Citat:
Ursprungligen postat av
SvenPP
Jaha, så SAS-piloterna har inga attraktiva alternativa jobbmöjligheter i närmiljön, och vill de upp i lön hos andra flygbolag så tvingas de flytta till Dubai eller liknande och där vill de inte bo.
Då tycker jag de skall sluta babbla om att det är så mycket bättre hos andra flygbolag, för det är det ju alltså inte. De väljer bort alternativet att byta jobb.
Det verkar mest vara andra som babblar om det.
Ingen lär väl ha missat att det här inte handlar om att höja lönerna för att komma ikapp andra bolag. Tvärtom har deras förhandlare erbjudit sänkning som skulle innebära 20 % ytterligare lägre pilotkostnad för SAS.
Citat:
Ursprungligen postat av
SvenPP
Därutöver tycker jag de skall sluta med detta chickenrace mot konkurs, för de verkar ju ha fattat att de inte får det bättre utanför SAS.
Säg inte det. När SAS går i konken kommer Norwegian och andra snabbt fylla tomrummet på Arlanda och andra baser.
Citat:
Ursprungligen postat av
abracadabra1619
Så fungerar det på alla företag. Man tar inte med sig sin turordning hos tidigare företaget, om man bytt till nytt företag. Man tar inte med sig sin lön heller utan den förhandlar man om.
Nej, det här en unikt märklig bransch i det avseendet.
Är du kirurg på ett sjukhus behöver du inte börja om som AT-läkare om du byter arbetsplats. Det hade varit inte så lite slöseri med resurser.
Citat:
Ursprungligen postat av
abracadabra1619
Det finns ju också andra typ jobb än ”passagerartransport” för en erfaren pilot med kaptensgrad.
Då tänker jag, ambulansflyg, privatejet/business (ja den branschen är extremt stor), cargo (ja den är ännu större), militär cargo mm.
Absolut. Yrkesmässigt är det ingen som helst skillnad om flyger frakt eller passagerare, det är exakt samma jobb man gör oavsett.
Citat:
Ursprungligen postat av
abracadabra1619
Det är många anställda som ingår i aktieoptionsprogram på många företag. Just för att man vill att de anställda skall ta ansvar. Speciellt högavlönade på nyckelpositioner (vilket kan jämföras med piloter).
SAS är börsnoterat så hade vart intressant att erbjuda piloterna ”löneökning” i aktier, när de ändå skall ut och hämta pengar.
Får man se hur mycket det tror på sitt bolag eller om det bara är för att suga ut från övriga ägare de blir kvar

. Kan bli rena guldgruvan för piloterna.
Intressant nog så äger varken ledningen eller styrelsen i SAS knappt några aktier alls, vilket är exceptionellt för ett börsnoterat företag.
De vet att aktien kommer bli värdelös inom kort p.g.a. den extrema utspädning som ska till när de enorma lånen ska omvandlas till aktier i den kommande företagsrekonstruktionen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jordgubbe
Visst, men jag gav en länk till DI som april 2019 sammanställt lönerna då till 93 000 inkl allt. Din tabell är svårtolkad, senast delvis uppdaterad 2018, vad visar ens siffrorna, inrapporterade av vem?
Aha, då förstår jag.
Men det är så löneavtalet ser ut (eller rättare sagt såg ut).
En kapten med 20 år i bolaget har alltså mer än dubbla lönen mot en styrman som varit där kortare tid.
Eftersom SAS avskedat de 600 senast anställda piloterna och enbart har kvar de som varit i bolaget länge och närmar sig pension, blir genomsnittslönen i den gruppen hög.
Skulle de återanställa istället för fylla de positionerna via utländska bemanningsföretag skulle snittlönen sjunka igen.