2022-07-07, 16:04
Medlem
Just nu pågår en rättegång vid Attunda tingsrätt mot sju personer som står åtalade för en lång rad grova brott (B 1750-22). En sak som sticker ut är att tre av de sju åtalade är kvinnor och egentligen skulle en fjärde kvinna funnits med bland de åtalade. Varför hon inte gör det finns all anledning att återkomma till längre fram.

23-årige Pontus Brolin, 23-årige Viktor Edlund, 18-åriga Izabella Hertzman, 24-årige Simon Nerman, 31-årige Glenn Stolt och 29-åriga Josefine Strömberg står åtalade för att den 15 november 2021 lurat en 33-årig man till en adress i Täby. Josefine hade bjudit in honom till lägenheten eftersom hon påstod sig vilja ha sex med honom. När han väl kom dit väntade de andra på honom och han misshandlades med sparkar och slag i ansiktet och på kroppen under vapenhot. Därefter bands mannen och fördes till en stuga Vallentuna där han hölls fången i närmare sju dygn.

Under dygnen i stugan utsattes 33-åringen för en utdragen tortyrliknande misshandel. Han fick inte ordentlig tillgång till mat, dryck eller toalettbesök. Mannen blev vidare slagen flera gånger på kroppen, knäna och under fötterna med ett baseballträ samt slagen och sparkad på kroppen. Pontus Brolin hotade vid ett tillfälle att dra ut tänderna på mannen med en tång och nöp honom därefter på kroppen med tången och fimpade en cigarett i/på hans öra. Simon Nerman brände mannen med en tändare och sparkade honom på käken. Viktor Edlund skenavrättade vid ett tillfälle 33-åringen genom att sikta på honom med ett gevär försett med lasersikte och tryckt av, men vapnet klickade då det var oladdat. Någon av dem tog även en kniv och skar ett djupt sår i 33-åringens fot.

Syftet med den utdragna misshandeln var att inkassera en påhittad skuld av vilken 33-åringen genom samtal slutligen lyckades samla in 30 000 kronor som en person swishade till gärningsmännen.

Enligt målsäganden hölls under en period även någon vid namn Kevin fången och bunden i stugan, men han utsattes aldrig för samma slags tortyr.

För detta står de sex förstnämnda åtalade för människorov och den sjunde åtalade, 33-åriga Mell Lindgren, står åtalad för medhjälp till människorov då hon upplåtit lägenheten till vilken målsäganden ursprungligen blev lurad.

Pontus Brolin, Viktor Edlund och Simon Nerman står dessutom åtalade för grovt rån.

Det är dock långtifrån allt de står åtalade för.

Stugan där 33-åringen hölls fången i närmare sju dygn disponerades av Simon Nerman och hans flickvän Louise Wester. Även Louise befann sig på platsen och det var till henne de 30 000 kronorna överfördes, men hon återfinns inte bland de åtalade då hon sedan den 16 januari 2022 är försvunnen under oklara omständigheter.

Louise anmäldes försvunnen redan vid ett tidigare tillfälle i år då anhöriga kände oro över att hon inte hört av sig sedan nyårsafton. När polisen natten den 9 januari 2022 kontrollerade om hon befann sig i sin stuga öppnade ingen, varpå de tog sig in enligt PL 21 §. De hittade in Louise där men däremot en stor mängd portionsförpackad narkotika av olika slag. Sammanlagt rörde det sig om 719,91 g amfetamin, 35,08 g kokain, 35,56 g ketamin, 28,06 g MDMA, 2644 tabletter MDMA, 240 tabletter diazepam, 621,5 g cannabis, 465,76 g cannabisharts och 485,5 g godis innehållandes tetrahydrocannabinol. För innehav av detta står Pontus Brolin, Viktor Edlund och Simon Nerman nu åtalade för grovt narkotikabrott.

I ett polis-PM från insatsen framkommer följande:
Innan vi hade tagit oss in i bostaden kom det en bil som körde upp på fastigheten men vände omedelbart och körde därifrån, tillsynes på grund av vår närvaro. Bilen tutade dessutom på två andra bilar som möjligen också var på väg till aktuell fastighet men som istället körde vidare. När vi väl hade kommit in i bostaden och konstaterat att den var tom återkopplade jag detta till modern. Hon berättade då att det precis hört av sig en vän till Louise via sms och frågat om hon (modern) skickat polisen till deras bostad.
Vad som närmare hände då och dagarna dessförinnan klargörs av två vittnesförhör med en väninna till Louise Wester. Väninnan berättar att Louise ringt upp henne den 9 januari och upprivet frågat om det är hon som kontaktat polisen samt "bara skrek att det är kört, det är kört alltså jag kommer dö". Exakt var hon befinner sig då är oklart, men enligt uppgifter kan det ha varit i en grannfastighet. Louise ber väninnan att hämta upp henne och Simon, vilket hon gör på en annan plats senare under dagen.

