Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-25, 06:18
Medlem
Shakeshakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ser att det är visning igen nu i helgen. Var det ingen som dök upp senast eller vad hände?

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-krokslatt-molndals-kommun-sorgardsgatan-6b-19283277

Vi var totalt 13 personer på visningen. När ingen la ett bud så ringde jag mäklaren och kom med ett skambud, inget som accepterades av säljarna. Kommer avvakta och se vad som händer på nästa visning
Citera
2023-01-25, 08:28
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shakeshake
Vi var totalt 13 personer på visningen. När ingen la ett bud så ringde jag mäklaren och kom med ett skambud, inget som accepterades av säljarna. Kommer avvakta och se vad som händer på nästa visning
Vad innebär ett skambud i det här fallet?
Hur lågt vågar man gå utan att framstå som förståndshandikappad?
Jag känner att priset borde ner två miljoner, med tanke på alla okända faktorer som kanske väntar.
Räntan parkerar sig kanske på 6-7% i tio år.
Citera
2023-01-25, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shakeshake

efter nästa visning kanske meklaren ringer ock säger att säljaren godtar ditt bud
Citera
2023-01-25, 09:38
Medlem
Man börjar se stora avgiftshöjningar på många skuldsatta föreningar, exempelvis denna;

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1,5rum-roslags-nasby-taby-kommun-nasbyvagen-2-19523195

4106 SEK i månaden för 35m2. Föreningslån på +16K/m2.
Känns rätt ovärt att ha en månadskostnad på omkring 12K för 35m2 med säkerligen fortsatt stora avgiftshöjningar.
Senast redigerad av LTO 2023-01-25 kl. 09:40.
Citera
2023-01-25, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Man börjar se stora avgiftshöjningar på många skuldsatta föreningar, exempelvis denna;

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1,5rum-roslags-nasby-taby-kommun-nasbyvagen-2-19523195

4106 SEK i månaden för 35m2. Föreningslån på +16K/m2.
Känns rätt ovärt att ha en månadskostnad på omkring 12K för 35m2 med säkerligen fortsatt stora avgiftshöjningar.

Det är ju då man kan göra riktiga klipp. Med en avgift som närmar sig bruksvärdeshyran för motsvarande hyresrätt är ju i praktiken värdet på bostadsrätten i det närmaste noll.

Hittar man sedan en förening där den höga avgiften förklaras med amortering på lånen så kommer ju en lägenhet i föreningen långsamt bli ett bättre och bättre alternativ jämfört med hyresrätt. Det kan ge stor värdetillväxt. Var ett sådant fynd jag själv lyckades göra för ungefär 10 år sedan när jag köpte nuvarande boende. Har haft en värdeökning på omkring 500% under de åren. Inte riktigt i en storstad så det är fortfarande lite mindre summor inblandade men fortfarande en bra affär...
Citera
2023-01-25, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är ju då man kan göra riktiga klipp. Med en avgift som närmar sig bruksvärdeshyran för motsvarande hyresrätt är ju i praktiken värdet på bostadsrätten i det närmaste noll.

Hittar man sedan en förening där den höga avgiften förklaras med amortering på lånen så kommer ju en lägenhet i föreningen långsamt bli ett bättre och bättre alternativ jämfört med hyresrätt. Det kan ge stor värdetillväxt. Var ett sådant fynd jag själv lyckades göra för ungefär 10 år sedan när jag köpte nuvarande boende. Har haft en värdeökning på omkring 500% under de åren. Inte riktigt i en storstad så det är fortfarande lite mindre summor inblandade men fortfarande en bra affär...

Absolut, men då krävs en extremt kraftig rabatt. Fortsätter räntan och avgifterna upp kan man nog på sikt göra en superaffär, men inte än vad jag kan se.
Citera
2023-01-25, 10:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Nej att sänka räntan bara pga inflationen är ju inget nödvändigt ont, och är väl ingen som strävar efter det?
Hela ekonomin ser som sagt dyster ut för 2023. Det i sig är ger under normala ekonomiska lägen en lägre inflation, men enkom inflationen är ju inget skäl för en lägre ränta.

