2022-07-28, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Skillnaden mellan att ha en diagnos och att inte ha det? I vardagen ganska stor skillnad. Givet kontexten att odjuret har våldtagit och halvt slagit ihjäl en nioåring så ser jag det som ganska ovidkommande att monstret gick på särskola.

Jo jo, men om man inte vet hur det ligger till i det individuella fallet. Då bör man kanske inte heller använda eventuella diagnoser för att ursäkta GM eller använda det som en förklaring till varför brottet begicks? Man kanske även kan utgå ifrån att MGM inte befinner sig så långt ut i något tillstånd att fanskapet helt saknar insikt över sina handlingar?

I en rättegång finns det proffs som kan göra bedömning om insikt eller inte. Folk som använder det som argument på sociala medier baserat på att MGM var inskriven på en särskola driver en agenda som enligt min uppfattning främst verkar syfta till att släta över monstrets vidriga handling.

Men säg mig: Vad får dig att tro att domstolen vid en eventuell rättegång eller bevistalan kommer landa i att monstret saknade insikt?

Ingenting, jag har nämligen aldrig sagt att så skulle vara fallet. Jag har ju sagt att det just nu är omöjligt att svara på eftersom vi varken vet (detaljerat) vad som hänt och hur det gått till - och heller inte känner den misstänkta, vet vad han har för funktionsnedsättningar och vilka svårigheter detta innebär för honom. Men skulle jag få gissa utifrån det lilla jag vet/tror nu, så hade nog en domstol fastslagit att uppsåt förelegat.

Men det finns ju en dom ifrån en bevistalan förra året där en 14-årig pojke knivhögg en annan till döds. Hovrätten ansåg då att han orsakat personens död, men att han inte kunde hållas ansvarig för brott och friades. Detta då hans ålder och psykiska tillstånd under situationen gjorde att han svårligen kunnat besinna sig. Hovrätten menade också att om det hade varit en straffmyndig/vuxen person, så hade man inte ansett detta som nödvärn, utan vederbörande hade då fällts till ansvar. Men eftersom att det var en minderårig person så kan man inte ställa samma krav på hans impulskontroll och omdömesförmåga. Även om detta inte går att jämföra med fallet som tråden handlar om, så ville jag mest visa hur det kan resoneras kring uppsåtsfrågan i en bevistalan mot en minderårig person (med bristande impulskontroll och omdömesförmåga).
Då skall man också veta att 14-åringen i det refererade fallet "bara" var minderårig - och att några funktionsnedsättningar, likt aktuellt fall, inte fanns.
Senast redigerad av Haaaaag 2022-07-28 kl. 19:00.
Citera
2022-07-28, 19:50
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Ingenting, jag har nämligen aldrig sagt att så skulle vara fallet. Jag har ju sagt att det just nu är omöjligt att svara på eftersom vi varken vet (detaljerat) vad som hänt och hur det gått till - och heller inte känner den misstänkta, vet vad han har för funktionsnedsättningar och vilka svårigheter detta innebär för honom. Men skulle jag få gissa utifrån det lilla jag vet/tror nu, så hade nog en domstol fastslagit att uppsåt förelegat.

Men det finns ju en dom ifrån en bevistalan förra året där en 14-årig pojke knivhögg en annan till döds. Hovrätten ansåg då att han orsakat personens död, men att han inte kunde hållas ansvarig för brott och friades. Detta då hans ålder och psykiska tillstånd under situationen gjorde att han svårligen kunnat besinna sig. Hovrätten menade också att om det hade varit en straffmyndig/vuxen person, så hade man inte ansett detta som nödvärn, utan vederbörande hade då fällts till ansvar. Men eftersom att det var en minderårig person så kan man inte ställa samma krav på hans impulskontroll och omdömesförmåga. Även om detta inte går att jämföra med fallet som tråden handlar om, så ville jag mest visa hur det kan resoneras kring uppsåtsfrågan i en bevistalan mot en minderårig person (med bristande impulskontroll och omdömesförmåga).
Då skall man också veta att 14-åringen i det refererade fallet "bara" var minderårig - och att några funktionsnedsättningar, likt aktuellt fall, inte fanns.

