Citat:
Ursprungligen postat av
illiad1
När det gäller lyxåsikten att vara för invandring utan egna erfarenheter av mångkultur svarar hon såhär:
"Jag tänker inte redogöra för det etniska ursprunget bland mina släktingar och vänner för dig. Men jag träffar människor från många olika bakgrunder framförallt genom kyrkan – och just idag genom min syster som har vänner från alla världens hörn. Denna kommentar skriver jag tex från en fest med människor från bland annat Pakistan, Iran, Lettland, Tyskland och Österrike. Vad mer behöver du veta? Berätta gärna själv vad du gör för att främja integrationen."
Taget från den här inlägget, som jag tycker fick många bra kommentarer:
https://underbaraclaras.se/2023/06/06/glad-och-skamsen-nationaldag/
Särskilt de från signaturen Livet, t.ex:
"Det många undrar är: Hur gör Clara för att främja en god integration? Hon svarar att hon röstar, umgås med systerns stora nätverk av människor från olika delar av världen samt att hon träffar folk genom kyrkan. Det är ett ganska fattigt engagemang, skulle jag vilja påstå. Att bara mer eller mindre indirekt stöta på människor från andra kulturer. Jag tror att det av alla oss etniska svenskar krävs mycket mer än så, om vi säger oss vara för en generös flyktingpolitik och positiva till invandring."
(...)
"Integration är ett ständigt pågående arbete och jag förstår att folk just i det här fallet önskar mer av ”leva som man lär” – snarare än bara fina ord. Annars blir det lite ”not in my backyard” när man själv lever i prick det samhälle som SD längtar efter, men samtidigt säger sig vara för en annan typ av samhälle i övriga delar av Sverige…"
Jag minns det där pinsamma inlägget. Clara fick kritik över att hon vill ha hög invandring samtidigt som hon själv inte bidrar till integration. Clara försvarade sig med att hon umgicks med människor från världens alla hörn på sin systers disputationsfest och dessutom hade Jakobs kusin minsann bott i Bredäng ( om jag minns rätt). Jag tycker att Clara överlag är ganska påläst, men här bekräftade hon ju bara hur lite hon har med invandring att göra.
Clara är i bästa fall en halvtidshumanist. De flesta människor har i likhet med Clara inga problem med att mingla med internationella akademiker på en disputationsfestl eller att äta libanesisk mat med matlaget (om man ingick i ett sådant) eller att en gång vart tionde år åka till Malawi/Etiopien med Läkarmissionen. Clara kan växla några ord med ukrainare i kyrkan. Inga problem med det. Men konstigt nog förstår inte Clara att hon väljer själv hur mycket och på vilket sätt hon deltar i integrationen.
En integration som går ut på att bo bland invandrare ( invandrare = afghaner, syrier, etioper, somalier, irakier etc) , ha barnen på invandrartäta skolor, arbeta på arbetsplatser med många invandrare, kort sagt ha invandring i sin vardag utan att kunna välja bort den är inget för Clara. Hon vill endast doppa tån när det passar henne själv.