2026-08-15, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilythepixie
Nej, nej, det är VI som ska vara tacksamma som får betala pengar till Clara och göra rätt för oss efter allt gratis snyltläsande under alla år (*ironi*)
Givetvis, fel av mig 🤡
Citera
2026-08-15, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinneibrasan
Hur kan hon inte se hur pinsamma hennes bortförklaringar är? Att hon umgås med akademiska invandrare som antagligen kommer från en överklass i sina egna länder och kristna invandrare som har samma tro som henne själv, någon gång då och då gör ju inte att hon engagerar sig för integration och invandring? De personer hon träffar med utländsk härkomst är ju redan integrerade? Rimligt hade ju varit att hon tog till sig av kritiken istället och reflekterade kring varför hon inte umgås med några undersköterskor från Somalia eller Syrien? Varför hennes pappa som bor själv i ett stort hus inte tog emot någon ensamkommande i flyktingkrisen? Många svenskar lever ju så (jag själv är inget undantag), de invandrare jag umgås med är också integrerade, har jobb och pratar svenska obehindrat. Men jag hymlar inte med det, är ärlig med att jag varit lat och inte engagerat mig tillräckligt.

Hon skriver i sin frågestund att om hon inte jobbat med det hon gör idag hade hon antagligen varit högstadielärare i svenska/engelska eller journalist. Hon har alla möjligheter att jobba med journalistiskt arbete, men hon är verkligen noll intresserad av andras perspektiv (märks utifrån hur hon bemöter personer i sina kommentarer) och skulle aldrig kunna skriva en text som inte var färgad av hennes egna åsikter. Hon gillar tanken på journalistik, men skulle bli en kass journalist.

Gällande läraryrket, Rädda Barnen skriker efter volontärer som kan hjälpa till med integration och stötta barn, ungdomar och vuxna med bl.a. läxläsning. Där kan man fånga upp många barn som annars riskerar att hamna i gängkriminalitet. Många är analfabeter och behöver mycket stöd. Vilken skillnad hon skulle kunna göra, samtidigt som hon får umgås med ungdomar, som hon ju älskar. Men nej, ungdomarna där är ju ofta bruna och svarta. Det går så klart inte. Plus att det är gratisarbete och det sysslar hon väl inte med, ens för en god sak.

Det här är ju svåra ämnen du tar upp. Det är tråkigt att ”invandrare” bara blivit som en enda jättegrupp, och att det är så diffust utnyttjas ju i debatter. Sedan är det så mycket nyord som ”nyanlända”. Ordet nyanländ betydde tidigare ju mest typ att man anlänt på t ex Arlanda från ”Utlandet” efter till exempel en semester. Inte att man var ”nyanländ” till Sverige.

Jag hycklar också ibland men försöker undvika det. Är väl främst för att man mår lite illa inombords av det. Men Clara och andra ”sådana” verkar inte själva märka av hyckleriet???

Man blir ju jättetrött på alla floskler och vackra ord. Och att nån sitter tryggt på landet och mästrar.
Citera
2026-08-15, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akvarellisten
Givetvis, fel av mig 🤡

Jaaaa, skäms… 🤓 Vi borde alla skicka henne blommor som tack för allt Clara gett oss utan att tjäna det minsta lilla korvöre på det.
Citera
2026-08-15, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carli
Clara är ju motsatsen till volontär. Åker gärna på betalda exotiska resor dock.

Och nu snart även till Ellen Keys strand. Det är en slags exotisk resa till ett Sverige som inte längre existerar.

Det tycks som att vistelser där från början var tänkta för kvinnor främst ur arbetarklassen.

”Stiftelsen "Strands vilohem för kroppsarbetande kvinnor", bildades 1914 ”

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ellen_Keys_Strand

Men nu är det förmodligen inte undersköterskor som åker dit, nu är det Clara och hennes gelikar. Fast undersköterskor är kanske inte heller så intresserade av självhushåll på landet dit man inte får ta med man och barn. Semesterveckor spenderas väl hellre på annat håll. Och Clara kan ta extra ledigt, fast nu skulle hon visst åka dit och skriva på nåt Opus Magnum.
Senast redigerad av Eorga 2026-08-15 kl. 17:29.
Citera
2026-08-15, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilythepixie
Förstår du ens vad det uttrycket betyder? Googla förslagsvis.

