2026-09-10, 20:17
Medlem
Ja det är verkligen en rejäl uppryckning de senaste veckan! Hoppas för alla betalandes skull att hon orkar hålla uppe tempot även i fortsättningen. Samtidigt är jag skeptisk då hon ju visat sitt rätta jag det senaste året…så mig lurar hon inte i alla fall. Hon har nog helt enkelt insett att hon måste hålla en högre kvalitet på bloggen om hon ska kunna behålla sina kunder, och att gratisinläggen också måste vara läsvärda om hon ska kunna locka till sig nya. Att hon behöver tona ner allt skryt om M och sluta snacka skit om J. Fast å andra sidan, vi vet ju alla vad hon tycker ändå, så att hon nu plötsligt ändrat attityd för att bli lite mer ödmjuk och tacksam i sin framtoning mot sina läsare spär bara ännu mer på bilden av henne som falsk posör.
Citera
2026-09-10, 21:37
Medlem
Hon har runt 4000 betalande läsare skriver hon. Det betyder att hon drar in 200 000 kr i månaden enbart på bloggen.
Citera
2026-09-11, 12:32
Medlem
Jag är lite fascinerad över att hon skriver att hon plötsligt siktar på 9-10 inlägg per vecka, och att ett inlägg per dag "känns för lite för henne".
En av anledningarna till att jag totalt tröttnade och slutade betala före sommaren var just att hon gång på gång postade på torsdagen (typ en outfit eller annat kort inlägg) och sedan inget på hela helgen. Förutom reklam för podden var det kanske tre inlägg på hela veckan som det var någon slags substans i, varav ett långt med mycket bilder. Plus en massa återvunnit material och rena upprepningar. Med andra ord höll hon verkligen inte vad hon utlovat.

Men om det är så att hon insett det nu, och att uppryckningen hon gjort kommer vara permanent, så är det ju bra. Dock tror jag att hon skulle tjäna på att sänka priset rejält eller att man kanske skulle kunna betala per inlägg som man är intresserad av.
49:- må vara vad "en kaffe på stan" kostar (jag dricker inte kaffe, så jag har faktiskt ingen koll på jämförelsen) men det är fortfarande mycket för att läsa vad en enskild person gör på dagarna. Särskilt om man jämför med andra betaltjänster som Spotify och streamingkanaler. (Som visserligen är lite dyrare, men innehåller så oändligt mycket mera material.)
Citera
2026-09-11, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qvagga77
Jag är lite fascinerad över att hon skriver att hon plötsligt siktar på 9-10 inlägg per vecka, och att ett inlägg per dag "känns för lite för henne".
En av anledningarna till att jag totalt tröttnade och slutade betala före sommaren var just att hon gång på gång postade på torsdagen (typ en outfit eller annat kort inlägg) och sedan inget på hela helgen. Förutom reklam för podden var det kanske tre inlägg på hela veckan som det var någon slags substans i, varav ett långt med mycket bilder. Plus en massa återvunnit material och rena upprepningar. Med andra ord höll hon verkligen inte vad hon utlovat.

Men om det är så att hon insett det nu, och att uppryckningen hon gjort kommer vara permanent, så är det ju bra. Dock tror jag att hon skulle tjäna på att sänka priset rejält eller att man kanske skulle kunna betala per inlägg som man är intresserad av.
49:- må vara vad "en kaffe på stan" kostar (jag dricker inte kaffe, så jag har faktiskt ingen koll på jämförelsen) men det är fortfarande mycket för att läsa vad en enskild person gör på dagarna. Särskilt om man jämför med andra betaltjänster som Spotify och streamingkanaler. (Som visserligen är lite dyrare, men innehåller så oändligt mycket mera material.)

Samma här. Jag avslutade premium i våras då jag hade samma upplevelse som du beskriver. Jag kände att jag inte fick valuta för mina pengar och inte ens en bråkdel av det som Clara utlovade så storslaget när hon lanserade premium. Var faktiskt riktigt besviken eftersom jag läst och uppskattat bloggen i flera år och trodde faktiskt Clara om mer.

Nu ser jag ju att det skett en förändring och uppryckning av bloggen det senaste och det var ju inte en dag för tidigt. Det är så märkligt bara att Clara skrev kort efter att betalväggen infördes, att hon fått en nytändning med bloggandet men det märktes ju överhuvudtaget inte förrän nu då, ett helt år senare. Det var få och innehållslösa inlägg som inte andades inspiration överhuvudtaget. Då kände jag mig irriterad på att hon cashade in trogna läsares pengar utan att leverera eller verka lägga ner särskilt mycket jobb på bloggen. Men hoppas verkligen hon fortsätter så här och att hon tagit till sig den kritik som framkommit. En prissänkning tror jag också att hon i längden skulle tjäna på.
Citera
2026-09-11, 13:46
Medlem
Eller hur. Jag tycker snarare det verkar som att antal inlägg per vecka har minskat sen hon startade premium. Ett outfit-inlägg eller att hon tar fram nåt från arkivet är ju inte samma sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Lilythepixie
Samma här. Jag avslutade premium i våras då jag hade samma upplevelse som du beskriver. Jag kände att jag inte fick valuta för mina pengar och inte ens en bråkdel av det som Clara utlovade så storslaget när hon lanserade premium. Var faktiskt riktigt besviken eftersom jag läst och uppskattat bloggen i flera år och trodde faktiskt Clara om mer.

