Citat:
Ursprungligen postat av
lone star
Slipper du mångkultur och white trash familjer så kan du gott betala 5t extra i månaden. Har arb kompisar som bor i hyresrätt. Inget blir åtgärdat som felas. Själv bor jag i område med runt 80% gammsvenskar samt de rör sig i området. Inga soc fall. Flera områden i stan har 50-60% invandrare. Värt mycket.
Det finns "bra hyresområden" också. Ibland känns det som debatten här utgår lite från att hyresrätt = miljonprogram och missbrukare och/eller o-integrerade invandrare till grannar.
Mitt "problem" är att jag bor väldigt bra i min hyresreglerade hyresrätt. Fina, välskötta hus. Mycket bra läge i ett attraktivt område. Mest svenska namn i trappuppgången. De invandrare som bor i omedelbar närhet är en brasiliansk herre och en polska (de trevligaste och mest talföra i trappuppgången, ska sägas). Skulle jag köpa i samma område och samma typ av lgh, blir kostnaden för avgift+ränta ungefär dubbelt så hög som min artificiellt låga hyra. Och då ska vi inte tala om utgiften. Och den privatekonomiska risken som tillkommer.
Jag kommer troligtvis köpa snart ändå, då jag är övertygad om att äga är bäst på lång sikt, men det faktum att mitt hyresrättsboende varit bra och bekvämt har helt klart hämmat mitt köpbehov. Hade nog varit annorlunda om jag inte bostadsköat under tiden jag pluggat på universitetet och fått hålla tillgodo med andrahandsmarknaden. Då hade jag nog hellre köpt något så snabbt jag kunnat, om så i halvghettot.