Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-05, 19:15
Avslutad
8700+4316 ränta-+1216 1% amortering är 14300kr/mån. Helt okey för en schysst 4a. Vad F är problemet i Karlstad? Standarden måste vara 6000 kr upp/månad i värde jämfört med hyres enligt bilder.(vid 2 mille in)
Senast redigerad av lone star 2023-01-05 kl. 19:18.
Citera
2023-01-05, 20:22
Medlem
ETA2824-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
8700+4316 ränta-+1216 1% amortering är 14300kr/mån. Helt okey för en schysst 4a. Vad F är problemet i Karlstad? Standarden måste vara 6000 kr upp/månad i värde jämfört med hyres enligt bilder.(vid 2 mille in)

"Helt okey" att gå in med 744000 (30%) med alternativkostnaden och risken det innebär att skuldsätta sig, för att få förmånen att belastas med en indirekt skuld på 1429000 och rätten att bo i en lägenhet till samma månadskostnad som en motsvarande hyresrätt. Låter ju som alla tiders affär
Citera
2023-01-05, 20:51
Avslutad
Slipper du mångkultur och white trash familjer så kan du gott betala 5t extra i månaden. Har arb kompisar som bor i hyresrätt. Inget blir åtgärdat som felas. Själv bor jag i område med runt 80% gammsvenskar samt de rör sig i området. Inga soc fall. Flera områden i stan har 50-60% invandrare. Värt mycket.
Senast redigerad av lone star 2023-01-05 kl. 20:54.
Citera
2023-01-05, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Det blir nog svårt så jag passar på den möjligheten. Du kan väl ringa säljarna direkt själv och kolla? Eller ta en annan lägenhet om de inte vill släppa denna under 5m (vore ju helt idiotiskt att köpa denna för en enda krona över 4m).

Lägenheter i Göteborg är ner 20% sedan början av 2021, så varför skulle denna säljas för ATH-priser (minus kanske 5%)? Oresonliga säljare lämnas väl bara kvar på bostadståget som går mot en krasch.

Attraktiva tvåor säljs för 4 miljoner i Göteborg.

Denna kommer inte gå för en krona under 4,7 miljoner.
Citera
2023-01-05, 21:15
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
"Helt okey" att gå in med 744000 (30%) med alternativkostnaden och risken det innebär att skuldsätta sig, för att få förmånen att belastas med en indirekt skuld på 1429000 och rätten att bo i en lägenhet till samma månadskostnad som en motsvarande hyresrätt. Låter ju som alla tiders affär

Jag har slutat argumentera vad gäller frågan hyresrätt vs bostadsrätt. Resonemanget är ändå alltid att man ser utebliven chans till miljonvinster som någon sorts minuspost. Det är ungefär som att säga att man förlorar två miljoner när man går förbi en tobakshandel, utan att köpa en trisslott.
Citera
2023-01-05, 21:23
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch

Dviking bor i en trött hyres utanför Stockholm och hoppas på att marknaden i Stockholm ska falla 40% eller mer från ath. Han kan inte så mycket om Göteborg och marknaden här.
Citera
2023-01-05, 21:25
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Centrala Göteborg ja, men nu är detta i Krokslätt eller vad det nu hette. Lägenheten är värd 2m, kanske 2.5m. Att sen nån idiot liknande dig eller foxxi vill betala det dubbla är ju inte mitt problem. Lycka till!
Citera
2023-01-05, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Centrala Göteborg ja, men nu är detta i Krokslätt eller vad det nu hette. Lägenheten är värd 2m, kanske 2.5m. Att sen nån idiot liknande dig eller foxxi vill betala det dubbla är ju inte mitt problem. Lycka till!

Nyligen såldes en lägenhet långt utanför Göteborg för 4 miljoner:

https://www.booli.se/annons/4759261

Bostadsmarknaden är inte så enkel som att man tittar på slutpriser i någon statistik och extrapolerar till alla bostäder
Citera
2023-01-05, 21:28
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Dviking bor i en trött hyres utanför Stockholm och hoppas på att marknaden i Stockholm ska falla 40% eller mer från ath. Han kan inte så mycket om Göteborg och marknaden här.

Skönt att vara hyresadel nu absolut

Bättre än att sitta med negativ equity och uppsignad på nyproduktion med ytterligare förlust.

Vem bryr sig om Göteborg?
Citera
2023-01-05, 21:32
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Nyligen såldes en lägenhet långt utanför Göteborg för 4 miljoner:

https://www.booli.se/annons/4759261

Bostadsmarknaden är inte så enkel som att man tittar på slutpriser i någon statistik och extrapolerar till alla bostäder

Wow, samma kvm-pris som i Rinkeby i Stockholm ungefär. Imponerande

Finns tydligen riktiga idioter i Götet, ATH-priser i november 2022 lantisar
Citera
2023-01-05, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Slipper du mångkultur och white trash familjer så kan du gott betala 5t extra i månaden. Har arb kompisar som bor i hyresrätt. Inget blir åtgärdat som felas. Själv bor jag i område med runt 80% gammsvenskar samt de rör sig i området. Inga soc fall. Flera områden i stan har 50-60% invandrare. Värt mycket.

Det finns "bra hyresområden" också. Ibland känns det som debatten här utgår lite från att hyresrätt = miljonprogram och missbrukare och/eller o-integrerade invandrare till grannar.

Mitt "problem" är att jag bor väldigt bra i min hyresreglerade hyresrätt. Fina, välskötta hus. Mycket bra läge i ett attraktivt område. Mest svenska namn i trappuppgången. De invandrare som bor i omedelbar närhet är en brasiliansk herre och en polska (de trevligaste och mest talföra i trappuppgången, ska sägas). Skulle jag köpa i samma område och samma typ av lgh, blir kostnaden för avgift+ränta ungefär dubbelt så hög som min artificiellt låga hyra. Och då ska vi inte tala om utgiften. Och den privatekonomiska risken som tillkommer.

Jag kommer troligtvis köpa snart ändå, då jag är övertygad om att äga är bäst på lång sikt, men det faktum att mitt hyresrättsboende varit bra och bekvämt har helt klart hämmat mitt köpbehov. Hade nog varit annorlunda om jag inte bostadsköat under tiden jag pluggat på universitetet och fått hålla tillgodo med andrahandsmarknaden. Då hade jag nog hellre köpt något så snabbt jag kunnat, om så i halvghettot.
Citera
2023-01-05, 21:36
Medlem
insexnyckelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag har slutat argumentera vad gäller frågan hyresrätt vs bostadsrätt. Resonemanget är ändå alltid att man ser utebliven chans till miljonvinster som någon sorts minuspost. Det är ungefär som att säga att man förlorar två miljoner när man går förbi en tobakshandel, utan att köpa en trisslott.

Många missar även skillnaden mellan spekulation och investering. Det senare är att föredra...

Var försiktig med att spekulera halva livstidsinkomsten i den primära bostaden: bostadsprisindex 1649-2009.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in