Nu ser jag ju att det skett en förändring och uppryckning av bloggen det senaste och det var ju inte en dag för tidigt. Det är så märkligt bara att Clara skrev kort efter att betalväggen infördes, att hon fått en nytändning med bloggandet men det märktes ju överhuvudtaget inte förrän nu då, ett helt år senare. Det var få och innehållslösa inlägg som inte andades inspiration överhuvudtaget. Då kände jag mig irriterad på att hon cashade in trogna läsares pengar utan att leverera eller verka lägga ner särskilt mycket jobb på bloggen. Men hoppas verkligen hon fortsätter så här och att hon tagit till sig den kritik som framkommit. En prissänkning tror jag också att hon i längden skulle tjäna på.
Citera
2026-09-11, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrra1988
Eller hur. Jag tycker snarare det verkar som att antal inlägg per vecka har minskat sen hon startade premium. Ett outfit-inlägg eller att hon tar fram nåt från arkivet är ju inte samma sak.

Nej, precis. Outfitbilder/träningsbilder och gammal skåpmat är ju inte det man förväntade sig. Det är ju inget som kräver kreativitet och genomarbetning, vilket jag anser är nödvändigt om det ska bli läsvärda inlägg. Jag vet inte vad Clara tänkte hela detta år när hon kört på med detta magra innehåll. Hon måste ju såklart vara väl medveten om det själv men hon har aldrig, vad jag sett i alla fall, adresserat det. Trodde hon att läsarna skulle nöja sig med småsmulor? Var det så najs med alla kronor som trillade in på kontot helt plötsligt varje månad att hon tyckte att hon kunde tillåta sig att slappa med bloggen? Eller var det att hon var så upptagen med att vara nykär att bloggen fick gå på sparlåga? Bara Clara som kan svara på det. Nåväl, får se hur det fortsätter nu och om hon orkar hålla nivån uppe.
Citera
2026-09-11, 16:19
Medlem
Citat:
Nej, precis. Outfitbilder/träningsbilder och gammal skåpmat är ju inte det man förväntade sig. Det är ju inget som kräver kreativitet och genomarbetning, vilket jag anser är nödvändigt om det ska bli läsvärda inlägg. Jag vet inte vad Clara tänkte hela detta år när hon kört på med detta magra innehåll. Hon måste ju såklart vara väl medveten om det själv men hon har aldrig, vad jag sett i alla fall, adresserat det. Trodde hon att läsarna skulle nöja sig med småsmulor? Var det så najs med alla kronor som trillade in på kontot helt plötsligt varje månad att hon tyckte att hon kunde tillåta sig att slappa med bloggen? Eller var det att hon var så upptagen med att vara nykär att bloggen fick gå på sparlåga? Bara Clara som kan svara på det. Nåväl, får se hur det fortsätter nu och om hon orkar hålla nivån uppe.

Någon gång i våras (?) eller möjligen om det var i början av sommaren nämnde hon att bloggen för tillfället var lite lidande, pga hon hade fullt upp med sin almanacka och att de upptog "samma bandbredd"(eller något i den stilen.) Vilket hade varit helt ok om hon inte tagit betalt. För min del får hon blogga så lite eller mycket hon vill, MEN inte när folk betalar och hon inte lever upp till det hon utlovat.
Det går ju att tidsinställa inlägg och planera i förväg om man vet att man kommer ha mycket att göra under en period (eller vill slippa blogga på helgen.) Eller så fortsätter man glatt ta betalt och hoppas att folk nöjer sig med gammal skåpmat och ett par inlägg i veckan...
Förhoppningsvis har Erica hjälpt henne att styra upp lite bättre planering inför nästa gång hon drabbas av bloggtorka.
Citera
2026-09-11, 17:02
Medlem
Citat:

Lättjan fick ta över. När pengarna trillade in från tusentals prenumeranter så kände hon nog väldigt omgående att hon hade råd att lata sig i arbetet. När hon förut var tvungen att hålla en viss nivå för att få läsare och samarbeten och andra sidoprojekt, så plötsligt tjänar hon lika mycket vare sig hon bloggar med kvalitet och frekvens eller inte.

För alla människor med en tendens till lathet är det givet. Arbetet kommer inte längre bli gjort. Frestelsen lathet är för stor. Och man får väl anta att under året har ändå inte särskilt många prenumeranter hoppat av. Då kan latheten fortgå. Men kanske har bägaren runnit över för många nu senaste tiden, och folk har börjat droppa av i större antal. Då inser väl även Clara att lättjan har ett pris.
Citera
2026-09-11, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballouis
Hon har runt 4000 betalande läsare skriver hon. Det betyder att hon drar in 200 000 kr i månaden enbart på bloggen.
Då tycker man ju ändå att hon kan hosta upp slantarna för sin tandläkarräkning och sluta grina så mycket om hur dyrt det är..

Får kräkkänslor när man inser hur mycket hon tjänat det senaste året på det magra innehållet på bloggen, men det gäller ju att ”fylla ladan” medan det går..
Citera
2026-09-11, 19:55
Medlem
icons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akvarellisten
Ja det är verkligen en rejäl uppryckning de senaste veckan! Hoppas för alla betalandes skull att hon orkar hålla uppe tempot även i fortsättningen. Samtidigt är jag skeptisk då hon ju visat sitt rätta jag det senaste året…så mig lurar hon inte i alla fall. Hon har nog helt enkelt insett att hon måste hålla en högre kvalitet på bloggen om hon ska kunna behålla sina kunder, och att gratisinläggen också måste vara läsvärda om hon ska kunna locka till sig nya. Att hon behöver tona ner allt skryt om M och sluta snacka skit om J. Fast å andra sidan, vi vet ju alla vad hon tycker ändå, så att hon nu plötsligt ändrat attityd för att bli lite mer ödmjuk och tacksam i sin framtoning mot sina läsare spär bara ännu mer på bilden av henne som falsk posör.
Exakt allt det du skriver håller jag med om.

Vilket leder till att jag tycker synd om Clara genuint. Hade inte för alla pengar i världen velat vara i den sits hon är i nu. Använt sitt namn, sin familj och sitt liv under 20 år att göra pengar på. Fy vilken mardröm att ha piskan på sig framöver att producera material baserat på ens liv för att man har betalande kunder som förväntar sig det. Hon som inte vet annat vet inte vad hon går miste om som aldrig kommer kunna uppleva friheten i att vara vanlig och för det mesta anonym. Hon lyfter fram sitt 20-årsjubileum som något värt att fira. Jag vill bara beklaga å hennes vägnar. Det svindlar när jag tänker på vad som hänt i mitt liv senaste 20 åren och att det är mitt egna och inget som är dokumenterat för vem som helst att ha tagit del av. Och bara i det professionella livet, vilken skillnad mot stackars henne som mest känns som hon gör samma samma fortfarande med noll personlig utveckling. De åren kommer hon och hennes familj aldrig få tillbaka. Alla bilder och texter ligger ute och går inte att ta tillbaka utan är allmänt gods för AI.
Citera
2026-09-11, 20:02
Medlem
icons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnkaAnka13
Då tycker man ju ändå att hon kan hosta upp slantarna för sin tandläkarräkning och sluta grina så mycket om hur dyrt det är..

Får kräkkänslor när man inser hur mycket hon tjänat det senaste året på det magra innehållet på bloggen, men det gäller ju att ”fylla ladan” medan det går..
Äsch godhjärtade Clara delar väl med sig av minst det tionde till sin församling och sedan till alla projekt hon ömmat för på bloggen genom åren. Utgår från att hon delar med sig frikostigt till alla organisationer hon uppmanat sina läsare att stötta. Ska bli intressant att se om hon kommer berätta om vad hon delar med sig av nu när hon har så mycket pengar. För det kan väl inte bara stanna hos henne själv. Eller tycker hon på riktigt att det är en rimlig lön för det hon gör, trots att pengarna kommer från privatpersoner som mest troligt har mycket lägre inkomst än henne. Etiskt och moraliskt dilemma som hade varit intressant att se hur hon resonerar kring.
Citera
2026-09-11, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnkaAnka13

Tänk alla bloggare som liksom aldrig jobbat "på riktigt". Kanske haft ett sommarjobb eller jobbat något år. De vet ju inte vad ett vanligt jobb, oavsett hur låg/hög lön. Istället har det valt lamaste möjliga väg; att bara sälja ut sitt privatliv. Ena dagen går de på gala och visar upp sig och nästa gråter de ut i sitt egna forum om hur svårt allt är och hur synd det är om dem. Undrar dock vart faan alla Claras pengar gått. Ett ruckel vid en väg på landsbygden i Norrland som hon inte direkt gjort några stora uppdateringar på. Jag menar luftvärmepump, bergvärme, el eller vad det nu är och vitvaror måste ju alla ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in