Rubriken i Swedbanks rapport heter:
Svångremmen dras åt för svensk ekonomi

Den har inte så mycket med inflationen att göra. Håller man ekonomin i svaj, med höjda räntor, lär inga justeringar komma. Finns ingen anledning. Anledningen hittar vi en låg ekonomisk aktivitet, som det mesta ändå talar för. Lågkonjunkturen har vi knappt sett skymten av ännu.
Några större neddragningar och broms har vi inte sett ännu, visst hustillverkare och golvtillverkare har varslat men i övrigt rullar det på och arbetslösheten bland svenskar är låg. Vi har fortfarande brist på arbetskraft i de flesta branscher.
Att ekonomin mattas är hela poängen med att höja räntan, att sänka räntan bara för att vi ser en nedgång blir kontraproduktivt.
Citera
2023-01-25, 10:06
Medlem
Nordea rapporterar om en förväntad styrränta på 3,25% för ’23.

Året som stort ser i allmänhet mörkt ut.

’24 ser ljusare ut, men långt ifrån strålande sol..

Intressant rapport som behandlar allt mellan räntor, tillväxt, lönerörelse, etc.

https://docs.nordeamarkets.com/nordea-economic-outlook/economic-outlook-2023/eo-se-01-2023/?page=1
Citera
2023-01-25, 10:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
De som klagar nu handlar om den tidigare BRFen på samma ställe. Byggskojaren ska alltså försöka sälja av ytterligare ett projekt fast med högre priser och i en tankad marknaden. Verkar ju gå inte alls så detta projekt kan mycket väl bli en flyktingförläggning.
Helt sjukt om de skulle komma undan med ett dylikt förfarande, dessutom undrar man över byggherrens marginaler om de måste spara in på kök och skippa luftvärmepumpen? Småpengar i det stora hela.
Tyvärr drar en bubbelmarknad till sig oseriösa entreprenörer.
Synd idén i sig är inte speciellt tokig, bo på landet men ändå ha goda kommunikationer in till huvudstaden.
Citera
2023-01-25, 11:17
Medlem
Summering

Mäklaren i Bromma har nu en sjätte gång försökt sälja ett bstr repobjekt för 2,7
Fick skambud 2,4
Jag avböjde hela intresset
Nu skickar hen ett acceptpris på 3,1 till mig fast jag tackar nej
Vilka sågspån
Snacka om vissa mekklare har det jobbigt nu💪😂😂 och verkligen vill krama ur det sista på marknaden

3 räntehöjningar 2023
Vänta in och gör affär
Citera
2023-01-25, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Några större neddragningar och broms har vi inte sett ännu, visst hustillverkare och golvtillverkare har varslat men i övrigt rullar det på och arbetslösheten bland svenskar är låg. Vi har fortfarande brist på arbetskraft i de flesta branscher.
Att ekonomin mattas är hela poängen med att höja räntan, att sänka räntan bara för att vi ser en nedgång blir kontraproduktivt.

Jag säger inte emot dig och sannolikt ingen annan heller.
Som sagt, det är inte inflationen i sig som kommer att vara drivande i en räntesänkning.
Går ekonomin enligt plan med tillväxt och låg arbetslöshet sänks inga räntor. Varken i Sverige eller någon annanstans.
Men inflationen kan fortfarande vara på en fullt normal nivå.

Går ekonomin i kras däremot, vilket det allra mesta talar för och som också är naturligt i läget vi befinner oss i, sänks räntor för att stimulera ekonomin. Det är det man ser inför ’24. Ingen har en spåkula, men det är som sagt en varken vild eller galen gissning.
Det har börjat varslas rätt friskt på sina ställen. Inom hela byggindustrin framför allt, ja.
Men också inom tech. Senast igår sade Spotify göra sig av med 6% av sin styrka.
Vänta Q1 så lär det varslas friskt inom detaljhandeln. Fullt naturligt.
Industrin är ju dock den stora stöttestenen och där pekar trots allt prognoserna på en OK marknad även framledes.

Men - om ekonomin fungerar felfritt trots orosmolnen, är ju det det allra bästa. Då sänks inga räntor. Men dessvärre är det ju inget som pekar på det.
Citera
2023-01-25, 11:36
Bannlyst
Ungdomar utan lån, känner ni inte lite mer tillförsikt nu inför framtiden? De här prisfallen är ju bra för er. Nu i vår lär det väl bli ett par ytterligare räntehöjningar från riksbankens sida också (fast man kan aldrig vara säker. Det är ju Sverige det här).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in