppas det stämmer som du skriver, tycker mest att man inte ska avskriva det riktigt ännu.

Får väl återkomma till tråden om jag får rätt.

Sen finns det på ett sätt redan hos oss med nyproduktion och renoveringar som ökar hyran rejält (även om man såklart kan vägra som hyresgäst).
Citera
2022-07-28, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Du kan hyra en lgh i Stockholm till marknadshyra i morgon om du vill. Precis som en bil.

https://bostadsportal.se/hyresbost%C3%A4der/stockholm/?gclid=EAIaIQobChMI3onws4Ob-QIVj813Ch2PTQYfEAAYASAAEgKDovD_BwE

Det är marknadshyra förutsatt att 99% av beståndet inte ät tillgängligt. Dvs mycket högre än det varit det.

Om 99% av alla hyrbilar inte går att hyra kommer marknadshyran på de som är kvar bli otroligt hög.

2a handskontrakt är dessutom väldigt skakiga i sin natur
Citera
2022-07-28, 09:47
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Tror det kommer fram efter valet, nu kommer alla partier fokusera på det folket vill höra inte det som kommer hända.

Jag är emot marknadshyror så hoppas det stämmer som du skriver, tycker mest att man inte ska avskriva det riktigt ännu.

Får väl återkomma till tråden om jag får rätt.

Sen finns det på ett sätt redan hos oss med nyproduktion och renoveringar som ökar hyran rejält (även om man såklart kan vägra som hyresgäst).
Ja man vet ju aldrig hur långt avundsjukan och klasshatet sträcker sig mot skuldfria Hyresgäster hos de överbelånade bolånetorsk politikerna på högerkanten som nu får rörlig boränta på över 5% och kraftigt fallande priser.
Citera
2022-07-28, 09:47
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Med marknadsprissättning blir det som att hyra en bil.
Inga köer. Bara att hyra när man vill det.

Stiger priset så att marginalerna blir väl stora för biluthyrarna köper dom in fler bilar och så faller marginalerna tillbaka. På samma sätt blir det med HR. Men skillnaden att tidskonstanterna är större.

För den unge som vill flytta hemifrån är det bara att hyra från den dag man klarar och vill betala för sig själv. Tar några dar att få sig ett kontrakt.

Då går det att bo i sin HR medan man sparar ihop till kontantinsats ifall det nu är intressant.

Det fetade där är ju i slutändan problemet. Idag har alla möjlighet att bo om ekonomin tillåter det, det råder ingen brist på bostäder i stort, det råder brist på bostäder gemene man har råd med.

Att jämföra med bilhyrning är ju missvisande då väldigt många äger bil. Skulle få människor äga bil så skulle det vara svårt att hyra och dessutom bli dyrare. Om alla äger en bil så finns det ingen marknad för biluthyrning. Om alla äger eller hyr bostad så finns det ingen marknad för nya.

Utbud och efterfrågan som sagt. Vi är inte så dumma att vi bygger bort bostadsbristen.

Jag säger inte att marknadshyror är fel, men jag ser inget scenario där priserna inte stiger kraftigt för alla då alla måste ha en bostad. Om vi ska ha marknadshyror så måste bostadsbidrag bort och andra subventioner för att hitta en tillförlitlig prisbild som folk har råd med.

30% av disponibel inkomst i boendekostnad är rimligt tycker jag, allt över så bor man för dyrt.
Citera
2022-07-28, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Visa mig källa på medellönen är 47 i Stockholm stad för så höga siffror har jag aldrig sett, glöm det. När jag tjänade 38 för ett par år sen tjänade jag mer än 75 %av alla i Stockholm stad enligt ratsit inkomstjämförelse tjänst där man såg ens inkomst i relation mot alla i sin kommun, olika åldrar, kön och hela riket m m

Var ju i en diskussion du hade med någon där det angavs att 47k är medellönen i Stockholm stad. Du försökte då få det till att Stockholm stad är enbart innerstaden. Mitt tillägg till debatten var alltså enbart att de områden jag radade upp inkluderas i kommunen ”Stockholm stad”. Vad medellönen faktiskt är har jag inte kollat upp utan räknar med att det som angavs i diskussionen var korrekt.
Citera
2022-07-28, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det är marknadshyra förutsatt att 99% av beståndet inte ät tillgängligt. Dvs mycket högre än det varit det.

Om 99% av alla hyrbilar inte går att hyra kommer marknadshyran på de som är kvar bli otroligt hög.

2a handskontrakt är dessutom väldigt skakiga i sin natur
Svammelgubbe

Var i världen 99 % tillgängligt? Manhattan?
Citera
2022-07-28, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Det fetade där är ju i slutändan problemet. Idag har alla möjlighet att bo om ekonomin tillåter det, det råder ingen brist på bostäder i stort, det råder brist på bostäder gemene man har råd med.

Att jämföra med bilhyrning är ju missvisande då väldigt många äger bil. Skulle få människor äga bil så skulle det vara svårt att hyra och dessutom bli dyrare. Om alla äger en bil så finns det ingen marknad för biluthyrning. Om alla äger eller hyr bostad så finns det ingen marknad för nya.

Utbud och efterfrågan som sagt. Vi är inte så dumma att vi bygger bort bostadsbristen.

Jag säger inte att marknadshyror är fel, men jag ser inget scenario där priserna inte stiger kraftigt för alla då alla måste ha en bostad. Om vi ska ha marknadshyror så måste bostadsbidrag bort och andra subventioner för att hitta en tillförlitlig prisbild som folk har råd med.

30% av disponibel inkomst i boendekostnad är rimligt tycker jag, allt över så bor man för dyrt.

Hur ska du "bygga bort bristen" så att hela Sveriges befolkning ska kunna bo på 50 kvm på Östermalm för 5000 i månaden? Är det ens en veckas kö är det "brist". Förklara nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in