2026-08-30, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eorga
Ja, jag tänkte också så om Ellen Key stipendiet. Att stiftelsen vill ha gratisreklamen. Clara har ju dessutom råd att hitta på något annat om hon mest var ute efter att komma hemifrån och få två veckors ostörd skrivtid. Hon har väl råd att hyra ett ställe nånstans.

Så genomskinligt när folk med goda medel som skriver bedrövligt får "stipendium". Herregud ge det till begåvade människor först och främst. Detta är inget stipendium, det är ett samarbete. Ingen behöver en till kalender. Orkar inte ens föreställa mig hur en skönlitterär bok skulle vara. Går hela ens vakna tid åt till navelskåderi och att posera framför spegeln/självutlösaren ska man varken ha stipendium eller bokkontrakt.
Citera
2026-08-30, 13:29
Medlem
Det är ett rätt märkligt fenomen med influensers. De lever ju på att pracka på folk kläder, smink, prylar. Vi ska lockas till att konsumera det de konsumerar. Vara goda konsumenter.

Men sedan vill de pracka på folk sina ”goda” politiska åsikter också. Så som Clara berättar i Vox Populi podden:

https://youtu.be/cPZfsfG92vk?si=AZeQIEaZ7g6Zsrw0

Det är som att influensers blivit en slags nya (outbildade) ledarskribenter. Om de har ”rätt” åsikter så får de mer följare.

Det är lite som att gå på ett föräldramöte och präktigt och skenheligt hävda att det är viktigt att barn får näringsriktig kost. Sedan drar man hem och ger ungarna fiskpinnar och pulvermos för man orkar inte mer den dagen. Äsch, kanske var en dålig liknelse. Menade mest att det är lätt att visa upp en yta, prata om eller skriva något som man sedan inte pallar att leva upp till.
Citera
2026-08-30, 18:20
Medlem
Angående Ellen Key-vistelsen. Jag tror inte det rör sig om ett betalt samarbete, däremot är jag ganska säker på att Clara togs in som reserv (när min släkting fick stipendiet fick hon veta det på vårvintern).
Citera
2026-08-30, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinneibrasan
Hon kanske hoppas på att få göra ett samarbete med en privat tandläkarklinik?

Jag undrar vad det är för avancerad lagning? Jag lagade nyligen en tand hos Folktandvården och det kostade strax över 2000 kr, utan försäkringen. Visserligen ett litet hål och jag behövde ingen bedövning, men att det är 13000 dyrare med hennes lagning?

Hej! Nu har jag följt denna tråden en längre period med behållning utan att kommentera. När jag läst om tandläkarkostnaderna kunde jag inte låta bli att registrera ett konto.

Minns att Clara tidigare varit rädd för att använda fluortandkräm till sina barn men på senare år ändrat sig i frågan. Skulle ju till viss del kunna förklara tandläkarkostnaderna om hon även själv inte använt fluortandkräm.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/fluororo-pa-natet
https://underbaraclaras.se/2017/03/20/det-ar-fint-att-kunna-andra-sig/
Citera
2026-08-31, 00:06
Medlem
Tvärålundsborna är ett särdeles folkslag. Många av dem tycks se sig själva som alldeles för fina för att egentligen bo i glesbygd och verkar inte umgås med varandra i någon större utsträckning. Bara i ytterst små, välkurerade klickar. Så, inte säkert att någon har något spännande att komma med.

Citat:
Ursprungligen postat av Murmlan1-
Ja eller till Maryhill med Malin igen. Visst skriver hon på en skönlitterär bok nu?

Vet någon om Jakob dejtar? Hur lever han nu? Hur ser relationen mellan Marcus och Jakob ut? Vet någon lokalbo detta?
Citera
2026-08-31, 06:46
Medlem
Ja jag är förvånad att så lite kommer ut. Rimligen borde väl någon inte vara del av fancluben och ha något att säga.

Har du insyn i byn? Är folk födda och uppväxta där el mer inflyttade stadsbor?
Senast redigerad av Murmlan1- 2026-08-31 kl. 06:49.
Citera
2026-08-31, 11:26
Medlem
Det är en liten ort med endast drygt 300 invånare.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A4r%C3%A5lund
Senast redigerad av Alpilpil 2026-08-31 kl. 11:37.
Citera
2026-08-31, 12:06
Medlem
En del är födda där men det är också en del inflyttade stadsbor som bor där.

Citat:
Ja jag är förvånad att så lite kommer ut. Rimligen borde väl någon inte vara del av fancluben och ha något att säga.

Har du insyn i byn? Är folk födda och uppväxta där el mer inflyttade stadsbor?
Citera
2026-08-31, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud-Storm
Hej! Nu har jag följt denna tråden en längre period med behållning utan att kommentera. När jag läst om tandläkarkostnaderna kunde jag inte låta bli att registrera ett konto.

Minns att Clara tidigare varit rädd för att använda fluortandkräm till sina barn men på senare år ändrat sig i frågan. Skulle ju till viss del kunna förklara tandläkarkostnaderna om hon även själv inte använt fluortandkräm.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/fluororo-pa-natet
https://underbaraclaras.se/2017/03/20/det-ar-fint-att-kunna-andra-sig/

Just det, hade glömt hennes antoprosof-period, när hon hade samarbeten med Saltå Kvarn och var livrädd för oliksa slags gifter.
Citera
2026-08-31, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinneibrasan
Just det, hade glömt hennes antoprosof-period, när hon hade samarbeten med Saltå Kvarn och var livrädd för oliksa slags gifter.

Antroposof-perioden har väl inte gått över? Äldste sonen går ju på en waldorfskola...
Citera
2026-08-31, 17:01
Medlem
Jag måste säga att det spårar ur lite i den här tråden ibland.... ALLT Clara gör är ju inte dåligt? Klart hon får ta betalt för sitt bloggande - lycka till med affärerna! Är det dåligt kommer folk droppa av - let it be..... Klart kvinnor ska ta betalt för sitt arbete - håller helt med henne.
Senast redigerad av Diskusbaljus 2026-08-31 kl. 17:03.
Citera
2026-08-31, 17:34
Medlem
Citat:
Skrev någon i morse att Jakob dejtar en kvinna från grannkommunen? Har jag drömt att det inlägget fanns?

Jo, äldste sonen går väl i Waldorff så den andan verkar leva än.
Ja, var det inte något om att Clara ogillade med skolan (eller att den inte passade Bertil) i Umeå som han skulle gå. Kanske var det hennes spegling även där, med ”jobbiga högstadietjejer” som gjorde att de valde Waldorf.

Tycker också det är märkligt att hon tar annan förälders foto och lägger upp för att skriva om BERTILS skolklassegling i Sthlm i veckan. Vet inte om barnen är hjärntvättade av att ha figurerat i bloggen och böcker, men min son som är lika gammal som B verkligen avskyr tanken på att jag skulle lägga ut kort på honom på FB/IG och motsätter sig det starkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in