Citat:
Ursprungligen postat av
von Hindenburg
Det beror på att du inte förstår hur finansiella marknader fungerar.
Du får alltid betala ränta. Nu är vi i en situation där höjd ränta är absolut nödvändigt för att få ned inflationen. Det blir dyrt för de som sitter med rörliga lån.
Banken kanske är flat enligt sina modeller men du är inte det.
De kommer inte hålla med om det i ett läge där de får "tillbaka" en bostad för övrigt då de kommer få realisera en förlust.
Fasta räntor är ett sätt att hedga risk. Har du inte, eller riskerar att tappa, förmåga att klara av rörliga lån ska du givetvis tvingas binda dina lån. Det är grundläggande.
Det är som sagt Sverige som är unika med sin slappa syn på amorteringar.
Din BRF kommer sjunka i värde på det viset men du köpte för att bo, eller hur?
Återigen en blandning av vidöppna dörrar och obegripligheter.
Jo jag har en viss kunskap om finansiella marknader och instrument.
Ja det är nödvändigt med en hög ränta för att få ned inflationen. Ja blir dyrare att betala en högre ränta än en lägre ränta! Exakt vad jag skrev,
Bankerna har i princip inga kreditförluster på bolån. Och kommer inte heller att få. Men om de får det kommer de att jaga individen. Ja vad är nytt?
Ja du ska hedga med fast ränta efter en individuell riskbedömning som du själv gör. Med lite råd från banken såklart. Exakt vad jag skrev.
Men nej min BR har inte sjunkit i värde sedan jag köpte den. Den har ökat många hundra %
Och jag hade inte behövt amortera. Men det gjorde jag ändå för att jag bedömde det som smart när räntan var högre för flera år sen.
Det mest effektiva är individuell amortering utifrån ränteläge och alternativavkastning.
Med en totalavkastning runt 5% per år de senaste 10 åren ränta på ränta vore det komplett idioti att amortera för att slippa typ 1,5% ränta.
Idag är det bara att realisera delar av börsportföljen och amortera valfri summa på bolånet eftersom boräntan nu snuddar vid en rimlig totalavkastning
Men man måste kunna räkna också