Det var väl Michelle Obama som blev hög på att röka braj? Och därefter blev visst Hillary Clinton också det. Samt höga på sin egen förträfflighet - och nu kommer vi osökt in på ämnet Clara igen…
Citera
2026-08-15, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eorga
Och nu snart även till Ellen Keys strand. Det är en slags exotisk resa till ett Sverige som inte längre existerar.

Det tycks som att vistelser där från början var tänkta för kvinnor främst ur arbetarklassen.

”Stiftelsen "Strands vilohem för kroppsarbetande kvinnor", bildades 1914 ”

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ellen_Keys_Strand

Men nu är det förmodligen inte undersköterskor som åker dit, nu är det Clara och hennes gelikar. Fast undersköterskor är kanske inte heller så intresserade av självhushåll på landet dit man inte får ta med man och barn. Semesterveckor spenderas väl hellre på annat håll. Och Clara kan ta extra ledigt, fast nu skulle hon visst åka dit och skriva på nåt Opus Magnum.

Mycket märkligt att ge ett sånt "stipendie" till någon som lever på att lyxkonsumera och försöka få andra ett göra detsamma ? Eller ? Ellen Key i samarbete med Sezane.
Citera
2026-08-15, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illiad1
När det gäller lyxåsikten att vara för invandring utan egna erfarenheter av mångkultur svarar hon såhär:

"Jag tänker inte redogöra för det etniska ursprunget bland mina släktingar och vänner för dig. Men jag träffar människor från många olika bakgrunder framförallt genom kyrkan – och just idag genom min syster som har vänner från alla världens hörn. Denna kommentar skriver jag tex från en fest med människor från bland annat Pakistan, Iran, Lettland, Tyskland och Österrike. Vad mer behöver du veta? Berätta gärna själv vad du gör för att främja integrationen."

Taget från den här inlägget, som jag tycker fick många bra kommentarer: https://underbaraclaras.se/2023/06/06/glad-och-skamsen-nationaldag/

Särskilt de från signaturen Livet, t.ex:

"Det många undrar är: Hur gör Clara för att främja en god integration? Hon svarar att hon röstar, umgås med systerns stora nätverk av människor från olika delar av världen samt att hon träffar folk genom kyrkan. Det är ett ganska fattigt engagemang, skulle jag vilja påstå. Att bara mer eller mindre indirekt stöta på människor från andra kulturer. Jag tror att det av alla oss etniska svenskar krävs mycket mer än så, om vi säger oss vara för en generös flyktingpolitik och positiva till invandring."
(...)
"Integration är ett ständigt pågående arbete och jag förstår att folk just i det här fallet önskar mer av ”leva som man lär” – snarare än bara fina ord. Annars blir det lite ”not in my backyard” när man själv lever i prick det samhälle som SD längtar efter, men samtidigt säger sig vara för en annan typ av samhälle i övriga delar av Sverige…"

Jag minns det där pinsamma inlägget. Clara fick kritik över att hon vill ha hög invandring samtidigt som hon själv inte bidrar till integration. Clara försvarade sig med att hon umgicks med människor från världens alla hörn på sin systers disputationsfest och dessutom hade Jakobs kusin minsann bott i Bredäng ( om jag minns rätt). Jag tycker att Clara överlag är ganska påläst, men här bekräftade hon ju bara hur lite hon har med invandring att göra.

Clara är i bästa fall en halvtidshumanist. De flesta människor har i likhet med Clara inga problem med att mingla med internationella akademiker på en disputationsfestl eller att äta libanesisk mat med matlaget (om man ingick i ett sådant) eller att en gång vart tionde år åka till Malawi/Etiopien med Läkarmissionen. Clara kan växla några ord med ukrainare i kyrkan. Inga problem med det. Men konstigt nog förstår inte Clara att hon väljer själv hur mycket och på vilket sätt hon deltar i integrationen.

