Citat:
Ursprungligen postat av
Ashdod
- Sjunkande inflation
- Börsen upp 20 % sedan oktober
- Energimarknad som succesivt anpassar sig efter nya situationen med Ryssland.
Vad talar egentligen för sjunkande priser även 2023? (Jag bor i hyresrätt så har noll intresse i att bostadspriserna stiger)
Det är en intressant diskussion.
Inflationen (antar att du menar USA, i Svea Rike steg den ju) är svårbedömd, och det är årstakt som avses. Någon punkt upp eller ner ska man inte dra för höga växlar på i min mening.
Vad börsen beträffar tycker jag "cherrypickar" dina mätpunkter. Zooma ut ett år - kollaps. Zooma ut två år - typ oförändrat (kanske svagt upp nu efter januariuppgången) men jävligt volatilt.
Energimarknaden anpassar sig, men den kommer inte att kunna vända på en femöring. Tills kärnkraftverken är på plats, får du knyta nävarna och be till vädergudarna om milda vintrar och att det blåser i lilla snurran.
Men - den springande punkten är
osäkerheten. Oaktat om inflationen på kort sikt går någon procentenhet hit eller dit, är det hur det kan se ut om 3-5 år som bostadsköparna idag måste försöka bedöma och förhålla sig till. Detta sågs som "lättare" för några år sedan då konsensus var typ "nollränta forever and ever and ever", att inflationen knäcktes på 90-talet och inte "kunde" komma tillbaka, som vore det någonslags naturlag. Men idag är det jävligt blurrigt i spåkulan. Och det är nog det största problemet.