2022-07-14, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ok, det har jag missat... trots att jag även lyssnar på nyhetssändningar på radio.

Vilken ålder gick de ut med?
9 år hon
Citera
2022-07-14, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
När det gäller överfallet på den vuxna kvinnan så kan det handla om bristfällig kommunikation mellan polis samt socialtjänsten och skolan. Ingen som tar på sig ett helhetsansvar. När det gäller överfallen på skolan, försöken att dra in flickor på toaletterna så handlar det säkert om bristande dokumentation samt en ovilja att rapportera om överfallen till polis och socialtjänst. Det skulle se illa ut för rektorn att anmäla en utomeuropeisk asylbarn, han kan få en rasiststämpel på sig.

Bristfällig dokumentation och kommunikation kan jag köpa. Men det finns inte på kartan att rektor inte gjort en anmälan till soc för att inte få en rasiststämpel på sig! Aldrig mött det förfarandet i Skellefteå kommuns skolor. En socanmälan görs i första hand för att hjälpa eleven, så att det ska få hjälp och stöd!
Citera
2022-07-14, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittNyaJag
Nej men kan inte bota utvecklingsstörningar etc men man kan hantera dem. Detta är kanske svårt att ta till sig om man inte har insyn vilket jag kan förstå.

Där vi går isär är att du menar detta fall enbart beror på invandring, jag menar att de hade hänt även om MGM var svensk då Skellefteå är en skämtstad som var på väg att dö innan Northvolt dök upp. Tur det finns naturresurser då avsaknaden på mänskliga är minst sagt påtagande.

Naturligtvis ska du kommentera så mycket du vill jag menar bara att det är ok att vi har olika åsikter. Du är fortfarande mer än välkommen till mitt bord för fortsatta diskussioner.

Samtidigt är det ju bra om man kan identifiera då man inte längre kommer någon vart och kanske istället ta en öl och spela lite biljard.

Men det behöver du inte heller hålla med om haha

Afrikaner och araber är en relativt liten stor minoritet som endå begår en avsevärd majoritet av dessa bestialiska brott och exempelvis är i majoritet på fängelserna om man går runt där eller en tingsrätt. Det finns givetvis många skogsgalna och farliga blonda ... svenskar trots detta.

Det är nog ingenting som bara beror på en sak så därför kommer ingenting att bara bero på invandring eller något annat för den delen. Jag har försökt säga att detta fall är en pusselbit i ett större mönster. Ofta är en invandrare som stor med en blodig kniv sista länken i en kedja av ideologiskt infantilt trams med decennier av snömos bakom sig.

Att hantera en människa är inte lätt och att tro att några kärringar på en kommun ska kunna klara av att hantera en mördare tror jag bara inbjuder till fler framtida dåd, med det sagt ska man givetvis försöka klarlägga vad som nu de ha gjorts annorlunda även av dessa aktörer i det här fallet.

Att låta vem som helst komma in i ett land utan att ha något objektivt skäl till detta och dalta med dem och ha låga straff och inte utvisa dem utan ge dem gratis pengar är helt enkelt uppenbarligen en dålig strategi om man vill ha ett samhälle med låg brottslighet och förhindra liknande brott.

Synd att man inte kan dricka öl och spela biljard på flashback ... Det kanske kommer.
Citera
2022-07-14, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masqu
9 år hon

Nu frågade jag TS som lyssnat på Ekot om vilken ålder de gick ut med i sändningen.
Citera
2022-07-14, 11:00
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nej han är under 15. Detta stämmer om han var 15 år och uppåt men nu är han släppt på fri fot och befinner sig på hemlig adress med sin familj för att skydda pojken. Inte för att skydda samhället mot fler brott.

Dock tror jag hans familj fått rådet att inte hålla sig bland allmänheten pga hotbilden han har. Men det är inget dom kan tvinga honom till. Det enda som händer med ett barn som begår brott är nära kontakt med socialtjänst och barnpsykiatri. Dom kan inte låsa in honom.

Övervakning av minderåriga misstänkta för grova brott sker i regel med spaningsroteln, dvs bilar och civilklädd personal som följer på avstånd dygnet runt.

Det finns ett liknande regelverk som vid häktning, och här kan mycket troligt recidivfara och flyktfara föreligga.
Att även skydd av misstänkt kan föreligga, eliminerar givetvis inte ovanstående skäl.
Citera
2022-07-14, 11:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Formellt är han under 15 men vad jag sett på nyheterna vill åklagaren att en medicinsk åldersbedömning görs eftersom det finns goda skäl att misstänka att den formella åldern inte stämmer.

Jag vet men tills dess behandlas han som ett barn och lagar följs. Just nu skyddas han av samhället bara och får stöd.
Citera
2022-07-14, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ok, det har jag missat... trots att jag även lyssnar på nyhetssändningar på radio.

Vilken ålder gick de ut med?
De sa den nioåriga flicka som skadades svårt eller nåt sånt. Nio år sade de Iaf. Jag tror det var lunchhekot Kl.12.
Citera
2022-07-14, 11:03
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ett bra och helt riktigt inlägg.

Ja då hade det genomförts fackeltåg från norr till söder med tillhörande av galor samt allehanda olika möten och debatter. Precis som du skriver så hade landet varit på randen till ett inbördeskrig. Nu är det ingen Niklas 13 år som har gjort den här bestialiska attacken mot en 9-årig flicka utan en "13-åring" som det är "synd" om.

Vilka rubriker hade det inte då blivit? Ideligen hade detta kablats på TV.

Knappast. Samtliga familjemedlemmar hade slagit ihjäl honom med en hammare samma kväll.

Finns fall men är unika. Man går inte på en invandrare, speciellt inte ett barn det vet alla oavsett etnicitet. En oskriven regel
Man rör inte en invandrare.
Citera
2022-07-14, 11:07
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag vet men tills dess behandlas han som ett barn och lagar följs. Just nu skyddas han av samhället bara och får stöd.

Ja han behöver stöd och omtanke......
Citera
2022-07-14, 11:08
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Varför relaterar du tankar om tveksamheter om exponering avseende barn i utsatta positioner till att betyda detsamma som skuld eller skam?

BO kanske helt enkelt bara vill slippa främmande folk som kommer fram på stan och säger "Oooh, det var du som blev våldtagen av negern" några år framöver?

Men det var då själva fan vad ni hängde upp er på detta ordval "skam".

En del utsatta och våldtagna barn lever tyvärr med "skam och skuldkänslor" i olika grad när de blir äldre. Ofta för att de sällan får någon hjälp av samhället och de blir ifrågasatta och dömda på olika sätt, eftersom vårt samhälle trots allt ser till våldtäktsmännens bästa i första hand. Knappast förvånande när svensk statsmedia redan ursäktar mongot och tar honom i försvar på bästa sändningstid.

Det var min poäng, eftersom diskussionen rörde integriteten och hur spridning av bilderna t.ex. påverkar henne när hon går i skolan igen (någon nämnde att pojkar skulle reta henne pga vad som hänt osv), min poäng var bara att hon inte är den som förtjänar att känna skam och skuld för det som hänt, och det är synd att det ska vara så. Det är helt och hållet våldtäktsmongots fel och det är han som ska hängas ut, förföljas och lida konsekvenser för vad han har utsatt henne för.

Kan vi släppa "skam" nu?
Citera
2022-07-14, 11:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fritjoffandersson
Såg precis kvällens aktuellt, varför får man en känsla av att de gör allt som står i deras makt att förminska och släta över allvaret i det som skett?!
Exempel de säger en flicka under 15 år, är det inte mer korrekt att säga en flicka på 9 år?
Och sen självklart ska de ha med en ”expert”
Psykolog Olof Risberg som ska förklara hur OVANLIGT det är med sånna här grova våldsbrott och hur synd det är om förövaren.

Citat
” det handlar om pojkar som har haft det tufft, dom är ju trasiga, dom har inte haft det bra, dom är försummade, många har mött våld själva, många har utsatts för sexuella övergrepp , ofta kommer man faktiskt från ganska socioekonomiskt svaga miljöer där föräldrarna också har svårigheter. Jag tycker inte man ska hålla på o klandra nu utan nu tycker jag man ska kolla på vad man kan göra för o hjälpa människor som vi faktiskt ofta ser har det svårt, det är en trasig trasig pojke , vi måste bli bättre ”

Slut citat

Är det bara jag som tycker det är
Smaklöst att lägga så mycket fokus på hur synd det är om gärningsmannen?

Det ligger en 9årig flicka på sin dödsbädd skändad och våldtagen av en man från ett främmande land och aktuellt fokuserar på hur synd det är om gärningsmannen.

Det är ta mig fan sanslöst! Skandal!

Sverige 2022, kämpa!!!!!!

Det är så otroligt osmakligt och ytterligare en kränkning mot 9-åriga flickan och hennes familj. Hon har en lillasyster som också är totalt traumatiserad och förstörd.

Varför säger de inte 9 år? Varför lägger de så otroligt mycket energi på att "förklara" något så ofattbart vidrigt som egentligen inte kan förklaras, det går inte.

Gärningsmannen får ta skulden, finns inga bortförklaringar. Bara de påhittade av PK media för att släta över, förminska och tycka synd om en pedofil misshandlaren och barnamördaren, tortyr utövaren. Ja han har mördat henne och familjen på fler än ett sätt. Hon kommer aldrig att bli okej.

Men han kommer avla fram 10 barn till med sin cp skadade kusin de importerar till Sverige om två år.
Senast redigerad av Martlet 2022-07-14 kl. 11:15.
Citera
2022-07-14, 11:15
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Ett barn under 15. Sån är lagen.
Synd att lagar inte kan ändras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto