Citat:
Ursprungligen postat av
Teu
Den enda omkostnaden som jag är osäker på om den kommer sjunka inom en snar framtid eller om kommunerna kommer vara envisa är tomtpriserna.
Kommunerna lär nog anpassa sig till marknadsprissättning.
Lägger dom sig över får dom inga byggrätter sålda.
Och lägger dom sig under hamnar dom i rätten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Teu
Arbetskostnader kommer däremot tveklöst gå ner när fler tävlar om färre kontrakt och måste lämna offerter
Det är inte de som lämnar offerter som bestämmer lönekostnad.
Facken måste gå med på lönesänkningar. Och det har dom aldrig gjort vad jag vet.
Byggnads tyckte det var bättre att horder av deras medlemmar var arbetslösa på 90-talet, hellre än att backa på lönen och få dom i arbete.
Det som inte kommer minska är lönekostnad. Den kommer istället att öka och göra mängder av folk inom byggsvängen arbetslösa.
Det är ganska mycket som är lönekostnad. Mycket indirekta lönekostnader.
Citat:
Ursprungligen postat av
Teu
därefter och byggmaterial kommer störtdyka nu när alla bygger mindre och motorer som Kina som tryckt upp priserna ordentligt har helt avstannat sin byggnation.
Hur mycket har det fallit hittills?
Jag köper att råvarupriserna dalat.
Frågan är bara hur mycket av det som letar sig till prissänkningar i "butikerna".
Säg att mtrlkostnad faller 5%.
Citat:
Ursprungligen postat av
Teu
-50% är fullt möjligt och det kan bli mer än så om kommunerna justerar tomtpriserna för att reflektera den nya marknaden.
Stigande lönekostnader kan nog matchas av fallande mtrl-kostnader. Och det skulle leda till +-0 för byggnadskostnad.
Byggrätterna kan nog falla lite. Men all annan kostnad kring mark lär bestå.
Jag befarar att det blir närmast stopp för bostadsproduktion. Så länge priserna inte återhämtar sig.
Och pga stigande lönekostnad behöver bostadspriserna stiga mer och mer för varje år för att någon nyproduktion skall ske.