Nedan följer ett utdrag ur förhöret med väninnan där frågorna från förhörsledaren och vissa ovidkommande frågor redigerats bort:
Då hämtar jag upp dem. Eh Lollan har ju blivit misshandlad... och sådär. Och jag fråga lite om det. Vad är det som har hänt? Hon berättar och just där och då så nämner De ingen vid namn utan de säger, "Psykfallet" och "L." När de, alltså när de pratar om de här två personerna. Och nej då berättar dem, då berätta hon liksom eh vad som har hänt i huset. Hon berä... "Psykfallet" då har ju hållit henne fången eller vad ska man säga? I hennes hus. Eh han har slagit henne. Han har riktat med pistol mot hennes huvud. Han har skjutit bredvid hennes huvud. Allt detta för att han... han anklagar henne för att hon har snott droger som har varit hans för två hundra tusen.

Sen så kommer vi fram till eh Vallentuna. Och då hoppar Simon ur bilen. Han ska pissa och han ska, och så pratar han i telefon. Men vi skulle ju inte till Vallentuna. Alltså vi var ju ute och åkte i bilen, vi visste inte vad vi skulle göra och jag liksom ville höra vad som har hänt... och sådär. Eh... och då stannade vi där vid Kvarnbadet. Han hoppar ur. Och då säger Lollan till mig när han hoppar ur bilen så säger hon såhär, "Linda du måste komma ihåg de här namnen nu." Och så börja hon rabbla. Så jag säger att hon måste vänta. Och jag tar upp min telefon... Och då säger hon att eh... Lillis, Viktor Edlund. Eh sen säger hon Pontus Brolin. Och han har en tjej som heter Nathalie. Eh de har en liten hund. Och de befinner sig på Kanalvägen 20 i Roslags-Näsby. Och, och då frågar jag henne i samma veva, ehm, Lollan behöver du komma ifrån honom också? säger jag och så pekar jag på Simon som står där ute. Han står ju borta och kissar. Och då säger hon bara nej, nej, nej. Det är tack vare honom jag lever.

Ja just det, jag frågade henne då också, "vem är psykfallet?" "Ja men det är Pontus Brolin", säger hon. Ja, och då säger hon, då benämner hon det som att "L" skulle hyra vår övervåning. Och sen säger hon att det är då "L" som tar dit "Psykfallet". Så tar han över hela deras hus. Eh han använder det som ett knarklager. Eh... och vi har liksom... vi försökte bli av med dem men det gick inte, vi hade ingen talan. Han till och med betalde hyran för att säga att du har ingenting att säga till om. Jag, jag betalar det här. […] Ehm och då sa jag men va, varför tror de att det är du? Hon säger, "ja men för att de andra är ju hans polare, jag är bara en pundarhora så att jag är inte liksom, jag är inte värd någonting för honom", så. Eh och det är då också jag frågar Simon, "men varför, och vad fan gjorde du då när de tortera henne?" "Vad fan håller du på med, är du dum i huvudet eller?" Alltså så, jag blir liksom upprörd. Men (ohörbart), alltså jag kunde inte göra någonting säger han. Och då säger hon att när han försökte stoppa så fick han själv en gun mot huvudet liksom.
På fråga om vems narkotikan var som Louise anklagas för att ha stulit svarar väninnan:
Pontus och Lillis. Alltså eller framförallt Pontus. Men alltså det är såhär, jag tror att Lillis är inblandad i det, det här är hans kompis. De har en plan med hela den här grejen, tror jag... För att hon är ju också rädd för den här Lillis, för det säger de i bilen. Innan de har sagt att han heter L, alltså innan hon säger att han heter Lillis. När de nämner honom vid "L". Och jag bara såhär, vilka är de här jävla människorna liksom? De bara ja, eh han är, du vet den här killen... Egil. Eh som vart ihjälslagen vid Söraskolan. Det är han som har gjort det. Så nämnde hon liksom Lillis. Hon sa såhär, "men kommer du ihåg den här Egil som vart ihjälslagen vid Söraskolan?" "Det är han som har gjort det." Så hon menar på det här är, alltså de är helt sjuka i huvudet liksom.
Efter det finns ett fåtal livstecken från Louise. Hon svarar bland annat på en kallelse från tingsrätten den 15 januari 2022 om att hon ska inställa sig vid en rättegång där hon står åtalad för skadegörelse (B 4356-19). Den sista iakttagelsen av henne är den 16 januari 2022 då hon sågs i Tuna i Åkersberga. Därefter finns det bara ödesdigra anteckningar om hur hennes försvarare, polisen, tingsrätten, frivården, med flera utan framgång försökt få tag på henne.

Det finns en tråd om Louise Westers försvinnande, men detta är tråden om de inblandades samtliga brott:
(FB) Louise Wester, försvunnen från Åkersberga/Täby/Vallentuna (2022-01-16)

Den 11 mars 2022 häktas Pontus Brolin och Viktor Edlund för de inledande brotten som nämnts. Samma dag påbörjade Pontus Brolin avtjäna ett fängelsestraff för narkotikabrott. Han blev villkorligt frigiven den 7 maj, men har varit fortsatt häktad sedan dess. Den 17 maj delgavs Viktor Edlund misstanke om människorov av Louise Wester under perioden 31 december 2021 till och med 9 januari 2022, någonting han nekar till, och det brottet ingår inte i de nuvarande åtalspunkterna. (forts. nästa inlägg)
Citera
2022-07-07, 16:05
Medlem
Till saken hör att både Viktor Edlund och Pontus Brolin har en dokumenterad historia av grov våldsbrottslighet redan innan de händelser de nu står åtalade för.

I fallet med Viktor Edlund är det grövsta ett brott han med hög sannolikhet är skyldig till, men där han frikändes av såväl tingsrätt som en oenig hovrätt. Det rör sig om den oprovocerade dödsmisshandeln av 17-årige Egil Modén som Louise nämner (B 346-18).

Det hela inträffade den 17 juni 2017. Viktor Edlund var egentligen placerad på ungdomshem i Fagared utanför Göteborg för tidigare brottslighet, men hade fått helgpermission. Han drack stora mängder alkohol, men ville ha mer och förmådde en person att ringa till Egil Modén som hade en flaska sprit han ville sälja. När Egil Modén kom till platsen tog Viktor med sig honom, 13-årige Jonathan Brolin och 17-årige Daniel. Under rättegången drog Daniel tillbaka sitt vittnesmål och påstod sig ha glömt allting, men kort efter händelsen återberättade han följande för polisen om vad som verkligen hände. Följande sammandrag återfinns i domen:
Uppe i skogen frågade Viktor Edlund om Egil Modén eller Jonathan Brolin hade kniv med sig, varpå Jonathan Brolin svarade att Egil Modén hade det. Viktor Edlund blev av någon anledning därefter arg och irriterad på Egil Modén. Han utdelade en "bitch-klapp" som träffade Egil Modén i ansiktet, varpå Egil Modén föll till marken. Viktor Edlund tog sedan fram en kniv, som han måste ha tagit från Egil Modén strax dessförinnan tillsammans med Egil Modéns telefon. Han satte sig hukandes bredvid Egil Modén och lyste med ena handen med telefonen i Egil Modéns ansikte samtidigt som han höll kniven under dennes vänstra öga med andra handen. Viktor Edlund drog sedan kniven under ögat med den vassa sidan mot ansiktet så att det kom blod. Viktor Edlund tryckte även in kniven i Egil Modéns vänstra sida av kroppen eller i armen. När Viktor Edlund använde kniven mot Egil Modén gick han fram till Viktor Edlund, puttade till honom och sade "Lillis, sluta!". Viktor Edlund riktade då kniven mot honom istället och skrek "Håll käften, jag heter inte Lillis". Detta gjorde honom rädd och han flyttade sig cirka två till tre meter bort tillsammans med Jonathan Brolin. Han och Jonathan Brolin vände sig båda bortåt och låtsades hålla utkik. De vågade inte göra någonting. Jonathan Brolin gjorde vid något tillfälle tecken mot honom som om han undrade om samma sak som nu hände Egil Modén skulle hända honom. Han vände sig om några gånger och tittade. Han såg då hur Viktor Edlund sparkade och stampade Egil Modén i huvudet flera gånger, minst 15–20 gånger. En av stampningarna i ansiktet var hård. Han hörde Viktor Edlund säga att Egil Modén inte skulle komma ihåg något eftersom han hade råkat säga Viktor Edlunds namn (Lillis). Egil Modén låg ner under hela misshandeln. Han hörde honom skrika ”Sluta!” någon gång. Han vågade inte göra någonting och var hela tiden rädd för att samma sak skulle hända honom. Han förstod att Viktor Edlund gjorde det eftersom han tyckte att det var roligt och det var det som gjorde honom mest rädd. Viktor Edlund hade inte någon anledning att skada Egil Modén. De kände inte varandra sedan tidigare.

[…]

Vid det tredje förhöret, som hölls den 11 juli 2017, sade Daniel Nyberg till polisen att något som han tidigare inte berättat var att Viktor Edlund sade åt både honom och Jonathan Brolin att hjälpa till att sparka på Egil Modén. Han själv blev chockad och visste inte vad han skulle göra men Jonathan Brolin hjälpte till att sparka. Jonathan Brolin fick in en första hård spark/stampning som träffade Egil Modén mitt i ansiktet samtidigt som denne försökte resa sig upp. Egil Modéns huvud åkte tillbaka ner i marken av stampningen och efter det rörde han sig inte mer. I jämförelse var de sparkar som Viktor Edlund utdelat "småsparkar". Jonathan Brolin och Viktor Edlund utdelade därefter cirka tre till fyra sparkar till vardera.
Även Jonathan Brolin berättade i förhör en liknande berättelse, men påstod att han själv inte deltog i dödsmisshandeln, utan att en person han av rädsla inte vågade namnge begick mordet.

Trots dessa vittnesmål och en mängd andra bevis i målet friades alltså Viktor Edlund i ett domslut som inte kan beskrivas som annat än skandalöst (läs FUP och dom nedan). Med hög sannolikhet har ytterligare en person mördats som konsekvens.

Nämnde Jonathan Brolin är för övrigt lillebror till Pontus Brolin och dömdes så sent som den 30 juni 2022 till fängelse i tre år och sex månader för grovt narkotikabrott, misshandel, narkotikabrott, brott mot vapenlagen och olovlig körning:
(FB) Fyra åtalade för grovt narkotikabrott vid Attunda tingsrätt 2022-05-31

Under förundersökningen mot de inblandade har fler brottsmisstankar inkommit. Simon Nerman är utöver det ovanstående åtalad för grovt vapenbrott för innehav av ett hagelgevär och för att han rånat en 16-åring på dennes moped samt hotat 16-åringens minderårige lillebror. Viktor Edlund är åtalad för grovt vapenbrott för innehav av en pistol. Pontus Brolin är åtalad för vapenbrott för innehav av ett elchockvapen samt brott mot vapenlagen för innehav av sju hagelpatroner.

Det värsta brottet har de emellertid förmodligen inte åtalats för, ännu. Sannolikheten att Louise Wester håller sig borta frivilligt är minst sagt låg. Inte minst när hon dessutom bara dagar innan det senaste försvinnandet blev kidnappad och torterad av två personer varav den ene tidigare, av allt att döma, mördat eftersom han tyckte det var kul.

Eller vad tror övriga på forumet?

Attunda tingsrätt
Svea hovrätt:
Uppsala tingsrätt:
Citera
2022-07-07, 16:19
Medlem
Tack för ett (två) välskrivet, om än blodisande, inlägg! Mycket intressanta kopplingar och välmotiverade, faktabaserade teorier jag innerligt hoppas inte stämmer.
Citera
2022-07-07, 16:37
Medlem
Det här är anledningen till att jag aldrig startar trådar, sådana här ger mig prestationsångest...

Utan att ha läst den andra tråden om försvinnandet så ser jag också det som mycket osannolikt att hon är vid liv och håller sig undan frivilligt. Inte för att hon kanske inte gärna skulle göra det utan för att det inte är speciellt lätt för någon alls att göra det så länge och hon tycks inte vara typen som har vare sig medel, tålamod, självkontroll, kontakter eller kunskap att göra det.

Brottet är horribelt, speciellt som det är uppenbart att det handlar om riktigt farliga individer som inte visar någon hänsyn mot någon alls. Med tanke på att det med all oönskvärd tydlighet framgått av tidigare vandel utan att det inneburit i några vettiga påföljder (eller några alls, den friande domen efter mordet på Egil måste jag läsa) så oroar jag mig för att det inte blir något speciellt av detta heller. Det här handlar inte om något snedsteg i situationens hetta, det är djupt störda individer som inte kommer att sluta.
Citera
2022-07-07, 17:13
Medlem
Nu har jag läst hovrättsdomen. Sammanfattningsvis så framkom det visserligen under förhör i förundersökningen vad som hade hänt men då uppgifterna inte var sanningsenliga i alla avseenden (medåtalade ville nog förminska sin egen roll) och försvaret inte heller hade möjlighet att ställa motfrågor så kastar man ut hela materialet i sin helhet. Kvar blir då vittnesmålet i rätten där DN påstår sig ha knarkat bort alla minnen som har med mordet att göra (vilket hovrätten påpekar att de inte tror ett dugg på) och trots teknisk bevisning, kanske främst DNA på VEs skor, blir det då ändå ingen fällande dom.

De skiljaktiga nämndemännen tycker att de tidigare förhörsuppgifterna duger gott och ser inga större märkligheter i DNs plötsligt påhittade minnesförlust. Att de båda ser det som självklart att VE skulle genomgå en rättspsykiatrisk undersökning vid fällande dom är väl inte heller någon skräll.

Kanske är rättspsyk vårt bästa hopp idag om han blir fälld för den senaste tortyren. Lite trist att ännu en människa förmodligen hann dö bara.
Citera
2022-07-07, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Det här är anledningen till att jag aldrig startar trådar, sådana här ger mig prestationsångest...

Utan att ha läst den andra tråden om försvinnandet så ser jag också det som mycket osannolikt att hon är vid liv och håller sig undan frivilligt. Inte för att hon kanske inte gärna skulle göra det utan för att det inte är speciellt lätt för någon alls att göra det så länge och hon tycks inte vara typen som har vare sig medel, tålamod, självkontroll, kontakter eller kunskap att göra det.

Brottet är horribelt, speciellt som det är uppenbart att det handlar om riktigt farliga individer som inte visar någon hänsyn mot någon alls. Med tanke på att det med all oönskvärd tydlighet framgått av tidigare vandel utan att det inneburit i några vettiga påföljder (eller några alls, den friande domen efter mordet på Egil måste jag läsa) så oroar jag mig för att det inte blir något speciellt av detta heller. Det här handlar inte om något snedsteg i situationens hetta, det är djupt störda individer som inte kommer att sluta.

Antar att jag delvis får ta det som en komplimang, men hoppas ändå att du startar trådar framgent.

Utöver att det generellt är olikt Louise att hålla sig undan - det är anledningen till att anhöriga snabbt blev oroliga första gången - har hon ett femårigt barn. Hennes plågoandar är dessutom häktade sedan fyra månader tillbaka om hon önskade hålla sig gömd undan dem. Tyvärr är det ingenting som tyder på att hon är frivilligt försvunnen.
Citera
2022-07-07, 17:20
Medlem
Whitfieldss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Till saken hör att både Viktor Edlund och Pontus Brolin har en dokumenterad historia av grov våldsbrottslighet redan innan de händelser de nu står åtalade för.

I fallet med Viktor Edlund är det grövsta ett brott han med hög sannolikhet är skyldig till, men där han frikändes av såväl tingsrätt som en oenig hovrätt. Det rör sig om den oprovocerade dödsmisshandeln av 17-årige Egil Modén som Louise nämner (B 346-18).

Det hela inträffade den 17 juni 2017. Viktor Edlund var egentligen placerad på ungdomshem i Fagared utanför Göteborg för tidigare brottslighet, men hade fått helgpermission. Han drack stora mängder alkohol, men ville ha mer och förmådde en person att ringa till Egil Modén som hade en flaska sprit han ville sälja. När Egil Modén kom till platsen tog Viktor med sig honom, 13-årige Jonathan Brolin och 17-årige Daniel. Under rättegången drog Daniel tillbaka sitt vittnesmål och påstod sig ha glömt allting, men kort efter händelsen återberättade han följande för polisen om vad som verkligen hände. Följande sammandrag återfinns i domen:
Uppe i skogen frågade Viktor Edlund om Egil Modén eller Jonathan Brolin hade kniv med sig, varpå Jonathan Brolin svarade att Egil Modén hade det. Viktor Edlund blev av någon anledning därefter arg och irriterad på Egil Modén. Han utdelade en "bitch-klapp" som träffade Egil Modén i ansiktet, varpå Egil Modén föll till marken. Viktor Edlund tog sedan fram en kniv, som han måste ha tagit från Egil Modén strax dessförinnan tillsammans med Egil Modéns telefon. Han satte sig hukandes bredvid Egil Modén och lyste med ena handen med telefonen i Egil Modéns ansikte samtidigt som han höll kniven under dennes vänstra öga med andra handen. Viktor Edlund drog sedan kniven under ögat med den vassa sidan mot ansiktet så att det kom blod. Viktor Edlund tryckte även in kniven i Egil Modéns vänstra sida av kroppen eller i armen. När Viktor Edlund använde kniven mot Egil Modén gick han fram till Viktor Edlund, puttade till honom och sade "Lillis, sluta!". Viktor Edlund riktade då kniven mot honom istället och skrek "Håll käften, jag heter inte Lillis". Detta gjorde honom rädd och han flyttade sig cirka två till tre meter bort tillsammans med Jonathan Brolin. Han och Jonathan Brolin vände sig båda bortåt och låtsades hålla utkik. De vågade inte göra någonting. Jonathan Brolin gjorde vid något tillfälle tecken mot honom som om han undrade om samma sak som nu hände Egil Modén skulle hända honom. Han vände sig om några gånger och tittade. Han såg då hur Viktor Edlund sparkade och stampade Egil Modén i huvudet flera gånger, minst 15–20 gånger. En av stampningarna i ansiktet var hård. Han hörde Viktor Edlund säga att Egil Modén inte skulle komma ihåg något eftersom han hade råkat säga Viktor Edlunds namn (Lillis). Egil Modén låg ner under hela misshandeln. Han hörde honom skrika ”Sluta!” någon gång. Han vågade inte göra någonting och var hela tiden rädd för att samma sak skulle hända honom. Han förstod att Viktor Edlund gjorde det eftersom han tyckte att det var roligt och det var det som gjorde honom mest rädd. Viktor Edlund hade inte någon anledning att skada Egil Modén. De kände inte varandra sedan tidigare.

[…]

Vid det tredje förhöret, som hölls den 11 juli 2017, sade Daniel Nyberg till polisen att något som han tidigare inte berättat var att Viktor Edlund sade åt både honom och Jonathan Brolin att hjälpa till att sparka på Egil Modén. Han själv blev chockad och visste inte vad han skulle göra men Jonathan Brolin hjälpte till att sparka. Jonathan Brolin fick in en första hård spark/stampning som träffade Egil Modén mitt i ansiktet samtidigt som denne försökte resa sig upp. Egil Modéns huvud åkte tillbaka ner i marken av stampningen och efter det rörde han sig inte mer. I jämförelse var de sparkar som Viktor Edlund utdelat "småsparkar". Jonathan Brolin och Viktor Edlund utdelade därefter cirka tre till fyra sparkar till vardera.
Även Jonathan Brolin berättade i förhör en liknande berättelse, men påstod att han själv inte deltog i dödsmisshandeln, utan att en person han av rädsla inte vågade namnge begick mordet.

Trots dessa vittnesmål och en mängd andra bevis i målet friades alltså Viktor Edlund i ett domslut som inte kan beskrivas som annat än skandalöst (läs FUP och dom nedan). Med hög sannolikhet har ytterligare en person mördats som konsekvens.

Nämnde Jonathan Brolin är för övrigt lillebror till Pontus Brolin och dömdes så sent som den 30 juni 2022 till fängelse i tre år och sex månader för grovt narkotikabrott, misshandel, narkotikabrott, brott mot vapenlagen och olovlig körning:
(FB) Fyra åtalade för grovt narkotikabrott vid Attunda tingsrätt 2022-05-31

Under förundersökningen mot de inblandade har fler brottsmisstankar inkommit. Simon Nerman är utöver det ovanstående åtalad för grovt vapenbrott för innehav av ett hagelgevär och för att han rånat en 16-åring på dennes moped samt hotat 16-åringens minderårige lillebror. Viktor Edlund är åtalad för grovt vapenbrott för innehav av en pistol. Pontus Brolin är åtalad för vapenbrott för innehav av ett elchockvapen samt brott mot vapenlagen för innehav av sju hagelpatroner.

Det värsta brottet har de emellertid förmodligen inte åtalats för, ännu. Sannolikheten att Louise Wester håller sig borta frivilligt är minst sagt låg. Inte minst när hon dessutom bara dagar innan det senaste försvinnandet blev kidnappad och torterad av två personer varav den ene tidigare, av allt att döma, mördat eftersom han tyckte det var kul.

Eller vad tror övriga på forumet?

Attunda tingsrätt
Svea hovrätt:
Uppsala tingsrätt:

Alla torde vara eniga att dödsstraff borde införas på vissa grymma brott. Vi har ingen nytta av slika element. Då sätter man giftsprutan i venen på vederbörande. Jag ifrågasätter om de ens är människor, och bör dömas som djur och avlivas som en gammal häst
Citera
2022-07-07, 17:42
Medlem
Livstid är det enda rätta. Finns absolut inget annat som är mer rätt.
Citera
2022-07-07, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Antar att jag delvis får ta det som en komplimang, men hoppas ändå att du startar trådar framgent.
Du ska ta det helvis som en komplimang. En annan anledning till att jag inte startar trådar är lathet, jag brukar ge det någon timme när något intressant dykt upp och någon annan snott ihop en åt mig... En tredje är att de tidigare har papperskorgats av någon moderator som inte uppskattar informativa trådstarter med källor framför de med innehållslösa oneliners som första inlägg. Man blir ju inte jätteinspirerad att anstränga sig när den försvinner till förmån för något mähä som hann före genom att fyllechatta igång en skittråd...

Citat:
Utöver att det generellt är olikt Louise att hålla sig undan - det är anledningen till att anhöriga snabbt blev oroliga första gången - har hon ett femårigt barn. Hennes plågoandar är dessutom häktade sedan fyra månader tillbaka om hon önskade hålla sig gömd undan dem. Tyvärr är det ingenting som tyder på att hon är frivilligt försvunnen.
Nej, inte ett dugg. Jag är helt säker på att hon är död och har svårt att tänka mig att det gick snabbt och smärtfritt. VE slår mig inte som kall och kalkylerande i sin kriminalitet utan snarare som hänsynslös och sadistisk. Han lade garanterat skulden på Louise för att polisen hittade hans lager och såg nog till att ta ut sin ilska på henne ordentligt. Jag tycker inte om att skriva det men vill heller inte glida förbi det. Speciellt inte när det kunnat undvikas genom att faktiskt döma honom för det första (kända) mordet.

Vad vet vi om de övriga åtalade? Jag tänker mig att det inte är ens halvnormala livsval som fört dem samman. Den äldre kvinnan verkar också ha en dotter som hon inte tycks värdera tillräckligt högt för att inte hålla på med sån här skit och det förutsätter väl en alldeles särskild sorts idioti.

Edit: Finns det någon utredning från frivården efter mordrättegången som du kan få tag i? Det måste ha gjorts en men jag vet inte om sådana bara blir tillgängliga vid fällande domar. VE verkar vara en ganska unikt ondskefull typ så det hade varit intressant att läsa den.
Senast redigerad av Livsmissbrukare 2022-07-07 kl. 17:58.
Citera
2022-07-07, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitfields
Alla torde vara eniga att dödsstraff borde införas på vissa grymma brott. Vi har ingen nytta av slika element. Då sätter man giftsprutan i venen på vederbörande. Jag ifrågasätter om de ens är människor, och bör dömas som djur och avlivas som en gammal häst

Att kalla dem djur är taskigt mot djuren, odjur är nog en mer rätt beskrivning. Dessa slödder borde arkebuseras. Kommer aldrig tillföra världen något annat än lidande, våld och sorg.
Citera
2022-07-07, 18:47
Medlem
LiquidSwordss avatar
Saknar Lollan så sjukt mycket, hon förtjänade bättre än vad som nu hände. Önskar jag visste mer om situationen när allt var igång, hade nog kunnat förändra utgången i såna fall. Men så är det kanske med allt. Oavsett är det galet tragiskt
Citera
2022-07-07, 19:07
Avstängd
PeterJihadis avatar
Håller med en föregående skribent om att sådana här oskäliga odjur gör att man önskar dödsfall var ett gångbart straff vid dylikt grymma och hänsynslösa brott. Fullkomligt meningslösa individer - Viktor Edlund, Pontus Brolin och Simon Nerman.

Finns det några bilder på vederbörande?
Senast redigerad av PeterJihadi 2022-07-07 kl. 19:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in