Han verkar inte ha några svårigheter att våldta och misshandla i alla fall. Men i ett fall där du inte vet så mycket är det mycket fokus på fanstyget och hans eventuella svårigheter som vi inte vet så mycket om. Men bra då tror vi båda att uppsåt fanns.

Ja, så ser lagarna ut och så kan rätten resonera i det helt skilda fallet. Men det var som du säger en nödvärnssituation, det blir det svårt för monstret att hävda med tanke på att det var han som var drivande. Man kan inte ställa samma krav på ungdomars impulskontroll och omdömesförmåga, nej, men att våldta och misshandla en nio-åring i timmar (om den uppgiften stämmer) kan inte heller sägas vara en impuls eller omdömes fråga.

Troligen lärde sig monstret en läxa då han gav sig på en nittonårig tjej förra sommaren och misslyckades. Därför valde odjuret en som var hälften så gammal denna gång som inte kunde freda sig. Jag tror att han helt enkelt njöt av det och om han inte emigrerar så kommer han nog dyka upp i fler trådar det närmsta decenniet.
Senast redigerad av Blundetto 2022-07-28 kl. 20:02.
Citera
2022-07-28, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det finns (vad jag förstår) någon (eller några) i tråden som har observerat honom IRL och tycker, att han är påfallande storväxt för att vara 13 år. Vidare finns uppgifter, att lärarkåren ska ha reagerat på, att han var större än de andra barnen, när han började skolan, alltså redan i första klass. På de bilder som finns, så ser han rätt stor ut och det finns inte något som motsäger, att han är äldre än 13 år. Och mamman ska ha sagt (förmodligen till en socialarbetare) att han är några år äldre.

Kopplat till att det inte är ovanligt, att migranter lämnar felaktiga åldersuppgifter och ofta anger en lägre ålder, så önskar väl många, att det här ska vara sant så att han är straffmyndig

Därtill så tror jag knappast, att åklagaren hade beslutat om, att åldern ska utredas om det inte hade funnits ganska starka misstankar om, att han är äldre. Men åldern är f.n. oklar.
Mamman ska ha sagt att han kan vara 1-2 år äldre.
Citera
2022-07-28, 21:05
Medlem
LustigaKurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nej, det finns möjligheter att permanent skydda befolkningen och det är utifall särskild utskrivningsprövning skulle sättas.
Det kan vara, och är i flera fall, synonymt med livstid.

Allt är tidigt just nu iaf, detta kan potentiellt spreta iväg åt en djäkla massa olika håll rättsmässigt.
Men överlag tror jag på långvarig inlåsning i endera form.

Till en kostnad av 7000 kr/dygn kanske, jodå, invandringen blir en vinst längre fram.
Citera
2022-07-28, 21:45
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LustigaKurre
Till en kostnad av 7000 kr/dygn kanske, jodå, invandringen blir en vinst längre fram.

Kostnaden är en helt annan fråga, som jag i högsta grad föraktar och undanber mig.

Blotta tanken att vi kanske ska betala boende, 3-4mål mat om dagen samt lönesättningen som denna kille kommer uttöma i olika typ av terapeuter/psykiatriker får blodet att koka.

På en sekund kan jag komma på tio saker som vore bättre att lägga pengarna på. På en minut kommer jag på 300 saker som vore bättre.
Utvisning utan pardon vore det önskvärda när en invandrare begår ett brott, faktiskt oavsett vilket åtalsbrott/bevistalan det är.
Det finns ingen som helst anledning att tillåta invandrare stanna i landet då dom valt brottets bana.
Citera
2022-07-28, 21:58
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Mamman ska ha sagt att han kan vara 1-2 år äldre.

Det är väl heeeelt jävla otroligt att morsan inte vet hur gammal hennes son är? Hur är det ens möjligt?
Citera
2022-07-28, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Det är väl heeeelt jävla otroligt att morsan inte vet hur gammal hennes son är? Hur är det ens möjligt?

I Sverige är vi ju ganska extrema med personnummer och folkbokföring, ju längre bort från Sverige man kommer desto mindre koll har man på när barn föds.
Citera
2022-07-28, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul

Håller med dig, ligga kan dom men de har inte koll på varesig när det görs eller vad det blir av barnen!
Citera
2022-07-29, 00:38
Medlem
Vi väntar på två saker. Åldersbestämning samt en eventuell bevistalan. Dessa två saker hänger väldigt mycket samman. Blir det en bevistalan så misstänker jag att vi kommer att få se ett pressmeddelande från tingsrätten om MGM har dömts eller frikänts för skuld i frågan. Vi får ingen FUP att tillgå och det hela kommer mer eller mindre att rinna ut i sanden och vi kommer inte få reda på vad som händer fortsättningsvis med MGM. Då är fallet avslutat. Allmänheten kommer att stå kvar med frågan vad händer nu med MGM?. Det får vi aldrig veta.

Bedöms MGM vara 15 år eller äldre så kommer vi få reda på mer gällande straffpåföljd. Så det är otroligt viktigt själva faställandet om MGM är under eller över 15 år.

Vad har en bevistalan egentligen för mening?. Detta är en komplex historia eftersom det då rör barn och hänsyn ska tas till barnet. Att då kasta in barnet i en form av rättsprocess kan då inte försvararas med att detta skulle vara för barnets bästa. Hur detta tvistas fram och tillbaka anges i länken nedan.

Nu får vi se vad socialtjänsten går för i Skellefteå om MGM är under 15 år. Någon bevistalan kommer aldrig inträffa om inte socialtjänsten begär det. Då är det bara locket på.

https://barnrattsbloggen.wordpress.c...varliga-brott/
Citera
2022-07-29, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
I Sverige är vi ju ganska extrema med personnummer och folkbokföring, ju längre bort från Sverige man kommer desto mindre koll har man på när barn föds.

Om personen är föräldralös, absolut.
Men jag kan ändå tänka sig att de flesta MÖDRAR, oavsett i-eller u-land inte behöver vända sig till folkbokföringen eller ett personnummer för att veta när sina egna barn är födda. Åtminstone på ett ungefär??
Men det klart... Folkslaget i fråga ploppar ju generellt ut ungar lite överallt och så ofta det går så det kanske är svårt att hålla reda på alla. När inkomstförsäkringen är född så är det skit samma liksom.
Citera
2022-07-29, 01:17
Medlem
WallabeJoys avatar
Iom att han går i särskola tror jag inte oavsett ålder att han får något direkt straff. Min gissning satt på ngt hem av något slag. Kanske låst.
Han kommer oavsett inte släppas hem till sin mamma.
Han kommer hamna i socialtjänstens händer under lång tid framåt.
Citera
2022-07-29, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det medicinska läget för offret är det som primärt avgör för vilken grad våldet kommer bedömas rättsligt.
Åklagaren behöver inte anstränga sig (*i senare överklagan) om offret varit snudd på död så här länge, tro mig.
I utredning inför en bevistalan görs dock givetvis undersökningar kring vad mgm´s syfte/tankar varit under dådet. Vad han säger, skall dock rimma med det medicinska läget om det skall ha någon som helst substans inför rätten.

* = En överklagan av fallande bevistalan gällande just mordförsöksdelen är det enda som i vanliga fall skulle få en åklagare att arbeta vidare på bevisningen.

Håller nog inte riktigt med. Man ser nog mer till uppsåt, mindre till konsekvens.

Exempel: bråk i kön till korvkiosken, nån tränger sig, nån blir gramse och ger en knuff, BO ramlar i backen och spräcker skallen. BO blir svårt skadad.
Domen blir mild.
Någon försöker skjuta ihjäl någon men missar. BO blir oskadad.
Domen blir, relativt sätt, hård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in