En integration som går ut på att bo bland invandrare ( invandrare = afghaner, syrier, etioper, somalier, irakier etc) , ha barnen på invandrartäta skolor, arbeta på arbetsplatser med många invandrare, kort sagt ha invandring i sin vardag utan att kunna välja bort den är inget för Clara. Hon vill endast doppa tån när det passar henne själv.
Citera
2026-08-15, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBateman
Jag minns det där pinsamma inlägget. Clara fick kritik över att hon vill ha hög invandring samtidigt som hon själv inte bidrar till integration. Clara försvarade sig med att hon umgicks med människor från världens alla hörn på sin systers disputationsfest och dessutom hade Jakobs kusin minsann bott i Bredäng ( om jag minns rätt). Jag tycker att Clara överlag är ganska påläst, men här bekräftade hon ju bara hur lite hon har med invandring att göra.

Clara är i bästa fall en halvtidshumanist. De flesta människor har i likhet med Clara inga problem med att mingla med internationella akademiker på en disputationsfestl eller att äta libanesisk mat med matlaget (om man ingick i ett sådant) eller att en gång vart tionde år åka till Malawi/Etiopien med Läkarmissionen. Clara kan växla några ord med ukrainare i kyrkan. Inga problem med det. Men konstigt nog förstår inte Clara att hon väljer själv hur mycket och på vilket sätt hon deltar i integrationen.

En integration som går ut på att bo bland invandrare ( invandrare = afghaner, syrier, etioper, somalier, irakier etc) , ha barnen på invandrartäta skolor, arbeta på arbetsplatser med många invandrare, kort sagt ha invandring i sin vardag utan att kunna välja bort den är inget för Clara. Hon vill endast doppa tån när det passar henne själv.

Den där festen var ju bara något Clara råkade vara på, inte hennes egna bekantskapskrets. Kan gissa att Clara var the odd one out där. Hon har nog otroligt bildningskomplex.
Citera
2026-08-15, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carli
Den där festen var ju bara något Clara råkade vara på, inte hennes egna bekantskapskrets. Kan gissa att Clara var the odd one out där. Hon har nog otroligt bildningskomplex.

Ja, de rutiga brallorna kostar ca 1600 per styck.

https://underbaraclaras.se/2026/08/15/satt-p-for-prickar-och-se-sjalv-hur-det-gar/

Sedan är det ju i och för sig så att Clara kan påstå att hon har köpt kläder på loppis, för att det inte bara ska se ut som att hon köper nya brallor,men i själva verket så… hon verkar ju ha lite fritt förhållande till sanningen ibland, hon påstår att hon ska läsa en massa böcker under sommaren, men hon har förmodligen mest bläddrat i dem… 😄

Sorry, nu verkar tråden ha rensats? Eller så är jag bara trött nu och virrig. Jag svarade på fel inlägg. Ber om ursäkt, skulle ha varit svar på inlägget om stipendiet. Till Carli.
Senast redigerad av Eorga 2026-08-15 kl. 18:22.
Citera
2026-08-15, 18:25
Medlem
Citat:
Ja, de rutiga brallorna kostar ca 1600 per styck.

https://underbaraclaras.se/2026/08/15/satt-p-for-prickar-och-se-sjalv-hur-det-gar/

Sedan är det ju i och för sig så att Clara kan påstå att hon har köpt kläder på loppis, för att det inte bara ska se ut som att hon köper nya brallor,men i själva verket så… hon verkar ju ha lite fritt förhållande till sanningen ibland, hon påstår att hon ska läsa en massa böcker under sommaren, men hon har förmodligen mest bläddrat i dem… 😄

Sorry, nu verkar tråden ha rensats? Eller så är jag bara trött nu och virrig. Jag svarade på fel inlägg. Ber om ursäkt, skulle ha varit svar på inlägget om stipendiet. Till Carli.

Tror precis som du, att Clara skarvar likt Elsa Billgren vad det gäller "loppisfynden". Oavsett så konsumerar ju Clara helt obsent mycket. Vem har ens så mycket kläder och fortsätter köpa mer ? Man fattar att Jakob inte fick plats. Men 1600 för så fula byxor som gör en ännu fulare !?
Citera
2026-08-16, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBateman

En kusin som bott i Bredäng! Den var kul! 😅
Citera
2026-08-16, 08:53
Medlem
Citat:
En kusin som bott i Bredäng! Den var kul! 😅

Och det var inte ens hennes egen kusin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto