Citat:
Ursprungligen postat av
Civilization
Ingen bryr sig om ifall priser på br har sjunkit från 22k/kvm till 19k/kvm i Partille. Den här tråden handlar till 99% om priserna i högkostnadsområden och då i huvudsak centrala Stockholm.
Om du vill diskutera hur lite markpriserna påverkar den totala produktionskostnaden i någon byhåla mitt i ingenstans rekommenderar jag dig att starta en egen tråd för det.
Vi andra som vill diskutera något som faktiskt är relevant tittar på vad markpriserna ligger på där bostadspriserna är höga.
Enligt uppgifter från dina och mina länkar är snittet av produktionskostnaden i Sverige ca: 48k/kvm flerbostadshus.
I Stockholm just nu så har i stort sett alla nyproduktionsprojekt stoppats för att det blir minus att bygga just nu. Även om priserna har gått ner mycket i Sthlm så är de ju fortfarande en bra bit över 48k/kvm eller?
Det där är fel.
Bubbeltråden handlade om bostadsbubbla
i Sverige.
Och den här tråden har ärvt topic.
Dvs går utmärkt att diskutera olika landsändar. Har vi nu en bubbla så bör ju den synas i Piteå också.
Att det blir sådant fokus på Stockholm beror på en stor andel skribenter som vill bo i Stockholm men inte klarar att konkurrera. Och därför drömmer om en bubbla som skall krascha. Och då skall de kunna konkurrera.
Jag har ställt frågan om Fia vinner budgivningen nu, varför skall dom vinna över Fia senare?
Fia kommer vinna då också, men den tanken blir uppenbarligen för svår psykologiskt.