Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-01, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Du är nog okunnig om vad än vad de andra tomtarna i forumet har koll på och det är inflation i andra länder.

Stigande börs skulle de andra tomtarna kalla just inflation. Att ni är gravt oense där får du ta med dom.

I Norge har man profiterat rejält på höga oljepriser och framförallt höga naturgaspriser. Och deras oljefond&CB kan justera växelkurs kanske precis som dom vill bara genom att köpa mer eller mindre tillgångar i andra valutaområden.

Men detta går väl långt över ditt huvud. Kan dock vara motiverat att skriva för andras utb.
Stackars lilla lilla människa.

Min poäng är att Sverige är unikt utsatt i dessa dåliga ekonomiska tider. När du menar att det är dåliga tider världen över och att det därför är
dåliga tider i Sverige så går det enkelt att sticka hål på det och visa hur Stockholmsbörsen genomgår de värsta tiderna på 150 år samtidigt som det är goda tider i grannlandet där det är under 2% arbetslöshet samtidigt som det är nästan 10% I Sverige och det är innan de stora varslen kommit.

På samma sätt är Sveriges bostadsmarknad djupt dysfunktionell, övervärderad och i en unikt dålig situation i jämförelse med resten av världen.

Du lilla lilla människa sitter och ber för att botten är nådd, men där är vi först om 8-12 månader.
Citera
2023-02-01, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Du säljer hyresrätter?
Intressant!
Du har missat att det är vanligt.. eller var vanligt att köpa en extra lägenhet på spekulation?
Citera
2023-02-01, 20:50
Medlem
liksom-fbs avatar
Intressant artikel om historiska bostadspriser.
https://www.byggahus.se/laga-huspriser-jamfort-med-1800-talet
Låga huspriser jämfört med 1800-talet

Huspriserna i Stockholm idag är klart lägre än före 1950, mätt i årslöner, trots en extremt brant uppgång de senaste 25 åren. Förklaringen är dramatiskt ökade reallöner tillsammans med stort bostadsbyggande i förorterna.

Och ingen blev väl överraskad av det?
Väl?
Citera
2023-02-01, 20:57
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Varför är det inte bara marknadsprissättning på adresser du ser som "upptrissade"?
Som jag skrev, vissa tror att boräntan för evigt ska vara 1,5%. Det drar även upp ruckel vid järnvägen till 18 mille.
Citat:
Ska vi åka på negativ tillväxt bara för att folk har en viss betalvilja för vissa adresser?
Hur ser logiken bakom det ut?
Hela bomarknaden är länkad i en kedja där även ruckel vid järnvägen följer med.
Citat:
Marknaden har verkligen förlorat förtroendet för Sverige. Där bostadsbublan är en viktig faktor.
Hur kom du fram till det? Hur ser logiken ut?
Privatutlåningen ha nu nått enorma nivåer. Och nu sjunker säkerheterna för en stor del av utlåningen.
Utländska investerare börjar bli nervösa för svenska bostadsobligationer. Visas bla genom bl.a. genom att SEK rasar ner i källaren nu 11.37 mot EUR.
Övrigt vill jag bara tillägga Sverige förväntas dessutom få nästan sämst BNP tillväxt i Europa 2023..
Citera
2023-02-01, 21:11
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Nja, jag vänder mig mot att kalla boende för en investering. En investering är tänkt att ge framtida avkastning.
Ett boende ger ingen avkastning. Och du kan inte realisera ev. vinst om du inte säljer och bor i tält.

Ett boende kostar pengar. Underhåll som byte tak, badrum, köksutrustning, värmesystem, dräneringar, ytskikt, årlig fastighetsskatt, ganska dyra försäkringar, hög energikostnad. Kommer hantverkaren tar han 2000 för att byta en packning om 10 minuter.
Och vad blir då kvar av "vinsten".
En vinst som dessutom är i SEKetas och det får man inte mkt för längre.
En riktig investering i tex globala fonder har inte samma valutakänslighet.

Visst kan du under senaste 10 åren sett ditt hus stiga mkt i värde men det har varit extrema tider med minusränta. Vi kan mkt väl se 10 år till med fallande priser, Och huset kostar fortfarande pengar.

Nej , det här med att tro att boende är en investering har varit med att skapa bubblan.

Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Bullshit. Antar att du sitter utanför marknaden eller i nån liten skitstad som inte gått upp i pris, så nu är du lite butter?

Underhållet, om man bor i t.ex Stockholm, når inte i närheten upp till samma pengar som uppgången varit.
Jag kan lätt sälja och sen ta en hyresrätt istället när jag blir gammal t.ex. På det sättet frigör jag flertalet miljoner som jag då kan använda.
Som jämförelse har jag en bekant som bott i Stockholms innerstad, i de absolut finaste kvarteren. Hon har dock hyrt sedan hon flyttade hemifrån på 70-talet och därmed haft en kostnad varje månad hon inte får tillbaka. Tror du hon har något för det idag? Knappast. Hade hon istället köpt sin lägenhet på den tiden hade hon idag kunnat sålt för ca 15-20mkr och tagit en hyresrätt när pensionen närmar sig. De pengarna hon hade fått över från försäljningen hade hon kunnat levt ganska gott på...

Du har en verkligt otrevlig ton. Men brukar vara så när man saknar förmåga att argumentera på ett bildat sätt.
Det enda jag kan säga om ditt inlägg är att ta BR i Stockholms innerstad som någon slags bevisning för hur det ser ut i övriga Sverige är sällsynt okunnigt..
Citera
2023-02-01, 21:13
Medlem
Citat:

Huspriserna i Stockholm idag är klart lägre än före 1950, mätt i årslöner, trots en extremt brant uppgång de senaste 25 åren. Förklaringen är dramatiskt ökade reallöner tillsammans med stort bostadsbyggande i förorterna.

Väl?

De mäter inte samma sak, innan 1957 ingick inte HELA Stockholms kommun. Och folk var fattigare för. De skriver dessutom att jämförelser mellan århundraden är svåra då många faktorer skiljer sig. Läs artikeln först innan du postar.
Senast redigerad av Swedishmetropol 2023-02-01 kl. 21:15. Anledning: Fel
Citera
2023-02-01, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Du säljer hyresrätter?
Intressant!
Nä jag hyr ut HR. Det hörs väl på namnet. Jag bor i en BRF.
Citera
2023-02-01, 22:04
Medlem
Citat:
Nu beror det på vad man menar med höginkomsttagare.

Men säg en civ ing som har 60K/månaden, så kan ju denna låna säg 3600k och köpa en bostad för 4250k och då har denna lånat 85% av priset.

Men om sagde person lånar 3600 och köper något för 12M så har vederbörande lånat 30%.

Mer än 3.6 går inte banken med på.

Skulle nu bostaden för 12 M falla till 11 M så är ingen bekymrad över det. Och det är där det går fel för många i tråden. En del springer runt och flaxar med armarna och skriker hysteriskt att "Nu har han förlorat en miljon. Herregud en miljon".
4M får man låna på 60k/månad hos SBAB (BRF med avgift på 4k med 1% amortering). Innan lånelöften slaktades fick man låna 5M på samma inkomst. Nå går då priserna upp eller ned 2023?
Citera
2023-02-01, 22:18
Medlem
Citat:

Väl?
Läser du ens de länkar du postar? Det är ju bara hittepå. Du tycker det är konstigt att en villa i Botkyrka är billigare idag än vad det kostade att bo i gamla stan för 65år sedan..?
Ska du jämföra en hyres-etta i Fittja idag med att bo i Stockholm slott 1696 också?

"Från medeltiden fram till år 1730 ingår enbart Gamla Stan och de små öarna närmast i underlaget för husprisindex. Därefter och fram till 1957 ingår prisförändringar i hela staden innanför tullarna, alltså inklusive Kungsholmen, Södermalm, Norrmalm och Östermalm. Och de senaste 65 åren gäller beräkningarna alla enfamiljshus inom Stockholms kommun."
Citera
2023-02-01, 22:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det verkar fortfarande vara billigare att köpa en lägenhet med bolån än att hyra en lägenhet. Jag vill gärna köpa en liten lägenhet (ca 40 kv/m) för under 100 000 kr.

Ja i de flesta delarna av landet är det en nobrainer. Det är mest stockholm som är undantaget, men där är ju å andra sidan hyresmarknaden förstörd och fungerar inte heller.

Det nog inte omöjligt att hitta en bostad för så lite. Men då får du nog bo i fucking jävla kuk-Åmål.
Citera
2023-02-01, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Det roliga är att alla som nekar till att det finns en bostadsbubbla hävdar motsatsen, dvs att (nästan) ingen investerat/spekulerat i bostäder.

Nu är jag inte Kurt-Sune men om priserna inte hade gått upp så hade han förmodligen inte uppgraderat allt annat lika. Är det fortfarande spekulation enligt dig?
Citera
2023-02-01, 23:39
Medlem
Atamons avatar
Enligt senaste statistiken så börjar priserna stabiliseras och återhämta sig något i storstäderna och det är inte längre "köparnas marknad" på samna vis som tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in