Citat:
Två saker har stört mig länge, jag tycker hon har en förlegad kvinnosyn. Inte bara att hon romantiserar hushållsarbete osv, men framför allt att hon brukar skriva, för att rättfärdiga sin prenumerationstjänst, att ”kvinnor är så dåliga på att ta betalt för uträttat arbete” så därför skall hon gå i bräschen och göra det med betalblogg osv. Hon skall vara som männen, fast hon verkar inte riktigt veta hur det faktiskt ser ut i Sverige idag, utan baserat även det på det hon lärde sig/diskuterade med ”bästisarna” på gymnasiet när de stod på barrikaderna och skanderade om ”systerskap”. Eller vad de nu gjorde ihop i Frikyrkan.
Nu vet jag inte om det är för att jag är utbildad, jobbar i mansdominerad bransch och bor i storstad, men jag känner väldigt sällan igen det hon beskriver.
(Håller dock helt med om att skola och sjukvårdspersonal drar jättelass och får för lite betalt, men det gäller ju överlag, inte bara kvinnorna).
De företag jag arbetar med fokuserar på att överbygga lönegap mellan könen på systematiskt sätt, skapa förutsättningar för kvinnliga chefer (finns mycket kvar att göra) osv, men det är ingen som arbetar gratis.
Detta leder ju till nummer två, läsarna som fått för sig att de MÅSTE TACKA Clara för gratisinläggen. ”Tack för att vi får ta del av din fina outfit GRATIS!”.
Hallå, ni ger ju henne bloggstatistik som hon kan använda till annonsörer, det genererar ju pengar i slutändan. Hennes inlägg har aldrig varit ”gratis”.
Nu vet jag inte om det är för att jag är utbildad, jobbar i mansdominerad bransch och bor i storstad, men jag känner väldigt sällan igen det hon beskriver.
(Håller dock helt med om att skola och sjukvårdspersonal drar jättelass och får för lite betalt, men det gäller ju överlag, inte bara kvinnorna).
De företag jag arbetar med fokuserar på att överbygga lönegap mellan könen på systematiskt sätt, skapa förutsättningar för kvinnliga chefer (finns mycket kvar att göra) osv, men det är ingen som arbetar gratis.
Detta leder ju till nummer två, läsarna som fått för sig att de MÅSTE TACKA Clara för gratisinläggen. ”Tack för att vi får ta del av din fina outfit GRATIS!”.
Hallå, ni ger ju henne bloggstatistik som hon kan använda till annonsörer, det genererar ju pengar i slutändan. Hennes inlägg har aldrig varit ”gratis”.
Ja, visst är hon lite förlegad el svartvit i sin syn på detta. Jag är förvisso också boende i storstan och högskoleutbildad men känner inte igen mig i hennes beskrivning. Men undantag som du säger hemtjänst, vård etc men då tjänar ju även männen för lite i förhållande till jobbet de gör. De flesta företag arbetar aktivt med att jämna ut löneskillnader och det är ju fler kvinnor än Män på våra universitet numera. Rimligtvis påverkar detta arbetsmarknaden på sikt också.
En annan sak som stör mig är att om hon nu är feminist och står på kvinnornas sida borde hon inte acceptera att Marcus ”sviker” barn och förra fru genom att flytta långt bort och lämna henne att dra lasset själv. Vilken vettig man gör så? Och vilken vettig kvinna accepterar detta hos nya partnerna? Varför inte vara särbor under barnveckor och vara tillsammans den andra veckan?