Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-01, 13:07
Medlem
snackas om att bostadsmarknaden gått ner 15% men då har de inte räknat med ej avslutade affärer där säljaren fått underbud men vägrar sälja ock det inte blivit nån affär , i en neråt gående marknad känns det fel att enbart räkna med försäljningar som blivit av , borde vara bättre att räkna med de som fått underbud men ej sålt
Citera
2023-02-01, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m4x
Köparnas övertag minskar på bomarknaden

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1047057

"Tydligt trendbrott". På en månad? Blir så spyfärdig på sådana artiklar. Bostadspriser fortfarande höga och nedgången har inte alls följt med i lika takt som räntan gått upp. Styrräntan kommer höjas i februari. Riksbankschefen har gått ut och sagt att amorteringskraven skall vara kvar. Sverige på väg in i en lågkonjunktur. Nej jag ser ingen ljusning alls

Vad menar du? Höjda räntor och lägre priser är just en ljusning. Eller vill du ha det som i Hongkong där låginkomsttagare får bo i burar i någon ultrakapitalistisk dystopi?
Citera
2023-02-01, 13:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
HOXFLATSTO 2011-12: 165.19
HOXFLATSTO 2021-12: 292.52

Under samma period har lägenher i Stockholm gått upp 77%.
Så på vilket sätt har detta område klarat sig bättre än andra?

Dags att lägga ner denna myt?

Jag tror att det området kommer att stå sig bra prismässigt jämfört med fattigare områden som exempelvis Haninge

Helt annat klientel.
Citera
2023-02-01, 13:16
Medlem
Citat:
I januari steg medelpriset per kvadratmeter på lägenheter inom tullarna i Stockholm med 3,6 procent samtidigt som motsvarande medianpris steg med 4,8 procent jämfört med december.

Januari är historiskt en stark månad då priserna ofta stiger efter en prismässigt svagare december. Men även mot bakgrund av det var utvecklingen på lägenhetsmarknaden stark. Den procentuella ökningen av medelpriset i januari i år är den största sedan 2015.
https://www.di.se/live/hemnet-kvadratmeterpriserna-i-stockholm-steg-i-januari/
Citera
2023-02-01, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Att folk inte tål högre räntor är inte sant. Med bibehållen livsstil är det såklart en annan femma. För de allra flesta (minus invandrare som prioriterar bilar före boende) så har jag svårt att se att folk inte kommer att kunna betala de här priserna givet lönenivåerna
"Forskning visar att när andelen disponibel inkomst som går till att finansiera bostadsköp överskrider 30 procent får många problem. Detta kan alltså ses som en brytpunkt, och Swedbank har därför satt som norm att Boindex då når 100. Ett Boindex över 100 talar alltså för förhållandevis god köpkraft bland hushållen, medan ett index under 100 tyder på att hushållen har sämre köpkraft än den fastlagda normen." - https://www.swedbank.se/privat/spara-och-placera/analyser-marknad-omvarld/swedbank-insikt/privatekonomi/boindex.html

Vi ligger nu över nu 30%. Om man nu får lita på forskningen så ska priserna gå nedåt. Men enligt liksom-fb gick priserna upp 2022.
Citera
2023-02-01, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Att folk är mer sugna att köpa bostad och möta säljarna märker jag nu i min egna försäljning. Ska posta lite nyheter senare.
Fortfarande en tuff marknad att sälja på. Men inget är omöjligt med lite envishet som säljare.
Kan tänka mig att det är lite tufft som säljare, jag sålde ju själv förra sommaren. Fick många skambud och dolda bud. Jag gissar på att du inte fått utgångsbud än? Hoppas du hinner sälja innan nästa höjning på minst 50p
Citera
2023-02-01, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Nja sånt märks rätt tydligt om vi nu pratar socialgrupper. På en visning håller de med lite pengar viss klass, det är sen gammalt. För villor runt 5-8M så är det säkert svårare då du de vänder sig till arbetarklassen som kundgrupp. S k Let’s Dance/talang/ ullaredsgruppen 😂

Om du själv faktiskt tror att du kan avgöra vem som har "lite pengar" genom att kolla på vad de har för kläder på sig på en visning av en villa över 8mkr och på det sättet avgöra vem som är rimlig köpare så lurar du dig själv...
Citera
2023-02-01, 14:07
Medlem
Gjorde ett litet stickprov på vad hus hyrdes ut för i Stockholms förorter (t ex Täby) samt vad liknande hus låg till ”salu för” och vad ”boendeutgiften” låg på kontra hyran och kom fram till att det var billigare att hyra märkligt nog!

Dock innefattar ju boendeutgiften amortering samtidigt innebär ju hyrande att man ej låser kapital, inte står för slitage eller fastighetsavgift.

Skulle jag själv stå i köptaget för ett hus för ca 12 miljoner i Täby idag hade jag istället hyrt ur ett ekonomiskt perspektiv. Sen finns det såklart andra fördelar med att äga mm men med tanke på hur stor sannolikhet det är för ytterligare nedsida på priserna är hyra helt klart ett bra alternativ…. Nu pratar jag alltså om hus som skulle kosta runt 30 000 kr i månaden.

Men de relativt sätt ”låga hyrorna” folk begär på blocket talar helt klart för att priserna ska ned en bra bit till på villamarknaden, det ska såklart vara betydligt dyrare att hyra i en fungerande marknad
Citera
2023-02-01, 14:08
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja det är väl inget större problem för de allra flesta, minus de som köpt på den absoluta toppen och måste sälja.

Sett över tid har en investering i en bostad i norra djurgårdsstaden varit en kanoninvestering.

Det verkar vara upp minst 50% på 10 år

1. En bostad är ingen investering, det är ett boende.
2. Om bostaden i Djurgårdsstaden skulle varit en investering så är det en mkt dålig sådan om det bara gått upp 50 %. Börsen har gått upp nästan 150%.
Citera
2023-02-01, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
2. Om bostaden i Djurgårdsstaden skulle varit en investering så är det en mkt dålig sådan om det bara gått upp 50 %. Börsen har gått upp nästan 150%.

Stockholms stad är rätt dumma i sin namngivning, men måste ändå påpeka att Norra Djurgårdsstaden och Djurgårdsstaden inte är samma område eller ens ligger bredvid varandra.

Norra Djurgårdstaden är ett nyproduktions område som ligger vid Norra Djurgården.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Norra_Djurg%C3%A5rdsstaden

Djurgårdstaden ligger på Djurgården (Södra Djurgården) och är litet men väldigt exklusivt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Djurg%C3%A5rdsstaden
Senast redigerad av trickget 2023-02-01 kl. 14:31.
Citera
2023-02-01, 14:40
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Det blir intressant att se om säsongsmönstret gäller nu i januari på tal om Valueguard förresten. Det har varit en historiskt riktigt stark månad med uppgångar runt 2-3% på månadsbasis sedan 2005.

Allt annat än plus vore alltså katastrof.

Vi såg det inte komma att medierna skulle blåsa upp det nu också
Citera
2023-02-01, 14:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen

Jag har inte järnkoll på hur mycket det gått upp exakt. Tittade bara tillbaka på gamla slutpriser tio år tillbaka. Förmodligen har det gått upp mer.

En bostad kan absolut vara en investering. Jag har personligen investerat i flera bostäder som ökat i värde, där värdeökningen via överstiger kostnaden för att ha bostäderna.

Nu ser jag ju det också som bostäder eftersom jag bott i dessa, men genom att köpa och investera i bostäder i expansiva områden har det blivit investeringar för mig.

Jag skulle aldrig kunnat haft den hävstången på börsen, även om jag även placerar pengar där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in