Citat:
Ursprungligen postat av
Crackpipan
Svår debatt. Pojken i sig är nog inte kapabel att fatta rätt eller fel, men myndigheterna som låter han gå "fri" har också ett ansvar i denna fråga. Mamman som säkert inte vet om svenska regler och lagar måste också ta sitt ansvar för sin son. Därav komplexet. Lever hon med sina barn i Sverige är det hennes skyldighet att lära dom rätt eller fel. Har inget med högern eller vänstern att göra, utan bara rent jävla bondförnuft.
Vi har iofs inte sett det än, men du har troligen rätt i ditt antagande. Att åldersbestämma nån som 14 eller 16 (för att dra ut på det lite) är tekniskt omöjligt - det kan inte göras.
Så om polisen inte hittar information från ursprungslandet som motsäger vad MGM och mamman säger, så kommer det gälla.
I sådana fall kommer kan gå fri från straff, men det i tråden särdeles kritiserade socialverket kommer få en uppgift. Jag lägger mig inte i det, men det är självklart att en 14-åring som våldtar (eller mördar) inte drabbas ens såpass att skolgången hade påverkats. Om denne nu gått i skolan. Ute inom ett .. kanske två .. år.
Mamman som kom hit som vad jag förstår ensamstående med 3 barn har redan skaffat två till, och hur det gick till har inte framkommit i tråden. Kanske har en mamma med 5 barn inte tid att uppfostra, speciellt nån med våldstendenser. Det har pratats om handikapp hit och dit men jag ser inget av det definierat.
Poängen är att folk som kommer hit med massa barn aldrig får lära sig hur det ska funka i sverige. Eller svenska. Efter 5 år hade jag lärt mig isländska, thai eller kinesiska - hade jag flyttat till dessa länder.