Citat:
Skillnaden mellan att ha en diagnos och att inte ha det? I vardagen ganska stor skillnad. Givet kontexten att odjuret har våldtagit och halvt slagit ihjäl en nioåring så ser jag det som ganska ovidkommande att monstret gick på särskola.
Jo jo, men om man inte vet hur det ligger till i det individuella fallet. Då bör man kanske inte heller använda eventuella diagnoser för att ursäkta GM eller använda det som en förklaring till varför brottet begicks? Man kanske även kan utgå ifrån att MGM inte befinner sig så långt ut i något tillstånd att fanskapet helt saknar insikt över sina handlingar?
I en rättegång finns det proffs som kan göra bedömning om insikt eller inte. Folk som använder det som argument på sociala medier baserat på att MGM var inskriven på en särskola driver en agenda som enligt min uppfattning främst verkar syfta till att släta över monstrets vidriga handling.
Men säg mig: Vad får dig att tro att domstolen vid en eventuell rättegång eller bevistalan kommer landa i att monstret saknade insikt?
Jo jo, men om man inte vet hur det ligger till i det individuella fallet. Då bör man kanske inte heller använda eventuella diagnoser för att ursäkta GM eller använda det som en förklaring till varför brottet begicks? Man kanske även kan utgå ifrån att MGM inte befinner sig så långt ut i något tillstånd att fanskapet helt saknar insikt över sina handlingar?
I en rättegång finns det proffs som kan göra bedömning om insikt eller inte. Folk som använder det som argument på sociala medier baserat på att MGM var inskriven på en särskola driver en agenda som enligt min uppfattning främst verkar syfta till att släta över monstrets vidriga handling.
Men säg mig: Vad får dig att tro att domstolen vid en eventuell rättegång eller bevistalan kommer landa i att monstret saknade insikt?
Ingenting, jag har nämligen aldrig sagt att så skulle vara fallet. Jag har ju sagt att det just nu är omöjligt att svara på eftersom vi varken vet (detaljerat) vad som hänt och hur det gått till - och heller inte känner den misstänkta, vet vad han har för funktionsnedsättningar och vilka svårigheter detta innebär för honom. Men skulle jag få gissa utifrån det lilla jag vet/tror nu, så hade nog en domstol fastslagit att uppsåt förelegat.
Men det finns ju en dom ifrån en bevistalan förra året där en 14-årig pojke knivhögg en annan till döds. Hovrätten ansåg då att han orsakat personens död, men att han inte kunde hållas ansvarig för brott och friades. Detta då hans ålder och psykiska tillstånd under situationen gjorde att han svårligen kunnat besinna sig. Hovrätten menade också att om det hade varit en straffmyndig/vuxen person, så hade man inte ansett detta som nödvärn, utan vederbörande hade då fällts till ansvar. Men eftersom att det var en minderårig person så kan man inte ställa samma krav på hans impulskontroll och omdömesförmåga. Även om detta inte går att jämföra med fallet som tråden handlar om, så ville jag mest visa hur det kan resoneras kring uppsåtsfrågan i en bevistalan mot en minderårig person (med bristande impulskontroll och omdömesförmåga).
Då skall man också veta att 14-åringen i det refererade fallet "bara" var minderårig - och att några funktionsnedsättningar, likt aktuellt fall, inte fanns.
Senast redigerad av Haaaaag 2022-07-28 kl. 19:00.
Senast redigerad av Haaaaag 2022-07-28 kl. 19:00.