Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-29, 22:05
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Hyffsat vet vi väl ändå? Om jag hade vari t en klippare så hade jag köpt ett hus med kass energi-försörjning idag med anledning av risk-premien.
Tänker mer på inflationen och styrräntan när de får full effekt. Annars visst.
Citera
2022-11-29, 22:12
Medlem
Lika bra att vi får en korrigering nu och inte senare, utveckligen under de senaste femton åren har varit allt annat än rimlig. Norge/Finland/Danmark ser helt annorlunda ut, att priserna ökar så långt bortom reallöneutvecklingen är knappast ett sundhetstecken.
Citera
2022-11-29, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hm, har du verkligen tänkt igenom det där.

Men om det blir som du säger så kommer det driva upp bostadspriserna. Fler bostäder efterfrågas och för att nya skall byggas så åker prisnivån upp dit där var.

Och många fler som efterfrågar varor och tjänster. Det kommer öka aktiviteten i Svensk ekonomi.

Det är väl inte uppenbart att det är negativt för ekonomin.

Är det inte tvärtom så att Ryssland stärker Svenska ekonomi?

Du har nog en poäng, liksom-fb. Eller du kanske till och med har rätt!

Ryssland gör mycket bra både för svensk bostadsmarknad och för svensk ekonomi som helhet. Ryssland bidrar positivt till statens kassa genom ryska skatteinbetalningar från den näringsverksamhet Ryssland bedriver från svenskt driftställe. Ryssland driver främst företag inom import och export samt investar i olika fastigheter runt om i landet. Bland annat köpte Ryssland en villa i god smak i Nacka kommun. Ryssland köpte villan för att stärka svensk bostadsmarknad och i förlängningen den svenska ekonomin. Ryssland är dessutom en skötsam hyresgäst på Lidingö med goda hyresreferenser från hyresvärden.

https://www.di.se/nyheter/ryska-diplomater-pa-lidingo-vagrar-flytta-skyldiga-15-miljoner/

"Den tidigare ägaren var den ryska staten och fastigheten såldes efter utmätning trots att den ryska staten hävdade diplomatisk immunitet...

...Men ryssarna som bodde i huset vägrade att lämna det och hyresskulden till LKO Fastighets fortsätter att växa."
Senast redigerad av EinsteinAfricAnus 2022-11-29 kl. 22:31.
Citera
2022-11-29, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
"Åtnjuta"

Nä, men för att vara fair så har högavlönade alltid haft dylika fördelar av sin inkomst, det är ju knappast ett faktum som ändrats de sista 10 månaderna. Blivit extra tydligt kanske, men knappas ändrats. Med risk att låta som en sosse, är det ju alltid de längst ned på samhällsstegen som kommer att drabbas värst när ekonomins vindar vänder. Och så har det ju varit i alla tider och på alla platser egentligen.

Jo fast diffen ökar ju högre räntorna blir.

De högavlönade som lägger in en massa sparande, tjänstepensioner etc i banken får med 4.3% listränta kanske 2.7% medan de lågavlönade får 4%. Vid listränta 1.2% blir diffen nästan obefintlig dem emellan.

Den nuvarande situationen är katastrofal för arbetare och lågavlönade eftersom de måste lägga mkt större andel av sin disponibla inkomst på livets nödtorft.
Citera
2022-11-29, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Läs i länken.
Men man behöver inte vara Einstein för att fatta att många bättre bemedlade har nyttjat möjligheten att belåna sitt hus till gratisränta och sätta resten på börsen till en 10% avkastning per år de senaste 5-10 åren. De vore väl rätt korkade annars?

Det är ingen slump att sparandet ökade nästan 100 miljarder bara i q2.

Problemet är att ni ”bubblare” är ganska fantasilösa.

Du menar siffror från en frivillig Sifo-undersökning där SBAB frågar låntagare som svarar som de vill utan någon som helst kontroll av uppgifterna?

Sitter du mindre eller mer djupt under vatten än foxxi gör?
Senast redigerad av EinsteinAfricAnus 2022-11-29 kl. 22:29.
Citera
2022-11-29, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus
Du menar siffror från en frivillig Sifo-undersökning där SBAB frågar låntagare som svarar som de vill utan någon som helst kontroll av uppgifterna?

Sitter du mindre eller mer djupt under vatten än foxxi gör?

Jag själv berörs inte.
Obelånad sedan slutet av 90-talet. Gillade inte att betala de räntorna

Men du måste ju fatta att det ramlat in 100 miljarder nettosparande bara i q2

Och jag tror inte de pengarna kommit från folk i HR om man säger så.

Fundera bara en sekund. Det finns en anledning att många tjänat pengar de här åren.
Titta hur börsindex stigit efter 2008.
Varför i hela helvete skulle folk inte belåna kåken till nollränta och få avkastning på börsen istället?
Citera
2022-11-29, 23:48
Medlem
Citat:
Jag själv berörs inte.

Fundera bara en sekund. Det finns en anledning att många tjänat pengar de här åren.
Varför i hela helvete skulle folk inte belåna kåken till nollränta och få avkastning på börsen istället?

Det finns tillgångar hos hushållen. Det finns också ett skuldberg på över 5000 miljarder hos hushållen eller upp mot 100% av BNP.
Citera
2022-11-29, 23:49
Medlem
Citat:
Jag själv berörs inte.

För att svenskar generellt sett är helt hjärndöda och knappt vet hur man loggar in på Avanza. Att några få personer lyckats tjäna bra med pengar på en osund bostadsmarknad innebär inte att var och varannan villaägare är Wolf of Wall Street
Citera
2022-11-30, 00:19
Medlem
Verkar som att november datan för br i Stockholm kommer in svagt, framförallt i innerstan där priserna stagnerat senaste månaderna. Det är nog inte helt orimligt att vi i Vasastan/Norrmalm ser ett medelpris på omkring 95-100k till våren. Då har vi tappat 20-25% från toppen och är i nivå med nov-19.

Ett mer pessimistiskt case vore att priserna från toppen tappar 30%. Det skulle svida men är nog ganska rimligt om inflationen står sig. Finns många risker för det. Jag har svårt att se ett positivt scenario, jag bedömer RBs huvudscenario som positivt. Förstår att man inte vill skrämmas, men signalpolitiken borde ändå vara att folk ska förbereda sig för en kris och chilla med konsumtionen....
Citera
2022-11-30, 00:30
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeyserSozemdf
Verkar som att november datan för br i Stockholm kommer in svagt, framförallt i innerstan där priserna stagnerat senaste månaderna. Det är nog inte helt orimligt att vi i Vasastan/Norrmalm ser ett medelpris på omkring 95-100k till våren. Då har vi tappat 20-25% från toppen och är i nivå med nov-19.

Ett mer pessimistiskt case vore att priserna från toppen tappar 30%. Det skulle svida men är nog ganska rimligt om inflationen står sig. Finns många risker för det. Jag har svårt att se ett positivt scenario, jag bedömer RBs huvudscenario som positivt. Förstår att man inte vill skrämmas, men signalpolitiken borde ändå vara att folk ska förbereda sig för en kris och chilla med konsumtionen....

Prisökningar har inget med någon konsumtion (i Sverige) att göra. Konsumerades det lite 2014-2020 när "inflationen" var låg?

Efterfrågetryck i Sverige skapar inga prishöjningar på konsumtionsvaror, bara på tillgångar. Tidigare fick vi räntedopad tillgångsinflation, nu får vi en räntedriven tillgångs-deflation/krasch.

Edit: Kanske missförstod dig lite, men ändå värt att säga detta då en massa experter verkar tro på gamla sagor från dammiga universitet.
Senast redigerad av DViking 2022-11-30 kl. 00:33.
Citera
2022-11-30, 00:41
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Runt 3,4% sist jag kollade. Låt på typ 1% för ett år sedan. Det är den 5-åriga bostadsobligation som skall styra kalkylräntan + marginal (ungefär).
Ska den det?
Har du länk till lagen.nu där det står?
För det är väl inte ditt eget privata tyckande?

Här kan man se lite:
https://likvidum.se/ekonomiska-tips/kalkylranta/
Bankerna använder sig generellt av en schablonberäkning som bygger på deras egen femårsränta plus 2 till 3 procent. I praktiken ligger storbankernas kalkylränta ännu högre än så, inte sällan upp till 5 % högre än den officiella listräntan.

Dvs Kalkylräntan består av två komponenter då: A+B där:
A = deras egen 5 års listränta
B = en okänd parameter som varierar mer än A.

Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Låtsas ekonomer som Flanders och nollkoll-liksom förstår inte så enkla samband tyvärr.
Tur för oss att Niklas86 har koll, och bara skriver sådant som stämmer med verkligheten.
Citera
2022-11-30, 00:45
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus
Det finns tillgångar hos hushållen. Det finns också ett skuldberg på över 5000 miljarder hos hushållen eller upp mot 100% av BNP.
Kan vara värt att nämna att det också finns ett tillgångsberg som är ca 4-5 ggr större än skuldberget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in